Pitääkö muutoskatsastuksessa olla osista jotakin virallisia TÜV-lappuja? Jos vaikka vaihtaa jotku jouset + iskarit eteen, joista ei mitään virallisia lappuja olekaan? Luulis, että iskaritestin läpi meneminen riitäisi?
muutoskatsastuksesta
Collapse
X
-
Mitäs te puhutte?
Eikait ny sentään kulumisesta tulevia vaihtoja tarvii katsastaa?
Vaihdoin etutolpat, eli tiukemmat jouset ja iskarit - siis kuluvia osia.
Renkaat mitä vanteille sopii.
Kaukovaloja on tuplat.
Lisävarusteita on.
Katsastuksessa ei oo sanottu noista mitään - en oo kysynnykään.Last edited by tsbmw; 17-04-2007, 21:05.- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Originally posted by tsbmw View PostEikait ny sentään auton osien mormaalista kulumisesta tulevia vaihtoja tarvii katsastaa? Vaihdoin etutolpat, eli jouset ja iskarit - siis kuluvia osia. Renkaat oon ostannu mitä vanteille sopii tilanteen mukaan. Valot oon sovittannu silleen et kaukovaloja on tuplat.
Katsastuksessa ei oo sanottu noista mitään.
Joo sanoin päin helvettiä. Eli kun pistää madallusjouset ja niille passelit iskarit. Silloinhan pitää muutoskatsastaa, mutta tarviiko jotain TÜV-todistuksia inssille näyttää?E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
-
Originally posted by Wanna View PostRekisteröintikatsastus sisältää automaattisesti kaikki tuollaset alusta/rengas yms muutokset. Niistä ei siis peritä erillistä maksua...Olli.
Comment
-
-
Madallus
Miten se nykyisin on, käyttänyt Bilteman jousenpuristajia?
Eihän niillä tontitettua saa, mutta pikkumadallusta kyllä.
Onkos ne nyt sallittuja - katsastukseen olen tietty poistanut.
Niinno Ruattissa ne on ainakin sallittuja!Last edited by tsbmw; 17-04-2007, 21:14.- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Originally posted by tsbmw View PostMiten se nykyisin on, käyttänyt Bilteman jousenpuristajia?
Niinno Ruattissa ne on ainakin sallittuja!E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
-
Originally posted by tsbmw View PostMiten se nykyisin on, käyttänyt Bilteman jousenpuristajia?
Niinno Ruattissa ne on ainakin sallittuja!
Säätämällä :think Veikkaisin kuitenkin, että nuo puristimet, vaikka voitaneen puhua "säätämisestä", ei menisi läpi.N62 Money Spender Club
Comment
-
-
Originally posted by intfreak View Post"Auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen (779/98) 15 §:n mukaan muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla."E66 730Ld LCI
Comment
-
-
Originally posted by Behemoth View PostNyt putosin kärryltä, jos tämä oli meikäläisen poustakseen vastaus? No oli miten oli niin sanon vielä kerran: eli -40 mm madaltavat jouset hommasin ja jotku iskarit, joitten merkistä ei hajuakaan. Pitääkö näistä olla inssille esittää jotakin lappua TÜV-hyväksynnästä? Kun mitään virallisia lappuja ei ole.
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita. Autoon voidaan hyväksyä muutossarja, joka rajoittaa sallittua akselimassaa. Sallittujen akselimassojen summan tulee olla vähintään suurimman sallitun kokonaismassan suuruinen. TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tunnistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
Eli jos autosi on tyyppihyväksytty niin silloin tarvitaan lappu. Muutoin ei.N62 Money Spender Club
Comment
-
-
Originally posted by intfreak View Post"Hyväksyttävät madalluskeinot
Eli jos autosi on tyyppihyväksytty niin silloin tarvitaan lappu. Muutoin ei.
edt: jouset on punaiset ja hokemat kylessä: BM011 HA 28/04.Last edited by Behemoth; 17-04-2007, 21:30.E66 730Ld LCI
Comment
-
-
Niinno Ruattissa ne on ainakin sallittuja!...
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostOlikos tässä vuosimalliraja jotain -96 ? Sitä uudemmat tarvii tuv:n madallukselle?
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostOlikos tässä vuosimalliraja jotain -96 ? Sitä uudemmat tarvii tuv:n madallukselle?
Originally posted by Kurre View Posthttp://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
tuosta AKE:n muistio auton madulluksesta..ja tuon mukaanhan inssien katsastuskonttorillakin pitäisi toimia...:think
esim tuon mukaanhan E36 325i:n madaltamisessa ei mitään TÜV-papereita tarvittaisi, koska ko. malli on tyyppihyväksytty jo ennen 1.1.1996..sigpic
Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89
Comment
-
Comment