Originally posted by kamu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
V8 - Vapinagallup :)
Collapse
X
-
Originally posted by Erich View PostJa siitä tasapainosta: Toisin kuin V12, ei V8 ole täysin tasapainossa, edes teoriassa. Ja teoria on sama, oli valmistusmaa mikä hyvänsä.
Teoria: Vapaita massavoimia ei jää, pyörivien, sekä ensimmäisen ja toisen kertaluvun edestakaisten massavoimien summa on nolla. Sen sijaan pyöriviä massamomentteja sekä ensimmäisen kertaluvun edestakaisia massamomentteja jää jäljelle. Teknillinen mekaniikka olisi hienoa, jos siitä ymmärtäisi jotain. (lähde: Prof. Pitkäsen polttomoottoritekniikka, osa 3)
Mikäli aletaan pilkkua viilaamaan oikein kunnolla niin sittenhän pitäisi tasapainottaa esim venttiilikoneiston edestakaisin liikkuvat massat yms.
Mutta mitä käytäntöön tulee, niin koneen värinättömyyteen vaikuttavia seikkoja on useita, kuten esimerkiksi:
Täytöksen tasaisuus sylinterien kesken (kaasuvoimat)
Pyörivien ja edestakaisin liikkuvien massojen suuruus (tasapainotus)
Erot liikkuvien massojen välillä (valmistustoleranssit)
Moottorin sisäiset kitkat (materiaaliparit, voitelu)
Kampiakselin jäykkyys (akselin sisäiset momentit)
Periaatteessa pelkkä epätasainen täytös saa koneen hyppimään, oli pyttyjen lukumäärä ja orientaatio sitten mikä tahansa. Eli pelkkä yhden suuttimen hienoinen tukkeutuminen riittää syyksi epätasaiseen käyntiin, pyttykohtaisia seoksia kun ei juuri tarkkailla. (vai onko jollain kasissa 8 lambdaa?)
Comment
-
-
-
..samaa mieltä, tosin onhan se hienoa kun auto lähtee AINA yskimättä käyntiin ja kiihtymään. Mutta on noissa vanhoissa jenkki kaseissa hurjasti enemmän tunnelmaa! Ja kokemusta niistä alkaa olla runsaasti, tälläkin hetkellä yksi pikkukasi koneistamossa. Harmi vaan että maailmasta loppu männät kesken, 6 kpl löyty........
Tää kone muuten tulee -39 chevy rodiinsigpic
Comment
-
-
Originally posted by jakkeri530d View PostJoo Eli mulla siis se toinen vapiseva 540i
Nuo moottorin kumityynyt kyllä käväisi mielessä, toivottavasti vika olisi niissä, eikä vauhtipyörästä lähtöisin....
Comment
-
-
Originally posted by Melitos View PostEi se ihan nuinkaan mene... Luultavasti noin seuraavassa kappaleessa mainitaan jotta ristikampuralla varustettu kasi saadaan tasapainotettua ulospäin pelkästään lisäämällä kampiakselille tiettyihin kohtiin ylimääräistä massaa.
Mikä on lähteesi, vai itsekö laskit? Kannattanee tarkistaa...
Originally posted by BigRediei se ole kasi eikä mikään, joka ei koko autoa heilauta polkastessa!
Originally posted by UGH!Harmi vaan että maailmasta loppu männät kesken, 6 kpl löyty........6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Originally posted by Erich View PostJa siitä tasapainosta: Toisin kuin V12, ei V8 ole täysin tasapainossa, edes teoriassa. Ja teoria on sama, oli valmistusmaa mikä hyvänsä.
Teoria: Vapaita massavoimia ei jää, pyörivien, sekä ensimmäisen ja toisen kertaluvun edestakaisten massavoimien summa on nolla. Sen sijaan pyöriviä massamomentteja sekä ensimmäisen kertaluvun edestakaisia massamomentteja jää jäljelle. Teknillinen mekaniikka olisi hienoa, jos siitä ymmärtäisi jotain. (lähde: Prof. Pitkäsen polttomoottoritekniikka, osa 3)Originally posted by Melitos View PostEi se ihan nuinkaan mene... Luultavasti noin seuraavassa kappaleessa mainitaan jotta ristikampuralla varustettu kasi saadaan tasapainotettua ulospäin pelkästään lisäämällä kampiakselille tiettyihin kohtiin ylimääräistä massaa.Originally posted by Erich View PostMikä on lähteesi, vai itsekö laskit?
Kyllä tuo asia selostetaan ihan missä vain aihetta käsittelevässä kirjallisuudessa.
Esim: Jorma Pitkänen, Polttomoottoritekniikan perusteet: Massavoimat ja niiden tasapainotus (1999) sivu 83 alin kappale.
Heinz Heisler, Advanced engine technology (1995) sivu 122.
"Therefore, it can be seen that, with use of counterweights, all primary and secondary forces and couples are eliminated."
EDIT: Väännetään vielä rautalangasta. Eli ristikampiakselilla varustettu V8 ei ole "luonnostaan" tasapainossa mutta tasapaino saavutetaan hyvin yksinkertaisesti lisäämällä kampiakselille muutama "ylimääräinen" vastapaino. Jokainen valmistaja pyrkii tekemään asian näin. Nelipyttyisessä moottorissa tarvitaan tasapainoakselit jotta päästäisiin samaan.Last edited by Melitos; 12-01-2007, 11:12.
Comment
-
-
Originally posted by Melitos View PostEDIT: Väännetään vielä rautalangasta. Eli ristikampiakselilla varustettu V8 ei ole "luonnostaan" tasapainossa mutta tasapaino saavutetaan hyvin yksinkertaisesti lisäämällä kampiakselille muutama "ylimääräinen" vastapaino.
However, for cross-plane V8s, there is vibration from end to end of the engine, this is because the first piston of bank A is not in the same position as the last piston of bank A (the same goes for bank B), unlike an inline-4 engine. No problem, the 90° V8 solves this problem by introducing an extra-heavy counter weight to every cylinder. The counter weight is heavy enough to balance the weight of crank throw, con-rod and piston of that cylinder, thus resulting in lack of vibration.
...
Therefore 90° cross-plane V8 employs full-weight counter weights can achieve near perfect smoothness.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Erich View PostMitä sä oikein väsäät, jotain lättäpäätä NOS-osista vai? Ei ainakaan pikkulohko voi olla. Ja mäntiähän saa teetettyä vaikka omien mittojen mukaan, ei pitäis jäädä siitä kiinni...sitäpaitsi niihin saa ihan mitä tahansa osia suoraan hyllystä tai jopa uusia huom. käyttämättömiä moottoreita..
Ja kyllä, tämä on letukan pikkulohko kasi, tosin yksi kaikkein pienimmistä ja harvinaisimmista 267cid eli liki sama koko kuin tos Beeämweessä. -valm. vissiin jopa kahtena vuonna??- Normikokoja kyllä löytyy mutku täs oli pytyt "levinny" yläpäästänsä liki millin.. (lue; joku hionu karstoja) Amerikan poika noita jo värkkää, kai? täytyykin soitella..
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Parolee View PostMikä kone?
Vuosimalli?
Vika vai ominaisuus?
- M60 4.0 V8
- 1992/1993
- Ei minkäänlaista värinää, vapinaa tai kutinaa. Kai tuo on siis ominaisuus, tuo tärinättömyys.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
Comment