Alunperin kun pudoteltiin noita palleroita niin ne päästettiin irti samalla ajan hetkellä, toinen 10cm alempaa kuin toinen. Näin ollen molemmilla on sama kiihtyvyys, josta seuraa että niillä on myös sama nopeus. Näin ellei huomioida sitä, että maa vetää alempaa palloa puoleensa minimaalisen verran kovemmin. Sinä aikana taas kun alempi pallo jo mätkähtää maahan saavuttaa ylempi kovemman vauhdin koska sillä on 10cm pitempi matka kiihdyttää. Joka tapauksessa, kun jätetään nämä pilkun nussimiset mielestä, pallojen välimatka pysyy samana.
Jos taas toinen pallo pudotetaan ensin ja toinen sitten kun ensimmäinen on pudonnut 10cm, välimatka kasvaa, koska ensimmäisen nopeus on suurempi alusta saakka.
No sittenhän se on niin että mitä kovempaa mennään, sitä vähemmän autoilla tai tornista pudotetuilla palloilla on aikaeroa toisiinsa, jos niitä joku kellottaa matkan varrella.
Jos aluksi oli 10 metriä niin kun tarpeeks on vauhtia niin 10 metriä ajassa ei ole mitään.
No sittenhän se on niin että mitä kovempaa mennään, sitä vähemmän autoilla tai tornista pudotetuilla palloilla on aikaeroa toisiinsa, jos niitä joku kellottaa matkan varrella.
Jos aluksi oli 10 metriä niin kun tarpeeks on vauhtia niin 10 metriä ajassa ei ole mitään.
Aika terävästi huomattu Oletko ikinä ajatellut, että jos ajat jonkin matka A-B, pääset perille nopeammin jos ajat kovaa.
Ja potenssiin 12 ekvalitentin ollessa 0,2 voidaan päätellä että pluton tähtisumu ja naapurin mummun vaihevuodet kohtaavat, mutta taas pakkasen ollessa -7,3c varjossa tulokseksi tulee että Kimin mersu kokee taas moottorivaurion.
Aika terävästi huomattu Oletko ikinä ajatellut, että jos ajat jonkin matka A-B, pääset perille nopeammin jos ajat kovaa.
Niin mutta mä en koskaan kiihdytä koko matkaa, koska muuten mä luulen että naapurin ukon auto perässä tuleva auto menee mua kovempaa kun se saa mua ajassa koko ajan kiinni. Ja sitten mun auto voi mutkassa hajota atomeiksi.
MUTTA JOS KAVERI LÄHTEE 1 SEKUNTTI ENNEN MUA NIIN VAIKKA KUINKA KIIHDYTTÄISIN JA KOVAA AJAISIN NIIN JOS ALLA ON JUST SAMANLAISET BIMMERIT NIIN NOPEUDELLA 250KM/T OLLAAN SAMASSA PAIKASSA 1S VÄLEIN! - se aika ei mihkään "supistu"!
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
MUTTA JOS KAVERI LÄHTEE 1 SEKUNTTI ENNEN MUA NIIN VAIKKA KUINKA KIIHDYTTÄISIN JA KOVAA AJAISIN NIIN JOS ALLA ON JUST SAMANLAISET BIMMERIT NIIN NOPEUDELLA 250KM/T OLLAAN SAMASSA PAIKASSA 1S VÄLEIN! - se aika ei mihkään "supistu"!
MUTTA JOS KAVERI LÄHTEE 1 SEKUNTTI ENNEN MUA NIIN VAIKKA KUINKA KIIHDYTTÄISIN JA KOVAA AJAISIN NIIN JOS ALLA ON JUST SAMANLAISET BIMMERIT NIIN NOPEUDELLA 250KM/T OLLAAN SAMASSA PAIKASSA 1S VÄLEIN! - se aika ei mihkään "supistu"!
Niin kai siinä käy, koska toinen auto menee koko ajan nopeammin, teidän välimatka on hirmuinen 250km/h pisteessä.
Mutta jos, lähdette peräkkäin samaan aikaan, niin 250km/h pisteessä olette edelleen ihan peräkkäin.
Autojen tai kappaleiden väliset suureet riippuvat havainnoitsijasta ja havainnointihetkestä. Eli lähtöpaikalla olevalle havainnoitsijalle 1s aikaisemmin lähtevän auton paikka voidaan laskea tietyn ajan t kuluttua kaavasta x= x0+v0t+0,5at^2 ja vieressä olevan auton paikka saman ajan t kuluttua kaavasta 0,5at*^2(x0 ja alkunopeus v0 ovat nollia). Autojen välinen nopeusero pysyy kuitenkin samana koko ajan.
Toisessa tapauksessa, jossa molemmat autot lähtevät samaan aikaan samalla kiihtyvyydellä välimatka pysyy samana, kuten jo on aiemmin todettu. Tietysti nopeuden kasvaessa välimatkaan käytettävä aika pienenee, jos vertailukohdaksi valitaan ulkoisen tarkkailijan valitsema etummaisen autoilijan sen hetkinen paikka.
Mutta edessä kulkevalle autolle tämä aikaero olisi sama kuin ulkoisen havainnoitsijan havaisema ainoastaan silloin, jos sen nopeus muuttuisi sillä hetkellä nollaan.
Comment