Eli auto on sinulla uudesta saakka? Muutenhan tuo tarkoittaa, että autossa ei ole lastua nyt, aikaisemmasta ei mitään hajua, eikö?
Tosiaan tällä palstalla on aika paljon juttua näistä 530dA vioista.
Olisi kiva tietää ihan oikeasti kuinka moni on lastutettu, paljonko on OIKEASTI kilometrejä, paljonko harrastetaan driftingiä tms (johon jotain 5-sarja dieseliä ei todellakaan ole tarkoitetuu) jne jne.
Varsinkin nuo lastutusjutut, jossa todetaan karalalla käynnnin jälkeen, että hyvin toimii ja ei mitään ongelmia. Just joo...
Ei ole ollut mulla uudesta vaan vasta puoli vuotta, lastu on saattanut joskus olla (ei mitään hajua). Kuulemma toi loota ei kestä sitä maksimivääntöä lastutettuna just 4 ja 5 vaihteella. On tossa toosassa kyllä kytkimetkin melkoisen pienet. Tämä on halpa peli ajella, vasta menny turbo, loota, akku, jarrulevyt, automaatin öljynjäähdytin, abs-anturi, iskarit ja nykinytkin siinä sivussa kivasti
Joo.Kyllähän tää 530d on edustusauto eikä mikään urheiluauto.Ei tätä ole tehty kiihdytysautoksi(paino 1700-1850kg).Käyttötapa ratkaisee kestääkö auto vai ei ja toisaalta näitä loppuunajettuja raatoja on siunaantunut maahamme runsainmitoin.Mielestäni tämän auton luotettavuus on hyvä, ainakaan itselläni ei ole mitään ongelmia ollut(2kpl)530da:ssa ja kolmas on tulossa.Katsokaa sitä auton kuntoa jo autoa ostaessa eikä pelkästään hintalappua.Olipa auto sitten suomi tai tuontiauto niin kunto ja HUOLTOHISTORIA kertoo autosta ja sen omistajasta kaiken.Näitä autojahan(530d) on satoja ja varmasti vikojakin sen mukaisesti(laatikko+turbot ym.)
No itsellä on 530d-ongelmaksi muodostunut kaiketikin tuo suutin-puoli. Sehän siinä on piinallista kun suutin on värkkäyttänyt useamman kuukauden ollen välillä pitkään täysin oireeton. Sitten vaan ei yhtäkkiä lähde käyntiin ja taas käynnistyy epämääräisen ajan(15min- 3 vrk) päästä oikeinkin mainiosti. Eihän siinä mitään jos suutin olisi rikkoutunut, kerrankos nyt osia vaihdetaan autoon, mutta kun vian metsästäminen ei ollut laisinkaan helppoa. Toimivaa autoa kun ei korjaamolla kannata pitää.
Mutta jos ynnäilee diesel-kuluja korjaamo-kustannuksiin, niin ei tätä pahana voi ollenkaan pitää. Yksilö on kylläkin manuaali, mikä oli aivan tietoinen valinta aikanaan. Iskarit, akku, pyöränlaakeri yms. juttuja on vaihtunut, mutta näkisin että nuo ei varsinaisesti liity diesel-tekniikkaan. Yks asia minkä olen yleisesti pannut merkille on poskettoman huonot johdot ja liittimet, mutta nämäkään ei varsinaisesti liity diesel-tekniikkaan. Dieselin varjopuoli on se että se on voinut olla lastutettu, itse en siihen ruljanssiin ole lähtenyt. Muutenkin toimintavarmuus olisi tärkeätä, kilometrejä kiertyy yli 30 tkm vuodessa.
ABS-yksikköä tässä tietysti saa pelätä ja monia muita osia. Mutta eikös tuokin ole kaikkien 9/98 jälkeisten e39:ien ongelma. En kyllä ymmärrä mistä käsitys pre-faceliftin poskettomasta heikkoudesta on tullut? Meinaan että kuinka paska se sitten on jos nämä face-liftin jälkeisetkin on vähän niin ja näin. Oma kokemus rajoittuu käytöstä e28:iin ja e34:ään. Läheltä olen seurannut e36:a e46:a. E34 vaikuttaisi ajosuoritteisiin ja ikään nähden kaikkein lujimmalta, varsinkin jos on bensakoneella. Viatkin on sellaisia että ne kyetään korjaamaan kohtuullisen helposti(LKM-boksi).
Muttamutta. Käyttövarmuus heikkenee kaikissa tapauksissa iän ja kilometrien myötä. Voihan se olla, että luotettavimmaksi todetusta tekniikasta tulee omalle kohdalle tavaton murheenkryyni ja toisaalta tunnetusti epäluotettava auto voi toimia itsellä kellon lailla. Mikäli nyt pitäisi valita autoa, niin näillä säädöillä ja kilometreillä se edelleen osuisi e39 dieseliin. Vähemmillä vuosittaisilla kilometreillä ottaisin bensan, aivan ehdottomasti.
Syy moiseen on tietysti se, että 530d ei ole mikään järin tehokas tykki. Teknarihan mittasi joskus laitteelle automaattinakin alle 9 sekunnin kiihdytyksiä. Ihmettelen vaan että miten on mahdollista kun tehopainosuhde(1700 kg/184 hv)on aika pulleata luokkaa ja väännön tappava perävälitys harvan puoleinen. Mutta ehkä sitä on liika kriittinen omalle autolle.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Teknarihan mittasi joskus laitteelle automaattinakin alle 9 sekunnin kiihdytyksiä. Ihmettelen vaan että miten on mahdollista kun tehopainosuhde(1700 kg/184 hv)on aika pulleata luokkaa ja väännön tappava perävälitys harvan puoleinen.
Painaako sedan 530d tosiaan 1700 kg? Mun sedan 523i painaa muistaakseni 1550 kg luokkaa, ja kun tehot on melko lailla samat niin täähän on sit tykki! Mistähän tuo 150 kg painoero tulee? Tekeekö motti(+automaatti) noin paljon lisää? Vai paljonko sit vaikuttaa isommat jarrut/paremmat hifit/navigoinnit/kattoluukut/sähköpenkit/yms. mitä mulla ei oo.
TM:n 5/1996 523i-koeajossa (jossa manuaali kiihtyi 8,1s) tais olla omapaino alle 1500 kg... :think Pitäs päästä oman kanssa ihan oikealle puntarille niin näkis missä mennään.
BMW 523 i 4d, 1996 - 2000, Paino 1495 kg, Teho 125 kW, Kiihtyvyys 8,5 s
BMW 523 i 4d A, 1996 - 2000, Paino 1525 kg, Teho 125 kW, Kiihtyvyys 9,6 s
BMW 528 i 4d, 1996 - 2000, Paino 1515 kg, Teho 142 kW, Kiihtyvyys 7,5 s
BMW 528 i 4d A, 1996 - 2000, Paino 1545 kg, Teho 142 kW, Kiihtyvyys 8,8 s
BMW 530 i 4d, 2000 - 2003, Paino 1605 kg, Teho 170 kW, Kiihtyvyys 7,1 s
BMW 530 i 4d A, 2000 - 2003, Paino 1635 kg, Teho 170 kW, Kiihtyvyys 7,6 s
BMW 530 d 4d, 1998 - 2003, Paino 1700 kg, Teho 135 kW, Kiihtyvyys 7,8 s
BMW 530 d 4d A, 1998 - 2003, Paino 1710 kg, Teho 135 kW, Kiihtyvyys 8,0 s
Eli näyttäs se diisselin motti vaan painavan järkyttävän paljon, vaikka myös 530i on jo paljon 523i:tä raskaampi. Kieltämättä nuo 530d:n ilmoitetut kiihtyvyydet on loistavia teho-paino-suhteenseen nähden. Ilmeisesti dieselin "tasainen" vääntö auttaa hiukan.
Tarkoitin sitä, että minkään auton voimansiirto ym. vermeet ei kestä hillitöntä kiihdyttelyä(automaatti+painava auto)oli se sitten lastutettu tai ei.
Ja auton sisusta ei voi olla kulunut yhtään jos sillä on ajettu 200-300tkm,muuten se on ollut huonolla pidolla tai joku yhtälö ei TÄSMÄÄ
Ja auton sisusta ei voi olla kulunut yhtään jos sillä on ajettu 200-300tkm,muuten se on ollut huonolla pidolla tai joku yhtälö ei TÄSMÄÄ
Tämä on nyt ihan täyttä paskaa. Kyllä monessa 150tkm ajetussa voi jo olla sisustassa kulumaa. Ihan bensavehkeissä, joissa on täysi huoltokirja ja taatusti alkuperäiset kilsat. Ja yli 200tkm ajetussa saa jo ollakin sisustassa kulumaa! Vaikka joskus on tullut vastaan 200tkm ajettuja yksilöitäkin, joissa ratti, kuskin penkki yms on lähes virheettömät.
Ja itse olen ostanut Saksasta 2002 loppuvuodesta käyttöönotetun 530dA:n jossa oli vaihdettu uusi automaattilaatikko merkkiliikkeessä 160tkm kohdalla! Kyseinen auto oli 1.omistajainen, täysi merkkiliikkeen huoltohistoria.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Ja auton sisusta ei voi olla kulunut yhtään jos sillä on ajettu 200-300tkm,muuten se on ollut huonolla pidolla tai joku yhtälö ei TÄSMÄÄ
Kyllä TÄSMÄÄ. Noilla kilsoilla näkyy jo huomattavaa kulumista ulkopuolella ja sisäpuolella!! Kuten Juhis tuossa sanoi, sisustan kulumat on normaali asia jo alle 200tkm ajetuissa!
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Niinkuin täälläkin on moneen kertaan vatvottu: Kukaan tällä forumilla ei voi näyttää faktaa jonkin E39 version suuresta vikaantumisherkkyydestä kun faktoina on vain netistä luetut ja muutamat esimerkit omasta elämästä.
Ei täällä valita sellainen kaveri, jolla ei ole ollut vikaa omassa autossaan.
Tunnen yhden 530d:n johon vaihdettiin ensimmäisen 100 tkm aikana kaksi kertaa tehdasuusi automaattilaatikko. Tunnen myös kymmeniä 200 tkm ajettuja joihin ei ole lootaan koskaan koskettukaan. Tämähän todistaisi että suhde on vikaantumattomuuden suuntaan mutta kun ei sitä peliä näin pelata.
Tiedän myös 2 kpl 523iA:ta joista loota piti vaihtaa/korjata alle 250 tkm ajettuina. Näiden esimerkkien valossa jää helposti mielikuva että ne ovat heikkoja lenkkejä mutta montakos ehjää tunsinkaan.. Aika monta ja vähän päälle.
Suurin osa täällä kirjoittelevista on autonsa kolmansia tai ties kuinka monensia omistajia, joten kokemusten kyselykin on ihan turhaa kun harva pystyy aukottomasti kertomaan autonsa käyttöhistorian. Tiedän muutamia 530d-yksilöitä, joiden lootan jäähdytyskierron liittimet ovat vuotaneet ja niillä on ajettu vajailla öljyillä monta vuotta kunnes ongelma on pahentunut tarpeeksi. Sitten on lisätty öljyä ja taas matka jatkuu ja omistajakin vaihtuu jossain vaiheessa. Seuraavalla saattaa loota joskus kilahtaa, oliko se vika lootassa vai käyttäjässä?
Kuten Juhis tuossa sanoi, sisustan kulumat on normaali asia jo alle 200tkm ajetuissa!
Näin on. Mulla ostaessa 159 tkm ajettu auto ja vaikka oli ollut mielestäni erittäin siistillä pidolla niin kyllähän kuljettajan oven kahvasta heti näkee että se on kulunut. Samoin liukuvan keskikyynärnojan kahva meni vaihtoon kun oli kulunut. Ratissa ja penkissä sen sijaan vain hyvin vähäistä kulumaa.
Juhikselle.
En väitä etteikö laatikko voisi hajota vähän ajetusta suomi-autosta,mutta mainitsemasi saksan -02 peli ajettu 160tkm on varmaankin saanut kenkää oikein olan takaa,tai se on "maanantai" painos.
Ja jos sitä kulumaa on sisustassa(ratti kiiltää,penkit puhki reunoista)niin onhan se ollut helvetin huonolla pidolla vaikka kuinka olisi leimoja huoltokirjassa.
Itse etsin saksasta 530dat m-sporttia ja vain pelkästään bmw-merkkiliikkeestä,koska niitä ei ole täällä tarjolla.
Eli en siis ole mikään suomi-auto vouhottaja
Ei ole ollut mulla uudesta vaan vasta puoli vuotta, lastu on saattanut joskus olla (ei mitään hajua). Kuulemma toi loota ei kestä sitä maksimivääntöä lastutettuna just 4 ja 5 vaihteella. On tossa toosassa kyllä kytkimetkin melkoisen pienet. Tämä on halpa peli ajella, vasta menny turbo, loota, akku, jarrulevyt, automaatin öljynjäähdytin, abs-anturi, iskarit ja nykinytkin siinä sivussa kivasti
Siis en toki väittänytkään että juuri sinun autosi olisi lastutettu juuri nyt, mutta sitähän me emme tiedä onko mittariin tulleista tullut aiemmin 100tkm lastutettuna?
Tuolla purkuautopuolella nyt yleisesti on ainakin sellainen käsitys että nämä diesel laatikot rikkuu joko mekaanisesti lastuttamalla ja toiminnan sekoaminen öljynvaihdoilla +200tkm ajon jälkeen(venttiilikoneisto). Tämä toki on yleistys, mutta tasan varmasti jossain määrin suuntaa antava syy-yhteysketju koska tuonne purkupuolelle nämä ongelmat kuitenkin kristallisoituu.
Diesel laatikothan ovat yksi kysytyimpiä ja siksi halutuimpia purkuartikkeleja harkitessa kolari 530D:n sisäänostoa. 9/98-uudempien bensastepit taas ovat lähinnä hyllytilaa polttavia ongelmajätteitä(siis purkurin näkökulmasta ikiliikkuja).
Juhikselle.
En väitä etteikö laatikko voisi hajota vähän ajetusta suomi-autosta,mutta mainitsemasi saksan -02 peli ajettu 160tkm on varmaankin saanut kenkää oikein olan takaa,tai se on "maanantai" painos.
530dA malleista on hajonnut laatikoita jo hieman yli 100tkm ajetuista. Autot on tehty ajettaviksi ja jos ne eivät kestä normaali ajoa (kyllä, Saksan autobaanalla lujaa ajaminen on normaalia käyttöä, jota auton TÄYTYY kestää), niin silloin kyseisessä mallissa on suunnitteluvirhe tai heikkous!
Originally posted by jantsu
Ja jos sitä kulumaa on sisustassa(ratti kiiltää,penkit puhki reunoista)niin onhan se ollut helvetin huonolla pidolla vaikka kuinka olisi leimoja huoltokirjassa.
Minulla ei ole tullut yhtään E39 vastaan, jossa olisi penkit puhki reunoista. Meillä on ilmeisesti sisustan kulumista hieman erilainen käsitys. Minun mielestä kuluma = ei enää uudenveroinen.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment