Originally posted by jare ///M3
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M3/M5:n ostaminen
Collapse
X
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostStone
tossa sun linkissä on u.s m3 eli ihan eri kuin europan m3..
jos et huomannu niin ei ollut kuin 240hv siinä linkin u.s m3:ssa..
En löytänyt mistään "luotettavaa" tietoa 325i kiloista, mutta 1366kg tämän tiedon mukaan, joka täytyy olla ennen tuota riisumista..
Tässä puhutaan 1330 kg:sta
Tässä 328:sta jotain
Näiden perusteella siis painoero kuitenkin reilusti alle 200kg.
Ajatus(joka aivan "sattumalta" livahti tekstin muotoiseksi) mulla oli se, että paino suhteessa vääntöön ja tehoon mahdollistavat nuo jopa seiskalla alkavat kulutuslukemat maantie ajossa. Noista kolmesta kuitenkin paino taitaa vaikuttaa eniten, toivottavasti nyt joku tietävä tulee ja lyö faktat pöytään!
Ja ettei mene ihan OT:ksi niin M3(E36) on varmasti halvempi ylläpitää kuin M5(E34).
Comment
-
-
Originally posted by jare ///M3 View Postmitenkähän mulla on sellane kuva että coupe 325 painaa noin 1300kg.
m3 coupe painaa 1500.
Comment
-
-
Minä heitin tuon 200kg:n painoeron ihan hatusta.Eli tuohon juuri mitä muistan eri tietolähteistä lukeneeni.Mm. oman autoni rek.ote ilmoitaa M3:n painoksi 1530kg.Manuaali taas 1460kg (sedan ja coupe.cabi 1540kg).Samanlaisia painoeroja löytyy eri tietolähteistä myös 325:lle.
Joten eiköhän anneta asian olla ja sovitaan,että M3:n on vähintään sata kiloa painavampi.Kun menee taas topiikki ihan jankkaamiseksi ja alkuperäisen aiheen vierestä (itse taisin tämän ot:n aloittaa).
Comment
-
-
Oma 3.2-litran E36 M3 sedan painaa ohjekirjan mukaan 1535 kg ilman lisävarusteita ja omassa niitä on jonkin verran raksittu eli painoakin on varmasti yli 1550kg.
M3:ssa tuo 3.0- tai 3.2-litrainen valurautalohko painaa aika lailla (enemmän kuin BMW:n 4.4 litran alumiini V8-lohko), siihen lisäksi korin vahvistukset, joten mikään kevyt auto ei ole kyseessä.
Comment
-
-
Kiitos kaikille vastanneille. Mukava kuulla, että e36 M3:lla tosiaan pääsee noin pieniin kulutuslukemiin. Alkaa jopa tuntua siltä, että se on yksi järkevimmistä autoista jokapäiväiseen ajoon tuossa teholuokassa. Tuo e34 M5 on nyt jäänyt taka-alalle ja katselen tällä hetkellä noita M3:sia.
Ylläpitokulut ei tällä hetkellä huoleta, mutta se että hankintahinta on 2-3 kertainen 325:een nähden, saa auton tuntumaan todella kalliilta. Törmäsin tuossa myös erääseen mahdolliseen välimuotoon 325/328:n ja M3:n väliltä eli Alpinan B6:seen. Suomessakin noita näyttää olevan ihan hyvin saatavilla. Toisaalta M3 on aina M3 ja se nyt on edelleen ensimmäisenä suunnitelmissa.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTuota ei usko Erkkikään.En ainakaan minä.Jos joku E36 M3 menee tuolla ajotyylillä "matalia seiskoja",niin joku puhuu potaskaa tai matikka on bensankulutusta mittaillessa pettänyt.
Ja asiaan.Mikäli haluaa monikäyttöisempää mallia M3:sta,niin niitähän on myös 4-ovisenakin (kuten varmasti tiedätkin).Itse valitsin käytännön syistä juuri tämän taksimallin M3:n.
Tässä junnun kanssa on tutkailtu tämän M3 3,2 SMG:n talvikulutusta tuon lumettoman tammikuun aikana:
Cruise niskassa ekonomipuolella näytti joka aamu 7,0 litraa/100km tuo tietokone,eikä ollut ns. tarkoitus alittaa kulutusnormeja! Samoilla reissuilla jättäessämme nuorimman Kirkkonummella pysäkille ja sännätessämme liikenteeseen takaisin,näytti sama mittari 39,5 litraa/100km - mutta myös "sujuvasti" mahduimme liikenteeseen!! Lopulta ajellessani sitten yksin Olarinluoman Laakkoselta muutaman kilsan Tapiiolaan,asettui "kaupunkikulutus" 9,5-10,5 litrojen väliin joka aamu!
Matalasta kulutuksesta jäi usein mietityttämään ekonomipuolen alhainen(liian alhainen?) kierrosluku = usein vaihtui nopeasti ylös 6.vaihteelle ja kierroksilla 1500~1700,mikä ei liene M3:sen imagen mukaista menoa..?
(Niin - tässä olisi hyvä M3 joutilaana...)
Comment
-
-
Tehtaan esite vuodelta 1993 kertoo E34 M5:n (3.8 / 340hv) keskikulutukseksi 12l / 100km ja E36 M3:n (3.0 / 286hv) 9,1l / 100km. Kiihtyvyys M5 5,9s. / 0-100km/h ja M3 6,0s. Nämä nyt lienevät tämän hetken hinnoiltaankin jossainmäärin vertailukelpoiset mallit? (3.2 M3 menee kalliimmaksi ja 3.6 M5:sta saa aika paljon halvemmalla.)
Mielenkiintoista olisi saada jostain itselle 1993 mallinen 850CSi. Mahtavat maksaa maltaita tänä päivänä. (12,8 l / 100km, 381hv, 5,9s 0-100km/h.)Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by huru-ukko View PostNyt "erkkikään" joutuu uskomaan,jotta M3:lla pääsee 7 litran pintaan tuon satkun.
Tässä junnun kanssa on tutkailtu tämän M3 3,2 SMG:n talvikulutusta tuon lumettoman tammikuun aikana:
Cruise niskassa ekonomipuolella näytti joka aamu 7,0 litraa/100km tuo tietokone,eikä ollut ns. tarkoitus alittaa kulutusnormeja! Samoilla reissuilla jättäessämme nuorimman Kirkkonummella pysäkille ja sännätessämme liikenteeseen takaisin,näytti sama mittari 39,5 litraa/100km - mutta myös "sujuvasti" mahduimme liikenteeseen!! Lopulta ajellessani sitten yksin Olarinluoman Laakkoselta muutaman kilsan Tapiiolaan,asettui "kaupunkikulutus" 9,5-10,5 litrojen väliin joka aamu!
Matalasta kulutuksesta jäi usein mietityttämään ekonomipuolen alhainen(liian alhainen?) kierrosluku = usein vaihtui nopeasti ylös 6.vaihteelle ja kierroksilla 1500~1700,mikä ei liene M3:sen imagen mukaista menoa..?
(Niin - tässä olisi hyvä M3 joutilaana...)
"kaveri ajaa helsinki oulu väliä viikon välein vm. -94 m3, oli vähän yllätys ku matka kulutus reippaalla vauhdilla ja ohituksilla jäi pikkusen yli seiskan...."
Eli olen sitä mieltä edelleen,ettei tuolla ajotyylillä seiskan pintaan Ämmällä päästä.Ainakaan en itse omallani tuohon pysty reippaalla ajolla ja ohituksilla.Jos auto on kunnossa,eikä käy laihalla,niin haluaisimpa tuonkin tempun livenä nähdä.Mutta enhän minä näin kirkosta eronneena usko oikein mitään muutakaan,mitä monet muut uskoo.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostKyllä pintakaasulla ja kohtuunopeuksilla voi päästäkkin,en sitä väitäkkään.Kysehän oli tuosta jsr85:n kirjoituksesta,jota ei tämä "Erkki" usko vieläkään:
"kaveri ajaa helsinki oulu väliä viikon välein vm. -94 m3, oli vähän yllätys ku matka kulutus reippaalla vauhdilla ja ohituksilla jäi pikkusen yli seiskan...."
Eli olen sitä mieltä edelleen,ettei tuolla ajotyylillä seiskan pintaan Ämmällä päästä.Ainakaan en itse omallani tuohon pysty reippaalla ajolla ja ohituksilla.Jos auto on kunnossa,eikä käy laihalla,niin haluaisimpa tuonkin tempun livenä nähdä.Mutta enhän minä näin kirkosta eronneena usko oikein mitään muutakaan,mitä monet muut uskoo.
Eli - jos kulutus on keskustelun ajoittajan vaakakupissa yksi ollennainen kriteeri,niin terveellä M3:lla pääsee keskimäärin pienemmällä kulutuksella.
M5:ten kohdalla harvoin otetaan edes esille sen kulutusarvoja ja siihen lienee vain yksi syy...?
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostKyllä pintakaasulla ja kohtuunopeuksilla voi päästäkkin,en sitä väitäkkään.Kysehän oli tuosta jsr85:n kirjoituksesta,jota ei tämä "Erkki" usko vieläkään:
"kaveri ajaa helsinki oulu väliä viikon välein vm. -94 m3, oli vähän yllätys ku matka kulutus reippaalla vauhdilla ja ohituksilla jäi pikkusen yli seiskan...."
Kyllä tuo juttu varmaan paikkansa pitää.. Helsingistä Ouluun on matkaa 700-800km. Eli VARMASTI tuossa esimerkki tapauksessa suurin osa matkasta ajetaan kuitenkin suurinpiirtein rajoitusten mukaan, lukuunottamatta muutamia reippaita ohituksia. Nimittäin on sen verran valvotut tiet kyseessä, että...
Pitäähän sitä aina näissä tapauksissa liioitella ohittamisia, onhan kyseessä kuitenkin M3!!
Comment
-
-
Kuulostaa kyllä omastakin mielestä aika naurettavalta alhaiselta toi kevyt 7 kulutuksena jos vauhti on kuitenkin ollut reipas ja muutamalla ohituksella!
Jos jotain E34 M5:n kulutuksesta mainitsen, niin itse tuli tuossa viime kesänä parhaimmillaan päästyä hitusen alle 10l/100km keskikulutukseen noin 100km keskinopeudella ja 6. vaihteella ajellen suurimmaksi osaksi. Vaikea kuvitella, että noilla vanhemmilla 5-vaihteisilla pääsisi ainakaan yhtään sen pienemmällä sopalla, kun kierrokset korkeammat.
Onhan molemmissa kysytyissä malleissa omat etunsa. E34 M5:ssa enemmän tilaa, mukavuutta ja kuitenkin suorituskyky on samaa luokkaa, kuin S50B30 E36 M3:lla. Toki E36 M3:n tekniikka on huomattavasti uudempaa, joten ei ihmekkään, että pääsee pienemmällä kulutuksella.
Tuli juuri omaan femmaan vaihdettua eteen uudet EDC-iskarit ja nyt voi sanoa, että alusta parani kertaheitolla taas ihan uudelle tasolle! Jos oli ennen hieman pehmeähkö, niin nyt napakka ja tuntuma tiehen mahtava.
Comment
-
Comment