Originally posted by jvakeva
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mielipiteitä renkaista
Collapse
X
-
Originally posted by EskoOriginally posted by jvakevahmm.. ihmeellistä,. abs:t ja luistonesto parantaa renkaan pitoa?
ennenkuulumatonta, kannattais varmaan sitten pitää ne kesärenkaat alla kokoajan, kyllä se elektroniikka auton tiellä pitää. 8)
mutta toisaalta, eihän "ESKO" aja autollaan jos sataa edes vettä. se voi vaikka likaantua.B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
Comment
-
-
Vai pitää ajohallinta ja luistonestot kitkakumiautonkin tiellä....???? Tämän "Ville 5-v" asenteen jäljet on sitten nähtävissä AVK:llä tuosta marraskuun alusta lähtien. Ei taida maksaa vaivaa reklamoida em.näkemyksestä yhtään mitään, mutta pari huomiota kuitenkin.
Em.ajonhallintajärjestelmät eivät lisää renkaan tai auton pitokykyä yhtään piirua. Toinen huomioitava asia on että nykyiset nastarenkaat ovat samalla myös kitkarenkaita, jotka eivät todellakaan ole pito-ominaisuuksiltaan Suomen talvessa ainakaan huonommat kuin kitkat. Erityisesti näin on kun molemmat rengastyypit ovat hiukankaan kuluneet.
Yhden talven ajetut kikat ovat jo TM:nkin mukaan lähinnä hengenvaaralliset. Kitkoilla kyllä pärjää, mutta ei kai ne sentään Suomen talvessa PAREMMAT ole kuin nykyiset kitkanastarenkaat. Itse en juurikaan ole huomannut melueroa ainakaan Nokian 225/45-17" nasta ja kitkakumien välillä ainakaan väyrysmersuissa.
Comment
-
-
Originally posted by HemiVai pitää ajohallinta ja luistonestot kitkakumiautonkin tiellä....???? Tämän "Ville 5-v" asenteen jäljet on sitten nähtävissä AVK:llä tuosta marraskuun alusta lähtien. Ei taida maksaa vaivaa reklamoida em.näkemyksestä yhtään mitään, mutta pari huomiota kuitenkin.
Em.ajonhallintajärjestelmät eivät lisää renkaan tai auton pitokykyä yhtään piirua. Toinen huomioitava asia on että nykyiset nastarenkaat ovat samalla myös kitkarenkaita, jotka eivät todellakaan ole pito-ominaisuuksiltaan Suomen talvessa ainakaan huonommat kuin kitkat. Erityisesti näin on kun molemmat rengastyypit ovat hiukankaan kuluneet.
Yhden talven ajetut kikat ovat jo TM:nkin mukaan lähinnä hengenvaaralliset. Kitkoilla kyllä pärjää, mutta ei kai ne sentään Suomen talvessa PAREMMAT ole kuin nykyiset kitkanastarenkaat. Itse en juurikaan ole huomannut melueroa ainakaan Nokian 225/45-17" nasta ja kitkakumien välillä ainakaan väyrysmersuissa.B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
Comment
-
-
No mut heii...! Makuasia sano koira ku munian nuoli! Kitka on rengas MINUN makuun,mutta monen mieleen on myös nasta! Kuitenkin jos pidettäs mielessä se että suomi/ keskieuroopa kitkoissa on rakenne-ja seos ero joka ratkaisee pidon "Talvikelillä"! Eli!! Tuliaisauton alla olevat kitkat soveltuu lähinnä suomalaiseen suvikruisailuun!!! Kysykää vaikka kumiliikkeistä!!!
Comment
-
-
näinhän se menee, kitka-miesten ikäväksi pettymykseksi, että nasta pieksee kitkan joka tilanteessa, paitsi melussa! (ja kitka on parempi ajettava,suunta vakavuudeltaan) Ja siksi on kehitetty tää "green diamond" jota aion koittaa ite seuraavaksi, koska on niiin halpa, että jos se säästää teitä ja pitää, niin ehkä se vaikutaa jotenkin autoilun kustannuksiin..
Comment
-
-
pointtihan oli vain se, että kyllä nykypäivän kitkoilla pärjää vallan mainiosti suomen talvessa varsinkin jos on elektroniikka vielä helpottamassa ajamista...
enkä mä sitä kiistänyt etteikö perus nastarengas olisi parempi kuin hyvä kitkarengas...monille riittää vaan jo toi pienempi rengasmelu pitämään kitkoja miellyttävämpinä kuin nastoja.
Voisin melkeinpä väittää, että toi TM:n väite "vuoden vanhat kitkat on jo hengenvaarallisia" ei kyllä pidä paikkansa! pari kolme vuotta on pystynyt kevyesti ajamaan samoilla kitkoilla eikä ole pahemmin huomannut mitään pitokyvyn heikentymistä...mutta väittäähän ne rengasliikkeissäkin nastoista, että kun muutama nasta irtoaa renkaasta ni paras pito on poissa ja rengas menettää ominaisuutensa ja viimeistään kolmen talven jälkeen tulisi vaihtaa uusiin! osa noista puheista on pelkkää rengasliikkeiden myyntipuheita saada porukkaa ostamaan useammin renkaita...
Comment
-
-
Jatketaas vielä:
TM:n testin lyhyt yhteenveto:
1. sileällä jäällä nastat pesee kitkat 6-0
2. muualla tilanne fifty fifty
3. melussa kitkat pesee 6-0
Ja nyt puhutaan ainoastaan kärkimerkeistä, unohdetaan muut.
Mutta:
testissä oli 185 leveät (=kapeat), Volvossa = lienee kohtalaisen painava.
Kysymys:
entäs, kun laitetaan 225, tai jopa leveämmät?
Minun logiikan mukaan (painavassa autossa) tilanne säilyisi suht samanlaisena muissa paitsi kohdassa 1, koska nastojen määrähän ei nouse, mutta kitkassa tulee lisää pinta-alaa. Ok, niin tulee nastarenkaassakin, mutta on nastarengas silti vähemmän "kitkarengas" kuin oikea sellainen.
Eli ajan takaa sitä, että kitkat hyötyisi leveydestä (siis pitää olla riittävän painava auto) enemmän kuin nastarenkaat. Ajatuksena tietysti se, että pintapaineen pieneneminen (=leveämmät renkaat) ei alkaisi käytännössä haittamaan.
Onko näin?
Comment
-
-
Originally posted by FreedMulla on Marangonin Zetat 215/45/17 ja on olleet erittäin hyvät. Pitoa riittää myös sadekelillä, mutta nyt alkaa olemaan renkaat aika siloset niin pakko se on kait uusia ruvettava katselemaan.
Comment
-
-
[quote="ZoMbiE"]näinhän se menee, kitka-miesten ikäväksi pettymykseksi, että nasta pieksee kitkan joka tilanteessa, paitsi melussa! quote]
Tuulilasin tekemä testi kertoo seuraavaa:
Jarrutuspito jäällä:
paras nastarengas Continental 20,4m
paras kitkarengas Nokian 20,2m
Jääympyrä:
paras nastarengas 47,8sek
paras kitkarengas 44,1sek
Kiihdytyspito lumella:
paras nasta 4,9sek
paras kitka 4,4sek
Että näin tuulilasin testissä...
Comment
-
-
Originally posted by Eskopointtihan oli vain se, että kyllä nykypäivän kitkoilla pärjää vallan mainiosti suomen talvessa varsinkin jos on elektroniikka vielä helpottamassa ajamista...
enkä mä sitä kiistänyt etteikö perus nastarengas olisi parempi kuin hyvä kitkarengas...monille riittää vaan jo toi pienempi rengasmelu pitämään kitkoja miellyttävämpinä kuin nastoja.
Voisin melkeinpä väittää, että toi TM:n väite "vuoden vanhat kitkat on jo hengenvaarallisia" ei kyllä pidä paikkansa! pari kolme vuotta on pystynyt kevyesti ajamaan samoilla kitkoilla eikä ole pahemmin huomannut mitään pitokyvyn heikentymistä...mutta väittäähän ne rengasliikkeissäkin nastoista, että kun muutama nasta irtoaa renkaasta ni paras pito on poissa ja rengas menettää ominaisuutensa ja viimeistään kolmen talven jälkeen tulisi vaihtaa uusiin! osa noista puheista on pelkkää rengasliikkeiden myyntipuheita saada porukkaa ostamaan useammin renkaita...
enkä ainakaan omaani voi edes harkita kitkoja, koska en pääse pihalta ylös.. kokeilin kyllä vuosi takaperin.. kitkat mallia dunlop (heti pihalta jyrkkä mäki ylös)
muuten olisi kyllä ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto,.B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
Comment
-
-
[quote="tertsunen"]Originally posted by ZoMbiEnäinhän se menee, kitka-miesten ikäväksi pettymykseksi, että nasta pieksee kitkan joka tilanteessa, paitsi melussa! quote]
Tuulilasin tekemä testi kertoo seuraavaa:
Jarrutuspito jäällä:
paras nastarengas Continental 20,4m
paras kitkarengas Nokian 20,2m
Jääympyrä:
paras nastarengas 47,8sek
paras kitkarengas 44,1sek
Kiihdytyspito lumella:
paras nasta 4,9sek
paras kitka 4,4sek
Että näin tuulilasin testissä...
Comment
-
-
olis kiva nähdä myös noita suuremman nopeusluokan renkaita vertailussa noiden perusmallien rinnalla ja samoten mikä on esim ero pidossa jos alla on 185/65/15 vs 225/45/17...kuka noista joka vuotisista nasta- vs kitkarengas testeistä on kiinnostunu ku samat mallit on vertailussa vuodesta toiseen ja kamppailu on aina yhtä "kutkuttava" :sleep:
mites muuten sitte ku esim TM järjestää ton talvirengas-testin monen muun eurooppalaisen autolehden kanssa kimpassa ni kuitenkin keski-euroopassa käytetään ihan eri mallisia kitkarenkaita ku täällä pohjolassa ja taitaa euroopassa olla noi nastat jopa kiellettyjä ni mitä ne hyötyy tosta kimppatestauksesta?
Comment
-
Comment