Itellä on kans ollu akkuongelmia e34:ssa, edellinen paljastui zipiksi, kun katsoin tuolla ominaispainomittarilla kennot. Yksi kenno näytti että on selvästi huonommassa kunnossa kuin muut. Se kertoo että se oli saanut itteensä jäätymisen yhteydessä. Jäätyminen yleensä vie akun zipiksi ja toi voi olla yks keino paljastaa se. Tietty se akku kaupan rasitustesti ja/tai lataus kokeilut kunnon laitteilla kertoo saman asian.
Lisäksi jos akku ei ole ominaispainon mukaan ok, kun se on "täyteen ladattu" eli ei enää ota kotilaturilla vastaan virtaa, niin sekin kertoo zippiydestä.
Ostin tossa pihtivirtamittarinkin ja näyttäis menevän 0,2 - 0,3A, kun autossa on "kaikki pois päältä". Jos jonkun pienenkin lampun laittaa päälle, vaikka avaa takapaksin, niin kulutus hyppää heti pariin amppeeriin. Kun nypin sulakkeita yks kerrallaan, niin suurimmaks syylliseks paljastui nro 20. Sen takana näyttäis mm olevan tota keskustietomasiinaa, joten pitää kai yrittää katsoa olisko mulla kans sen releen kanssa jotain mätää.
Mitä bemun kuuluu kuluttaa silloin kun se on parkissa ? (onhan siellä trippimittarin ylläpitovirta, kello, häly ym)
Kun on parkissa varttitunnin,sen jälkeen virrankulutus putoaa 30-50 milliampeeriin,elikkä melko vähän,ei pitäs akkua rasittaa.
ELÄMÄ ON....BMW!
Ostin tossa vuosi sitten Optiman Yellow Topin, siihen loppui virtaongelmat..
Ei oo koskaan ollut akku loppu kovallakaan pakkasella ja hyvin on jaksanut pyörittää. Osittain ostin ton akun myös poppien takia, mut on se hintansa väärti. (ovh 360e)
Nyt BMW 330e g21 M-Sport Ennen
BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
Itellä on kans ollu akkuongelmia e34:ssa, edellinen paljastui zipiksi, kun katsoin tuolla ominaispainomittarilla kennot. Yksi kenno näytti että on selvästi huonommassa kunnossa kuin muut. Se kertoo että se oli saanut itteensä jäätymisen yhteydessä. Jäätyminen yleensä vie akun zipiksi ja toi voi olla yks keino paljastaa se. Tietty se akku kaupan rasitustesti ja/tai lataus kokeilut kunnon laitteilla kertoo saman asian.
Lisäksi jos akku ei ole ominaispainon mukaan ok, kun se on "täyteen ladattu" eli ei enää ota kotilaturilla vastaan virtaa, niin sekin kertoo zippiydestä.
Ostin tossa pihtivirtamittarinkin ja näyttäis menevän 0,2 - 0,3A, kun autossa on "kaikki pois päältä". Jos jonkun pienenkin lampun laittaa päälle, vaikka avaa takapaksin, niin kulutus hyppää heti pariin amppeeriin. Kun nypin sulakkeita yks kerrallaan, niin suurimmaks syylliseks paljastui nro 20. Sen takana näyttäis mm olevan tota keskustietomasiinaa, joten pitää kai yrittää katsoa olisko mulla kans sen releen kanssa jotain mätää.
Mitä bemun kuuluu kuluttaa silloin kun se on parkissa ? (onhan siellä trippimittarin ylläpitovirta, kello, häly ym)
Mistä ostit pihtivirtamittarin ja paljonko maksoi?
Hippasen lisää off-topiccia: Millasia määriä virtaa se mittaa? Millasia luotettavasti?
Pihtivirtsari mittaa kyllä kaikennäköistä. Siis todella kaikennäköistä. Kun sen laittaa päälle, niin lukemat heiluu laidasta laitaan, sitten täytynee painaa 'zero' näppäintä ja se vähän asettuu nollan tienoille. Sitten vaan äkkiä johonkin piuhaan pihdit ja kyllä se siitä sitten näyttää suht realistisia lukemia. En mä sen tarkkuuteen aikonutkaan luottaa, kunhan näyttää enemmän silloin kun kulutusta piuhasta menee enemmän ja vähemmän silloin kun kulutusta on piuhassa vähempi. Kyllä sillä selvisi että sulake nro 20 takana on joitain mahdollisesti ylimääräistä kulutusta. Alueet DC:lle on muistaakseni 20 ja 400 A ja AC:lle samat. Tosin tavallisille lamppujen ym sähköjohdoille se ei näytä mitään, kun ilmeisesti vaihe ja nolla kummatkin pihtien sisällä neutraloivat toisensa mittariin nähden. Autossa, kun akulle tulee selkeesti mustaa ja punaista johtoa, niin siellä on kivempi mittailla.
Nyt kun sain lopulta akun n. puoli-täyteen, niin arkiajossa auto saa taas ladattua akkua sen verran että tuo jotain 0,3A kulutus paikataan päivän ajoissa. Nyt jos seisottaa useamman päivän, niin pitäis kai käydä nyppäämässä maajohto irti akusta.
Please, mikä niistä lutikoista on ajotietokoneen rele ? (vai vaihtoiko sen joku muu ja et tiedä mitä vaihdettiin :think )
Itellä oli ihan identtinen ongelma, mittauksissa selvisi, että akkussa oli pari kennoa oikosulussa. Eli uutta akkua vaan.
Edellisessä akussa oli kenno sökönä. Tässä nykyisessä on kennot ominaispainomittarin mukaan samassa kunnossa, joten en usko että akussa (joka on n. vuoden vanha) on mitään sellaista häiriötä.
Löytypä lopulta yks hilavitkutin joka kulutti n. 0,15A kun kaikki muu on pois päältä. Kyseessä oli Calixin moottorin/sisätilan lämmitykseen tarkoitettu tsysteemi. Otin kaikki järjestelmän yksiköt pois, kun ei ne aina oikein toiminneetkaan eikä vehkeestä ollut mitään käyttöohjetta tms.
Löytypä lopulta yks hilavitkutin joka kulutti n. 0,15A kun kaikki muu on pois päältä. Kyseessä oli Calixin moottorin/sisätilan lämmitykseen tarkoitettu tsysteemi. Otin kaikki järjestelmän yksiköt pois, kun ei ne aina oikein toiminneetkaan eikä vehkeestä ollut mitään käyttöohjetta tms.
Kerro hieman tarkemmin tuosta Calixistasi.Eikös nuo käytä ulkopuolista sähköä (tolpasta) lämmitykseen.Miten se oli yhdistetty auton omaan akkuun/sähköjärjestelmään?Jonkin lisälaturin kautta,vai millä vempaimella?Ihan mielenkiinnosta kyselen,kun en ole tuohon Calixiin perehtynyt.
Kerro hieman tarkemmin tuosta Calixistasi.Eikös nuo käytä ulkopuolista sähköä (tolpasta) lämmitykseen.Miten se oli yhdistetty auton omaan akkuun/sähköjärjestelmään?Jonkin lisälaturin kautta,vai millä vempaimella?Ihan mielenkiinnosta kyselen,kun en ole tuohon Calixiin perehtynyt.
Itse istun juuri työpaikan pajalla tyhjän akun kanssa ja odotan kaverilta laturia. Autossa uusi akku ja ensin epäilin laturia, mutta kuulemma auto ilmoittaa _aina_ mikäli laturi ei lataa. Aloin etsimään vikaa muualta ja yleismittarilla selvisi että penkinlämmittimet purkaa runkoon. Varsinaista vikapaikkaa en vielä olen paikantanut, mutta toivottavasti löytyy. Olisiko mitään vinkkejä, että mihin kannattaa katsoa?
Comment