Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köyhänmiehen työlista käyntihäiriöihin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Mikähän funktio muuten tuolla eri bensojen kanssa läträämisellä on, ja siis tankkitolkulla ajelu viallisella autolla?

    Comment

    • Koivisto
      Newbiemmer
      • Jan 2007
      • 10

      #17
      Laitoin ne listalle, koska tällä palstalla on kommentoitu useampia tällaisia kokemuksia. Itse en osaa sanoa millä tavalla vaikuttaa muuten kuin vanhalla sanonnalla "olet sitä mitä syöt". Näin kai se on autoissakin.

      Varmastikin näin käyttäytyvässä autossa on muitakin tekijöitä ulkona toleranssialueelta ja sitten tällainen bensan vaihtaminen auttaa.

      Tosin täytyy muistaa, että kukaan meistä ei vielä ole tankannut toista tankillista, joka olisi sisällöltään identtistä edellisen kanssa. Eli vaihtelua löytyy varmasti myös samojen bensiinivalmistajien tuotteissa. Mutta suurin osa autoistamme hyväksyy tämän.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Olisiko kyse kuitenkin tästä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Huuhaa
        ...josta varmasti saa mielenkiintoisen keskustelun aikaan tuolla: http://www.skepsis.fi

        ...ja tuolla:http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/
        Last edited by Hemi; 07-01-2007, 22:07.

        Comment

        • Koivisto
          Newbiemmer
          • Jan 2007
          • 10

          #19
          Vaikea sanoa kun ei ole kokemusta.
          Voihan se olla niinkin, että kun uutta 98 bensaa on kokeiltu, on auto "tuntunut" röpöttävän tai kuluttavan vähemmän. Ja siitä on ilmeisesti seurannut tyytyväisempi kuski

          Pitäisiköhän nuo bensiini jutut sijoittaa köyhänmiehen listan loppupäähän?:think Vai ovatko nämä helposti toteutettavat juuri niitä, jotka kannattaa tehdä ensin...

          Pitää odottaa helmikuun loppuun. Uskon, että siihen mennessä joku on saanut autonsa käymään paremmin tuon listan avulla. Katsotaan millaista palautetta tulee.
          Itse sain sammuilevan ja nykivän auton enää vain nykiväksi tämän palstan juttuja lukemalla Nyt on testerin vuoro.

          Comment

          • ihu412
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 263
            • Tampere/Rovaniemi

            #20
            Hienoa työtä veli Koivisto Lisäisin listaan vielä tuon akun varaustilan tarkastamisen , et akusta löytyy napojen välistä elektronisella yleismittarilla mitattuna 12.6v = 100% latingissa oleva akku.

            Comment

            • Koivisto
              Newbiemmer
              • Jan 2007
              • 10

              #21
              Hieno huomio tuo akun varaus. Sehän on usein osasyyllinen moneen muuhunkin ongelmaan.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by Koivisto View Post
                Vaikea sanoa kun ei ole kokemusta.
                Voihan se olla niinkin, että kun uutta 98 bensaa on kokeiltu, on auto "tuntunut" röpöttävän tai kuluttavan vähemmän. Ja siitä on ilmeisesti seurannut tyytyväisempi kuski

                Pitäisiköhän nuo bensiini jutut sijoittaa köyhänmiehen listan loppupäähän?:think Vai ovatko nämä helposti toteutettavat juuri niitä, jotka kannattaa tehdä ensin...
                Siis nimenomaan "köyhällä" ei ole varaa ajella viallisella autollaan tankkillisia senkään vuoksi että se olisi "helpompi toteuttaa" kuin käynti testerin piuhan päässä? Jos kiesi ei toimi sen oktaaniluvun bensiinillä kuin mikä ohjekirjassa lukee, ei oktaanin tai bensiinin tuottaman yhtiön vaihto korjaa todellakaan itse vikaa.
                Tuo testerillä käynti on myös poissulkeva asia vikadiagnoosia tehdessä. Eli myös se on arvokasta tietoa jos vikakoodeja ei löydy, koska se poissulkee vähintään parisenkymmentä yleisempää perusvikaa. Se siis kertoo selkeästi sen, mihin ei kannata etsinnässä uhrata aikaa/vaivaa, sen turhan tulpanvaihdon lisäksi.
                Tältäkin saitilta on kuitenkin ihan selvästi luettavissa ja ymmärrettävissä se että köyhän ei missään tapauksessa kannata lähteä näihin "pilkkimisiin", vaan teettää tuo 20€-40€:n vikadiagnoosi aivan ensimmäiseksi, jolloin myös täältä annetut lisäneuvot/ohjeet voidaan helpommin fokusoida=rajata ja löytää se oikea vaihtoehto.
                Eli tässä se minun köyhänmiehen vaihtoehtoinen toimintaohje jos/kun bemusi "piiputtaa":

                1. Tilaa pikimmin aika merkkiorganisaation ulkopuoliseen huoltoliikkeeseen(esim.Bosch) aika vianlukuun ja luetuta pelkät koodit.
                2.Kysy sen jälkeen ongelmasta tältä saitilta.
                3. Korjaa vika(=90% tapauksissa ilmavuoto tai lambda)
                4. Vaihda ne tulpat vasta kun huoltokirja osoittaa niiden vaihtovälin tulleen täyteen.
                5. Voit edelleen tankata ihan minkä tahansa värisen katoksen alla, ilman pelkoa taikakalujesi/kristallisiesi mustumisesta.

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  #23
                  Ei todellakaan tee pahaa mitata yleismittarilla komponentteja, esim. bentleyn korjausoppaasta löytyy arvoja,jos ei löydy vikaa sitten arvuuttamaan piuhaan.
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • Tikkunen85
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 892
                    • Paltamo

                    #24
                    ihan hyvä lista..tuolla pääsee jo pitkälle.

                    Comment

                    • Valkman
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 712
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Hemi View Post
                      5. Voit edelleen tankata ihan minkä tahansa värisen katoksen alla, ilman pelkoa taikakalujesi/kristallisiesi mustumisesta.
                      Todetaan nyt vaikka nojautuen tm:n iänikuisten vanhoihin testeihin koskien bensiinilaatua, että erojahan löyty todellakin. Mutta se, että tankkaamalla "parasta" bensaa puhdistavin lisäainein sen jälkeen, kun ollaan pelkällä jetin bensalla ajeltu 50 tkm tuskin tullaan mitään asioita hetkessä parantamaan. Nesteen kaverin esityksiä joskus kuunnellut ja kuullut hänen todentavan, että nykybensoilla (lue: Nesteen) kaikenmaailman jäätymisenestot sekä marketeiden puhdistavat lisäaineet ovat turhia, mikäli autolla ajetaan juuri laadukkaalla polttoaineella. Asia erikseen Fortet ja muut vahvat aineet, jotka vaikuttavat heti...

                      Nii ja Nestekö taisi edelleen olla se "paras" laadultaan... A24:n pumpusta tulee muuten identtistä kamaa edullisemmin ja plussa-hetiedulla.

                      Comment

                      • vpernu
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 522
                        • Kouvola

                        #26
                        Originally posted by
                        [FONT=Times New Roman
                        [SIZE=3]10) Ota ilmamassamittarin liitin irti. Käy koeajolla. Mikä vika katosi, puhdista ilmamassamittari seuraavasti: Ota mittaelementti irti putkestaan (torx-ruuvit?). Puhdista tops-puikoilla asetoonia (kynsilakanpoistoainetta löytyy joltakin) hyväksikäyttäen kontaktipinnat. Mikäli pintoihin on kulunut ura, niin siirrä levyä siten, että ”neula kulkee puhtaalla pinnalla. Laita mittaelementti paikalleen
                        ?????

                        Comment

                        • Koivisto
                          Newbiemmer
                          • Jan 2007
                          • 10

                          #27
                          Osaatko kertoa tuon paremmin? :think
                          Lainasin nimittäin lähes suoraan näillä sivuilla olevia tekstejä eikä siis löydy omakohtaista kokemusta

                          Comment

                          • vpernu
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 522
                            • Kouvola

                            #28
                            noissa 24 tappisis koneis on ilmamassamittari missä ei oo mitää liukupintaa vaan pelkkä kuumalanka ja niihin on kait jotkuu omat puhistusaineet..vanhemmis koneis on sit taas imamäärämittari mis on toi liukupinta ja siin toi sun selostama konsti toimii..eli m10 ja m20 koneis..lisätköö joku jos on jotain lisättävää tai korjattavaa..

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by Valkman View Post
                              Todetaan nyt vaikka nojautuen tm:n iänikuisten vanhoihin testeihin koskien bensiinilaatua, että erojahan löyty todellakin. Mutta se, että tankkaamalla "parasta" bensaa puhdistavin lisäainein sen jälkeen, kun ollaan pelkällä jetin bensalla ajeltu 50 tkm tuskin tullaan mitään asioita hetkessä parantamaan. Nesteen kaverin esityksiä joskus kuunnellut ja kuullut hänen todentavan, että nykybensoilla (lue: Nesteen) kaikenmaailman jäätymisenestot sekä marketeiden puhdistavat lisäaineet ovat turhia, mikäli autolla ajetaan juuri laadukkaalla polttoaineella. Asia erikseen Fortet ja muut vahvat aineet, jotka vaikuttavat heti...

                              Nii ja Nestekö taisi edelleen olla se "paras" laadultaan... A24:n pumpusta tulee muuten identtistä kamaa edullisemmin ja plussa-hetiedulla.
                              Kuinkahan moni bemu maailmassa muuten kulkeekaan sillä TM:n parhaaksi toteamalla Nesteen perusbensiinillä.....
                              Last edited by Hemi; 08-01-2007, 23:38.

                              Comment

                              • Koivisto
                                Newbiemmer
                                • Jan 2007
                                • 10

                                #30
                                Kohta 17) oli kysymyksessä

                                Tuo oma auto kävi huonosti pienillä kierroksilla, sammuili eikä vääntöä tyhjäkäynnillä ollut ollenkaan. Syyksi paljastui Bemu Oy:n testerillä kampiakselin asentotunnistin eli listan kohta 17).
                                Anturi vaihdettiin ja auto pelittää taas tosi hyvin.
                                Viallinen termostaatti vaihdettiin myös ja nyt lämmöt nousevat normaalitasolle. Viallinen termostaatti oli koko ajan auki.
                                Yhteensä vaikuttivat bensankulutukseen n. 0,5-1l.

                                Kannattaa siis pitää kone kunnossa.

                                Köyhänmiehenlistan järjestystä vaihdettiin siten, että testerillä käynti on aika alkupäässä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎