Onko tälle mystiselle nykimiselle löytynyt viellä selitystä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
miksi 525 tds nykii ja käy huonosti
Collapse
X
-
En tiedä miten alkuperäisen kirjoittajan kävi mutta ajattelin laittaa omaa kokemusta lastuista. Hommasin piruuttani Fastechin lastun Saksasta ja lastu toimi hienosti muuten mutta tyhjäkäynti röpötti ikävästi. Kun vaihdoin alkuperäisen lastun takasin loppui röpöttäminen.
Mulla on käsissä toinenkin lastu joka on sattumoisin DRS Systemsin tekemä. Hommasin sen pari vuotta sitten mutta silloin tuntui että lastu ei oikein toiminut hyvin joten laitoin alkuperäisen takasin. Tässä välissä olen laittanut isomman kuulerin, poistanut EGR:n ja katalasaattorin sisuskalut katosivat jonnekin. Tiheämpi perä. Yllättäen tällä lastulla auto toimii nyt hienosti. Tyhjäkäynti ja kaikki ok.
Voisiko joku tekniikasta paremmin tietävä osata selittää miksi lastu rikkoo tyhjäkäynnin?Yamaha XJ750 ja XJ900
E32 730iA
ex E32 750iAL
ex E34 525tdsA Touring
Comment
-
-
No jos oletan, että lastu toimii tyylillä "syöttöä lisää" niin tyhjäkäynti voisi hyvinkin hävitä. Itse olen Syötön määrää yrittänyt hitusen lisätä(lähinnä tyhjäkäynnin nostamiseksi) siirtämällä syötöpumpun kantta ja sitä säätäessään huomaa todella helposti että tyhjäkäynti menee sekaisin.
Eli arvelisin, että tuo ko. lastu nostaa syöttöä hitusen liikaa myös pienillä kierroksilla ja aiheuttaa siten jotakin ongelmaa. Tietysti itse tyhjäkäyntikin voi olla sen samaisen lastun ohjaama, jolloin tämä selitys on vähän ontuva.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostNo jos oletan, että lastu toimii tyylillä "syöttöä lisää" niin tyhjäkäynti voisi hyvinkin hävitä. Itse olen Syötön määrää yrittänyt hitusen lisätä(lähinnä tyhjäkäynnin nostamiseksi) siirtämällä syötöpumpun kantta ja sitä säätäessään huomaa todella helposti että tyhjäkäynti menee sekaisin.
Eli arvelisin, että tuo ko. lastu nostaa syöttöä hitusen liikaa myös pienillä kierroksilla ja aiheuttaa siten jotakin ongelmaa. Tietysti itse tyhjäkäyntikin voi olla sen samaisen lastun ohjaama, jolloin tämä selitys on vähän ontuva.Yamaha XJ750 ja XJ900
E32 730iA
ex E32 750iAL
ex E34 525tdsA Touring
Comment
-
-
Onko kukaan kokeillut noihin lastutettuhin tyhjäkäynnillä "rynkytttäviin" siirtää sitä pumpun kantta hieman jolloin perussyöttö pienenee..Itse huomasin että vakio tds:kin rupeaa "rynkyttämään" jos tuo kansi oli asennossa "aavistuksen isommalla" Kokeilin löysätä pumpun kantta hieman ja koputtelin pumpun kantta muutaman millin kymmenyksen ja rupesi tyhjäkäynnin "rynkytykset" loppumaan..Tosin hieman hävisi voimaakinE61 520da LCI 2007
EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989
Comment
-
-
Originally posted by 1031 View PostOnko kukaan kokeillut noihin lastutettuhin tyhjäkäynnillä "rynkytttäviin" siirtää sitä pumpun kantta hieman jolloin perussyöttö pienenee..Itse huomasin että vakio tds:kin rupeaa "rynkyttämään" jos tuo kansi oli asennossa "aavistuksen isommalla" Kokeilin löysätä pumpun kantta hieman ja koputtelin pumpun kantta muutaman millin kymmenyksen ja rupesi tyhjäkäynnin "rynkytykset" loppumaan..Tosin hieman hävisi voimaakinYamaha XJ750 ja XJ900
E32 730iA
ex E32 750iAL
ex E34 525tdsA Touring
Comment
-
-
Aiheen viereen, onko 525tds e34:ssa ja e39:ssä sama syöttöpumppu eli sopiiko ristiin?
G30 530e Msport
-------------------------------------------------
F30 330e Msport
E60 525d Msport LCI
E39 530d Touring
Ex E46 320i coupé
Ex AC Schnitzer S5 3.0d
Ex ALPINA B6
Ex E34 525i Touring
Ex E36 328i Coupe
Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
Never Drive Faster Than
Your GuardianAngel Can Fly
Comment
-
-
nykimis häikkä
moro. oletko löytäny vikaa, mulla on just samat oireet ja samoja osia vaihtanut. eikä vika ole vieläkään häipynyt??! jos olet löytäny vian niin voisitko ystävällisesti ilmoittaa?
Originally posted by Jape34 View PostPystyykö kukaan kertomaan, mikä on vikana?
Kyseessä on 525tds e34 -95.
Ongelmia ovat huono tyhjäkäynti ja nykiminen ajettaessa alle 2500 r/min.
Mittaamalla on selvitetty että, mottori ei saa polttoainetta eli neulanliiketunnistin ei anna impulssia aina, ja tyhmempikin kuulee jos kone käy välillä 4 ta 5 pytyllä.
Tähän mennessä vaihdettu: syöttöpumppu (Bosch vaihto), 4.Suutin, pyörintänopeusanturi, nokkaketjut,suodattimet yms.
Seuraavat mittaukset ovat antaneet normaalit arvot: määränsäädin, pyörintänopeusanturi,poljinanturi
Eli vian pitäisi löytyä jostain muualta.
Niin ja vielä jottei tämä olisi liian yksinkertaista, nykiminen häviää ja tyhjäkäynti korjaantuu hetkeksi (jopa 1-2min) jos polkee kunnolla kaasua eli nostaa kierrokset rajoitinta vasten.
Comment
-
-
Mulla on vähän saman tyylisiä ongelmia. Kylmänä tuntuu toimivan hyvin mutta lämpimänä tyhjäkäynti joko laskeutuu pirun alas ja alkaa heilahtelemaan, tai sitten jää jonnekin 900-1100 kierrokseen, ja jos laittaa ilmastoinnin päälle niin kierrokset hyppää yli 2000 tyhjäkäynnillä.
Kierrokset muutenkin tuntuu laskeutuvan hitaasti kun tyhjäkäynnillä polkaisee kaasua sekä auto tärrää kun 4 tai 5 vaihteella tekee moottorijarrutusta n.80+ vauhdissa. vaikuttaisi siltä että pumppu antaa liikaa soppaa. vauhtipyörääkin mietin mutta ei tule mitään kolahdusta kun käynnistää tai sammuttaa ja vauhtipyörä kolkottaa vain kun tyhjäkäynti tippuu alle 600kiekan.
Diesel huollossa veikattiin määränsäädintä. pumpusta on just kaikki tiivisteet vaihdettu. Mutta mikä antaa määrän säätimelle tiedon koneen lämpötilasta? auto on 525tds e39. Tänään aamulla kun lähdin liikenteeseen niin kylmänä kierrokset oli 1100 mutta kaipa tuon voi selittää sillä että moottorilla oli vain kylmä. ja sitten puolilämmin moottori päästi tyhjäkäynnin niin alas että alkoi tärräämään kun pääsi liikenne valoihin. mutta mielestäni ei niin pahasti kuin lämpimänä.Last edited by Maethor; 01-11-2009, 12:03.Bensalla pestään pensseleitä.
Comment
-
-
Itellä ilmeni omassa työmatkakinnerissä tämmöstä käynnin pätkimistä. Vika tuli ensin vain kylmänä, mutta vähitellen myös lämpimällä koneella. Pätkiminen oli just tuommosta niinkuin ois yks pytty ainaki pimeä ja välillä rykäs niin että sammu koko auto. Ajotietokone herjas välillä että syöttöpumpussa olis vikaa(einspritsanlage). Loppupeleissä vika löytyi niinkin vaikeasta paikasta kuin imusarjasta. Eli vaihtelin hehkut ja samalla imusarjaan uudet tiivisteet niin yks tiiviste oli niin kovettunut että halkes heti ku vähä puukonkärellä kuopasin. Ei ollu kallis vika ja kannattaa kokeilla tuota jos ei löydy vikaa muualta. Ajokki on 1997 525tds ja päälle 400000 taulussa.
Comment
-
Comment