Osaako joku neuvoa mistä saa kunnollisen epäkeskokoneen auton maalipinnan myllytykseen? Onko ainut vaihtoehto tilata jenkeistä ja hommata jännitteen muunnin väliin? Luulisi täältä Härmästäkin edes jostain saavan. Onhan noita ainakin ammattilaisilla mutta myydäänkö jossain tavallisille tallaajille?
Epäkeskokone myllytykseen
Collapse
X
-
Tags: None
-
Olen kyllä sitä mieltä, että tuollaista epäkeskoa käytetään/on käytetty ainoastaan vaha levitykseen ja sen poistoon.
Myllytyksen tarkoitus on poistaa lakkapinnasta naarmut ja tuo epäkesko on siihen auttamattoman hidas ja onneton. Voihan sitä tietenkin epäkeskollakin kokeilla jos ei muutakaan hommaa ole
Jos kyseessä on naarmuton tai "uusi" lakkapinta niin normaali käsinvahaus riittää.
-
Ei kai kukaan nyt uutta maalipintaa ala myllyttämään?Originally posted by StoneJos kyseessä on naarmuton tai "uusi" lakkapinta niin normaali käsinvahaus riittää.
Kyllä kone auttaa juuri pinnan hionnasta koska siinä voimaa tarvitaan enemmän kuin vahauksessa.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Epäkesko ei todellakaan ole auttamattoman hidas tai onneton. Riippuu täysin laikasta ja käytettävistä aineista miten tehokasta naarmujen poisto on. Epäkeskokone on turvallinen pyörivään laikkaan verrattuna. Olen myöskin nähnyt monen ammattilaisen käyttävän pyörivää kiillotuskonetta ja maalipinta on hologrammeilla tai pienillä hiusnaarmuilla sen jälkeen. Epäkeskokoneella tämä on jotakuinkin mahdotonta jos on oikeat välineet. Lisäksi pyörivällä laikalla osaamattomissa käsissä saa maalipinnan todella helposti pilalle. Se on selvä ettei hiontavaikutus ole yhtä voimakas mutta mulla kun ei ole mikään kiire. Teen mieluummin hitaasti hyvää jälkeä kuin nopeasti skeidaa.Originally posted by StoneOlen kyllä sitä mieltä, että tuollaista epäkeskoa käytetään/on käytetty ainoastaan vaha levitykseen ja sen poistoon.
Myllytyksen tarkoitus on poistaa lakkapinnasta naarmut ja tuo epäkesko on siihen auttamattoman hidas ja onneton. Voihan sitä tietenkin epäkeskollakin kokeilla jos ei muutakaan hommaa ole
Jos kyseessä on naarmuton tai "uusi" lakkapinta niin normaali käsinvahaus riittää.
Löysin tarkoitukseen sopivan Makitan koneen mutta hinta on sitä luokkaa että taidan tilata Porter-Cable koneen ja jännitekonverterin jenkeistä. Tuota konetta tuntuvat siellä hypettävän joka paikassa. Kyllähän Suomessakin ammattifiksareilla näyttää noita epäkeskoja olevan. En vaan millään saanut selville mistä koneensa ostavat.
Comment
-
No sitähän juuri tarkoitinkin kun sanoin pelkän vahauksen riittävänOriginally posted by alspeEi kai kukaan nyt uutta maalipintaa ala myllyttämään?
Kyllä kone auttaa juuri pinnan hionnasta koska siinä voimaa tarvitaan enemmän kuin vahauksessa.
Kyllä niitä uusiakin maalipintoja myllytetään kun haetaan pintaa jossa ei ruiskutuksen "aallot" näy, mutta tässä tapauksessa tuskin on siitä kysymys..
Comment
-
laitanpa tähän samaan syssyyn oman kysymykseni.
eli kannattaako sellaisella peruskiilloituskoneella kiilloittaa vahaa? huomenna ois tarkoitus laittaa uutta vahaa autoon eikä millään jaksais käsin kiilloittaa, ja tarjolla ois joku lampaanvillalaikka tms... tekeekö mitään?Konichiwa, Bitchez!
It's the name they say it's running the game
Comment
-
En nyt tiedä yhtään millä vaatimuksilla olet epäkeskoa hakemassa, mutta ajovalojen pleksit kiillottelin isän halvalla Gelb:illä (120mm laikka, 380W, 11000 rpm) ja siihen kiinnitetyllä Mirkan vaahtomuovilaikalla + tahnalla. Tuo toimi niin hyvin että ajattelin kokeilla sillä myös paikallista maalipinnan myllytystä. On vaan jäänyt vielä tekemättä.Originally posted by FlyingFinnLöysin tarkoitukseen sopivan Makitan koneen mutta hinta on sitä luokkaa ...
Eikös automaalareitten epäkeskot ole yleensä paineilmakäyttöisiä? Näin ainakin isän isän firmassa takavuosina. Ammattifiksareitten vehkeistä en tiedä mitään.Last edited by Petri.Kekkonen; 15-08-2006, 21:01.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Siis se nyt tietenkin riippuu nyt täysin millaisesta maalipinnasta on kysymys? Jos on oikein naarmuinen vanha lakkapinta niin epäilen, että siinä tapauksessa epäkesko on väärä valinta. Toisaalta epäkeskoa voi tietenkin käyttää pyörivän laikan jälkeen jos pelkää tuoa hologrammi efektiä.Originally posted by FlyingFinnEpäkesko ei todellakaan ole auttamattoman hidas tai onneton. Riippuu täysin laikasta ja käytettävistä aineista miten tehokasta naarmujen poisto on. Epäkeskokone on turvallinen pyörivään laikkaan verrattuna. Olen myöskin nähnyt monen ammattilaisen käyttävän pyörivää kiillotuskonetta ja maalipinta on hologrammeilla tai pienillä hiusnaarmuilla sen jälkeen. Epäkeskokoneella tämä on jotakuinkin mahdotonta jos on oikeat välineet. Lisäksi pyörivällä laikalla osaamattomissa käsissä saa maalipinnan todella helposti pilalle. Se on selvä ettei hiontavaikutus ole yhtä voimakas mutta mulla kun ei ole mikään kiire. Teen mieluummin hitaasti hyvää jälkeä kuin nopeasti skeidaa.
Löysin tarkoitukseen sopivan Makitan koneen mutta hinta on sitä luokkaa että taidan tilata Porter-Cable koneen ja jännitekonverterin jenkeistä. Tuota konetta tuntuvat siellä hypettävän joka paikassa. Kyllähän Suomessakin ammattifiksareilla näyttää noita epäkeskoja olevan. En vaan millään saanut selville mistä koneensa ostavat.
Mitäs laikkaa ja aineita ajattelit käyttää tuolla epäkeskolla?
Siinä olet täysin oikeassa, että epäkeskolla saa vähemmän vahinkoa aikaan kun pyörivällä laikalla jos on kokematon. Mutta olen laittanut merkille, että ammattilainen käyttää useammin pyörivää laikkaa johtuen kaiketi vain kokemuksen tuomasta osaamisesta ja työn nopeudesta, mene ja tiedä.
Tuossa vielä pari kuvaa mun autosta. Ensimmäisessä on käytetty villalaikkaa ja toisessa pehmeää vaahtomuovilaikkaa. Molemmat siis pyörivällä laikalla tehty. Eka kuva on viime kesäna otettu heti myllytykse jälkeen ja toinen tänä kesänä myllytyksestä muistaakseni viikko. Pyörre jälkiä ei näkyvissä kummassakaan vaikka millaisessa valossa katsoi.
Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
Comment
-
[QUOTE=FlyingFinn] Olen myöskin nähnyt monen ammattilaisen käyttävän pyörivää kiillotuskonetta ja maalipinta on hologrammeilla tai pienillä hiusnaarmuilla sen jälkeen
ei kyllä kuulosta kovin ammattimaiselta fixarilta.
Lisäksi pyörivällä laikalla osaamattomissa käsissä saa maalipinnan todella helposti pilalle.
tämä on kyllä totta.siinä voi käyttää vettä mukana,niin vähän pehmentää.
mutta kyllä ammattilaiset käyttää aina pyörivää konetta maalipinnan kiillotukseen,eikä mitään epäkeskoa.jos niitä jälkiä jää,vika ei ole siinä koneessa.
Comment
-
Peruskiillotuskone? Jos tarkotat sellasta 15-20€ maksavaa epäkeskokonetta, niin vahan levityksessä ja etenkin puhdistusvahan käytössä olen ihan hyväksi todennut. Säästää aika paljon aikaa kun sillä levittää puhdistusvahan hapettuneelle maalipinnalle ja putsaa hapettumat pois. Kiillottaessa sillä ei oikein saa mitään aikaan, paitsi sormenpään kokoisia vahalänttejä jotka joutuu käsin hankaamaan pois.Originally posted by RCWlaitanpa tähän samaan syssyyn oman kysymykseni.
eli kannattaako sellaisella peruskiilloituskoneella kiilloittaa vahaa? huomenna ois tarkoitus laittaa uutta vahaa autoon eikä millään jaksais käsin kiilloittaa, ja tarjolla ois joku lampaanvillalaikka tms... tekeekö mitään?
Näistä kulmahiomakoneen näköisistä 40€ halpavehkeistä ei ole kokemusta.ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
Eli käytin siis pyörivää laikkaa vahan(puhdistava tai kovavaha) levitykseen ja poistoon? No eihän niillä saa vaihinkoa aikaan ellei hinkkaa kauan yhtä kohtaa tms. Aineistakin se vahinko on paljon kiinni.Originally posted by StoneTuossa vielä pari kuvaa mun autosta. Ensimmäisessä on käytetty villalaikkaa ja toisessa pehmeää vaahtomuovilaikkaa. Molemmat siis pyörivällä laikalla tehty. Eka kuva on viime kesäna otettu heti myllytykse jälkeen ja toinen tänä kesänä myllytyksestä muistaakseni viikko. Pyörre jälkiä ei näkyvissä kummassakaan vaikka millaisessa valossa katsoi.
Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
http://img522.imageshack.us/my.php?i...0306701vm4.jpg
EDIT: Lisätään nyt tähänkin Bilteman kaksoislaikkakone. Kertokaa kokemuksia jos on tai tulee. 30€ maksaa ja on säädettävä nopeus 0 rpm ---> ylöspäin
Last edited by alspe; 15-08-2006, 22:40.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Olen todennut, että käsin se vaha on paras levittää ja poistaa. Kokeiltu on laikkaa, mutta roiskuu, jättää vahan pyörteiseksi, ja tukkii laikan poistettaessa jne. Jos sulla on nestemäinen vaha niin levitä se sienellä niin on huomattavsti nopeampaa, mutta kiinteään vahaan ei ole muuta vaihtoehtoa levitykseen kun puuvillakangas. Poistoon AINA pehmeä nukkaamaton puuvillakangas. En ole mikään ammatti "meikkari", joten parempiakin keinoja varmasti on ja toivottavasti joku tulee ja kertoo ne. Tässä oli nyt jotain juttuja mitä olen itse käyttänyt.Originally posted by RCWlaitanpa tähän samaan syssyyn oman kysymykseni.
eli kannattaako sellaisella peruskiilloituskoneella kiilloittaa vahaa? huomenna ois tarkoitus laittaa uutta vahaa autoon eikä millään jaksais käsin kiilloittaa, ja tarjolla ois joku lampaanvillalaikka tms... tekeekö mitään?
Ed: Jos tuollaisen epäkeskon jostain saat esim. biltema niin se on varmasti hyvä vaihtoehto ainakin vahan levitykseen. Ei kaiketi roisku ja jätä vahaan pyörteitä niinkuin pyörivä laikka tekee..Last edited by Stone; 15-08-2006, 23:21.
Comment
-
Maalipinta on lähtökohtaisesti hyvä ja sellaisena aion sen säilyttää. Siihen juuri tuota konetta tarvitsen. Eihän tuolla autollakaan ole ikää kuin puoli vuotta. Pesujälkiä kuitenkin mustaan pintaan tulee ja ne myllytän kerran tai kaksi vuodessa. En myöskään halua kuluttaa maalipintaa turhaan joten epäkesko on ainut vaihtoehto. Olen tehnyt tätä hommaa ennenkin ja tiedän kyllä mistä puhun. Epäkesko ei ole väärä valinta vaikka olisi kuinka pahoilla naarmuilla. Leikkaavampi vaahtomuovilaikka ja aggressiivisempi kiillotusaine niin lähtee varmasti. Loppukiillotus sitten kiillotuslaikalla ja miedommalla aineella. Todella tärkeää on kuitenkin kunnollinen pesu ja clay barilla läpikäynti ennen myllytystä. Etenkin jos pinta on pahasti hapettunut.Originally posted by StoneSiis se nyt tietenkin riippuu nyt täysin millaisesta maalipinnasta on kysymys? Jos on oikein naarmuinen vanha lakkapinta niin epäilen, että siinä tapauksessa epäkesko on väärä valinta. Toisaalta epäkeskoa voi tietenkin käyttää pyörivän laikan jälkeen jos pelkää tuoa hologrammi efektiä.
Mitäs laikkaa ja aineita ajattelit käyttää tuolla epäkeskolla?
Siinä olet täysin oikeassa, että epäkeskolla saa vähemmän vahinkoa aikaan kun pyörivällä laikalla jos on kokematon. Mutta olen laittanut merkille, että ammattilainen käyttää useammin pyörivää laikkaa johtuen kaiketi vain kokemuksen tuomasta osaamisesta ja työn nopeudesta, mene ja tiedä.
Tuossa vielä pari kuvaa mun autosta. Ensimmäisessä on käytetty villalaikkaa ja toisessa pehmeää vaahtomuovilaikkaa. Molemmat siis pyörivällä laikalla tehty. Eka kuva on viime kesäna otettu heti myllytykse jälkeen ja toinen tänä kesänä myllytyksestä muistaakseni viikko. Pyörre jälkiä ei näkyvissä kummassakaan vaikka millaisessa valossa katsoi.
Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
http://img522.imageshack.us/my.php?i...0306701vm4.jpg
Laikkojahan on monia. Ostan melko varmasti Lake Countryn leikkaavia-, hybridi- ja kiillotuslaikkoja. Ovat muiden kokemusten perusteella hyviksi havaittuja. Itse kokeilin alkuun Meguiarsin vastaavia mutta ne eivät kestä mitään. Aineeksi riittää mulla Zainon ZPC. Tuolla ja hybridilaikalla saa täydellistä jälkeä mun tapauksessa. Pahimpiin naarmuihin, jos sellaisia tulee, voi sitten käyttää leikkaavaa laikkaa.
Ainakin pääkaupunkiseudulla fiksarit tuntuvat käyttävän pyörivää laikkaa jos sitä ei erikseen kiellä. Olen nähnyt kolme eri autoa kolmen eri fiksausliikkeen jäljiltä. Kyllähän se jälki näyttää hyvältä mutta sitten kun menee suorassa auriongonvalossa tai joissakin tapauksissa loisteputken alla tarkemmin katsomaan niin totuus on toinen.
Comment
-
[QUOTE=anssip]Ammattilaiset eivät käytä aina pyörivää konetta. Eivät ainakaan yhdessäkään mun omistamassa autossa.Originally posted by FlyingFinnOlen myöskin nähnyt monen ammattilaisen käyttävän pyörivää kiillotuskonetta ja maalipinta on hologrammeilla tai pienillä hiusnaarmuilla sen jälkeen
ei kyllä kuulosta kovin ammattimaiselta fixarilta.
Lisäksi pyörivällä laikalla osaamattomissa käsissä saa maalipinnan todella helposti pilalle.
tämä on kyllä totta.siinä voi käyttää vettä mukana,niin vähän pehmentää.
mutta kyllä ammattilaiset käyttää aina pyörivää konetta maalipinnan kiillotukseen,eikä mitään epäkeskoa.jos niitä jälkiä jää,vika ei ole siinä koneessa.
"ei kyllä kuulosta kovin ammattimaiselta fixarilta." Ei kuulosta eikä näytä mutta sellaisia vesseleitä ne ovat. Paitsi varmaan sitten kun kiillottavat omaa autoaan mutta senhän ne tekevätkin epäkeskolla.
Comment
Comment