Announcement

Collapse
No announcement yet.

mikä osa tää o ja mihin se vaikuttaa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remolux
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 294

    mikä osa tää o ja mihin se vaikuttaa??

    eliks tää osa on kiinni ilmanputsarin/ilmamäärämittarin yläkotelossa. kyseisestä alipainepumpusta tuloo letku oikealla olevaan "säätimeen" josta lähtee sähköpiuha puolalle.. millä nimellä osaasin kyseistä anturia hakea ku toi o paskana.. ja mihi toi vaikuttaa??
  • samtheMan
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 4759
    • Tikkaslovakia

    #2
    Laitas hiukka lisäinfoa, mistä vekottimesta?
    Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
    PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

    Comment

    • Remolux
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 294

      #3
      Originally posted by samtheMan View Post
      Laitas hiukka lisäinfoa, mistä vekottimesta?
      320i -84. saksan tuontia -03. ja osa on täysin tehdas asennettu.. ei o kukaa asiantuntia viel keksiny käyttötarkotusta tai mikä se ees o... liekkö ees tärkiä..

      Comment

      • Remolux
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 294

        #4
        kuva



        tos viel kuva mis se sijaitsee jos en osannu kertoo kunnolla..

        Comment

        • hednam
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 959

          #5
          Mulla samanlainen osa omassa konehuoneessa eikä pienintä hajua mihin ois

          2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9041
            • Iisalmi

            #6
            Mistäs tiedät että se on paskana, jos et tiedä mihin se vaikuttaa? En ainakaan äkkiä ETM:n kuvastosta löytänyt tuollaista.
            E39 ja E91

            Comment

            • Remolux
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 294

              #7
              Originally posted by Harri UKM View Post
              Mistäs tiedät että se on paskana, jos et tiedä mihin se vaikuttaa? En ainakaan äkkiä ETM:n kuvastosta löytänyt tuollaista.

              no satumpa nyt vaan tietää, tai sit osien murtuminen ei vaikuta tos osan toimintaan.. toi kupari kiekko on tyhjiö sisältä ja toi putki tod näk antaa sinne painetta tai lämpöä, jolloin kiekko laajenee ja työntää tota messinkistä levyä ylöspäin joka katkaisee virran siit helvetin pienestä katkaisiasta.. toiminnassa en o kyseistä osaa nähnyt mut noin vois äkkiseltään kuvitella..

              ja kyseinen kiekko on ratkennut eli ei pidä painetta tai lämpöä..

              Comment

              • Heguli
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 815
                • www.e30m3.fi

                #8
                Mulla oli joskus E30 323:nen jossa oli tuo vekotin, se on joku rikastin joka on tarkoitettu korkean paikan ajoon kuten esim. alpeilla ajettaessa. Se kuulemma toimii myös ns. täystehorikastimena kun laitetaan hanat kaakkoon.
                Tämän kertoi aikoinaan BMW tekninen neuvonta. Tuosta sun osasta puuttuu kansi, sinne pohjaan tulee alipaineletku eikös niin?
                Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                Comment

                • Remolux
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 294

                  #9
                  Originally posted by Heguli View Post
                  Mulla oli joskus E30 323:nen jossa oli tuo vekotin, se on joku rikastin joka on tarkoitettu korkean paikan ajoon kuten esim. alpeilla ajettaessa. Se kuulemma toimii myös ns. täystehorikastimena kun laitetaan hanat kaakkoon.
                  Tämän kertoi aikoinaan BMW tekninen neuvonta. Tuosta sun osasta puuttuu kansi, sinne pohjaan tulee alipaineletku eikös niin?
                  tulee joo, mut en tiä mistä. kaikki letkut oli irtonaisina ko sain ton biilin..

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16457
                    • Asikkala

                    #10
                    Katohan pirua, mulla on 323i -84 ja oon ihmetelly samaa kalvo/katkaisija yhdistelmää että mikä se on. Siis toi vasemman puoleinen on alip. pumppu joka vetää kalvon alas joka aktivoi katkaisijan joka vaikuttaa...boksiin vai mihin? Alip. pumpulle tulee ilmeisesti letku "suoraan" imusarjasta tai jostakin letkun liittimestä? Auto tallissa joten tutkimaan, -85 mallista tuo on jätetty pois http://www.realoem.com/bmw/showparts...31&hg=11&fg=45 mutta tuosta ei mene tänne http://www.realoem.com/bmw/showparts...42&hg=13&fg=15 letkua 18?

                    Comment

                    • samtheMan
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 4759
                      • Tikkaslovakia

                      #11
                      Ootko itse huomannut auton käytöksessä mitään outoa? Tyhjäkäyntiä käy normaalisti? Toimii kaasu auki?
                      Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                      PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                      Comment

                      • Heguli
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 815
                        • www.e30m3.fi

                        #12
                        Mä en huomannut mitään vaikutusta kyseisen osan aiheuttamana, eli merkitys on melko marginaalinen.
                        Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                        Comment

                        • Remolux
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 294

                          #13
                          le

                          osaaks joku sanoo miten letkujen pitää olla?

                          Comment

                          • TheLoial
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 1109
                            • Helsinki

                            #14
                            Ei siellä mitään alipainepumppua ole. Se vasemmanpuoleinen möykky jossa on kaksi lähtöä, on yksinkertainen "hidastin/vaimennin" joka hidastaa alipaineen vaikutusta toisessa sisään menevästä letkussa. Näitä on ollut näissä kyseisissä koneissa paria erilaista, tuota sekä toinen bensansuodattimen mallinen pötkylä. Englanninkielinen nimi on "dampfer" tms. Kirja sanoo näin: "This valve dampens the vacuum shut-off point". Se testataan alipainepumpun avulla. Ulkoreunassa oleva lähtö avautuu 670mbar:n paineessa ja sulkeutuu 615mbar:n paineessa. Säätöruuvista säädetään oikeat avautumis/sulkeutumispaineet jos on tarvetta.

                            Nämä kuuluvat l-jetronicin ruiskuun. Niitä ei löydy boschin tekemistä ruiskujen toimintaa selostavista kirjoista (olen etsinyt) vaan ne ovat bmw:n omia lisäyksiä.

                            Katso letkujen paikat tuon kuvan vasemmasta osiosta
                            Tuossa kuva:


                            Sit se toinen, mihin menee pistokeliitin, sen nimi on "ignition vacuum control solenoid valve (käytetty ainakin 520i-malleissa). "The solenoid valve is energized when the inlet manifold temperature is in excess of 17C. When the valve is open the vacuum to the distributor is vented to atmosphere"

                            Mutikan testausohjeiden perusteella sen alipaineletku olisi jotenkin kytköksissä virranjakajan letkuihin. Itse en osaa sanoa miten tämä tulisi koska en ole löytänyt siitä kaaviota. Omassa autossani se on nimittäin vedetty suoraan imusarjasta joka vaikuttaa virheelliseltä. Sehän nimittäin imee sieltä ilmaa kaasuläpän ohi!

                            Tuota ei pidä sekoittaa korkean paikan ajoon-vaativaan ns. barometric correction module tms-boksiin koska se on vielä eri!

                            EDITTIÄ:

                            Kappas, löytyihän tähän vastausta: eli kirjan mukaan siitä sähkömutikasta menee letku imusarjan päähän, suoraan venttiilikopan päälle. Siellähän se oli omassakin, eli se on kunnossa. Tämän laitteen toiminnan voi testata myös näin, että ottaa sille menevän letkun irti auton käydessä jolloin CO-arvon pitää nousta noin 2,5%.

                            EDIT2:

                            Tämän parempaa kuvaa letkujen menosta ei olekaan

                            Hauskasti sama kirja kertoo noista kahdella eri nimellä, eli toi pyöreä on "2/3 valve" tai "coasting shut-off valve" ja sähköpistokkeella oleva "ignition vacuum control solenoid valve" tai "partial throttle switch". Suurinpiirteinhän nuo ovat samoja.
                            Attached Files
                            Last edited by TheLoial; 05-02-2007, 18:34.

                            Comment

                            • Remolux
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 294

                              #15
                              eli mil suomenkielisel nimel mie osaasin hakee sitä "sähkömutikkaa"?? tai mistä sitä vois yleensä kysyy.. tiäks oisko kellään ylimääräsenä??

                              suuri kiitos ko oot ettiny tietoa, mie ni tyhymä etten osais kaivella tietoo esille

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎