Announcement

Collapse
No announcement yet.

V8 - Vapinagallup :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Parolee
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 26

    V8 - Vapinagallup :)

    Terve!

    Tässä kysymys kaikille Teille, joilla on V8 mylly pellin alla:

    Koitappa nostaa kierrokset varovaisesti 1000-1500 paikkeille auton ollessa paikoillaan. Tuntuuko tyhjäkäyntiin verrattuna pientä vapinaa takamuksessa? Poistuuko vapina, kun kierroksia nostaa? Tai kun vapauttaa kaasun?

    Mikä kone?
    Vuosimalli?
    Vika vai ominaisuus?
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #2
    Ehjä M60 ei vapise.
    Retard Member

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #3
      Onko kyse e34 vaiko e39 mallista?

      Itse olen huomannut kyseisen ominaisuuden melkein kaikissa e39 535 malleissa mutta en yhdessäkään 540 mallissa, tiedä sitten mistä johtuu, tosin nämä on M62 koneita.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • Parolee
        Newbiemmer
        • Aug 2006
        • 26

        #4
        Originally posted by herja View Post
        Ehjä M60 ei vapise.
        Vapina ei näy eikä kuulu ulospäin, ainoastaan tuntuu hieman istumalihaksissa. Onko sulla mikä V8?

        Kertokaahan kokemuksia aiheeseen liittyen, josko sitä vaikka vähän viisastuisi.
        Last edited by Parolee; 27-12-2006, 14:29.

        Comment

        • Parolee
          Newbiemmer
          • Aug 2006
          • 26

          #5
          Originally posted by Rahu View Post
          Onko kyse e34 vaiko e39 mallista?

          Itse olen huomannut kyseisen ominaisuuden melkein kaikissa e39 535 malleissa mutta en yhdessäkään 540 mallissa, tiedä sitten mistä johtuu, tosin nämä on M62 koneita.
          Just eilen erään kaverin e39 mallia (M62B44) (10/98) kokeiltiin (alle 200tkm ajettu) ja samanlainen pieni vapina tuntui ahterissa.

          Comment

          • Shuko
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 739
            • Forssa

            #6
            Oma M60B40 ei ainakaan vapise yhtään. Taitaa olla kannattimien kumit vaihtokunnossa jos tuollain oireilee. Useampi noista on kirjoitellut esim. ulkomaisilla E32 foorumeilla.
            G31 520d M-Sport '18
            Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

            Comment

            • jakkeri530d
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 231
              • Oulu

              #7
              Joo Eli mulla siis se toinen vapiseva 540i
              Nuo moottorin kumityynyt kyllä käväisi mielessä, toivottavasti vika olisi niissä, eikä vauhtipyörästä lähtöisin.
              Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
              Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
              Ex. MB C 200cdi farkku -03
              Ex. Bmw 540iA T -98/99
              Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
              Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

              Comment

              • Jaska PKP
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 123

                #8
                Mulla on 740 E32 M60B40 koneella ja se tyhjäkäynnillä vähän vapisee, silleen että perseessä just tuntuu, siis ei tosiaankaan paljo. Vapina loppuu heti ku laittaa D:n päälle ja pitää jarrulla paikallaan, mistähän tämä johtuu? Ja moottorin kannake kumit on pari viikkoa sitte vaihdettu.
                BMW 740IL

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Kyllähän kasin pitää vähän höpistä, sanois jenkki-mies. Mutta itse en ole vielä henkilökohtaisesti nähnyt vapisevaa / hytisevää penarin kasia.
                  Oma kasin puolikas sen sijaan hytkyy oikein kivasti
                  ...

                  Comment

                  • kamu
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 182
                    • Pori

                    #10
                    E34 -94, ei vapise (kumityynyt vaihdettu)

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #11
                      Ei vapise. E38 -95, M60B40, kohta kilahtaa 170 tkm täyteen. Eikä ole konehuoneeseen juuri nesteitä ja suodattimia kummempia osia vaihdeltu...

                      Ja siitä tasapainosta: Toisin kuin V12, ei V8 ole täysin tasapainossa, edes teoriassa. Ja teoria on sama, oli valmistusmaa mikä hyvänsä.

                      Teoria: Vapaita massavoimia ei jää, pyörivien, sekä ensimmäisen ja toisen kertaluvun edestakaisten massavoimien summa on nolla. Sen sijaan pyöriviä massamomentteja sekä ensimmäisen kertaluvun edestakaisia massamomentteja jää jäljelle. Teknillinen mekaniikka olisi hienoa, jos siitä ymmärtäisi jotain. (lähde: Prof. Pitkäsen polttomoottoritekniikka, osa 3)

                      Mutta mitä käytäntöön tulee, niin koneen värinättömyyteen vaikuttavia seikkoja on useita, kuten esimerkiksi:

                      Täytöksen tasaisuus sylinterien kesken (kaasuvoimat)
                      Pyörivien ja edestakaisin liikkuvien massojen suuruus (tasapainotus)
                      Erot liikkuvien massojen välillä (valmistustoleranssit)
                      Moottorin sisäiset kitkat (materiaaliparit, voitelu)
                      Kampiakselin jäykkyys (akselin sisäiset momentit)

                      Periaatteessa pelkkä epätasainen täytös saa koneen hyppimään, oli pyttyjen lukumäärä ja orientaatio sitten mikä tahansa. Eli pelkkä yhden suuttimen hienoinen tukkeutuminen riittää syyksi epätasaiseen käyntiin, pyttykohtaisia seoksia kun ei juuri tarkkailla. (vai onko jollain kasissa 8 lambdaa?)

                      Kun tarkastellaan tehtaan jäljiltä olevaa moottoria, niin kaikissa näissä yllämainituissa Bemarin tekele (90-luku) hakkaa kyllä hottentottiviritelmät (50-luku) mennen tullen. Mutta kyllä sen jenkkikasinkin saa kehräämään, kunhan huolella blueprinttaa... Valuraudalla on myös hyviä ominaisuuksia.

                      (nyt Leka varmaan tulee ja rankaisee... )

                      Originally posted by Jaska PKP
                      Mulla on 740 E32 M60B40 koneella ja se tyhjäkäynnillä vähän vapisee, silleen että perseessä just tuntuu, siis ei tosiaankaan paljo. Vapina loppuu heti ku laittaa D:n päälle ja pitää jarrulla paikallaan, mistähän tämä johtuu? Ja moottorin kannake kumit on pari viikkoa sitte vaihdettu.
                      No mikään muu tuossa ei muutu kuin se, että tulee kuorma päälle, joten sytkäennakot ja suuttimien aukioloajat muuttuvat. Jos ero tosiaan on havaittava (=vika), niin pyttykohtaisessa täytöksessä tai palamisessa tapahtunee se ratkaiseva, pieni ero. Eli lähtisin hakemaan vikaa tulppa/suutin akselilta. Onko myllyssä oikeat tulpat?
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1996
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Erich View Post
                        Onko myllyssä oikeat tulpat?

                        Kysytääs tähän väliin, että mitkä ne oikeat tulpat on ? Realoem antaa nämä vaihtoehdot. Mitä muuta eroa noilla on kuin nimi ?

                        01SPARK PLUG BOSCH F 7 LDCR8 09/1998 12129063428 $7.70
                        01SPARK PLUG NGK BKR 6 EK8 09/1998 12129064619 $7.70

                        NOTE TIS SI 12 05 98 (368)!
                        01SPARK PLUG, HIGH POWER BOSCH FGR7DQP8 12120141871 $16.63
                        01SPARK PLUG, HIGH POWER NGK BKR6EQUP8 12129071003 $16.63
                        Last edited by pheno; 28-12-2006, 08:31.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7447
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Erich View Post
                          Ja siitä tasapainosta: Toisin kuin V12, ei V8 ole täysin tasapainossa, edes teoriassa. Ja teoria on sama, oli valmistusmaa mikä hyvänsä.
                          Hyvää juttua aiheesta löytyy täältä:
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Jaska PKP
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 123

                            #14
                            Originally posted by Erich View Post

                            No mikään muu tuossa ei muutu kuin se, että tulee kuorma päälle, joten sytkäennakot ja suuttimien aukioloajat muuttuvat. Jos ero tosiaan on havaittava (=vika), niin pyttykohtaisessa täytöksessä tai palamisessa tapahtunee se ratkaiseva, pieni ero. Eli lähtisin hakemaan vikaa tulppa/suutin akselilta. Onko myllyssä oikeat tulpat?

                            Viime kesänä vaihettiin tulpat, samanlaiset Boschit ku siellä oliki, jostain kirjasta ne vielä katottiin että kävis.. Vois kokeilla nuilla Ngk:n tulpilla että paraneeko..
                            BMW 740IL

                            Comment

                            • Make540M60
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 94
                              • Kouvola

                              #15
                              E34 -94 M60B40, 180tkm, ei vapise, ei tärryyttele.
                              *E34 540 -94 ia.*
                              *E34 525 -91*
                              *E60 530d -03*
                              *F10 525d -10*

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎