Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mielipiteitä renkaista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11680
    • Kouvola

    #61
    Originally posted by jvakeva
    hmm.. ihmeellistä,. abs:t ja luistonesto parantaa renkaan pitoa?

    ennenkuulumatonta, kannattais varmaan sitten pitää ne kesärenkaat alla kokoajan, kyllä se elektroniikka auton tiellä pitää. 8)

    mutta toisaalta, eihän "ESKO" aja autollaan jos sataa edes vettä. se voi vaikka likaantua.
    kai sä kysyit ruopan mielipidettä asiasta ennen ku uskalsit kirjoittaa asiasta?

    Comment

    • jvakeva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2433
      • Kouvola

      #62
      Originally posted by Esko
      Originally posted by jvakeva
      hmm.. ihmeellistä,. abs:t ja luistonesto parantaa renkaan pitoa?

      ennenkuulumatonta, kannattais varmaan sitten pitää ne kesärenkaat alla kokoajan, kyllä se elektroniikka auton tiellä pitää. 8)

      mutta toisaalta, eihän "ESKO" aja autollaan jos sataa edes vettä. se voi vaikka likaantua.
      kai sä kysyit ruopan mielipidettä asiasta ennen ku uskalsit kirjoittaa asiasta?
      :shock: kui=? itse taisit kysyä jykältä... no leikki leikkinä, ei oteta liian vakavasti :wink:
      B10 V8 # 108
      saab r560 8X4

      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

      Comment

      • 730ia
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 1457
        • pohjois-pohjanmaa, oulu

        #63
        mulla on kesärenkaat 235/40 18" takana pirellin, p7000? ja sitten edessä fuldana jotkut.. ihan hiljainen paketti on ainakin paaaljon hiljaisempi ku avon :lol:

        talvella palvelee nokia hakkapelita 4, kokoa 215/55 16"
        F20 118d Aut.
        ________
        Volvo S40
        MB W204
        e90 320d
        e46 coupe
        e32 730ia

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Vai pitää ajohallinta ja luistonestot kitkakumiautonkin tiellä....???? Tämän "Ville 5-v" asenteen jäljet on sitten nähtävissä AVK:llä tuosta marraskuun alusta lähtien. Ei taida maksaa vaivaa reklamoida em.näkemyksestä yhtään mitään, mutta pari huomiota kuitenkin.
          Em.ajonhallintajärjestelmät eivät lisää renkaan tai auton pitokykyä yhtään piirua. Toinen huomioitava asia on että nykyiset nastarenkaat ovat samalla myös kitkarenkaita, jotka eivät todellakaan ole pito-ominaisuuksiltaan Suomen talvessa ainakaan huonommat kuin kitkat. Erityisesti näin on kun molemmat rengastyypit ovat hiukankaan kuluneet.
          Yhden talven ajetut kikat ovat jo TM:nkin mukaan lähinnä hengenvaaralliset. Kitkoilla kyllä pärjää, mutta ei kai ne sentään Suomen talvessa PAREMMAT ole kuin nykyiset kitkanastarenkaat. Itse en juurikaan ole huomannut melueroa ainakaan Nokian 225/45-17" nasta ja kitkakumien välillä ainakaan väyrysmersuissa.

          Comment

          • jvakeva
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2433
            • Kouvola

            #65
            Originally posted by Hemi
            Vai pitää ajohallinta ja luistonestot kitkakumiautonkin tiellä....???? Tämän "Ville 5-v" asenteen jäljet on sitten nähtävissä AVK:llä tuosta marraskuun alusta lähtien. Ei taida maksaa vaivaa reklamoida em.näkemyksestä yhtään mitään, mutta pari huomiota kuitenkin.
            Em.ajonhallintajärjestelmät eivät lisää renkaan tai auton pitokykyä yhtään piirua. Toinen huomioitava asia on että nykyiset nastarenkaat ovat samalla myös kitkarenkaita, jotka eivät todellakaan ole pito-ominaisuuksiltaan Suomen talvessa ainakaan huonommat kuin kitkat. Erityisesti näin on kun molemmat rengastyypit ovat hiukankaan kuluneet.
            Yhden talven ajetut kikat ovat jo TM:nkin mukaan lähinnä hengenvaaralliset. Kitkoilla kyllä pärjää, mutta ei kai ne sentään Suomen talvessa PAREMMAT ole kuin nykyiset kitkanastarenkaat. Itse en juurikaan ole huomannut melueroa ainakaan Nokian 225/45-17" nasta ja kitkakumien välillä ainakaan väyrysmersuissa.
            mutta kyllä esko tietää. :o
            B10 V8 # 108
            saab r560 8X4

            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

            Comment

            • jannel
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 283

              #66
              No mut heii...! Makuasia sano koira ku munian nuoli! Kitka on rengas MINUN makuun,mutta monen mieleen on myös nasta! Kuitenkin jos pidettäs mielessä se että suomi/ keskieuroopa kitkoissa on rakenne-ja seos ero joka ratkaisee pidon "Talvikelillä"! Eli!! Tuliaisauton alla olevat kitkat soveltuu lähinnä suomalaiseen suvikruisailuun!!! Kysykää vaikka kumiliikkeistä!!!

              Comment

              • ZoMbiE
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2583
                • Lohja, Virkkala

                #67
                näinhän se menee, kitka-miesten ikäväksi pettymykseksi, että nasta pieksee kitkan joka tilanteessa, paitsi melussa! (ja kitka on parempi ajettava,suunta vakavuudeltaan) Ja siksi on kehitetty tää "green diamond" jota aion koittaa ite seuraavaksi, koska on niiin halpa, että jos se säästää teitä ja pitää, niin ehkä se vaikutaa jotenkin autoilun kustannuksiin..

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11680
                  • Kouvola

                  #68
                  pointtihan oli vain se, että kyllä nykypäivän kitkoilla pärjää vallan mainiosti suomen talvessa varsinkin jos on elektroniikka vielä helpottamassa ajamista...

                  enkä mä sitä kiistänyt etteikö perus nastarengas olisi parempi kuin hyvä kitkarengas...monille riittää vaan jo toi pienempi rengasmelu pitämään kitkoja miellyttävämpinä kuin nastoja.

                  Voisin melkeinpä väittää, että toi TM:n väite "vuoden vanhat kitkat on jo hengenvaarallisia" ei kyllä pidä paikkansa! pari kolme vuotta on pystynyt kevyesti ajamaan samoilla kitkoilla eikä ole pahemmin huomannut mitään pitokyvyn heikentymistä...mutta väittäähän ne rengasliikkeissäkin nastoista, että kun muutama nasta irtoaa renkaasta ni paras pito on poissa ja rengas menettää ominaisuutensa ja viimeistään kolmen talven jälkeen tulisi vaihtaa uusiin! osa noista puheista on pelkkää rengasliikkeiden myyntipuheita saada porukkaa ostamaan useammin renkaita...

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4320
                    • Turku

                    #69
                    Ajelin mäkin ex-e30:llä viisi talvea Bridgestonen kitkoilla ilman pahempia ongelmia. No kiihdytyspito alkoi loppuvuosina olla aika heikkoa, mutta jarrutuksissa ne puri jäähän kuin tauti.

                    Comment

                    • rennwagen
                      Newbiemmer
                      • Aug 2004
                      • 29
                      • Helsinki

                      #70
                      Jatketaas vielä:
                      TM:n testin lyhyt yhteenveto:
                      1. sileällä jäällä nastat pesee kitkat 6-0
                      2. muualla tilanne fifty fifty
                      3. melussa kitkat pesee 6-0
                      Ja nyt puhutaan ainoastaan kärkimerkeistä, unohdetaan muut.
                      Mutta:
                      testissä oli 185 leveät (=kapeat), Volvossa = lienee kohtalaisen painava.
                      Kysymys:
                      entäs, kun laitetaan 225, tai jopa leveämmät?
                      Minun logiikan mukaan (painavassa autossa) tilanne säilyisi suht samanlaisena muissa paitsi kohdassa 1, koska nastojen määrähän ei nouse, mutta kitkassa tulee lisää pinta-alaa. Ok, niin tulee nastarenkaassakin, mutta on nastarengas silti vähemmän "kitkarengas" kuin oikea sellainen.
                      Eli ajan takaa sitä, että kitkat hyötyisi leveydestä (siis pitää olla riittävän painava auto) enemmän kuin nastarenkaat. Ajatuksena tietysti se, että pintapaineen pieneneminen (=leveämmät renkaat) ei alkaisi käytännössä haittamaan.
                      Onko näin?

                      Comment

                      • tertsunen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1343
                        • JKL

                        #71
                        Originally posted by Freed
                        Mulla on Marangonin Zetat 215/45/17 ja on olleet erittäin hyvät. Pitoa riittää myös sadekelillä, mutta nyt alkaa olemaan renkaat aika siloset niin pakko se on kait uusia ruvettava katselemaan.
                        Kyseisestä koosta ei ole kokemusta, mutta 205/40/17 koossa on yksi surkeimmista renkaista mitä olen autooni laittanut. Varsinkin märällä asfaltilla pitoa ei ole. En suosittele kenellekkään.

                        Comment

                        • tertsunen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1343
                          • JKL

                          #72
                          [quote="ZoMbiE"]näinhän se menee, kitka-miesten ikäväksi pettymykseksi, että nasta pieksee kitkan joka tilanteessa, paitsi melussa! quote]
                          Tuulilasin tekemä testi kertoo seuraavaa:

                          Jarrutuspito jäällä:
                          paras nastarengas Continental 20,4m
                          paras kitkarengas Nokian 20,2m

                          Jääympyrä:
                          paras nastarengas 47,8sek
                          paras kitkarengas 44,1sek

                          Kiihdytyspito lumella:
                          paras nasta 4,9sek
                          paras kitka 4,4sek

                          Että näin tuulilasin testissä...

                          Comment

                          • jvakeva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2433
                            • Kouvola

                            #73
                            Originally posted by Esko
                            pointtihan oli vain se, että kyllä nykypäivän kitkoilla pärjää vallan mainiosti suomen talvessa varsinkin jos on elektroniikka vielä helpottamassa ajamista...

                            enkä mä sitä kiistänyt etteikö perus nastarengas olisi parempi kuin hyvä kitkarengas...monille riittää vaan jo toi pienempi rengasmelu pitämään kitkoja miellyttävämpinä kuin nastoja.

                            Voisin melkeinpä väittää, että toi TM:n väite "vuoden vanhat kitkat on jo hengenvaarallisia" ei kyllä pidä paikkansa! pari kolme vuotta on pystynyt kevyesti ajamaan samoilla kitkoilla eikä ole pahemmin huomannut mitään pitokyvyn heikentymistä...mutta väittäähän ne rengasliikkeissäkin nastoista, että kun muutama nasta irtoaa renkaasta ni paras pito on poissa ja rengas menettää ominaisuutensa ja viimeistään kolmen talven jälkeen tulisi vaihtaa uusiin! osa noista puheista on pelkkää rengasliikkeiden myyntipuheita saada porukkaa ostamaan useammin renkaita...
                            yks pointti on se, että kumi kovettuu, mikä vaikuttaa kitkoissa vielä enemmän kuin nastamalleissa..

                            enkä ainakaan omaani voi edes harkita kitkoja, koska en pääse pihalta ylös.. kokeilin kyllä vuosi takaperin.. kitkat mallia dunlop (heti pihalta jyrkkä mäki ylös)

                            muuten olisi kyllä ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto,.
                            B10 V8 # 108
                            saab r560 8X4

                            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              #74
                              [quote="tertsunen"]
                              Originally posted by ZoMbiE
                              näinhän se menee, kitka-miesten ikäväksi pettymykseksi, että nasta pieksee kitkan joka tilanteessa, paitsi melussa! quote]
                              Tuulilasin tekemä testi kertoo seuraavaa:

                              Jarrutuspito jäällä:
                              paras nastarengas Continental 20,4m
                              paras kitkarengas Nokian 20,2m

                              Jääympyrä:
                              paras nastarengas 47,8sek
                              paras kitkarengas 44,1sek

                              Kiihdytyspito lumella:
                              paras nasta 4,9sek
                              paras kitka 4,4sek

                              Että näin tuulilasin testissä...
                              TM:stä: ABS jarrutus jäällä; nasta 37,5 ja kitka 51m

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11680
                                • Kouvola

                                #75
                                olis kiva nähdä myös noita suuremman nopeusluokan renkaita vertailussa noiden perusmallien rinnalla ja samoten mikä on esim ero pidossa jos alla on 185/65/15 vs 225/45/17...kuka noista joka vuotisista nasta- vs kitkarengas testeistä on kiinnostunu ku samat mallit on vertailussa vuodesta toiseen ja kamppailu on aina yhtä "kutkuttava" :sleep:

                                mites muuten sitte ku esim TM järjestää ton talvirengas-testin monen muun eurooppalaisen autolehden kanssa kimpassa ni kuitenkin keski-euroopassa käytetään ihan eri mallisia kitkarenkaita ku täällä pohjolassa ja taitaa euroopassa olla noi nastat jopa kiellettyjä ni mitä ne hyötyy tosta kimppatestauksesta?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎