Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epäkeskokone myllytykseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FlyingFinn
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 651

    Epäkeskokone myllytykseen

    Osaako joku neuvoa mistä saa kunnollisen epäkeskokoneen auton maalipinnan myllytykseen? Onko ainut vaihtoehto tilata jenkeistä ja hommata jännitteen muunnin väliin? Luulisi täältä Härmästäkin edes jostain saavan. Onhan noita ainakin ammattilaisilla mutta myydäänkö jossain tavallisille tallaajille?
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Olen kyllä sitä mieltä, että tuollaista epäkeskoa käytetään/on käytetty ainoastaan vaha levitykseen ja sen poistoon.

    Myllytyksen tarkoitus on poistaa lakkapinnasta naarmut ja tuo epäkesko on siihen auttamattoman hidas ja onneton. Voihan sitä tietenkin epäkeskollakin kokeilla jos ei muutakaan hommaa ole

    Jos kyseessä on naarmuton tai "uusi" lakkapinta niin normaali käsinvahaus riittää.
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • easy_ac
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 452
      • Tampere

      #3
      mitä tarkalleen tarkotat sellasella epäkesko koneella? sellasta rattimallin konetta vai vähäniinku kulmahiomakonetyylinen ?

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #4
        Originally posted by Stone
        Jos kyseessä on naarmuton tai "uusi" lakkapinta niin normaali käsinvahaus riittää.
        Ei kai kukaan nyt uutta maalipintaa ala myllyttämään?

        Kyllä kone auttaa juuri pinnan hionnasta koska siinä voimaa tarvitaan enemmän kuin vahauksessa.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • FlyingFinn
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 651

          #5
          Originally posted by Stone
          Olen kyllä sitä mieltä, että tuollaista epäkeskoa käytetään/on käytetty ainoastaan vaha levitykseen ja sen poistoon.

          Myllytyksen tarkoitus on poistaa lakkapinnasta naarmut ja tuo epäkesko on siihen auttamattoman hidas ja onneton. Voihan sitä tietenkin epäkeskollakin kokeilla jos ei muutakaan hommaa ole

          Jos kyseessä on naarmuton tai "uusi" lakkapinta niin normaali käsinvahaus riittää.
          Epäkesko ei todellakaan ole auttamattoman hidas tai onneton. Riippuu täysin laikasta ja käytettävistä aineista miten tehokasta naarmujen poisto on. Epäkeskokone on turvallinen pyörivään laikkaan verrattuna. Olen myöskin nähnyt monen ammattilaisen käyttävän pyörivää kiillotuskonetta ja maalipinta on hologrammeilla tai pienillä hiusnaarmuilla sen jälkeen. Epäkeskokoneella tämä on jotakuinkin mahdotonta jos on oikeat välineet. Lisäksi pyörivällä laikalla osaamattomissa käsissä saa maalipinnan todella helposti pilalle. Se on selvä ettei hiontavaikutus ole yhtä voimakas mutta mulla kun ei ole mikään kiire. Teen mieluummin hitaasti hyvää jälkeä kuin nopeasti skeidaa.

          Löysin tarkoitukseen sopivan Makitan koneen mutta hinta on sitä luokkaa että taidan tilata Porter-Cable koneen ja jännitekonverterin jenkeistä. Tuota konetta tuntuvat siellä hypettävän joka paikassa. Kyllähän Suomessakin ammattifiksareilla näyttää noita epäkeskoja olevan. En vaan millään saanut selville mistä koneensa ostavat.

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by alspe
            Ei kai kukaan nyt uutta maalipintaa ala myllyttämään?

            Kyllä kone auttaa juuri pinnan hionnasta koska siinä voimaa tarvitaan enemmän kuin vahauksessa.
            No sitähän juuri tarkoitinkin kun sanoin pelkän vahauksen riittävän

            Kyllä niitä uusiakin maalipintoja myllytetään kun haetaan pintaa jossa ei ruiskutuksen "aallot" näy, mutta tässä tapauksessa tuskin on siitä kysymys..
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • RCW
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 363

              #7
              laitanpa tähän samaan syssyyn oman kysymykseni.
              eli kannattaako sellaisella peruskiilloituskoneella kiilloittaa vahaa? huomenna ois tarkoitus laittaa uutta vahaa autoon eikä millään jaksais käsin kiilloittaa, ja tarjolla ois joku lampaanvillalaikka tms... tekeekö mitään?
              Konichiwa, Bitchez!

              It's the name they say it's running the game

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7434
                • Oulu

                #8
                Originally posted by FlyingFinn
                Löysin tarkoitukseen sopivan Makitan koneen mutta hinta on sitä luokkaa ...
                En nyt tiedä yhtään millä vaatimuksilla olet epäkeskoa hakemassa, mutta ajovalojen pleksit kiillottelin isän halvalla Gelb:illä (120mm laikka, 380W, 11000 rpm) ja siihen kiinnitetyllä Mirkan vaahtomuovilaikalla + tahnalla. Tuo toimi niin hyvin että ajattelin kokeilla sillä myös paikallista maalipinnan myllytystä. On vaan jäänyt vielä tekemättä.

                Eikös automaalareitten epäkeskot ole yleensä paineilmakäyttöisiä? Näin ainakin isän isän firmassa takavuosina. Ammattifiksareitten vehkeistä en tiedä mitään.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 15-08-2006, 21:01.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Stone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 4074
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by FlyingFinn
                  Epäkesko ei todellakaan ole auttamattoman hidas tai onneton. Riippuu täysin laikasta ja käytettävistä aineista miten tehokasta naarmujen poisto on. Epäkeskokone on turvallinen pyörivään laikkaan verrattuna. Olen myöskin nähnyt monen ammattilaisen käyttävän pyörivää kiillotuskonetta ja maalipinta on hologrammeilla tai pienillä hiusnaarmuilla sen jälkeen. Epäkeskokoneella tämä on jotakuinkin mahdotonta jos on oikeat välineet. Lisäksi pyörivällä laikalla osaamattomissa käsissä saa maalipinnan todella helposti pilalle. Se on selvä ettei hiontavaikutus ole yhtä voimakas mutta mulla kun ei ole mikään kiire. Teen mieluummin hitaasti hyvää jälkeä kuin nopeasti skeidaa.

                  Löysin tarkoitukseen sopivan Makitan koneen mutta hinta on sitä luokkaa että taidan tilata Porter-Cable koneen ja jännitekonverterin jenkeistä. Tuota konetta tuntuvat siellä hypettävän joka paikassa. Kyllähän Suomessakin ammattifiksareilla näyttää noita epäkeskoja olevan. En vaan millään saanut selville mistä koneensa ostavat.
                  Siis se nyt tietenkin riippuu nyt täysin millaisesta maalipinnasta on kysymys? Jos on oikein naarmuinen vanha lakkapinta niin epäilen, että siinä tapauksessa epäkesko on väärä valinta. Toisaalta epäkeskoa voi tietenkin käyttää pyörivän laikan jälkeen jos pelkää tuoa hologrammi efektiä.
                  Mitäs laikkaa ja aineita ajattelit käyttää tuolla epäkeskolla?

                  Siinä olet täysin oikeassa, että epäkeskolla saa vähemmän vahinkoa aikaan kun pyörivällä laikalla jos on kokematon. Mutta olen laittanut merkille, että ammattilainen käyttää useammin pyörivää laikkaa johtuen kaiketi vain kokemuksen tuomasta osaamisesta ja työn nopeudesta, mene ja tiedä.

                  Tuossa vielä pari kuvaa mun autosta. Ensimmäisessä on käytetty villalaikkaa ja toisessa pehmeää vaahtomuovilaikkaa. Molemmat siis pyörivällä laikalla tehty. Eka kuva on viime kesäna otettu heti myllytykse jälkeen ja toinen tänä kesänä myllytyksestä muistaakseni viikko. Pyörre jälkiä ei näkyvissä kummassakaan vaikka millaisessa valossa katsoi.

                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                  E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                  VW Pornstarter (työjuhta)
                  Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                  Finnmaster T8







                  Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                  Comment

                  • anssip
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 233

                    #10
                    [QUOTE=FlyingFinn] Olen myöskin nähnyt monen ammattilaisen käyttävän pyörivää kiillotuskonetta ja maalipinta on hologrammeilla tai pienillä hiusnaarmuilla sen jälkeen
                    ei kyllä kuulosta kovin ammattimaiselta fixarilta.
                    Lisäksi pyörivällä laikalla osaamattomissa käsissä saa maalipinnan todella helposti pilalle.
                    tämä on kyllä totta.siinä voi käyttää vettä mukana,niin vähän pehmentää.
                    mutta kyllä ammattilaiset käyttää aina pyörivää konetta maalipinnan kiillotukseen,eikä mitään epäkeskoa.jos niitä jälkiä jää,vika ei ole siinä koneessa.

                    Comment

                    • HarzaTheMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 458
                      • Sawo

                      #11
                      Originally posted by RCW
                      laitanpa tähän samaan syssyyn oman kysymykseni.
                      eli kannattaako sellaisella peruskiilloituskoneella kiilloittaa vahaa? huomenna ois tarkoitus laittaa uutta vahaa autoon eikä millään jaksais käsin kiilloittaa, ja tarjolla ois joku lampaanvillalaikka tms... tekeekö mitään?
                      Peruskiillotuskone? Jos tarkotat sellasta 15-20€ maksavaa epäkeskokonetta, niin vahan levityksessä ja etenkin puhdistusvahan käytössä olen ihan hyväksi todennut. Säästää aika paljon aikaa kun sillä levittää puhdistusvahan hapettuneelle maalipinnalle ja putsaa hapettumat pois. Kiillottaessa sillä ei oikein saa mitään aikaan, paitsi sormenpään kokoisia vahalänttejä jotka joutuu käsin hankaamaan pois.

                      Näistä kulmahiomakoneen näköisistä 40€ halpavehkeistä ei ole kokemusta.
                      ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Originally posted by Stone
                        Tuossa vielä pari kuvaa mun autosta. Ensimmäisessä on käytetty villalaikkaa ja toisessa pehmeää vaahtomuovilaikkaa. Molemmat siis pyörivällä laikalla tehty. Eka kuva on viime kesäna otettu heti myllytykse jälkeen ja toinen tänä kesänä myllytyksestä muistaakseni viikko. Pyörre jälkiä ei näkyvissä kummassakaan vaikka millaisessa valossa katsoi.

                        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                        http://img522.imageshack.us/my.php?i...0306701vm4.jpg
                        Eli käytin siis pyörivää laikkaa vahan(puhdistava tai kovavaha) levitykseen ja poistoon? No eihän niillä saa vaihinkoa aikaan ellei hinkkaa kauan yhtä kohtaa tms. Aineistakin se vahinko on paljon kiinni.

                        EDIT: Lisätään nyt tähänkin Bilteman kaksoislaikkakone. Kertokaa kokemuksia jos on tai tulee. 30€ maksaa ja on säädettävä nopeus 0 rpm ---> ylöspäin
                        Last edited by alspe; 15-08-2006, 22:40.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by RCW
                          laitanpa tähän samaan syssyyn oman kysymykseni.
                          eli kannattaako sellaisella peruskiilloituskoneella kiilloittaa vahaa? huomenna ois tarkoitus laittaa uutta vahaa autoon eikä millään jaksais käsin kiilloittaa, ja tarjolla ois joku lampaanvillalaikka tms... tekeekö mitään?
                          Olen todennut, että käsin se vaha on paras levittää ja poistaa. Kokeiltu on laikkaa, mutta roiskuu, jättää vahan pyörteiseksi, ja tukkii laikan poistettaessa jne. Jos sulla on nestemäinen vaha niin levitä se sienellä niin on huomattavsti nopeampaa, mutta kiinteään vahaan ei ole muuta vaihtoehtoa levitykseen kun puuvillakangas. Poistoon AINA pehmeä nukkaamaton puuvillakangas. En ole mikään ammatti "meikkari", joten parempiakin keinoja varmasti on ja toivottavasti joku tulee ja kertoo ne. Tässä oli nyt jotain juttuja mitä olen itse käyttänyt.

                          Ed: Jos tuollaisen epäkeskon jostain saat esim. biltema niin se on varmasti hyvä vaihtoehto ainakin vahan levitykseen. Ei kaiketi roisku ja jätä vahaan pyörteitä niinkuin pyörivä laikka tekee..
                          Last edited by Stone; 15-08-2006, 23:21.
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • FlyingFinn
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 651

                            #14
                            Originally posted by Stone
                            Siis se nyt tietenkin riippuu nyt täysin millaisesta maalipinnasta on kysymys? Jos on oikein naarmuinen vanha lakkapinta niin epäilen, että siinä tapauksessa epäkesko on väärä valinta. Toisaalta epäkeskoa voi tietenkin käyttää pyörivän laikan jälkeen jos pelkää tuoa hologrammi efektiä.
                            Mitäs laikkaa ja aineita ajattelit käyttää tuolla epäkeskolla?

                            Siinä olet täysin oikeassa, että epäkeskolla saa vähemmän vahinkoa aikaan kun pyörivällä laikalla jos on kokematon. Mutta olen laittanut merkille, että ammattilainen käyttää useammin pyörivää laikkaa johtuen kaiketi vain kokemuksen tuomasta osaamisesta ja työn nopeudesta, mene ja tiedä.

                            Tuossa vielä pari kuvaa mun autosta. Ensimmäisessä on käytetty villalaikkaa ja toisessa pehmeää vaahtomuovilaikkaa. Molemmat siis pyörivällä laikalla tehty. Eka kuva on viime kesäna otettu heti myllytykse jälkeen ja toinen tänä kesänä myllytyksestä muistaakseni viikko. Pyörre jälkiä ei näkyvissä kummassakaan vaikka millaisessa valossa katsoi.

                            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                            http://img522.imageshack.us/my.php?i...0306701vm4.jpg
                            Maalipinta on lähtökohtaisesti hyvä ja sellaisena aion sen säilyttää. Siihen juuri tuota konetta tarvitsen. Eihän tuolla autollakaan ole ikää kuin puoli vuotta. Pesujälkiä kuitenkin mustaan pintaan tulee ja ne myllytän kerran tai kaksi vuodessa. En myöskään halua kuluttaa maalipintaa turhaan joten epäkesko on ainut vaihtoehto. Olen tehnyt tätä hommaa ennenkin ja tiedän kyllä mistä puhun. Epäkesko ei ole väärä valinta vaikka olisi kuinka pahoilla naarmuilla. Leikkaavampi vaahtomuovilaikka ja aggressiivisempi kiillotusaine niin lähtee varmasti. Loppukiillotus sitten kiillotuslaikalla ja miedommalla aineella. Todella tärkeää on kuitenkin kunnollinen pesu ja clay barilla läpikäynti ennen myllytystä. Etenkin jos pinta on pahasti hapettunut.

                            Laikkojahan on monia. Ostan melko varmasti Lake Countryn leikkaavia-, hybridi- ja kiillotuslaikkoja. Ovat muiden kokemusten perusteella hyviksi havaittuja. Itse kokeilin alkuun Meguiarsin vastaavia mutta ne eivät kestä mitään. Aineeksi riittää mulla Zainon ZPC. Tuolla ja hybridilaikalla saa täydellistä jälkeä mun tapauksessa. Pahimpiin naarmuihin, jos sellaisia tulee, voi sitten käyttää leikkaavaa laikkaa.

                            Ainakin pääkaupunkiseudulla fiksarit tuntuvat käyttävän pyörivää laikkaa jos sitä ei erikseen kiellä. Olen nähnyt kolme eri autoa kolmen eri fiksausliikkeen jäljiltä. Kyllähän se jälki näyttää hyvältä mutta sitten kun menee suorassa auriongonvalossa tai joissakin tapauksissa loisteputken alla tarkemmin katsomaan niin totuus on toinen.

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 651

                              #15
                              [QUOTE=anssip]
                              Originally posted by FlyingFinn
                              Olen myöskin nähnyt monen ammattilaisen käyttävän pyörivää kiillotuskonetta ja maalipinta on hologrammeilla tai pienillä hiusnaarmuilla sen jälkeen
                              ei kyllä kuulosta kovin ammattimaiselta fixarilta.
                              Lisäksi pyörivällä laikalla osaamattomissa käsissä saa maalipinnan todella helposti pilalle.
                              tämä on kyllä totta.siinä voi käyttää vettä mukana,niin vähän pehmentää.
                              mutta kyllä ammattilaiset käyttää aina pyörivää konetta maalipinnan kiillotukseen,eikä mitään epäkeskoa.jos niitä jälkiä jää,vika ei ole siinä koneessa.
                              Ammattilaiset eivät käytä aina pyörivää konetta. Eivät ainakaan yhdessäkään mun omistamassa autossa.

                              "ei kyllä kuulosta kovin ammattimaiselta fixarilta." Ei kuulosta eikä näytä mutta sellaisia vesseleitä ne ovat. Paitsi varmaan sitten kun kiillottavat omaa autoaan mutta senhän ne tekevätkin epäkeskolla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎