Announcement

Collapse
No announcement yet.

V8 - Vapinagallup :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1996
    • Tampere

    #16
    Originally posted by kamu View Post
    E34 -94, ei vapise (kumityynyt vaihdettu)
    Ite aattelin kans nuo vaihtaa. Huomasitko isonkin eron vaihdon jälkeen ? Missä kunnossa oli vanhat tyynyt kun vaihdoit ?

    Comment

    • Melitos
      Newbiemmer
      • May 2005
      • 25
      • Vaasa

      #17
      Originally posted by Erich View Post
      Ja siitä tasapainosta: Toisin kuin V12, ei V8 ole täysin tasapainossa, edes teoriassa. Ja teoria on sama, oli valmistusmaa mikä hyvänsä.

      Teoria: Vapaita massavoimia ei jää, pyörivien, sekä ensimmäisen ja toisen kertaluvun edestakaisten massavoimien summa on nolla. Sen sijaan pyöriviä massamomentteja sekä ensimmäisen kertaluvun edestakaisia massamomentteja jää jäljelle. Teknillinen mekaniikka olisi hienoa, jos siitä ymmärtäisi jotain. (lähde: Prof. Pitkäsen polttomoottoritekniikka, osa 3)
      Ei se ihan nuinkaan mene... Luultavasti noin seuraavassa kappaleessa mainitaan jotta ristikampuralla varustettu kasi saadaan tasapainotettua ulospäin pelkästään lisäämällä kampiakselille tiettyihin kohtiin ylimääräistä massaa.

      Mikäli aletaan pilkkua viilaamaan oikein kunnolla niin sittenhän pitäisi tasapainottaa esim venttiilikoneiston edestakaisin liikkuvat massat yms.

      Mutta mitä käytäntöön tulee, niin koneen värinättömyyteen vaikuttavia seikkoja on useita, kuten esimerkiksi:

      Täytöksen tasaisuus sylinterien kesken (kaasuvoimat)
      Pyörivien ja edestakaisin liikkuvien massojen suuruus (tasapainotus)
      Erot liikkuvien massojen välillä (valmistustoleranssit)
      Moottorin sisäiset kitkat (materiaaliparit, voitelu)
      Kampiakselin jäykkyys (akselin sisäiset momentit)

      Periaatteessa pelkkä epätasainen täytös saa koneen hyppimään, oli pyttyjen lukumäärä ja orientaatio sitten mikä tahansa. Eli pelkkä yhden suuttimen hienoinen tukkeutuminen riittää syyksi epätasaiseen käyntiin, pyttykohtaisia seoksia kun ei juuri tarkkailla. (vai onko jollain kasissa 8 lambdaa?)
      Juu, kyllähän ns. massavoimien kannalta tasapainossa oleva moottorikin voi täristä johtuen juuri esim em. seikoista. Lisäksi vaikkapa sytytyskatkokset tai ilmavuoto johonkin sylinteriin aiheuttaa epätasaista käyntiä. Ristikampurakasissa lisäksi esim imu- ja pakosarjan pulssitukset voivat aiheuttaa epätasaisen sylinteritäytöksen, koska lohkonpuolikkaissa olevien sylinterien sytytysvälit ovat epätasaiset.

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        #18
        Kyllähän tuo hieman vapisee. Tulppina NGK parempi, ainakin huononi kun vaihdoin vanhat NFK:t uusiin Boscheihin.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1996
          • Tampere

          #19
          Originally posted by jsa014 View Post
          Kyllähän tuo hieman vapisee. Tulppina NGK parempi, ainakin huononi kun vaihdoin vanhat NFK:t uusiin Boscheihin.
          Laitoitko platinumit ?

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            #20
            Originally posted by pheno View Post
            Laitoitko platinumit ?
            Ei kun ihan tavalliset F7LDCR.
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • BigRedi
              Newbiemmer
              • Dec 2006
              • 9

              #21
              ei se ole kasi eikä mikään, joka ei koko autoa heilauta polkastessa!
              kyllä saksan kasi on liian hitech, työntötanko kone kasin kuuluu olla

              Comment

              • Zeik88
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 300
                • Suonenjoki

                #22
                v8

                Eipä Vissiin
                chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                Comment

                • UGH!
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 237
                  • Nokia

                  #23
                  ..samaa mieltä, tosin onhan se hienoa kun auto lähtee AINA yskimättä käyntiin ja kiihtymään. Mutta on noissa vanhoissa jenkki kaseissa hurjasti enemmän tunnelmaa! Ja kokemusta niistä alkaa olla runsaasti, tälläkin hetkellä yksi pikkukasi koneistamossa. Harmi vaan että maailmasta loppu männät kesken, 6 kpl löyty........
                  Tää kone muuten tulee -39 chevy rodiin
                  sigpic

                  Comment

                  • reddewil
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 3015
                    • West Coast

                    #24
                    Originally posted by jakkeri530d View Post
                    Joo Eli mulla siis se toinen vapiseva 540i
                    Nuo moottorin kumityynyt kyllä käväisi mielessä, toivottavasti vika olisi niissä, eikä vauhtipyörästä lähtöisin.
                    Nokanasentotunnistin? Se tais kaverilla aiheuttaa tehon puutetta ja epätasaisuutta käynnissä? Ei voi muistaa... Kylmänä toimi, lämpimänä ei...
                    ...

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #25
                      Originally posted by Melitos View Post
                      Ei se ihan nuinkaan mene... Luultavasti noin seuraavassa kappaleessa mainitaan jotta ristikampuralla varustettu kasi saadaan tasapainotettua ulospäin pelkästään lisäämällä kampiakselille tiettyihin kohtiin ylimääräistä massaa.
                      Tuo kirjoittamani koski nimenomaan kaksitasoista/ristikampuraa, koska sellaisia bemunkin kasit ovat. Yksitasoisessa ei mun lähteeni mukaan esiinny mitään yllämainituista. Tosin tasapainossa ei ole kyllä sekään.

                      Mikä on lähteesi, vai itsekö laskit? Kannattanee tarkistaa...

                      Originally posted by BigRedi
                      ei se ole kasi eikä mikään, joka ei koko autoa heilauta polkastessa!
                      No mikäs siinä, jos autolla ei ole tarvetta ajaa... Saksalaisissa autoissa on nimittäin myös alusta, jota ei stidikoneiden kuljettimista juuri löydy.

                      Originally posted by UGH!
                      Harmi vaan että maailmasta loppu männät kesken, 6 kpl löyty........
                      Mitä sä oikein väsäät, jotain lättäpäätä NOS-osista vai? Ei ainakaan pikkulohko voi olla. Ja mäntiähän saa teetettyä vaikka omien mittojen mukaan, ei pitäis jäädä siitä kiinni...
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • Melitos
                        Newbiemmer
                        • May 2005
                        • 25
                        • Vaasa

                        #26
                        Originally posted by Erich View Post
                        Ja siitä tasapainosta: Toisin kuin V12, ei V8 ole täysin tasapainossa, edes teoriassa. Ja teoria on sama, oli valmistusmaa mikä hyvänsä.

                        Teoria: Vapaita massavoimia ei jää, pyörivien, sekä ensimmäisen ja toisen kertaluvun edestakaisten massavoimien summa on nolla. Sen sijaan pyöriviä massamomentteja sekä ensimmäisen kertaluvun edestakaisia massamomentteja jää jäljelle. Teknillinen mekaniikka olisi hienoa, jos siitä ymmärtäisi jotain. (lähde: Prof. Pitkäsen polttomoottoritekniikka, osa 3)
                        Originally posted by Melitos View Post
                        Ei se ihan nuinkaan mene... Luultavasti noin seuraavassa kappaleessa mainitaan jotta ristikampuralla varustettu kasi saadaan tasapainotettua ulospäin pelkästään lisäämällä kampiakselille tiettyihin kohtiin ylimääräistä massaa.
                        Originally posted by Erich View Post
                        Mikä on lähteesi, vai itsekö laskit?

                        Kyllä tuo asia selostetaan ihan missä vain aihetta käsittelevässä kirjallisuudessa.

                        Esim: Jorma Pitkänen, Polttomoottoritekniikan perusteet: Massavoimat ja niiden tasapainotus (1999) sivu 83 alin kappale.

                        Heinz Heisler, Advanced engine technology (1995) sivu 122.
                        "Therefore, it can be seen that, with use of counterweights, all primary and secondary forces and couples are eliminated."



                        EDIT: Väännetään vielä rautalangasta. Eli ristikampiakselilla varustettu V8 ei ole "luonnostaan" tasapainossa mutta tasapaino saavutetaan hyvin yksinkertaisesti lisäämällä kampiakselille muutama "ylimääräinen" vastapaino. Jokainen valmistaja pyrkii tekemään asian näin. Nelipyttyisessä moottorissa tarvitaan tasapainoakselit jotta päästäisiin samaan.
                        Last edited by Melitos; 12-01-2007, 11:12.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7449
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Melitos View Post
                          EDIT: Väännetään vielä rautalangasta. Eli ristikampiakselilla varustettu V8 ei ole "luonnostaan" tasapainossa mutta tasapaino saavutetaan hyvin yksinkertaisesti lisäämällä kampiakselille muutama "ylimääräinen" vastapaino.
                          Näin kai se on, http://www.autozine.org/technical_sc...ne/smooth4.htm on vähän epäselvä myös mutta tarkoittanee samaa:

                          However, for cross-plane V8s, there is vibration from end to end of the engine, this is because the first piston of bank A is not in the same position as the last piston of bank A (the same goes for bank B), unlike an inline-4 engine. No problem, the 90° V8 solves this problem by introducing an extra-heavy counter weight to every cylinder. The counter weight is heavy enough to balance the weight of crank throw, con-rod and piston of that cylinder, thus resulting in lack of vibration.

                          ...

                          Therefore 90° cross-plane V8 employs full-weight counter weights can achieve near perfect smoothness.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • kamu
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 182
                            • Pori

                            #28
                            Originally posted by pheno View Post
                            Ite aattelin kans nuo vaihtaa. Huomasitko isonkin eron vaihdon jälkeen ? Missä kunnossa oli vanhat tyynyt kun vaihdoit ?
                            Ne oli vaihdettu ennen kuin ostin pirssin.

                            Comment

                            • UGH!
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 237
                              • Nokia

                              #29
                              Originally posted by Erich View Post
                              Mitä sä oikein väsäät, jotain lättäpäätä NOS-osista vai? Ei ainakaan pikkulohko voi olla. Ja mäntiähän saa teetettyä vaikka omien mittojen mukaan, ei pitäis jäädä siitä kiinni...
                              Lättäpäätä?? Ei tässä nyt mitään Ford-Homoja olla sitäpaitsi niihin saa ihan mitä tahansa osia suoraan hyllystä tai jopa uusia huom. käyttämättömiä moottoreita..
                              Ja kyllä, tämä on letukan pikkulohko kasi, tosin yksi kaikkein pienimmistä ja harvinaisimmista 267cid eli liki sama koko kuin tos Beeämweessä. -valm. vissiin jopa kahtena vuonna??- Normikokoja kyllä löytyy mutku täs oli pytyt "levinny" yläpäästänsä liki millin.. (lue; joku hionu karstoja ) Amerikan poika noita jo värkkää, kai? täytyykin soitella..
                              sigpic

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                #30
                                Originally posted by Parolee View Post
                                Mikä kone?
                                Vuosimalli?
                                Vika vai ominaisuus?
                                Muistin viimeinkin kokeilla.
                                - M60 4.0 V8
                                - 1992/1993
                                - Ei minkäänlaista värinää, vapinaa tai kutinaa. Kai tuo on siis ominaisuus, tuo tärinättömyys.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎