Announcement

Collapse
No announcement yet.

L-Jet keskustelu ja ilmamääränmittarin modaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    L-Jet keskustelu ja ilmamääränmittarin modaus

    Muutama asia mietitytää tuossa Bosch L-Jetronic suihkutuksessa.

    Ilmeisesti kun kaasupohjassa, kaasuläpän asentotunnistimessa menee täyskaasunkärjet kiinni ja silloin ECU rikastaa seosta ennalta määrätyn määrän. Mutta otetaanko ilmamääränmittarin tieto silti huomioon?

    Ilmämäärän mittarissa on muistaakseni 4pinniä, mistä ja miten mitataan resistanssit, arvot löyty jo netistä, muttei pinnien numeroita.

    Käykä esim. motrinic ilmamääränmittari L-Jettiin? Kaipa niissä sama määrä pinnejä on ja samallalailla ne resistanssia mittaa, vai?

    Onko kaasuläpänasentotunnistin purettavissa?
    Last edited by Bmw Master; 20-10-2006, 16:40.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Muutama asia mietitytää tuossa Bosch L-Jetronic suihkutuksessa.

    Ilmeisesti kun kaasupohjassa, kaasuläpän asentotunnistimessa menee täyskaasunkärjet kiinni ja silloin ECU rikastaa seosta ennalta määrätyn määrän. Mutta otetaanko ilmamääränmittarin tieto silti huomioon?

    Ilmämäärän mittarissa on muistaakseni 4pinniä, mistä ja miten mitataan resistanssit, arvot löyty jo netistä, muttei pinnien numeroita.

    Käykä esim. motrinic ilmamääränmittari L-Jettiin? Kaipa niissä sama määrä pinnejä on ja samallalailla ne resistanssia mittaa, vai?

    Onko kaasuläpänasentotunnistin purettavissa?

    Sitten olisi hyvä vielä huomioida erot L- ja LE-jettien välillä.

    WOT asennossa ilmamäärämittarin tieto skipataan täysin, periaatteessa pitäisi siis käynnistyä kaasupohjassa ilman mittariakin...

    Kts. http://www.firstfives.org/ sieltä löytyy technical FAQ josta löytyy jos jonkinlaista tietoa.

    Asentoanturi on purettavissa, mutta välttämättä sitä ei saa enää takaisin nippuun.

    t.Ville

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Joopa joo, ilmamääränmittarin reisistanssin saa mitattua napojen 7 ja 8 välistä, pitäisi olla tasaisesti muuttuva ilman tyhjiä kohtia.

      8 ja 9 navoista saa mitattua imuilmanlämpötila anturin toiminnan, +20C pitäisi olla 2200-2700ohmia. EDIT!: Ei ihan, hiukan pienempi riittää. n.200ohmia

      Nyt kauppaan ostamaan nippu erilaisia ilmamääränmittareita ja kokeilemaan.

      Last edited by Bmw Master; 05-07-2007, 19:33.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by Kyytsis View Post
        WOT asennossa ilmamäärämittarin tieto skipataan täysin
        Onko 100% tieto?

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Joopa joo, ilmamääränmittarin reisistanssin saa mitattua napojen 7 ja 8 välistä, pitäisi olla tasaisesti muuttuva ilman tyhjiä kohtia.
          Ei muuten pitäisi... Se muuttuu tasaisesti aina jonkin välin, mutta siellä on hyppäyksiä, eli mittarissa on siinä vastuslevyllä eri alueita.

          WOT asento on 90% tieto, mitäpä sitä turhaan mittaamaan...

          t.Ville

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Joopa joo, ilmamääränmittarin reisistanssin saa mitattua napojen 7 ja 8 välistä, pitäisi olla tasaisesti muuttuva ilman tyhjiä kohtia.

            8 ja 9 navoista saa mitattua imuilmanlämpötila anturin toiminnan, +20C pitäisi olla 2200-2700ohmia.

            Nyt kauppaan ostamaan nippu erilaisia ilmamääränmittareita ja kokeilemaan.
            Jännitteen tulee muuttua tasaisesti, ei resistanssin.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              No hain yhden alkuperäisen ilmamääränmittarin tuohon e28 528i:hin ja yhden e34 535i mittarin. Motronic mittarissa navat erijärjestyksessä ja yksi vähemmän. Purin tuon motronic 535 mittarin ja kasasin sisään huonon l-jet mittarin osat. Kyllä se kävi ja otti kierroksia.

              Kokeilin ehjällä alkuperäisellä mittarilla ja toimi helvetin hienosti, eli ei se täys kaasulla voi ohittaa ilmamääränmittarin tietoa, koska mittarin vaihto vaikuttaa.

              No, pitää askarrella vielä tuo motronic mittari takaisin alkuperäiseen asuun ja tehdä adapteri johtoon jotta saa sen liitettyä l-jettiin. Siinä tuo kuluva piirilevy ihan priima ja resistanssi kasvaa nätisti ja portaattomasti. Tosin lämpötila anturia en oikein saanut siitä mitattua, näytti tuloksen ja meni mykäksi heti, outoa...

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Kokeilin ehjällä alkuperäisellä mittarilla ja toimi helvetin hienosti, eli ei se täys kaasulla voi ohittaa ilmamääränmittarin tietoa, koska mittarin vaihto vaikuttaa.
                Siis kerrotko vielä mitä eroa koneen käytöksessä oli kaasupohjassa näillä kahdella mittarilla?

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Siis kerrotko vielä mitä eroa koneen käytöksessä oli kaasupohjassa näillä kahdella mittarilla?
                  Ennen puutui hetkeksi n.5000rpm, nyt vetää selkeästi paremmin. Pitäisi vielä pari-kolme naksua rikkaammalle niin tulisi varmaan hyvä.

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Ennen puutui hetkeksi n.5000rpm, nyt vetää selkeästi paremmin. Pitäisi vielä pari-kolme naksua rikkaammalle niin tulisi varmaan hyvä.
                    Tuohon vikaan en osaa kommentoida, muuten kun, että oireet viittaa ennemmin sytyspuoleen kuin polttoaineensyöttöön, mutta sytytystähän L-Jet ei ohjaa. :think

                    Jos käynnissä on eroa kaasu pohjassa eri ilmamäärämittareilla, niin kaasuläpän anturi ei toimi tai ainakaan tieto täyskaasuohjelmasta ei tule ohjausyksikölle asti. L-Jetissä suuttimien aukioloaika Widen Open Throttle-tilassa (WOT) on satavarmasti vakioarvo, joka tulee ohjausyksikön muistista.

                    Comment

                    • TheLoial
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1109
                      • Helsinki

                      #11
                      Eri konemallien mittareissa on eri jäykkyydellä toimiva läppä, mut vastusalueet saattaa olla samanlaisia.

                      Täyskaasulla boksi ohittaa l-jetissä ilmamäärämittarin.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                        Tuohon vikaan en osaa kommentoida, muuten kun, että oireet viittaa ennemmin sytyspuoleen kuin polttoaineensyöttöön, mutta sytytystähän L-Jet ei ohjaa. :think

                        Jos käynnissä on eroa kaasu pohjassa eri ilmamäärämittareilla, niin kaasuläpän anturi ei toimi tai ainakaan tieto täyskaasuohjelmasta ei tule ohjausyksikölle asti. L-Jetissä suuttimien aukioloaika Widen Open Throttle-tilassa (WOT) on satavarmasti vakioarvo, joka tulee ohjausyksikön muistista.
                        Sytytys vikaa on epäilty, mutta kun mittarin vaihto auttoi niin... Ideoita mikä sytytyksessä voisi olla vikana?

                        Kaasuläpän asentotunnistinta mittailin ja se tyhjäkäynti kytkin toimii. Ensin ei juuri vastusta, sitten naps ja ääretön. Mutta toisessa päässä ei tapahdu mitään, pitäisikö johonkin kolmesta nastasta tulla resistanssia täyskaasulla?

                        Comment

                        • Meisseli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 1003
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Mutta toisessa päässä ei tapahdu mitään, pitäisikö johonkin kolmesta nastasta tulla resistanssia täyskaasulla?
                          Pitäisi. Siellä asentotunnistimen sisällä on mikrokytkin joka yhdistää yhden kolmesta nastasta toiseen kun kaasua ei paineta. Vastaavasti täyskaasulla pari metalliliuskaa muodostavat kontaktin ja jälleen pitäisi kahden nastan välillä olla yhteys. Tai näin oli ainakin yhdessä autossani (E30 323i) josta jouduin tuon tyhjäkäyntikytkimen korjaamaan. Mikrokytkin oli sökö, vanhasta joystickista uusi tilalle ja johan toimi.

                          Sama auto oli myös tehoton ja kulutti törkeästi -> vaihdoin ilmamäärämittarin ja kaikki alkoi toimia mainiosti. Myös täyskaasukiihdytys oli siis aivan totaalisen nuhaista risalla mittarilla, vaikka kaasuläpän asentotunnistin toimi. Tiedä sitten miksi, jos kerran WOT-ohjelman pitäisi jättää mittari kokonaan huomiotta.
                          Eioo penaria alla enää.. :(

                          Comment

                          • TheLoial
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 1109
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Kaasuläpän asentotunnistinta mittailin ja se tyhjäkäynti kytkin toimii. Ensin ei juuri vastusta, sitten naps ja ääretön. Mutta toisessa päässä ei tapahdu mitään, pitäisikö johonkin kolmesta nastasta tulla resistanssia täyskaasulla?
                            Tyhjäkäynnillä pitää yhden nastan koskettaa toista. Siitä kun käännät hieman auki, se katkeaa. Loppupäässä toiseen nastaan tulee kontakti. Näiden välillä ei ole kontaktia.

                            Silloin kun nastat koskettavat, ei tule resistanssia tai sen pitäisi olla hyvin hyvin pieni.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Eli asentotunnistin pashana tai väärin säädetty, uuttakehiin. Vanhasta vaan ruuvi pyöreenä ja kiva irroittaa, PRKL!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎