Announcement

Collapse
No announcement yet.

miksi 525 tds nykii ja käy huonosti

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525tds
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 489
    • Leppäkoski

    #31
    Onko tälle mystiselle nykimiselle löytynyt viellä selitystä?
    "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

    Comment

    • kartsan
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 187
      • Kiukainen

      #32
      En tiedä miten alkuperäisen kirjoittajan kävi mutta ajattelin laittaa omaa kokemusta lastuista. Hommasin piruuttani Fastechin lastun Saksasta ja lastu toimi hienosti muuten mutta tyhjäkäynti röpötti ikävästi. Kun vaihdoin alkuperäisen lastun takasin loppui röpöttäminen.

      Mulla on käsissä toinenkin lastu joka on sattumoisin DRS Systemsin tekemä. Hommasin sen pari vuotta sitten mutta silloin tuntui että lastu ei oikein toiminut hyvin joten laitoin alkuperäisen takasin. Tässä välissä olen laittanut isomman kuulerin, poistanut EGR:n ja katalasaattorin sisuskalut katosivat jonnekin. Tiheämpi perä. Yllättäen tällä lastulla auto toimii nyt hienosti. Tyhjäkäynti ja kaikki ok.

      Voisiko joku tekniikasta paremmin tietävä osata selittää miksi lastu rikkoo tyhjäkäynnin?
      Yamaha XJ750 ja XJ900
      E32 730iA
      ex E32 750iAL
      ex E34 525tdsA Touring

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 924
        • Sotkamo--Oulu

        #33
        No jos oletan, että lastu toimii tyylillä "syöttöä lisää" niin tyhjäkäynti voisi hyvinkin hävitä. Itse olen Syötön määrää yrittänyt hitusen lisätä(lähinnä tyhjäkäynnin nostamiseksi) siirtämällä syötöpumpun kantta ja sitä säätäessään huomaa todella helposti että tyhjäkäynti menee sekaisin.
        Eli arvelisin, että tuo ko. lastu nostaa syöttöä hitusen liikaa myös pienillä kierroksilla ja aiheuttaa siten jotakin ongelmaa. Tietysti itse tyhjäkäyntikin voi olla sen samaisen lastun ohjaama, jolloin tämä selitys on vähän ontuva.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • kartsan
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 187
          • Kiukainen

          #34
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          No jos oletan, että lastu toimii tyylillä "syöttöä lisää" niin tyhjäkäynti voisi hyvinkin hävitä. Itse olen Syötön määrää yrittänyt hitusen lisätä(lähinnä tyhjäkäynnin nostamiseksi) siirtämällä syötöpumpun kantta ja sitä säätäessään huomaa todella helposti että tyhjäkäynti menee sekaisin.
          Eli arvelisin, että tuo ko. lastu nostaa syöttöä hitusen liikaa myös pienillä kierroksilla ja aiheuttaa siten jotakin ongelmaa. Tietysti itse tyhjäkäyntikin voi olla sen samaisen lastun ohjaama, jolloin tämä selitys on vähän ontuva.
          Tuo voi hyvinkin olla syynä koska perstuntumalta tämä lastu jossa tyhjäkäynti toimii tuntuis antavan vähemmän syöttöä.
          Yamaha XJ750 ja XJ900
          E32 730iA
          ex E32 750iAL
          ex E34 525tdsA Touring

          Comment

          • 1031
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 125

            #35
            Onko kukaan kokeillut noihin lastutettuhin tyhjäkäynnillä "rynkytttäviin" siirtää sitä pumpun kantta hieman jolloin perussyöttö pienenee..Itse huomasin että vakio tds:kin rupeaa "rynkyttämään" jos tuo kansi oli asennossa "aavistuksen isommalla" Kokeilin löysätä pumpun kantta hieman ja koputtelin pumpun kantta muutaman millin kymmenyksen ja rupesi tyhjäkäynnin "rynkytykset" loppumaan..Tosin hieman hävisi voimaakin
            E61 520da LCI 2007
            EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

            Comment

            • kartsan
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 187
              • Kiukainen

              #36
              Originally posted by 1031 View Post
              Onko kukaan kokeillut noihin lastutettuhin tyhjäkäynnillä "rynkytttäviin" siirtää sitä pumpun kantta hieman jolloin perussyöttö pienenee..Itse huomasin että vakio tds:kin rupeaa "rynkyttämään" jos tuo kansi oli asennossa "aavistuksen isommalla" Kokeilin löysätä pumpun kantta hieman ja koputtelin pumpun kantta muutaman millin kymmenyksen ja rupesi tyhjäkäynnin "rynkytykset" loppumaan..Tosin hieman hävisi voimaakin
              Jos voimaa hävis niin arvaanpa että tuo toimenpide tekee saman kuin lastukin eli muuttaa syötön määrää.
              Yamaha XJ750 ja XJ900
              E32 730iA
              ex E32 750iAL
              ex E34 525tdsA Touring

              Comment

              • Jaska.T
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1534
                • TaNpere

                #37
                Aiheen viereen, onko 525tds e34:ssa ja e39:ssä sama syöttöpumppu eli sopiiko ristiin?

                G30 530e Msport
                -------------------------------------------------
                F30 330e Msport
                E60 525d Msport LCI
                E39 530d Touring
                Ex E46 320i coupé
                Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                Ex ALPINA B6
                Ex E34 525i Touring
                Ex E36 328i Coupe
                Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                Never Drive Faster Than
                Your GuardianAngel Can Fly

                Comment

                • buusaman
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 157
                  • turku

                  #38
                  Katsoppas

                  Diesel suodatin ja vaihda se jos sellainen löytyy jostain ja vaikka näyttäis kuin hyvältä niin ennen talvea kannattais aina vaihtaa tai jotain.
                  Benis Mahtavan Waltava

                  Comment

                  • bmw_tuning_is
                    BTCF Member
                    • Jun 2006
                    • 151
                    • tornio

                    #39
                    nykimis häikkä

                    moro. oletko löytäny vikaa, mulla on just samat oireet ja samoja osia vaihtanut. eikä vika ole vieläkään häipynyt??! jos olet löytäny vian niin voisitko ystävällisesti ilmoittaa?











                    Originally posted by Jape34 View Post
                    Pystyykö kukaan kertomaan, mikä on vikana?
                    Kyseessä on 525tds e34 -95.
                    Ongelmia ovat huono tyhjäkäynti ja nykiminen ajettaessa alle 2500 r/min.
                    Mittaamalla on selvitetty että, mottori ei saa polttoainetta eli neulanliiketunnistin ei anna impulssia aina, ja tyhmempikin kuulee jos kone käy välillä 4 ta 5 pytyllä.
                    Tähän mennessä vaihdettu: syöttöpumppu (Bosch vaihto), 4.Suutin, pyörintänopeusanturi, nokkaketjut,suodattimet yms.
                    Seuraavat mittaukset ovat antaneet normaalit arvot: määränsäädin, pyörintänopeusanturi,poljinanturi
                    Eli vian pitäisi löytyä jostain muualta.
                    Niin ja vielä jottei tämä olisi liian yksinkertaista, nykiminen häviää ja tyhjäkäynti korjaantuu hetkeksi (jopa 1-2min) jos polkee kunnolla kaasua eli nostaa kierrokset rajoitinta vasten.

                    Comment

                    • Maethor
                      Newbiemmer
                      • Jan 2004
                      • 21
                      • Tarvasjoki

                      #40
                      Mulla on vähän saman tyylisiä ongelmia. Kylmänä tuntuu toimivan hyvin mutta lämpimänä tyhjäkäynti joko laskeutuu pirun alas ja alkaa heilahtelemaan, tai sitten jää jonnekin 900-1100 kierrokseen, ja jos laittaa ilmastoinnin päälle niin kierrokset hyppää yli 2000 tyhjäkäynnillä.
                      Kierrokset muutenkin tuntuu laskeutuvan hitaasti kun tyhjäkäynnillä polkaisee kaasua sekä auto tärrää kun 4 tai 5 vaihteella tekee moottorijarrutusta n.80+ vauhdissa. vaikuttaisi siltä että pumppu antaa liikaa soppaa. vauhtipyörääkin mietin mutta ei tule mitään kolahdusta kun käynnistää tai sammuttaa ja vauhtipyörä kolkottaa vain kun tyhjäkäynti tippuu alle 600kiekan.
                      Diesel huollossa veikattiin määränsäädintä. pumpusta on just kaikki tiivisteet vaihdettu. Mutta mikä antaa määrän säätimelle tiedon koneen lämpötilasta? auto on 525tds e39. Tänään aamulla kun lähdin liikenteeseen niin kylmänä kierrokset oli 1100 mutta kaipa tuon voi selittää sillä että moottorilla oli vain kylmä. ja sitten puolilämmin moottori päästi tyhjäkäynnin niin alas että alkoi tärräämään kun pääsi liikenne valoihin. mutta mielestäni ei niin pahasti kuin lämpimänä.
                      Last edited by Maethor; 01-11-2009, 12:03.
                      Bensalla pestään pensseleitä.

                      Comment

                      • DirtyTT
                        Newbiemmer
                        • Nov 2010
                        • 5
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #41
                        Itellä ilmeni omassa työmatkakinnerissä tämmöstä käynnin pätkimistä. Vika tuli ensin vain kylmänä, mutta vähitellen myös lämpimällä koneella. Pätkiminen oli just tuommosta niinkuin ois yks pytty ainaki pimeä ja välillä rykäs niin että sammu koko auto. Ajotietokone herjas välillä että syöttöpumpussa olis vikaa(einspritsanlage). Loppupeleissä vika löytyi niinkin vaikeasta paikasta kuin imusarjasta. Eli vaihtelin hehkut ja samalla imusarjaan uudet tiivisteet niin yks tiiviste oli niin kovettunut että halkes heti ku vähä puukonkärellä kuopasin. Ei ollu kallis vika ja kannattaa kokeilla tuota jos ei löydy vikaa muualta. Ajokki on 1997 525tds ja päälle 400000 taulussa.

                        Comment

                        Working...
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎