Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ostin 330d:n - paljon kysyttävää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BAASI
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 14
    • Helsinki

    Ostin 330d:n - paljon kysyttävää

    Moro!
    Ostin viime viikolla 170000 ajetun -00 330 diiselin.
    Nyt olisi läjä kysymyksiä autosta:

    1. Mittaristossa palaa valo jonka mukaan takavalot olisivat rikki vaikka oikeasti ne toimii ihan hyvin. Mistä voisi johtua?

    2. Vaihdekeppi heiluu aika paljon kun vaihde on päällä. Joku kumi pitäisi vissiin vaihtaa? Missä sen saisi laitatettua kuntoon halvalla etelä-suomessa?

    3. Mitä alustasarjaa(iskarit ja jouset) suosittelette?

    4. Mahtuuko 19x9" vanteet pyörimään kunnolla?

    5. Auto menee elokuussa karalalle lastutettavaksi ja oli alustavasti puhetta että hän laittaa n.225hv/500nm tehoa. Sanoi että jos laittaa enemmän tehoa niin turbo sulaa tai enemmän vääntöä niin laatikko ei kestä. Mitä muita osia menee vaihtoon jos haluan n. 240-260 heppaa tehoa ja 600-700nm vääntöä?
    Kestäisikö esim. uudemman 330d:n 6-vaihteinen laatikko enemmän?
    Mitä turboa suosittelette?
    Paljonko tuollaiset tehot vaatii suunnilleen budjettia?
  • 535SD
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1068
    • Lahti

    #2
    Originally posted by BAASI
    Moro!
    Ostin viime viikolla 170000 ajetun -00 330 diiselin.
    Nyt olisi läjä kysymyksiä autosta:

    1. Mittaristossa palaa valo jonka mukaan takavalot olisivat rikki vaikka oikeasti ne toimii ihan hyvin. Mistä voisi johtua?

    2. Vaihdekeppi heiluu aika paljon kun vaihde on päällä. Joku kumi pitäisi vissiin vaihtaa? Missä sen saisi laitatettua kuntoon halvalla etelä-suomessa?

    3. Mitä alustasarjaa(iskarit ja jouset) suosittelette?

    4. Mahtuuko 19x9" vanteet pyörimään kunnolla?

    5. Auto menee elokuussa karalalle lastutettavaksi ja oli alustavasti puhetta että hän laittaa n.225hv/500nm tehoa. Sanoi että jos laittaa enemmän tehoa niin turbo sulaa tai enemmän vääntöä niin laatikko ei kestä. Mitä muita osia menee vaihtoon jos haluan n. 240-260 heppaa tehoa ja 600-700nm vääntöä?
    Kestäisikö esim. uudemman 330d:n 6-vaihteinen laatikko enemmän?
    Mitä turboa suosittelette?
    Paljonko tuollaiset tehot vaatii suunnilleen budjettia?


    1. Kannataa katsoa rekkarikilven valot et onko ne palaneet ku ne sytyttää tuon takavalojen merkkivalon jos on palanu.


    muita kannattee katella vaik searchilla. eiköhän noistaki oo ollu juttua
    Olleita ja menneitä
    1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

    Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

    Comment

    • 730ia
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1457
      • pohjois-pohjanmaa, oulu

      #3
      joo kyllä siellä varmaan on joku valo palanut, että kannattaa kattoa tarkemmin just kaikki rek.kilven valot yms.

      mahtuu 9"leveä vanne jos ei ole eroa coupeen.
      F20 118d Aut.
      ________
      Volvo S40
      MB W204
      e90 320d
      e46 coupe
      e32 730ia

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3449
        • Janakkala

        #4
        Älä mene ryssimään/rikkomaan hienoa autoasi millään turbon vaihdoilla ynnä muilla vastaavilla jutuilla, tyydy siihen mitä se karala sanoo noista teho lukemista.
        Ja kun ei BMW:eellä ole kuin se 5ooo insinööriä miettimässä noita kyseisiä seikkoja niin meidän ei kannata enää päätämme vaivata moisilla jutuilla.
        Kyllä ne karalan luomat lisätehot jo liikuttaa tommosta menopeliä hienosti, suomessa on kuitenkin max 120kmh rajoitus
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • NokiLeka
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2341
          • Eurajoki

          #5
          Itteäkin kiinnostais se minkä turbon tuonne alkuperäsen tilalle vois laittaa? Ja onko porukka vaihdellu noita kaksoismassa vp:iä yhteen limppuun?

          Tuntuu siltä, että näistä on otettu isojakin tehoja irti mutta se millä eväillä, niin on vähän jäänyt hämärän peittoon.

          Eli ilmeisesti turbo, cooleri ja niiden kilkkeet sekä kytkin ja vp täytyy vaihtaa, niin aletaan päästä jo aika koville tehoille lastutuksen jälkeen ilman että kestävyys kärsii älyttömästi.

          Ja ennenkuin joku tarttuu tuohon kestävyyteen, niin tiedetään, kaiken saa rikki jos haluaa eikä se tehtaan mittapuissa enää tuon operaation jälkeen ole
          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

          Comment

          • nootti84
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 619
            • Kajaani

            #6
            19x9 vanne mahtuu pyörimään kun on vanne on vain sopivalla ET:llä
            "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi."


            http://www.onnelanmatkailu.fi/ Rallia, elämyksiä ja illanviettoa ryhmille, firmoille jne...

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Tehon kasvatukseen: Käsittääkseni tuossa koneessa ei ahdista pakopuoli, eikä myöskään välijäähdytin, putkisto eikä pakosarja. Jos panostaa imukanavien ja venttiilien suurentamiseen ja muotoiluun, saa lisää tehoa ilman järjettömiä ahtopaineita.

              Tästä todisteena pari tuotantomallia: Alpina D10 ja 535d. Kummassakin teho on kasvatettu ilman paksua mustaa savua ja kummassakin on imukanavisto mietitty uudelleen venttiilirakenteen ohella. Näissä pakopuolella on turvauduttu kahteen pienempään ahtimeen mutta yhden vakioahtimen sovelluksesta todistaa E60 530d, josta saa uudeelleenohjelmoinnilla yli 300 hp. 194 hp mallista kun ei tuota tehoa saa mitenkään jos ei tee suurempia muutoksia. Suuremmatkin muutokset ovat varsinaisen "ahdistuspaikan" kiertämisiä ellei kantta oteta työn alle.

              Olisi mielenkiintoista tietää sopiiko 218 tai 270 hp kansi suoraan 194 hp mallin niskaan.
              ---

              Comment

              • Tappu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 825
                • Tampere

                #8
                Originally posted by -Tapi
                Tästä todisteena pari tuotantomallia: Alpina D10 ja 535d. Kummassakin teho on kasvatettu ilman paksua mustaa savua ja kummassakin on imukanavisto mietitty uudelleen venttiilirakenteen ohella. Näissä pakopuolella on turvauduttu kahteen pienempään ahtimeen .
                535d:ssä ahtimet eivät ole samankokoiset, vaan sieltä löytyy pieni ja iso. Ja ahtaminen on tehty kaksivaiheiseksi, maksimi ahtopaine vakiona on 2.4bar
                AMG

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #9
                  Originally posted by -Tapi
                  Tästä todisteena pari tuotantomallia: Alpina D10 ja 535d. Kummassakin teho on kasvatettu ilman paksua mustaa savua ja kummassakin on imukanavisto mietitty uudelleen venttiilirakenteen ohella. Näissä pakopuolella on turvauduttu kahteen pienempään ahtimeen mutta yhden vakioahtimen sovelluksesta todistaa E60 530d, josta saa uudeelleenohjelmoinnilla yli 300 hp. 194 hp mallista kun ei tuota tehoa saa mitenkään jos ei tee suurempia muutoksia. Suuremmatkin muutokset ovat varsinaisen "ahdistuspaikan" kiertämisiä ellei kantta oteta työn alle.
                  Tuo e60 kätkee sisälleen jo kolmannen version moottorista (M57N2) ja muistaakseni antaa 231hv jo vakiona ja 70hv lisäys ei ole mitenkään tavatonta näille vanhemmillekkaan m57 koneille mikä threadin aloittajankin autosta löytyy.

                  Ja jos oikein muistan, niin brittien pelle pelottomat (Ant & Pete) ovat irrottaneet omasta 330d:stä yli 300hv ilman kannen läpikäymistä. Tosin heidänkin autonsa on tuo toisen polven pata M57N joka antaa vakiona 204hv.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Originally posted by NokiLeka
                    Tuo e60 kätkee sisälleen jo kolmannen version moottorista (M57N2) ja muistaakseni antaa 231hv jo vakiona ja 70hv lisäys ei ole mitenkään tavatonta näille vanhemmillekkaan m57 koneille mikä threadin aloittajankin autosta löytyy.

                    Ja jos oikein muistan, niin brittien pelle pelottomat (Ant & Pete) ovat irrottaneet omasta 330d:stä yli 300hv ilman kannen läpikäymistä. Tosin heidänkin autonsa on tuo toisen polven pata M57N joka antaa vakiona 204hv.
                    Tätä juuri tarkoitin (unohdin vain tuon 535d:n ahtimien erikokoisuuden). Eli jos tehoa haluaa ilman sankkaa savua, joutuu kannen hengitykseen panostamaan. Tuo 70 hp lisäys kun on tullut ohjelmoinnilla vain uudemmista koneista (joissa on kuitenkin sama isku ja poraus, eikös juu?). Tällä logiikalla vanhempi kone (vaikkapa 530d pre-facelift sekä facelift) olisivat hyviä aihioita samoille tehoille mutta suurin muutoskohta olisi kansi sekä imusarja. Muutahan (tehoon olennaisesti vaikuttavaa) ei koneissa tähän päivään mennessä ole muuttunut?
                    ---

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Originally posted by -Tapi
                      Tätä juuri tarkoitin (unohdin vain tuon 535d:n ahtimien erikokoisuuden). Eli jos tehoa haluaa ilman sankkaa savua, joutuu kannen hengitykseen panostamaan. Tuo 70 hp lisäys kun on tullut ohjelmoinnilla vain uudemmista koneista (joissa on kuitenkin sama isku ja poraus, eikös juu?). Tällä logiikalla vanhempi kone (vaikkapa 530d pre-facelift sekä facelift) olisivat hyviä aihioita samoille tehoille mutta suurin muutoskohta olisi kansi sekä imusarja. Muutahan (tehoon olennaisesti vaikuttavaa) ei koneissa tähän päivään mennessä ole muuttunut?
                      Löytyy täältä tuota vanhempaakin konetta josta on otettu yli 250hv pelkällä uudelleen ohjelmoinnilla, eli lisäys on ollut 70hv pinnassa. Mutta kun puheeksi otit tuon kannen vaihdon, niin saattaisihan se uudemman koneen kansi sopia tuohon vanhaankin mottiin. Isku ja poraus tosiaan ovat samat.

                      Mutta suurin este tehoille taitaa kuitenkin tulla tuolta voimansiirron puolelta, eli kytkin ja vp eivät oikein pidä kasvaneista tehoista, tai pikemminkin kasvaneesta väännöstä.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by NokiLeka
                        Löytyy täältä tuota vanhempaakin konetta josta on otettu yli 250hv pelkällä uudelleen ohjelmoinnilla, eli lisäys on ollut 70hv pinnassa.
                        Mutta tarkoitinkin että savutus olisi edes kohtuullista. Omassa exässä (2000 530d) oli jo 228 hp/525 Nm tehoilla häiritsevä savutus (Jotakuta se ei häirinnyt mutta itseä nolotti ohitella..)
                        ---

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #13
                          Originally posted by -Tapi
                          Mutta tarkoitinkin että savutus olisi edes kohtuullista. Omassa exässä (2000 530d) oli jo 228 hp/525 Nm tehoilla häiritsevä savutus (Jotakuta se ei häirinnyt mutta itseä nolotti ohitella..)
                          Se on kyllä ihan totta, että savuttaa ei tarttis kauheesti. Vaikka toisaalta, ainakaan ohitettavalle ei jää epäselväks oliko diiseli vai bensamopo kun meni ohi
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • Tappu
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 825
                            • Tampere

                            #14
                            M57N koneesta saa noin 320-330hp/~730nm irti pelkällä ohjelmoinnilla, vakiokytkin myös kestää tuon yli 700nm, riippuen siitä paljon sillä on ajettu. Mm. nimimerkillä Skaffa löytyy E60 530d ja tehoja oli muistaakseni 311hp ja vääntöä 690nm.

                            edittiä: savutus on kyllä mahtavaa, kun mennään läppä auki, mutta mitäs siitä
                            Last edited by Tappu; 26-06-2006, 15:35.
                            AMG

                            Comment

                            • J. Kuusisto
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 860
                              • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

                              #15
                              mutta entäs automaatti, mitäs se kestää??
                              e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
                              e28 M535i -85

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎