memebuy23buy

muutoskatsastuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Behemoth
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 561

    #16
    Pitääkö muutoskatsastuksessa olla osista jotakin virallisia TÜV-lappuja? Jos vaikka vaihtaa jotku jouset + iskarit eteen, joista ei mitään virallisia lappuja olekaan? Luulis, että iskaritestin läpi meneminen riitäisi?
    E66 730Ld LCI

    ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

    Comment

    • tsbmw
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 1495
      • Ilvola

      #17
      Mitäs te puhutte?

      Eikait ny sentään kulumisesta tulevia vaihtoja tarvii katsastaa?
      Vaihdoin etutolpat, eli tiukemmat jouset ja iskarit - siis kuluvia osia.
      Renkaat mitä vanteille sopii.
      Kaukovaloja on tuplat.
      Lisävarusteita on.
      Katsastuksessa ei oo sanottu noista mitään - en oo kysynnykään.
      Last edited by tsbmw; 17-04-2007, 21:05.
      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
      - E28 528i, 528i+, M5

      Comment

      • Behemoth
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 561

        #18
        Originally posted by tsbmw View Post
        Eikait ny sentään auton osien mormaalista kulumisesta tulevia vaihtoja tarvii katsastaa? Vaihdoin etutolpat, eli jouset ja iskarit - siis kuluvia osia. Renkaat oon ostannu mitä vanteille sopii tilanteen mukaan. Valot oon sovittannu silleen et kaukovaloja on tuplat.
        Katsastuksessa ei oo sanottu noista mitään.

        Joo sanoin päin helvettiä. Eli kun pistää madallusjouset ja niille passelit iskarit. Silloinhan pitää muutoskatsastaa, mutta tarviiko jotain TÜV-todistuksia inssille näyttää?
        E66 730Ld LCI

        ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #19
          Originally posted by Wanna View Post
          Rekisteröintikatsastus sisältää automaattisesti kaikki tuollaset alusta/rengas yms muutokset. Niistä ei siis peritä erillistä maksua...
          Tosta kerran taitoin peistä paikallisen inssin kanssa, lopulta vaihdoin konttoria sellaiseen, jossa se noin menikin.
          Olli.

          Comment

          • tsbmw
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 1495
            • Ilvola

            #20
            Madallus

            Miten se nykyisin on, käyttänyt Bilteman jousenpuristajia?
            Eihän niillä tontitettua saa, mutta pikkumadallusta kyllä.
            Onkos ne nyt sallittuja - katsastukseen olen tietty poistanut.

            Niinno Ruattissa ne on ainakin sallittuja!
            Last edited by tsbmw; 17-04-2007, 21:14.
            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
            - E28 528i, 528i+, M5

            Comment

            • Behemoth
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 561

              #21
              Originally posted by tsbmw View Post
              Miten se nykyisin on, käyttänyt Bilteman jousenpuristajia?
              Eihän niillä tontitettua saa, mutta pikkumadallusta kyllä.
              Onkos ne nyt sallittuja - katsastukseen olen tietty poistanut.

              Niinno Ruattissa ne on ainakin sallittuja!
              Nyt putosin kärryltä, jos tämä oli meikäläisen poustakseen vastaus? No oli miten oli niin sanon vielä kerran: eli -40 mm madaltavat jouset hommasin ja jotku iskarit, joitten merkistä ei hajuakaan. Pitääkö näistä olla inssille esittää jotakin lappua TÜV-hyväksynnästä? Kun mitään virallisia lappuja ei ole.
              E66 730Ld LCI

              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

              Comment

              • intfreak
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 2967
                • Uusikaupunni

                #22
                Originally posted by tsbmw View Post
                Miten se nykyisin on, käyttänyt Bilteman jousenpuristajia?
                Eihän niillä tontitettua saa, mutta pikkumadallusta kyllä.
                Onkos ne nyt sallittuja - katsastukseen olen tietty poistanut.

                Niinno Ruattissa ne on ainakin sallittuja!
                "Auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen (779/98) 15 §:n mukaan muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla."

                Säätämällä :think Veikkaisin kuitenkin, että nuo puristimet, vaikka voitaneen puhua "säätämisestä", ei menisi läpi.
                N62 Money Spender Club

                Comment

                • Behemoth
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 561

                  #23
                  Originally posted by intfreak View Post
                  "Auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen (779/98) 15 §:n mukaan muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla."
                  No siinäpä se tulikin.
                  E66 730Ld LCI

                  ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                  Comment

                  • intfreak
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 2967
                    • Uusikaupunni

                    #24
                    Originally posted by Behemoth View Post
                    Nyt putosin kärryltä, jos tämä oli meikäläisen poustakseen vastaus? No oli miten oli niin sanon vielä kerran: eli -40 mm madaltavat jouset hommasin ja jotku iskarit, joitten merkistä ei hajuakaan. Pitääkö näistä olla inssille esittää jotakin lappua TÜV-hyväksynnästä? Kun mitään virallisia lappuja ei ole.
                    "Hyväksyttävät madalluskeinot
                    EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita. Autoon voidaan hyväksyä muutossarja, joka rajoittaa sallittua akselimassaa. Sallittujen akselimassojen summan tulee olla vähintään suurimman sallitun kokonaismassan suuruinen. TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tunnistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.
                    Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
                    Eli jos autosi on tyyppihyväksytty niin silloin tarvitaan lappu. Muutoin ei.
                    N62 Money Spender Club

                    Comment

                    • Behemoth
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 561

                      #25
                      Originally posted by intfreak View Post
                      "Hyväksyttävät madalluskeinot
                      Eli jos autosi on tyyppihyväksytty niin silloin tarvitaan lappu. Muutoin ei.
                      No ei sano mitään tuo EY-tyyppihyväksytty. Auto on -92, E34 535.
                      edt: jouset on punaiset ja hokemat kylessä: BM011 HA 28/04.
                      Last edited by Behemoth; 17-04-2007, 21:30.
                      E66 730Ld LCI

                      ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16576
                        • Asikkala

                        #26
                        Olikos tässä vuosimalliraja jotain -96 ? Sitä uudemmat tarvii tuv:n madallukselle?

                        Comment

                        • reddewil
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 3015
                          • West Coast

                          #27
                          Originally posted by tsbmw View Post
                          Miten se nykyisin on, käyttänyt Bilteman jousenpuristajia?
                          Eihän niillä tontitettua saa, mutta pikkumadallusta kyllä.
                          Onkos ne nyt sallittuja - katsastukseen olen tietty poistanut.

                          Niinno Ruattissa ne on ainakin sallittuja!
                          niks! ja töyssyssä poikittain tai irtipoikki ja auto mettään ja vain kaksi kuollutta! Helppoa mutta vaarallista... Itse en suosittele tai käyttäisi :think "think"
                          ...

                          Comment

                          • sedan325i
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 30

                            #28
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Olikos tässä vuosimalliraja jotain -96 ? Sitä uudemmat tarvii tuv:n madallukselle?
                            joo niin muistelisin että vm -96 vanhempiin ei tarvi mitää lappuja ja lippuja.. ainoastaan uudempiin..
                            ex e30 m3 look 325i purussa...
                            ex e30 316/320i purussa...
                            ex e30 m3 look 325i
                            ex e30 32x tic
                            ex e36 325i sedan
                            ex e30 318is



                            kaupan:osia e30 ja e36

                            sigpic

                            Comment

                            • Kurre
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 384
                              • Veteli

                              #29
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Olikos tässä vuosimalliraja jotain -96 ? Sitä uudemmat tarvii tuv:n madallukselle?
                              lainatakseni itseäni toisesta topicista:
                              Originally posted by Kurre View Post
                              http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
                              tuosta AKE:n muistio auton madulluksesta..ja tuon mukaanhan inssien katsastuskonttorillakin pitäisi toimia...:think
                              esim tuon mukaanhan E36 325i:n madaltamisessa ei mitään TÜV-papereita tarvittaisi, koska ko. malli on tyyppihyväksytty jo ennen 1.1.1996..
                              näin ainakin itse ymmärtäisin asian...tosin itsekin kyllä näytin TÜV-laput muutoskatsastuksessa..eipä siitä nyt mitään haittaakaan ole.
                              sigpic
                              Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                              ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                              Comment

                              Working...
                              X