Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motonetin osat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GameOver
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Jos ne ostohinnat saadaan kilpailukykyisiksi näillä hankintaketjuilla niin miten esim. alustan osat on melkein järjestään tupla hintaisia vrt. Saksa? Puhun nyt siis saman valmistajan samasta osasta. Ei tuossa hinnoittelussa tunnu oikein olevan muutenkaan järkeä. Esimerksi mainitaan nyt vaikka Nissensin syyläri AD, fixus, osaset hinta oli ~200€ motonet 69€ (AD omistaa Motonetin, joten luulisi käyttävän samoja tukkureita). Motonet oli ainut, jossa syyläri oli varastossa ja tuolla hinnalla sen sai heti mukaan. Muilla olisi taas ollut tilaustavaraa.. Ne INA:n rullatkin oli yli 50% kalliimpia Suomessa vs. saksa (Suomi yli 30€ vs Saksa 19,9). Tuolla hinta erolla olisi vielä ostanut Suomesta, mutta kun niitä ei kahta olisi saanut (varmaan olisi joskus saanut, mutta myyjä sanoi niitä tukkurilta saisi vain yhden).

    Kun verrataan nyt vaikka tietotekniikkaan niin ei kyllä samanlaisia hintaeroja löydy.
    Koska ne ostomiehet on monesti nysviä. Sitten tulee toki tämä katerakenne. Alhaalta ylöspäin. Eli näennäisesti kilpailukykyisen (kuitenkin pitkäksi menneen) ostohinnan päälle aletaan lätkimään katteita eri osastoille (varasto, tuotehallinta, logistiikka, hallinto, myynti, ym) saadaan korjaamon/varaosaliikkeen nettohinta. Ja niille toki oma kate päälle.
    Pikkuhiljaa alkavat kaiketi laskemaan hinnoittelua toisesta suunnasta. Eli selvitetään osan markkinahinta ja sitä kautta rakentuu ostohinta. Enää jää siis jäljelle sellaisten ostomiesten tarve joilla olisi valtakunnan suurimmat munat.

    Noi yksittäisten osien vertailu on sinänsä turhaa koska aina on joku halvempi kuin toinen. Johonkin autoon sen Nissensin syylärin tai kennon saa halvemmalla paikasta A kun toiseen autoon se on halvempi paikassa B. Mutta tuli aikanaan huomattua se että joskus motonetistä sai edullisemmin (ja helpommin) osan kuin tukkurilta henkilökuntahintaan. Yllä selitys siihen. Esim. Boschin ilmamassamittarit ne vasta vitsi onkin. Mutta menee se usein niinkinpäin ettei se välttämättä ole se kaikkein halvin se m-kauppa. Ehti tuota tukkutoimintaa sen verran nähdä että joku käsitys tuosta touhusta on. Joskin yksityisillä on aikaa käyttää siihen halvimman metsästykseen.

    Broman Groupiin nuo AD-ketju, varaosamaailma ja motonet liittyy.

    Varaosatukkutoiminta on vuosikymmeniä ollut paperikatalogien ja luettelokirjasten varassa vailla läpinäkyvyyttä. Nyttemmin isot tukkurit ovat väkisin joutuneet tarkistamaan varsin rajulla kädellä asioita kun kuluttajatkin ovat muuttuneet valveutuneemmiksi hinnoista. Näiden sähköisten luetteloiden myötä siis. Se vaan tuntuu laiva kääntyvän melkoisen hitaasti. Ensi hätään on tullut esimerkiksi vaihtoehtoisia tuotemerkkejä.

    Älä käsitä väärin. Ei ollut tarkotus arvostella sua. Kunhan halusin valottaa asioita niiltä osin kun omia kokemuksia on. Ei nekään absoluuttinen totuus ole. Ja tulee tulevaisuudessakin saksasta saamaan halvemmalla varaosia, autoja ja bisseä.
    Last edited by GameOver; 15-01-2015, 21:15.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Suomen tukkurit ei osta keski-Euroopasta randomilla koska homma halutaan pitää järjestyksessä. Ei siinä aina järkeä ole. Mutta he kuuluvat kukin tahoillaan erinäisiin ostokoalitioihin jolla saadaan tilattavan tavaran määrä tehtaan suuntaan niin suureksi että ostohinta on kilpailukykyinen. Sen vuoksi haluavat usein myös pitäytyä protokollassa. Ja tavaravirran seuranta on helpompaa. Sit tulee näitä että ostaja on ollut kahvilla ja joku tavara on kalliimpaa kuin OEM-osa. Voi olla luettelovirhekin mutta järjestään menee nysvän ostomiehen/tuoteihmisen piikkiin. On toki koviakin tuote-/ostokavereita mutta niille onkin kysyntää.

    Tokihan jos olisi yksittäinen varaosamyymälän kauppias sen verran pelimies että hoitaisi itselleen kontakteja vaikkapa Eurooppaan niin saattaisi olla hänelle itselleenkin yllättäviä hyötyjä.

    Jos ne ostohinnat saadaan kilpailukykyisiksi näillä hankintaketjuilla niin miten esim. alustan osat on melkein järjestään tupla hintaisia vrt. Saksa? Puhun nyt siis saman valmistajan samasta osasta. Ei tuossa hinnoittelussa tunnu oikein olevan muutenkaan järkeä. Esimerksi mainitaan nyt vaikka Nissensin syyläri AD, fixus, osaset hinta oli ~200€ motonet 69€ (AD omistaa Motonetin, joten luulisi käyttävän samoja tukkureita). Motonet oli ainut, jossa syyläri oli varastossa ja tuolla hinnalla sen sai heti mukaan. Muilla olisi taas ollut tilaustavaraa.. Ne INA:n rullatkin oli yli 50% kalliimpia Suomessa vs. saksa (Suomi yli 30€ vs Saksa 19,9). Tuolla hinta erolla olisi vielä ostanut Suomesta, mutta kun niitä ei kahta olisi saanut (varmaan olisi joskus saanut, mutta myyjä sanoi niitä tukkurilta saisi vain yhden).

    Kun verrataan nyt vaikka tietotekniikkaan niin ei kyllä samanlaisia hintaeroja löydy.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Joka oli merkiltään ? Tuskin luki motonet laatikossa ?
    Ja on toiminut tähän päivän asti moitteettomasti ?
    No merkki oli joku tällä foorumilla käyttökelpoiseksi todettu,muuten en olis ostanutkaan.
    Ja Motonet ei tietenkään lukenut pahvilaatikossa mutta keskustelun otsikkohan on MOTONETIN OSAT... -ei ollut mitenkään tarkoitus haukkua osaa huonoksi! ... ja varsinainen pointtini oli ettei marmorilta saanut orggisosaa tälläkertaa vaikka olin tilannut!!
    Ja todellakin osa on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti! vaikka asia jäikin epähuomiossa kertomatta alkuperäisessä postauksessani.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by E.K. View Post
    Hain sitten pitkin hampain lähimmästä motonetista hyllystä löytyvän (tosin metallisiipisen) tarvikepumpun.
    Joka oli merkiltään ? Tuskin luki motonet laatikossa ?
    Ja on toiminut tähän päivän asti moitteettomasti ?

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    ....ja joskus päinvastoin. Viime kesänä tilasin marmorilta viskokytkimen,vesipumpun ja päätermostaatin niinkin eksoottiseen laitteeseen kun 530d (M57).
    Visko ja termari tuli muutamassa päivässä mut vesipumppu ei.
    Kaveri varaosamyyjänä siellä, nii selvitteli asiaa aikansa ja vesipumput olivat varastoista/valmistajalta loppuneet.
    Uusi erä valmistuksessa(3-4viikon päästä),muttei mitään tietoa erän suuruudesta ja siitä riittääkö niistä edes suomeen yhtään kappaletta....

    Hain sitten pitkin hampain lähimmästä motonetista hyllystä löytyvän (tosin metallisiipisen) tarvikepumpun.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    En kyllä ymmärrä miten osan saaminen voi kestää 39pv tilaamisesta. Kun osaa on keskieuroopassa niin miksei Suomen tukkurit osta sieltä? Se on toki ymmärrettävää, että osaa ei ole varastossa, mutta noilla katteilla luulisi kyllä, että tavaraa liikutella muullakin kun kamelilla.. Eiköhän tukkuri sen osan saa halvemmalla kun suomalainenkuluttaja. Euroopasta noita irtoaa jo ~400-600€ hintaa, siihen vaikka 100€ ripeään rahtiin niin katteiksi jäisi vielä 300-500€. 100€ saa tuon kokoisen osan käytännössä mistä tahansa Suomeen viikossa, joistakin paikoista nopeamminkin. Nopeammin eivät olisi pystyneet pumppua toimittamaan ainakaan AD:lta.

    Ei ole omalla kohdallani mitenkään ainutkertainen kokemus. Siksipä tuleekin suurimmaksi osaksi tilattua osat ulkomailta kun ne saa paljon halvemmalla ja välillä reilusti nopeammin. Susirajalla ainut varaosaliike, joka pystyy kilpailemaan ulkomaisten kanssa on Motonet. Osien kanssa saa tosin olla tarkkana, että katsoo kenen valmistamaa osaa on tarjolla.
    Suomen tukkurit ei osta keski-Euroopasta randomilla koska homma halutaan pitää järjestyksessä. Ei siinä aina järkeä ole. Mutta he kuuluvat kukin tahoillaan erinäisiin ostokoalitioihin jolla saadaan tilattavan tavaran määrä tehtaan suuntaan niin suureksi että ostohinta on kilpailukykyinen. Sen vuoksi haluavat usein myös pitäytyä protokollassa. Ja tavaravirran seuranta on helpompaa. Sit tulee näitä että ostaja on ollut kahvilla ja joku tavara on kalliimpaa kuin OEM-osa. Voi olla luettelovirhekin mutta järjestään menee nysvän ostomiehen/tuoteihmisen piikkiin. On toki koviakin tuote-/ostokavereita mutta niille onkin kysyntää.

    Tokihan jos olisi yksittäinen varaosamyymälän kauppias sen verran pelimies että hoitaisi itselleen kontakteja vaikkapa Eurooppaan niin saattaisi olla hänelle itselleenkin yllättäviä hyötyjä.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Kaikkeen on perustelunsa. Tässä maassa jossa terveydenhuoltokin on tulosvastuullista.
    Luulisin että on yli 10-vuotiaan V8-bemarin ohjaustehostimen pumput sen verran heikosti liikkuvaa tavaraa ettei niitä ihan huvin vuoksi hyllyssä seisoteta. Varsinkaan tuommoisessa monimerkkikaupassa. Itse ainakin ennemmin ottaisin vaikka Zafiran latureita sille hyllypaikalle. Se kun saattaisi saada sen ko. hyllypaikan tuottamaan. Tuommonen pumppu saattaisi tulla todella kalliiksi ajan mittaan.

    Sama pätee taas eteenpäin tukkuritasolla. Vaan suuremmassa mittakaavassa. Mutta saatavilla kuitenkin näemmä? Tehdastilausajat on vähän mitä on, koska lähettävät kootusti. "Pienellä" lisämaksulla varmaankin olisit voinut saada omana kuljetuksenaan nopeammin?
    En kyllä ymmärrä miten osan saaminen voi kestää 39pv tilaamisesta. Kun osaa on keskieuroopassa niin miksei Suomen tukkurit osta sieltä? Se on toki ymmärrettävää, että osaa ei ole varastossa, mutta noilla katteilla luulisi kyllä, että tavaraa liikutella muullakin kun kamelilla.. Eiköhän tukkuri sen osan saa halvemmalla kun suomalainenkuluttaja. Euroopasta noita irtoaa jo ~400-600€ hintaa, siihen vaikka 100€ ripeään rahtiin niin katteiksi jäisi vielä 300-500€. 100€ saa tuon kokoisen osan käytännössä mistä tahansa Suomeen viikossa, joistakin paikoista nopeamminkin. Nopeammin eivät olisi pystyneet pumppua toimittamaan ainakaan AD:lta.

    Originally posted by GameOver View Post
    Kysyitkö miten saa merkkiliikkeestä tai schmiedmannilta?
    Olisko esimerkiksi tämä oikea? http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e39...te=32411141570
    Näköjään loppu tuoltakin mutta arvio on ainakin optimistisempi kuin 1,5 kuukautta.
    Toki se voi marmorilla maksaa reilusti mutta jos sille on heti tarvetta niin...?

    Tuommosia rullia (apulaitehihnan?) saisi kyllä olla saatavilla.
    Marmorilta olisi irronnut tehdaskunnostettu reilulla 700€ ja viikon toimitusajalla (Melko huvittavaa, että tarvikkeena olisi maksanut 50% enemmän). Schmiedmanilta nyt ei kannata tilata, jos ei ole varastossa ja sen haluaa ennen juhannusta saada.. INA:n rullat olisi menneet pää apulaitehihnan kiristäjään. BMW myy tuohon vain vartta, jossa tulee rullat (pelkkiä rullia ei saa). Varsi on siis vaan pala metalli, ei mitään kiristäjää tai muutakaan kuluvaa osaa. Hintaa tälle alkuperäisenä esim. Schmiedmanilla 130€ (tarvikkeena siellä voi saada ihan mitä kuraa vaan). Marmorilla sitten taas tilaustavaraa.. Saksasta ne kaksi INA:n rullaa alle 50€ kotiinkannettuna 5 työpäivässä. Pumppu on tulossa, viivästyi tosin hieman kun ensimmäinen myyjä myi uuden pumpun, jota ei sitten ollutkaan varastossa (piti olla useampikin kun tilauksen tein).

    Ei ole omalla kohdallani mitenkään ainutkertainen kokemus. Siksipä tuleekin suurimmaksi osaksi tilattua osat ulkomailta kun ne saa paljon halvemmalla ja välillä reilusti nopeammin. Susirajalla ainut varaosaliike, joka pystyy kilpailemaan ulkomaisten kanssa on Motonet. Osien kanssa saa tosin olla tarkkana, että katsoo kenen valmistamaa osaa on tarjolla. Valikoima on myös melko rajattu.
    Last edited by HTK12; 15-01-2015, 18:36.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Katselin kanssa että n.600e saa alkuperäis osan saksasta tarvittaessa 3päivässä.
    Kun itse tilaa osanumerolla

    Noista schmiedmannin toimitus ajoista osille joita ei ole varastossa voi lukea tältäkin foorumilta ja jos niitä on uskomista niin ei kannata 6kk:een odottaa saavansa tuota

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kyllähän Suomessa monien varaosien saatavuus on melko surkeaa. Tämän nyt on saanut huomata useasti kun on tuohon E39 540i osia kysellyt. Mainitaan nyt vaikka kaksi viimeisintä esimerkkiä reilun viikon takaa. Ohjaustehostimen pumppu luulisi, että saisi tilaamalla jokaisesta puodista ihan järkevästi (käytetty ainakin M60,M62 ja M62tu koneissa) . Motonet ei, Osaset ei, Ad Varaosamaailma tehdastilaus 39 vrk (~1060€), fixus tehdastilaus 39 vrk (~1090€). INA:n 70mm rullaa kiristimeen oli Ad:llä peräti 1 kpl saatavilla, kahta kpl ei sitten taas missään järkevässä ajassa olisi saanutkaan..
    Kaikkeen on perustelunsa. Tässä maassa jossa terveydenhuoltokin on tulosvastuullista.
    Luulisin että on yli 10-vuotiaan V8-bemarin ohjaustehostimen pumput sen verran heikosti liikkuvaa tavaraa ettei niitä ihan huvin vuoksi hyllyssä seisoteta. Varsinkaan tuommoisessa monimerkkikaupassa. Itse ainakin ennemmin ottaisin vaikka Zafiran latureita sille hyllypaikalle. Se kun saattaisi saada sen ko. hyllypaikan tuottamaan. Tuommonen pumppu saattaisi tulla todella kalliiksi ajan mittaan.

    Sama pätee taas eteenpäin tukkuritasolla. Vaan suuremmassa mittakaavassa. Mutta saatavilla kuitenkin näemmä? Tehdastilausajat on vähän mitä on, koska lähettävät kootusti. "Pienellä" lisämaksulla varmaankin olisit voinut saada omana kuljetuksenaan nopeammin?

    Kysyitkö miten saa merkkiliikkeestä tai schmiedmannilta?
    Olisko esimerkiksi tämä oikea? http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e39...te=32411141570
    Näköjään loppu tuoltakin mutta arvio on ainakin optimistisempi kuin 1,5 kuukautta.
    Toki se voi marmorilla maksaa reilusti mutta jos sille on heti tarvetta niin...?

    Tuommosia rullia (apulaitehihnan?) saisi kyllä olla saatavilla.
    Last edited by GameOver; 15-01-2015, 07:35.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    AD ketjusta ainakin saivat tilattua Febi jäähdytinnestettä hiljattain vaikkei heillä hyllytavarana olekaan.
    Oletko ottanut huomioon että Suomen maahantuojalla ei välttämättä ole varastossa noita febin osiakaan vaikka ne febin saksan kataloogista löytyisi.
    Kyllähän Suomessa monien varaosien saatavuus on melko surkeaa. Tämän nyt on saanut huomata useasti kun on tuohon E39 540i osia kysellyt. Mainitaan nyt vaikka kaksi viimeisintä esimerkkiä reilun viikon takaa. Ohjaustehostimen pumppu luulisi, että saisi tilaamalla jokaisesta puodista ihan järkevästi (käytetty ainakin M60,M62 ja M62tu koneissa) . Motonet ei, Osaset ei, Ad Varaosamaailma tehdastilaus 39 vrk (~1060€), fixus tehdastilaus 39 vrk (~1090€). INA:n 70mm rullaa kiristimeen oli Ad:llä peräti 1 kpl saatavilla, kahta kpl ei sitten taas missään järkevässä ajassa olisi saanutkaan..

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    AD ketjusta ainakin saivat tilattua Febi jäähdytinnestettä hiljattain vaikkei heillä hyllytavarana olekaan.
    Oletko ottanut huomioon että Suomen maahantuojalla ei välttämättä ole varastossa noita febin osiakaan vaikka ne febin saksan kataloogista löytyisi.

    Leave a comment:


  • smpovers
    replied
    Olisin tarvinnut yhtä jäähdytysjärjestelmän letkua. Kävin motonetissa, soitin pariin tarvikeliikkeeseen ja kävin myös katsomassa olisiko jotain yleismallin osia ollut saatavilla. Eipä pikaisella kierroksella niitäkään löytynyt joten menin sitten merkkiliikkeeseen. Sieltä toki saa, mutta pitää odotella viikonlopun yli.
    Mistä johtuu, että tarvikeliikkeistä ei sitten semmosta letkua mukamas löydy edes tilaamalla vaikka Febi-Bilsteinin ja Topranin luetteloista tuotteet löytyy? Noita molempia merkkejä myyvät kuitenkin.
    Motonetistä asiaa kysyin ja en saanut vastausta..

    Leave a comment:


  • Nicepro
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    En minä ku ystävättärelle kyselen. Oli kuulemma sen verran lopussaki että vaihtoo menee palat.
    Laittaa noi 10e kalliimmat tuolta motonetistä. Itse en noita tuu kuitenkaa vaihtaa ku ei tiloja.
    Tarviiksää tallipaikkaa? OT

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    Itse en noita tuu kuitenkaa vaihtaa ku ei tiloja.
    No ne jarrupalat vaihtaa vaikka siinä Motonetin pihassa. Monet niin tekevätkin.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Kokeilitko herkistellä niitä jarruja/putsailla, ja pistää vaikka alu- tai kuparitahnaa kriittisiin paikkoihin?
    En minä ku ystävättärelle kyselen. Oli kuulemma sen verran lopussaki että vaihtoo menee palat.
    Laittaa noi 10e kalliimmat tuolta motonetistä. Itse en noita tuu kuitenkaa vaihtaa ku ei tiloja.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎