Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3/M5:n ostaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 998
    • 29100/310053

    #16
    Originally posted by jare ///M3 View Post
    e36 m3 painaa n.1500kg. normaali e36 325 on jo noin 200kg kevyempi.
    Hyvä jos puolet tuosta on coupe-korisissa painoeroa.
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • jarci
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 783
      • Sawo

      #17
      Originally posted by HC91 View Post
      Hyvä jos puolet tuosta on coupe-korisissa painoeroa.
      mitenkähän mulla on sellane kuva että coupe 325 painaa noin 1300kg.
      m3 coupe painaa 1500.
      Last edited by jarci; 25-04-2007, 23:03.
      Nykyisin mennään X3 E83

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by ^Tonix^ View Post
        Stone
        tossa sun linkissä on u.s m3 eli ihan eri kuin europan m3..
        jos et huomannu niin ei ollut kuin 240hv siinä linkin u.s m3:ssa..
        Juu, mutta usa-malli painaa näköjään enemmän kuin nämä euromalliset. Mihin tässä nyt sitten luottaa...:think


        En löytänyt mistään "luotettavaa" tietoa 325i kiloista, mutta 1366kg tämän tiedon mukaan, joka täytyy olla ennen tuota riisumista..

        Tässä puhutaan 1330 kg:sta

        Tässä 328:sta jotain


        Näiden perusteella siis painoero kuitenkin reilusti alle 200kg.


        Ajatus(joka aivan "sattumalta" livahti tekstin muotoiseksi) mulla oli se, että paino suhteessa vääntöön ja tehoon mahdollistavat nuo jopa seiskalla alkavat kulutuslukemat maantie ajossa. Noista kolmesta kuitenkin paino taitaa vaikuttaa eniten, toivottavasti nyt joku tietävä tulee ja lyö faktat pöytään!

        Ja ettei mene ihan OT:ksi niin M3(E36) on varmasti halvempi ylläpitää kuin M5(E34).
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 998
          • 29100/310053

          #19
          Originally posted by jare ///M3 View Post
          mitenkähän mulla on sellane kuva että coupe 325 painaa noin 1300kg.
          m3 coupe painaa 1500.
          On se likempänä oikeaa kuin 100kg, 1330kg vs. 1495kg löytyi yhdestä lähteestä.
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9997
            • KVLA

            #20
            Minä heitin tuon 200kg:n painoeron ihan hatusta.Eli tuohon juuri mitä muistan eri tietolähteistä lukeneeni.Mm. oman autoni rek.ote ilmoitaa M3:n painoksi 1530kg.Manuaali taas 1460kg (sedan ja coupe.cabi 1540kg).Samanlaisia painoeroja löytyy eri tietolähteistä myös 325:lle.

            Joten eiköhän anneta asian olla ja sovitaan,että M3:n on vähintään sata kiloa painavampi.Kun menee taas topiikki ihan jankkaamiseksi ja alkuperäisen aiheen vierestä (itse taisin tämän ot:n aloittaa).

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #21
              No painon pilkunviilaaminen sikseen, mutta ei e36 M3 coupea voi sanoa kevyeksi autoksi millään. 1500 kg on jo e34:n ja e39:n karvalakkien paino. Mutta kuljettaahan 300 hv sitä painoa "kepeästi".
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Susi
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 473
                • Kuopio, Suomi

                #22
                Oma 3.2-litran E36 M3 sedan painaa ohjekirjan mukaan 1535 kg ilman lisävarusteita ja omassa niitä on jonkin verran raksittu eli painoakin on varmasti yli 1550kg.

                M3:ssa tuo 3.0- tai 3.2-litrainen valurautalohko painaa aika lailla (enemmän kuin BMW:n 4.4 litran alumiini V8-lohko), siihen lisäksi korin vahvistukset, joten mikään kevyt auto ei ole kyseessä.

                Comment

                • -Tuomo-
                  Newbiemmer
                  • Apr 2007
                  • 21

                  #23
                  Kiitos kaikille vastanneille. Mukava kuulla, että e36 M3:lla tosiaan pääsee noin pieniin kulutuslukemiin. Alkaa jopa tuntua siltä, että se on yksi järkevimmistä autoista jokapäiväiseen ajoon tuossa teholuokassa. Tuo e34 M5 on nyt jäänyt taka-alalle ja katselen tällä hetkellä noita M3:sia.

                  Ylläpitokulut ei tällä hetkellä huoleta, mutta se että hankintahinta on 2-3 kertainen 325:een nähden, saa auton tuntumaan todella kalliilta. Törmäsin tuossa myös erääseen mahdolliseen välimuotoon 325/328:n ja M3:n väliltä eli Alpinan B6:seen. Suomessakin noita näyttää olevan ihan hyvin saatavilla. Toisaalta M3 on aina M3 ja se nyt on edelleen ensimmäisenä suunnitelmissa.

                  Comment

                  • huru-ukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 4052
                    • Inkoo/Portimao

                    #24
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Tuota ei usko Erkkikään.En ainakaan minä.Jos joku E36 M3 menee tuolla ajotyylillä "matalia seiskoja",niin joku puhuu potaskaa tai matikka on bensankulutusta mittaillessa pettänyt.

                    Ja asiaan.Mikäli haluaa monikäyttöisempää mallia M3:sta,niin niitähän on myös 4-ovisenakin (kuten varmasti tiedätkin).Itse valitsin käytännön syistä juuri tämän taksimallin M3:n.
                    Nyt "erkkikään" joutuu uskomaan,jotta M3:lla pääsee 7 litran pintaan tuon satkun.
                    Tässä junnun kanssa on tutkailtu tämän M3 3,2 SMG:n talvikulutusta tuon lumettoman tammikuun aikana:
                    Cruise niskassa ekonomipuolella näytti joka aamu 7,0 litraa/100km tuo tietokone,eikä ollut ns. tarkoitus alittaa kulutusnormeja! Samoilla reissuilla jättäessämme nuorimman Kirkkonummella pysäkille ja sännätessämme liikenteeseen takaisin,näytti sama mittari 39,5 litraa/100km - mutta myös "sujuvasti" mahduimme liikenteeseen!! Lopulta ajellessani sitten yksin Olarinluoman Laakkoselta muutaman kilsan Tapiiolaan,asettui "kaupunkikulutus" 9,5-10,5 litrojen väliin joka aamu!
                    Matalasta kulutuksesta jäi usein mietityttämään ekonomipuolen alhainen(liian alhainen?) kierrosluku = usein vaihtui nopeasti ylös 6.vaihteelle ja kierroksilla 1500~1700,mikä ei liene M3:sen imagen mukaista menoa..?
                    (Niin - tässä olisi hyvä M3 joutilaana...)

                    Comment

                    • Tenox
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1732

                      #25
                      Tehtaan esite vuodelta 1993 kertoo E34 M5:n (3.8 / 340hv) keskikulutukseksi 12l / 100km ja E36 M3:n (3.0 / 286hv) 9,1l / 100km. Kiihtyvyys M5 5,9s. / 0-100km/h ja M3 6,0s. Nämä nyt lienevät tämän hetken hinnoiltaankin jossainmäärin vertailukelpoiset mallit? (3.2 M3 menee kalliimmaksi ja 3.6 M5:sta saa aika paljon halvemmalla.)

                      Mielenkiintoista olisi saada jostain itselle 1993 mallinen 850CSi. Mahtavat maksaa maltaita tänä päivänä. (12,8 l / 100km, 381hv, 5,9s 0-100km/h.)
                      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9997
                        • KVLA

                        #26
                        Originally posted by huru-ukko View Post
                        Nyt "erkkikään" joutuu uskomaan,jotta M3:lla pääsee 7 litran pintaan tuon satkun.
                        Tässä junnun kanssa on tutkailtu tämän M3 3,2 SMG:n talvikulutusta tuon lumettoman tammikuun aikana:
                        Cruise niskassa ekonomipuolella näytti joka aamu 7,0 litraa/100km tuo tietokone,eikä ollut ns. tarkoitus alittaa kulutusnormeja! Samoilla reissuilla jättäessämme nuorimman Kirkkonummella pysäkille ja sännätessämme liikenteeseen takaisin,näytti sama mittari 39,5 litraa/100km - mutta myös "sujuvasti" mahduimme liikenteeseen!! Lopulta ajellessani sitten yksin Olarinluoman Laakkoselta muutaman kilsan Tapiiolaan,asettui "kaupunkikulutus" 9,5-10,5 litrojen väliin joka aamu!
                        Matalasta kulutuksesta jäi usein mietityttämään ekonomipuolen alhainen(liian alhainen?) kierrosluku = usein vaihtui nopeasti ylös 6.vaihteelle ja kierroksilla 1500~1700,mikä ei liene M3:sen imagen mukaista menoa..?
                        (Niin - tässä olisi hyvä M3 joutilaana...)
                        Kyllä pintakaasulla ja kohtuunopeuksilla voi päästäkkin,en sitä väitäkkään.Kysehän oli tuosta jsr85:n kirjoituksesta,jota ei tämä "Erkki" usko vieläkään:
                        "kaveri ajaa helsinki oulu väliä viikon välein vm. -94 m3, oli vähän yllätys ku matka kulutus reippaalla vauhdilla ja ohituksilla jäi pikkusen yli seiskan...."

                        Eli olen sitä mieltä edelleen,ettei tuolla ajotyylillä seiskan pintaan Ämmällä päästä.Ainakaan en itse omallani tuohon pysty reippaalla ajolla ja ohituksilla.Jos auto on kunnossa,eikä käy laihalla,niin haluaisimpa tuonkin tempun livenä nähdä.Mutta enhän minä näin kirkosta eronneena usko oikein mitään muutakaan,mitä monet muut uskoo.

                        Comment

                        • Lanttu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 1643

                          #27
                          Eli et usko paskoneesi housuihisinkaan, ennen kuin kurkistat? (näin vapun kunniaksi)

                          Comment

                          • huru-ukko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 4052
                            • Inkoo/Portimao

                            #28
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Kyllä pintakaasulla ja kohtuunopeuksilla voi päästäkkin,en sitä väitäkkään.Kysehän oli tuosta jsr85:n kirjoituksesta,jota ei tämä "Erkki" usko vieläkään:
                            "kaveri ajaa helsinki oulu väliä viikon välein vm. -94 m3, oli vähän yllätys ku matka kulutus reippaalla vauhdilla ja ohituksilla jäi pikkusen yli seiskan...."

                            Eli olen sitä mieltä edelleen,ettei tuolla ajotyylillä seiskan pintaan Ämmällä päästä.Ainakaan en itse omallani tuohon pysty reippaalla ajolla ja ohituksilla.Jos auto on kunnossa,eikä käy laihalla,niin haluaisimpa tuonkin tempun livenä nähdä.Mutta enhän minä näin kirkosta eronneena usko oikein mitään muutakaan,mitä monet muut uskoo.
                            Totta on , että tällaiseen "seiskan" kulutukseen joutuu ajotyyliään harkitsemaan.Kyseinen ämmäni on taatusti säädöissään ja kaikinpuolin kunnossa - niin kokeiltuna kuin testerein tarkistettuna(auto 10+ vuotta vanha,mutta vain 58600km ajettu)!
                            Eli - jos kulutus on keskustelun ajoittajan vaakakupissa yksi ollennainen kriteeri,niin terveellä M3:lla pääsee keskimäärin pienemmällä kulutuksella.
                            M5:ten kohdalla harvoin otetaan edes esille sen kulutusarvoja ja siihen lienee vain yksi syy...?

                            Comment

                            • Stone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 4074
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Kyllä pintakaasulla ja kohtuunopeuksilla voi päästäkkin,en sitä väitäkkään.Kysehän oli tuosta jsr85:n kirjoituksesta,jota ei tämä "Erkki" usko vieläkään:
                              "kaveri ajaa helsinki oulu väliä viikon välein vm. -94 m3, oli vähän yllätys ku matka kulutus reippaalla vauhdilla ja ohituksilla jäi pikkusen yli seiskan...."

                              Kyllä tuo juttu varmaan paikkansa pitää.. Helsingistä Ouluun on matkaa 700-800km. Eli VARMASTI tuossa esimerkki tapauksessa suurin osa matkasta ajetaan kuitenkin suurinpiirtein rajoitusten mukaan, lukuunottamatta muutamia reippaita ohituksia. Nimittäin on sen verran valvotut tiet kyseessä, että...

                              Pitäähän sitä aina näissä tapauksissa liioitella ohittamisia, onhan kyseessä kuitenkin M3!!
                              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                              VW Pornstarter (työjuhta)
                              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                              Finnmaster T8







                              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11680
                                • Kouvola

                                #30
                                Kuulostaa kyllä omastakin mielestä aika naurettavalta alhaiselta toi kevyt 7 kulutuksena jos vauhti on kuitenkin ollut reipas ja muutamalla ohituksella!

                                Jos jotain E34 M5:n kulutuksesta mainitsen, niin itse tuli tuossa viime kesänä parhaimmillaan päästyä hitusen alle 10l/100km keskikulutukseen noin 100km keskinopeudella ja 6. vaihteella ajellen suurimmaksi osaksi. Vaikea kuvitella, että noilla vanhemmilla 5-vaihteisilla pääsisi ainakaan yhtään sen pienemmällä sopalla, kun kierrokset korkeammat.

                                Onhan molemmissa kysytyissä malleissa omat etunsa. E34 M5:ssa enemmän tilaa, mukavuutta ja kuitenkin suorituskyky on samaa luokkaa, kuin S50B30 E36 M3:lla. Toki E36 M3:n tekniikka on huomattavasti uudempaa, joten ei ihmekkään, että pääsee pienemmällä kulutuksella.

                                Tuli juuri omaan femmaan vaihdettua eteen uudet EDC-iskarit ja nyt voi sanoa, että alusta parani kertaheitolla taas ihan uudelle tasolle! Jos oli ennen hieman pehmeähkö, niin nyt napakka ja tuntuma tiehen mahtava.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎