Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vikakoodi P0340 Camshaft sensor? RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    Vikakoodi P0340 Camshaft sensor? RATKAISTU!

    Kirjoitin tästä jo menneellä viikolla yhden vanhan topicin jatkoksi, mutta asia ei tullut täysin vielä selväksi. Vaikka Hemi ansiokkaasti avuttomalle neuvoja jakoikin. Koitetaan tarkentaa hieman...

    Vanha teksti:

    Eli, luettiin tossa omasta autosta (320 -99) vikakoodit, ihan huvikseen. Mitään vikaa siis en ole havainnut autossa. Yllätykseksi se kuitenkin ilmoitti että 1 vikakoodi löytyy: (P0340 Camshaft sensor) Nollattiin ko. koodi, ja ajettiin testilenkki, pari kertaa sammutettiin ja käynnistettiin. Vika ei ilmaantunut takasin? Kyseessähän on tuo nokka-akselin asentotunnistin, eikö? Vanhassa autossa sen jouduin vaihtamaan ja sillon siinä oli vikaakin -> eli ei lähtenyt kun sahaamalla käyntiin. Nyt kuitenkin tämä uusi käynnistyy aina iloisesti heti (koputetaan puuta) ja muitakaan oireita ei ole havaittavissa.

    Kysymys kuuluu: Mistä tuo koodi johtuu? Onko todella mahdollista että tuo anturi olisikin sökö, vaikka oireita ei ole? Eli pitäskö toi oikeen vaihtaakin?


    Hemi, jo kommentoi asiaa seuraavasti:

    Originally posted by Hemi
    Ainakaan bensakoneisissa(jos nyt puhuttiin siitä eikä dieselistä) ko.anturin tiltti ei jätä tielle. Eli auto kyllä käynnistyy, mutta vaatii muutaman sekunnin startin kun ecu ei saa pyörintätietoa nokalta ja lyö nilkutusohjelman päälle.
    Tämän kyllä huomaat erityisesti m52TU tuplavanoskoneessa vääntöjen ja tehojen puolittuessa. ko.anturivika ei sytytä vikavaloa, mutta sen kyllä tosiaan huomaa kulkupuolessa. Tämä on uudemmissa bemuissa taas kerran yksi vaaralinen sähköpuolen vika, jos/kun sen huomaa lähdettäessä tiukempaan ohitustilanteeseen tai hieman ahtaampaan väliin risteyksestä(sammuu helposti). Eli etukäteen tämän vaihtoon ei tarvitse lähteä sen takia että jäisi tielle, mutta mahdollinen ongelma on hyvä tiedostaa jos kohdalle sattuu ns."pitkä startti" tai vääntö on hukassa tai kiihdytyksissä on nykimistä. ko.anturi menee yleensä niin että toimii vielä kun käynnistät auton kylmänä, mutta lämmittyään alkaa tekemään tilttiä. Kun sitten kuumana yrittää käynnistää, tekee tiltin ja kone siirtyy tehottomaan nilkutusmoodiin.
    Edelleen jäi kuitenkin hämäämään, että voiko tuo sensori olla rikki vaikka en olekaan huomannut mitään vikaa? Autohan on laiska jo syntyessään, johtuen alikokoisesta moottorista. Sitten, eikö tuossa ole noita sensoreita kaksi, toinen imu ja pako puolelle? Mistä voin tietää, kumpaa tuo edellä mainittu vikakoodi herjasi?

    Lyhyesti: Voiko tuo sensori olla siten rikki, että sitä vikaa ei normaalisti huomaa? Vaan jos sen vaihtaisi, niin esim. yllättäisi auto suorituskyvyllään?? Alavääntöä sais kyllä olla lisää...
    Last edited by fastandfurious; 11-09-2006, 18:37.
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98
  • Johnny
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 420
    • Kouvola

    #2
    Ensin kaivat vanhan topikin ylös ja sitte teet uuden

    Comment

    • fastandfurious
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1731
      • Tampesteri

      #3
      Originally posted by Johnny
      Ensin kaivat vanhan topikin ylös ja sitte teet uuden
      Sorry, mutta se vanha topikkii nyt ei tuottanut toivottua tulosta, ja oli vielä väärällä alueella. Koitetaan kestää.
      ---------------------------------------------------
      E91 325d M-Sport
      ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
      E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Käy luetuttamassa uudelleen ne vikakoodit muutaman viikon kuluttua. Jos silloin löytyy ilmoitus viallisesta anturista, niin hae KL:stä uusi imunokan tunnistin(n.100€) ja vaihda se. Eli se on nimen omaan imunokan anturi joka sieltä lämmetessään antautuu(Saksalainen vain ei osaa tehdä luotettavaa anturielektroniikkaa). Pakopuolen anturiongelmia näissä ei kuitenkaan ole juurikaan lainkaan.

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #5
          Originally posted by Hemi
          Käy luetuttamassa uudelleen ne vikakoodit muutaman viikon kuluttua. Jos silloin löytyy ilmoitus viallisesta anturista, niin hae KL:stä uusi imunokan tunnistin(n.100€) ja vaihda se. Eli se on nimen omaan imunokan anturi joka sieltä lämmetessään antautuu(Saksalainen vain ei osaa tehdä luotettavaa anturielektroniikkaa). Pakopuolen anturiongelmia näissä ei kuitenkaan ole juurikaan lainkaan.
          Kiitos Hemi . Kävin jo hakemassa ko. anturin. Töistä kun ajelin kotiin, niin hävis puhti autosta täysin. Toivottavasti palaa, kun saan ton vaihdettua
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • fastandfurious
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1731
            • Tampesteri

            #6
            Homma hoidossa!

            Anturi on nyt vaihdettu. Kyllä nyt hymyä piisaa, auton tehot on takasin ja nyt kulkee. Olikohan toi koskaan edes täysin kunnossakaan? .

            Hemille vielä iso kiitos!
            ---------------------------------------------------
            E91 325d M-Sport
            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Tuo tosiaan tekee vielä semmoista, että mikäli ei ole tiltissä starttivaiheessa, vaan antaa vielä siinä vaiheessa pyörintätietoa, on tehot selvästi hieman kateissa ja kiihtyvyys aavistusen nykivää/portaittaista. Eli ecu ei vielä ota nilkutusmoodia päälle, mutta tehot on kuitenkin jo ainakin jonkin asteisesti kateissa. Käynnistettäessä jos pyörintätietoa ei tule, katoaa tehot/vääntökin sitten totaalisesti, mutta tällainen "välivaihekkin" sinä on. Tämä imunokan asentotunnistin on näissä m52TU/m54 koneissa ihan tyyppivika joka ilmenee jo alle 100tkm ajetuissa yksilöissä. Eli jos TU/m54 vehkeet ei kulje, kannattaa kyllä tsekkauttaa tuo asentotunnistin.

              Comment

              • fastandfurious
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1731
                • Tampesteri

                #8
                V*tuiks meni. Tänään illalla taas sama juttu. Tehot hävis ja kiihdytyksistä tuli uudelleen nykiviä??!! Eilen ja tänään vielä aamulla, auto oli kun unelma...

                Mikähän meni nyt pieleen? Mokasinko jotain asennuksessa, vai sainko maanantai-anturin?? Any ideas? Nyt olis taas apu ja lisähermot paikallaan? Ei pysty käsittään, miks se noin nopeesti laukes!

                Joutuukohan tässä nyt sittenkin kääntymään merkkikorjaamon puoleen...
                ---------------------------------------------------
                E91 325d M-Sport
                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Ethän vääntänyt sitä pientä kiinnitysruuvia liian tiukalle? Noin 10 Nm korkeintaan! Apinanraivomomentti voi turmella anturin.

                  Comment

                  • fastandfurious
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1731
                    • Tampesteri

                    #10
                    Nyt on anturi vaihdettu uudelleen! Vaihtoivat anturin vielä takuuseen(itse laitoin kiinni). Vika ei kuitenkaan poistunut?? Ja nyt taatusti ei ole edes liian kireällä se pikkunen mutteri. Auto nollaa vikamuistin ihan ok, mutta ei lähde kulkemaan normaalisti? Noin puolentunnin ajelun jälkeen tulee vika koodi taas esiin? Huomenna on pakko varmaan soittaa jo ammattilaisille.

                    Pitäisikö sen vikakoodin tulla heti vikamuistiin, jos on ns. normaali anturivika?

                    Kiitos, jos jaksatte vielä auttaa miestä mäessä.
                    Last edited by fastandfurious; 06-09-2006, 21:16.
                    ---------------------------------------------------
                    E91 325d M-Sport
                    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Onkohan anturin johtoliitos kunnossa? Todella outoa.

                      Comment

                      • fastandfurious
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1731
                        • Tampesteri

                        #12
                        Originally posted by Lanttu
                        Onkohan anturin johtoliitos kunnossa? Todella outoa.
                        Outoa on... Menee maanantaina merkkihuoltoon, jos ei sitä ennen uutta keksitä.
                        ---------------------------------------------------
                        E91 325d M-Sport
                        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Menee kyllä mystiseksi mikäli ongelma ei ole anturin liitoksessa?

                          Comment

                          • fastandfurious
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1731
                            • Tampesteri

                            #14
                            Originally posted by Hemi
                            Menee kyllä mystiseksi mikäli ongelma ei ole anturin liitoksessa?
                            Jep, huomenna toivottavasti kuulee lisää huollosta. Itseltä on kyllä tiedot ja taidot ihan loppu...

                            Edit: Auto oli muuten 2kk sitten Inspektion II-huollossa. Nyt sitten kyselin, että näyttikö jo silloin vikakoodia? Yllätys oli aika iso, kun väittivät että niitä ei lueta huollossa ollenkaan, ellei erikseen tilata!! (á 50 EUR). Olin ainakin itse siinä käsityksessä että tuo toimenpide kuuluu ainakin II-huoltoon automatic!
                            Last edited by fastandfurious; 10-09-2006, 10:49.
                            ---------------------------------------------------
                            E91 325d M-Sport
                            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                            Comment

                            • fastandfurious
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1731
                              • Tampesteri

                              #15
                              Homma kunnossa!

                              Eli tämä ratkesi. Vika oli PAKO-puolen asentoanturissa. Voipi olla että tuli vaihdettua nyt turhaan tuo imupuolen anturi, mutta ei se mittään. Tulipahan opittua, että noitten ns. sähkövikojen arvailu on aikas turhaa puuhaa.
                              ---------------------------------------------------
                              E91 325d M-Sport
                              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎