Originally posted by tmth
View Post
Epäkeskokone myllytykseen
Collapse
X
-
-
Mikähän se noista on: http://www.autogeek.net/dual-action-polishers.htmlOriginally posted by FlyingFinn View Postwww.autogeek.net. Tilasin sellaisen setin missä oli aika hyvin laikkoja mukana.
Ehkä tuo? http://www.autogeek.net/hk7424.html
Comment
-
Jep, se on tuo jälkimmäisessä linkissä oleva setti. Pitää tietysti huomioida että nuo ovat Jenkkivehkeitä ja toimivat 120V sähköllä joten jännitekonvertteri pitää myös hommata että laitetta voi käyttää Suomessa.Originally posted by TJJ View PostMikähän se noista on: http://www.autogeek.net/dual-action-polishers.html
Ehkä tuo? http://www.autogeek.net/hk7424.html
Comment
-
Asiasta muualle.
Tekeekö motonetista tai biltemasta saatavilla hidaskierroksisilla vahauskoneilla mitään? Hinta n.25€.
Miten ja mihin se parhaiten sopii ja mitä aineita kannattaa käyttää? Fareclaa vaan ja maalit kaivoon
Comment
-
Sopii lähinnä vahan levitykseen jos siihenkään. Toisaalta ainakin itse olen sitä mieltä että vaha kannattaa levittää käsin. Kävin Motonetissa katsomassa sieltä saatavia kiillotuslaikkoja eikä ne ole läheskään samaa tasoa kuin mitä tilasin joten hyllyyn jäivät.Originally posted by Bmw Master View PostAsiasta muualle.
Tekeekö motonetista tai biltemasta saatavilla hidaskierroksisilla vahauskoneilla mitään? Hinta n.25€.
Miten ja mihin se parhaiten sopii ja mitä aineita kannattaa käyttää? Fareclaa vaan ja maalit kaivoon
Comment
-
No niin, ihan ok lopputulos. Nyt jäin vaan miettimään tuota maalikalvon ohenemista.:think Jos pinta oli alunperin naarmuilla ja niitä ei hiottu pois niin silloin vaha on täyttänyt narmut? Tämä tarkoittaa siis sitä, että kun vaha ajanmyötä lähtee livokkaan naarmut tulevat esiin eikä käsittelystä ole ollut mitään hyötyä. Olen sitä mieltä, että jos lumiharjan tms aiheuttamat naarmut haluaa peitoon siihen ei tarvita muuta kuin AutoGlymin puna-kulta vahat ja se on siinä. Mutta jos maalipinnasta halutaan pysyvästi kiiltävä niin naarmut on yksinkertaisesti hiottava pois, jolloin myös vahan merkitys vähenee. Maalipinnanssa ei nimittäin ole kunnon hionnan jälkeen huokosia johon vaha uppoaisi. Sama ilmiö on esim. juuri maalatulla pinnalla jos joku on kokeillut sellaista joskus vahata. Toisaalta jos naarmut eivät ole olleet kuin parin mikron syvyisiä eli lähes olemattomia niin on ne saattanut jopa hioutua pois jolloin kiilto olisi pysyvää. En kuitenkaan usko 20v. vanhan auton säilyneen niin hyvin jos ei ole esim. maalattu tai hiottu/kiillotettu maalipintaa aikaisemmin.Originally posted by FlyingFinn View PostMaalipinta oli pahasti hapettunut, pinttynyt ja täynnä lumiharjan tms. naarmuja.
Työn edetessä tein ihan mielenkiinnosta mittauksia elektronisella maalipinnan paksuusmittarilla. Tarkoituksena oli seurata paljonko maalipinta ohenee. Oheneminen oli niin vähäistä että kymmenestä kohdasta otettujen mittaustulosten keskiarvo oli käytännössä sama ennen ja jälkeen myllytyksen. Tämä mittari mittaa 0,1µm tarkkuudella joten voitaneen sanoa että kyseinen menetelmä on täysin turvallinen maalipinnalle ja uuden auton pinta kestää kymmeniä ellei satoja myllytyksiä. Eli jos pinnan käy läpi kerran-oari vuodessa niin maalipinnan yleinen kestoikä tulee vastaan ennemmin kuin pinta kuluu puhki. Pyörivällä laikalla olevat koneet ovatkin sitten kokonaan toinen juttu...
Comment
-
Lopputulos on käytettyihin materiaaleihin, työmäärään ja lähtökohtaan nähden hiukan enemmän kuin o.k. En tiedä minkä verran olet opiskellut matematiikkaa tai fysiikkaa mutta tässä tapauksessa on aivan selvää että maalikalvon oheneminen on niin vähäistä että se mahtuu normaalin, kaikissa mittauksissa esiintyvän, virhemarginaalin sisään. En viitsi vaivauta laskemaan paljonko marginaali tässä tapauksessa on mutta mitättömän vähän joka tapauksessa.Originally posted by Stone View PostNo niin, ihan ok lopputulos. Nyt jäin vaan miettimään tuota maalikalvon ohenemista.:think Jos pinta oli alunperin naarmuilla ja niitä ei hiottu pois niin silloin vaha on täyttänyt narmut? Tämä tarkoittaa siis sitä, että kun vaha ajanmyötä lähtee livokkaan naarmut tulevat esiin eikä käsittelystä ole ollut mitään hyötyä. Olen sitä mieltä, että jos lumiharjan tms aiheuttamat naarmut haluaa peitoon siihen ei tarvita muuta kuin AutoGlymin puna-kulta vahat ja se on siinä. Mutta jos maalipinnasta halutaan pysyvästi kiiltävä niin naarmut on yksinkertaisesti hiottava pois, jolloin myös vahan merkitys vähenee. Maalipinnanssa ei nimittäin ole kunnon hionnan jälkeen huokosia johon vahuppoaisi Sama a. ilmiö on esim. juuri maalatulla pinnalla jos joku on kokeillut sellaista joskus vahata. Toisaalta jos naarmut eivät ole olleet kuin parin mikron syvyisiä eli lähes olemattomia niin on ne saattanut jopa hioutua pois jolloin kiilto olisi pysyvää. En kuitenkaan usko 20v. vanhan auton säilyneen niin hyvin jos ei ole esim. maalattu tai hiottu/kiillotettu maalipintaa aikaisemmin.
Kuten sanoin loppuviimeistely on tehty kliinerivahalla eikä millään glazella tai edes polishilla millä naarmut on mahdollista peittää. Tällä ei sinänsä ole mitään merkitystäkään sillä naarmut olivat poissa jo ZPC käsittelyn jälkeen. Tämäkään aine ei sisällä fillereitä eikä edes vahoja joten ei sekään mitään ole täyttänyt. Lisäksi pesin tietysti pinnan ZPC:n jälkeen joten siinä kohtaa naarmut olisivat tulleet varmasti näkyviin jos ne olisivat olleet vain peitetty jollain.
Mitä tarkoitat että maalipinnassa ei ole hionnan jälkeen huokosia? Ihan varmasti on eikä pintaa muutenkaan saa täysin sileäksi millään. Molekyylejä ei mikään fakiiri pysty halkaisemaan hiomalla. Toisekseen vahojen toimintaperiaate on jo lähtökohtaisesti toinen eikä mikään huokosten täyttäminen kuten sanoit. En ole ainakaan itse koskaan saanut mistään maalipinnasta naarmuja täysin piiloon Autoglymin vahoilla. Naarmut näkyvät kunnollisessa valaistuksessa ja tarkkaan katsottaessa aina. Sellaisiakin aineita kyllä löytyy millä naarmut saa piiloon mutta ei Autoglymiltä. Meguiarsin Machine Glaze esimerkiksi hävittää useassa tapauksessa naarmut mutta nehän tulevat sitten pesujen jälkeen uudestaan näkyviin ihan niin kuin sanoit.
Minulle tämä ei ole enää mielipidekysymys eikä uskon asia sillä olen todennut asian omin silmin ja mittalaitteella. Eskon konepelti on myllytyksen jäljiltä täysin virheetön ja jos tulos on näin hyvä vanhassa autossa niin saapa nähdä miten käy uudelle Bemarille. Siinä täytyy tietysti ottaa vähän varovaisempi lähestymistapa ja aloittaa suosiolla pelkällä kiillotuslaikalla. Escortissa on nimittäin huomattavasti kovempi maali kuin vesiväreillä maalatussa E90:ssä. Zainon ZPC:tä aion kyllä käyttää ja sitten Zainon vahat perään. Tulee mustaan autoon hiukan parempi ja ennenkaikkea kestävämpi kiilto kuin noilla glymeillä.
Kaiken kaikkiaan loistava ostos nuo kaikki pelit ja vehkeet mitä tuli hankittua. Kone on kuitenkin käytännössä ikuinen. Pyörivällä laikalla oleva kone on tietysti tehokkaampi ja juuri siitä syystä sellaiset saavatkin minun puolestani jäädä kauppaan. Niillä saa varmasti sitä maalipintaa ohenemaan reilusti ja myös tekniikka pitää olla hallussa. Tällä koneella taas maalipintaa ei hävinnyt juuri lainkaan ja käsin en olisi ikinä jaksanut pintaa tuollaiseksi hinkata. Eikä se käsin ole välttämättä edes mahdollista. Tätä konetta voisi sanoa idioottivarmaksi, sillä harrastelijakin saa aikaan hienoa jälkeä ja vahinkoa ei saa syntymään oikein millän jos nyt ei tee jotain aivan typerää. Tosin kyseinen kone on käytössä myös ammattilaisillla. Eivät turhaan hypetä PC:tä kaikilla jenkkisaiteilla.
Comment
-
Kiinnostais tietää miten paljon tuo sun tilaama kone eroaa tavallisista hiontakäyttöön tarkoitetuista epäkeskokoneista. Eli onkohan siinä mainittu tehoa ja kierrosnopeutta (rpm) missään?
EDIT: Tuoltahan tuo löytyikin, eli 2500-6000 rpm eli selkeästi alle tavallisen hiomakoneen kierrosluvun. Teholuokka on sama.
Entä onko rakenteessa jotain merkittävää eroa koneeseen jota ei ole tarkoitettu auton kiillotukseen? (Kuten joku tämmönen http://www.tooltechnic.fi/images/571563.jpg)Last edited by Petri.Kekkonen; 07-11-2006, 09:28.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Ei se muuten rakenteeltaan eroa mitenkään ja tätä voi käyttää myös hiomiseen. Itse käytin kierroksia varmaan jotain 4000-5000. Ainut ero mikä jostain hiomakoneista voi puuttua on tärinää estävä vastapaino. Omassa koneessani oli vastapaino valmiiksi mukana. Vastapaino pitää olla mitoitettu käytettävän tukilevyn koon mukaan. Tätä omaa konettani kehutaan kilpaa kaikilla auton puunaamiseen erikoistuneilla Jenkkien nettisaiteilla ja siihen on myös paljon erilaisia tukilevyjä, laikkoja yms saatavilla joten valinta oli aika helppo. Etenkin kun Suomesta en onnistunut mitään vastaavaa löytämään vaikka etsin pitkään. Makitalla on yksi aika hyvä kone mutta se on kallis ja siinä on käsittääkseni pakotettu pyörintäliike vaikka epäkesko onkin. PC:ssä laikan pyöriminen tapahtuu vapaasti pakottamatta. Sitä en tiedä onko tällä merkitystä vai ei kun en ole kokeillut Makitan laitetta mutta sen verran paljon olen lukenut ja nähnyt millaista vahinkoa pyörivällä laikalla voi saada aikaan että minun autooni sellaisella ei kosketa. Makitan koneessa on muistaakseni myös valittavissa pelkkä pyörivä liike. PC on kaiken kaikkiaan hyvin yksinkertainen laite ja näyttääkin siltä kuin se olisi kotoisin Venäjältä.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKiinnostais tietää miten paljon tuo sun tilaama kone eroaa tavallisista hiontakäyttöön tarkoitetuista epäkeskokoneista. Eli onkohan siinä mainittu tehoa ja kierrosnopeutta (rpm) missään?
EDIT: Tuoltahan tuo löytyikin, eli 2500-6000 rpm eli selkeästi alle tavallisen hiomakoneen kierrosluvun. Teholuokka on sama.
Entä onko rakenteessa jotain merkittävää eroa koneeseen jota ei ole tarkoitettu auton kiillotukseen? (Kuten joku tämmönen http://www.tooltechnic.fi/images/571563.jpg)
Tuolla linkissäsi olevalla Festoolilla on muistaakseni myös joku kone mitä voi käyttää hyvin kiillotukseen. Saattaa olla vaikka tuo ihan sama. Maksaa mansikoita.
Comment
-
Ei saa, ihme kyllä. PC taitaa olla kimpassa Black & Deckerin kanssa ja Euroopasta saa vain B&D:tä ja niillä taas ei ole vastaavaa konetta mallistossa. PC:llä oli pari vuotta sitten jopa maahantuoja Suomessa mutta sitäkään kautta niitä ei enää saa.Originally posted by kani View PostOnko todella niin että PC:itä ei saa 220-240V virralla?? :( Olen jo pidempään haaveillut tuollaista mutta kun löytyis suoraan oikealla sähköllä..
Kuinka järeä konvertteri tarvitaan ettei kärähdä??
Itselläni on 500w konvertteri ja tuntui riittävän hyvin. Ei paukkunut sulake kertaakaan. Alkuun vähän mietitytti 500w:n riittävyys kun koneessa on 3,7A moottori ja jännitettä 120V. Käynnistettäessä tulee tietysti pieni piikki mutta hyvin tuo pelasi myös eri nopeuksilla.
Comment
-
Voi voi kun olisi mielenkiintoista nähdä kun ammattilainen tekee kiillotuksen noilla välineillä. Sun flyingfinn pitäisi järjestää näytös tuosta kiillotuksesta, koska ainakin henk.koht. kiinnostaisi nähdä miten homma hoituu. Jos tosiaan noin pätevät laitteet ja aineet niin pitäisi melkeen harkita ostamista myös omaan käyttöön...
Comment
-
Olen huomaavinani kirjoituksissasi jotain epäilyä. Tästä aiheesta ja kyseisestä koneesta sekä sen käytöstä auton maalipinnan fiksaukseen on netti pullollaan tietoa. Kannattaisi ehkä tutustua niin tietäisit paremmin mistä täällä puhutaan.Originally posted by Stone View PostVoi voi kun olisi mielenkiintoista nähdä kun ammattilainen tekee kiillotuksen noilla välineillä. Sun flyingfinn pitäisi järjestää näytös tuosta kiillotuksesta, koska ainakin henk.koht. kiinnostaisi nähdä miten homma hoituu. Jos tosiaan noin pätevät laitteet ja aineet niin pitäisi melkeen harkita ostamista myös omaan käyttöön...
Eiköhän joku ammattilainen mielellään pientä korvausta vastaan näytä millaista jälkeä epäkeskokoneella saa aikaiseksi. Kiellät vaan käyttämästä pyörivällä laikalla olevaa konetta. Kaikilta ammattilaisilta löytyy varmasti epäkeskomylly. Ainakin kaikilta niiltä kenen kanssa minä olen aiheesta puhunut. Noilla ammattilaisilla tuntuu vaan olevan kova kiire saada raha pois joten käyttävät mielellään pyörivää laikkaa. Olen nähnyt muutaman eri yrityksen (pääkaupunkiseudulla) fiksaaman mustan tai tumman auton mitkä on pyörivällä koneella hinkattu. Kyllähän pinta näyttää hyvältä ja naarmuttomalta mutta tietyssä valossa ja kulmassa pinnassa näkyy hologrammia. Noh, kaikki eivät ole samanlaisia pilkunnu***joita kuin minä ja tuo jälki varmaan kelpaa suurimmalle osalle ihmisiä. Sitäpaitsi kyllä pyörivällä laikallakin on mahdollista saada täysin virheetön pinta (nyt olen nimittäin myös sen ihmeen nähnyt) mutta se vaatii taitoa ja huolellisuutta. Tiedän myös erään amerikkalaisen ison autofiksaamon mikä käyttää pelkästään juuri tätä Porter Cable mallia.
Kukaan ei kiellä tulemasta katsomaan kun seuraavan kerran pistän autoni työn alle. Pientä korvausta vastaan voin myllyttää sun auton siinä sivussa. Saat ehkä itsekin kokeilla jos oikein nätisti pyydät. No joo... Itse tykästyin laitteeseen ja ostin sen vasta huolellisen aiheeseen perehtymisen jälkeen ja voin suositella. Kannattaa ostaa jos oikeasti tuntuu siltä että haluat itse fiksata autosi. Sitäkin voin kyllä suositella. Ihminen kummasti tekee tällaiset asiat vähän paremmin kun kyseessä on se oma auto.
Comment
-
Tätä oikeastaan juuri tarkoitin, mutta laitan sulle privaan ehdotuksen...Originally posted by FlyingFinn View PostKukaan ei kiellä tulemasta katsomaan kun seuraavan kerran pistän autoni työn alle. Pientä korvausta vastaan voin myllyttää sun auton siinä sivussa. Saat ehkä itsekin kokeilla jos oikein nätisti pyydät.
Niin ja sitä on vain niin kauan epäileväinen ennenkuin itse näkee
Comment
Comment