Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpöanturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bogo
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 8

    Lämpöanturi

    Terve.
    Olisi pieni kysymys koskien 316 -86 jäähdytysveden lämpöanturista.

    Ensinnäkin autossa on lämpenemisongelma jota oon yrittäny korjata. Mutta sen korjaaminen on hankalaa kun lämpömittari ei toimi.
    Otin anturin irti ja testasin sitä kattilassa. Mitään ei tapahdu ennenkuin vesi lähenee kiehumispistettä eli 100 astetta. Sitten se toimii jotenkuten ja kun vesi hieman siitä jäähtyy anturi lakkaa taas toimimasta.
    Lähen siis siitä että anturi pitää vaihtaa.
    Ongelmaksi sitten tuleekin mistä anturin saa. Nimittäin tämä on mallia "kaksi liitintä" (kts. kuvaa) jota ei löydy muualta kuin bmw:n euroopan varastosta 2 viikon toimitusajalla ja 52 euroa. Kun taas tavallisen yks-napasen saisi motonetistä kympillä.
    Kysymys kuuluu että onko mahdollista muuttaa kytkentää niin että mittarin saisi toimimaan tuolla halvemmalla anturilla? 2-napanenhan toimii kuten vastus, piuhat menevät oletettavasti (en ole löytänyt oikeaa kytkntäkaaviota) takaisin mittarille. Yksi napanen kai on myös vastus, mutta toinen "napa" on runkomaa.

    Ideoita?
    Attached Files
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1853
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Ettei tuo sattuis olemaan sähköflektin kytkin...? Kyljessä olevien tekstien perusteella vois sellaista päätellä.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • Bogo
      Newbiemmer
      • Sep 2006
      • 8

      #3
      Ei siinä ole sähköflektiä vaan viskolla toimiva flekti.

      Tekstit mitä anturissa on:
      VDO Made in germany
      2 89
      803/1/29
      45 oC +-3 oC
      120 oC 6-24 V

      Comment

      • baku
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 347
        • Kausala

        #4
        E34:ssä on samalla lailla lämpömittarille kaksi erimallista lämpö-anturia. Tuo liitinosa näyttäisi olevan erilainen kuin e34:n vastaavissa, mutta sillä tuskin on merkitystä. En ole koskaan mitannut, miten vastusarvo muuttuu lämpötilan muuttuessa, mutta e34:ssa ovat arvot täysin erilaiset. Tämän vaan huomasin, kun vaihdoin mittariston: uudessa mittarissa näytti lämpömittari kylmällä koneella käyntilämmintä ja lämmetessään rupesi tulemaan ylilämpöherjaa. Tässä tapauksessa oli kiinni 1- napainen versio.

        Kun laittoi kiinni 2- napaisen anturin, niin ongelma oli se, missä sen maadotaisi. Mulla ei ollut moottorin johtosarjalta eteenpäin mittaristolle tuosta piuhaa lainkaan, joten maadotin sen rungossa olevan pyöreässä pistokkeessa. Eli siis siinä, missä moottorin johtosarja vaihtuu rungon vastaavaan. Lämpömittari lähti toimimaan.

        Luulisi noita antureita löytyvän helpomminkin. Bosch Car Service tai sitten ihan pienet varaosaliikkeet. Hyvällä tuurilla voi saada anturin kokeiltavaksi.
        F20 116d
        E63 645
        E28 528
        F30 320d x-drive
        F31 335d x-drive

        ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

        KTM 1290 Super Adventure
        K1200S
        ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

        Comment

        • mtofinland
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 35
          • Kontula, Suomen Monaco!

          #5
          Kunhan vain itken tännekkin vähän:

          Minulla myös E30 -84 1.8 kaasari ja lämpöongelmia.. Tänään meinasin ajaa jo seinään auton kun ei toimi niin ei toimi.

          Motonetistä ostin uuden lämpöanturin (316-320 75--86 (YKSI lattaliitin) 37-3015 4.90e) ja laitoin sen vanhan tarvikemallin tilalle, nyt lämpömittari näyttää kokoajan 120c (mittariston oma lämpömittari ei toimi, edellinen omistaja oli asentanut jonkun tarvikevesilämpömittarin..)

          Kiva ajella kehätiellä kun lämmöt näyttää 120c.. pysähdyin nesteen pihaan ja avasin syylärin, ei se vesi edes kiehu siellä.. liekö sitten tuo vesilämpömittari päin vittua tai sitten joku muu...
          E30 316 -84

          Comment

          • Mikatzu
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 51

            #6
            on varmaan väärä vastus arvo siinä sun anturissas verrattuna siihen tarvikemittarin anturiin..
            BMW E30 325i touring

            Comment

            • mtofinland
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 35
              • Kontula, Suomen Monaco!

              #7
              Originally posted by Mikatzu
              on varmaan väärä vastus arvo siinä sun anturissas verrattuna siihen tarvikemittarin anturiin..
              pitää vain toivoa että on.

              onko tietoa mitenkä sais korjattua mittariston oman lämpömittarin? olisiko vika vain siinä että akut alkavat olla finito?
              E30 316 -84

              Comment

              • janne635
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 774

                #8
                mie ostin tollasen, makso 13e on ihan uus!
                Last edited by janne635; 12-09-2006, 15:10.
                BMW 635 CSi & ex BMW 850i

                Comment

                • Mikatzu
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 51

                  #9
                  voi olla että akut tullu tiensä päähän mutta itelläkään ei toiminu ja vaihdoin akut nii ei siltikän lähtenyt pelittämään.. joten olin raaka ja asensin tarvikemittarin kun ei ole kovinkaan kallis..
                  BMW E30 325i touring

                  Comment

                  • mtofinland
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 35
                    • Kontula, Suomen Monaco!

                    #10
                    Originally posted by Mikatzu
                    voi olla että akut tullu tiensä päähän mutta itelläkään ei toiminu ja vaihdoin akut nii ei siltikän lähtenyt pelittämään.. joten olin raaka ja asensin tarvikemittarin kun ei ole kovinkaan kallis..
                    auto seissy nyt tunnin-pari tuossa parkkipaikalla ja kävin vääntämässä virrat päälle, lämpömittari näyttää 60c (asteikkohan alkaa 40) että eiköhän se vastusarvojuttu ole ongelmana..
                    E30 316 -84

                    Comment

                    • ton1-87
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 99

                      #11
                      se anturi pitää olla kaksinapainen koska toinen liitin ohjaa kiertovesipumppua.tai onhan ne jotkut ottanu sen kiertovesipumpun pois sieltä välistä ja tarvikeanturi vaan mittarille.

                      Comment

                      • ton1-87
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 99

                        #12
                        niin ja tuli mieleen et GOOFY kauppasi koko sitä palikkaa missä on paikallaan sulle juuri passeli lämpöanturi,eikä ollu hintakaan päätä huimaava.siinä linkki.

                        Last edited by ton1-87; 12-09-2006, 16:15.

                        Comment

                        • Bogo
                          Newbiemmer
                          • Sep 2006
                          • 8

                          #13
                          Kiitos vinkistä ton1-87, pistin viestiä goofylle.

                          Tutkin kytkiksiä ja mittailin sitä anturia vielä - huomasin että toinen piuhoista menee suoraan huoltoliittimelle. Kumpikaan liittimistä ei mene maihin, joten anturin on pakko maadottua rungon kautta. Toisinsanoen veikkaan että tähän kelpaa myös tavallinen yksinapainen anturi, vaikkakin huoltoliitintä ei sitten enää käytetä - who cares

                          Lämpöongelmasta vielä. Pidin syylärin sitruunahapossa yön yli - ei auttanut.
                          Testasin (jo kertaalleen vaihdettua..) termaria kattilassa - se aukeaa vasta kun vesi melkein kiehuu, eli liian myöhään. Myöskään rako ei ole kauhean iso, n. 3-4 mm, mielestäni ehkä vähän liian vähän?
                          Sitten huomasin että lämppäristä ei tule kuumaa ilmaa sisään, vaikka lämpötila koneessa on sata ja nupit lämppärisäätimissä on kaakossa. Onko lämppärin "syylärikin" tukossa... Mutta sehän ei pitäisi vaikuttaa moottorin veden kiertoon, vai vaikuttaako??

                          Kyllä tekemistä riittää...

                          Comment

                          • mtofinland
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 35
                            • Kontula, Suomen Monaco!

                            #14
                            Originally posted by Bogo
                            Kiitos vinkistä ton1-87, pistin viestiä goofylle.

                            Tutkin kytkiksiä ja mittailin sitä anturia vielä - huomasin että toinen piuhoista menee suoraan huoltoliittimelle. Kumpikaan liittimistä ei mene maihin, joten anturin on pakko maadottua rungon kautta. Toisinsanoen veikkaan että tähän kelpaa myös tavallinen yksinapainen anturi, vaikkakin huoltoliitintä ei sitten enää käytetä - who cares

                            Lämpöongelmasta vielä. Pidin syylärin sitruunahapossa yön yli - ei auttanut.
                            Testasin (jo kertaalleen vaihdettua..) termaria kattilassa - se aukeaa vasta kun vesi melkein kiehuu, eli liian myöhään. Myöskään rako ei ole kauhean iso, n. 3-4 mm, mielestäni ehkä vähän liian vähän?
                            Sitten huomasin että lämppäristä ei tule kuumaa ilmaa sisään, vaikka lämpötila koneessa on sata ja nupit lämppärisäätimissä on kaakossa. Onko lämppärin "syylärikin" tukossa... Mutta sehän ei pitäisi vaikuttaa moottorin veden kiertoon, vai vaikuttaako??

                            Kyllä tekemistä riittää...
                            mitenkäs hyvin on jäähdytysjärjestelmä sitte ilmailtu? siinä onki sitte vähän tekemistä jos meinaa saada hyvin ilmattua..
                            E30 316 -84

                            Comment

                            • Bogo
                              Newbiemmer
                              • Sep 2006
                              • 8

                              #15
                              Ei oo ilmailtu ja alkaakin tuntumaan siltä että vika voisi ollakkin siinä, ainakin jos Hemin ilmausopasta lukee. Täytyypä kokeilla sitä seuraavaksi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎