Announcement

Collapse
No announcement yet.

525iA vai 525d/530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    #31
    kokemuksia

    Ilmamäärämittari 75-400e
    Uuden turbon saa alle 1000:lla ja siirtopummpuja löytyy käytettynä kuten itsekin ostin 15:llä sen turhaan,ja toki noitakaan ei jokaisen 525\530d omistajan tarvitse vaihtaa vaan joillekin ne tulee eteen jossain vaiheessa.
    Muuten taitaa olla samat kulutuosat(alusta\jarrut) kun bensavehkeilläkin
    Itsellä tympii omassa autossa kaikista eniten tuo kadonneen voiman metsästys mutta ehkä turbon uusiminen sen tuo takaisin toinen mikä tympii on se tutina mikä kylmillä renkailla on.
    Äänimaailma menee bensakoneelle,varsinkin kylmällä koneella tuo disuli on kuin traktori mutta esim matkaajossa disuli hakkaa kuutosbensan väännöllä.

    Jos näin 60 tkm jälkeen valitsisin niin valinta olisi tehtävä välillä 530d tai 540,mutta 30 tkm\vuodessa kallistaisi sen nakuun.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • zaci
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 460
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by Axu83 View Post
      Tuo päästöverotus astuu voimaan n. 2010 joten kuka sitä oikeasti vielä miettii? Ottakaa nyt se bensakasi kun vielä kerkeätte
      Juuri näin Hyvä että tännekin sai hyviä mielipiteitä, lisää vaan
      BMW F20 120xDa 2016 140kW

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1960
        • Hki

        #33
        Originally posted by Axu83 View Post
        Itse vertaisin ennemmin V8 ja diesel kutosta.. En ole tosin muita ajanut kuin omaa 540iA mutta kuvittelisin että 528 on pelkkää kauraa dieselin rinnalla. Itse ainakin arvostan vääntöä tälläisessä autossa. Jos ei lasketa huoltokustannuksia (mitä ei voi KOSKAAN ennustaa) ja arvioidaan että 18tkm kohdalla diesel alkaa kannattamaan, ottaisin dieselin vaikka kilsoja tulis 12tkm vuodessa. Miksi? Koska "superdieselit" on helvetin kovia autoja..
        Kulujen ennustaminen on jopa kohtalaisen helppo tehtävä. 530d ei ole harvinainen ja huoltojen hinnat tiedossa. Ja vaikka itse osan saisikin "vain" 1000 eurolla niin sen vaihtaminen maksaa. Toisaalta d pitää paremmin arvonsa...Kokonaisuus olisi laskettavissa, ehkä parempi vaan ajaa sillä mikä on parempi omasta mielestään eikä tuijottaa vain kustannuksia.

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #34
          Originally posted by Axu83 View Post
          Itse vertaisin ennemmin V8 ja diesel kutosta.. En ole tosin muita ajanut kuin omaa 540iA mutta kuvittelisin että 528 on pelkkää kauraa dieselin rinnalla. Itse ainakin arvostan vääntöä tälläisessä autossa. Jos ei lasketa huoltokustannuksia (mitä ei voi KOSKAAN ennustaa) ja arvioidaan että 18tkm kohdalla diesel alkaa kannattamaan, ottaisin dieselin vaikka kilsoja tulis 12tkm vuodessa. Miksi? Koska "superdieselit" on helvetin kovia autoja..

          Tuo päästöverotus astuu voimaan n. 2010 joten kuka sitä oikeasti vielä miettii? Ottakaa nyt se bensakasi kun vielä kerkeätte
          528:lla ajaa ympyrää 530D:n ympäri. 530D on tietenkin järkevämpi vaihtoehto.
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • Tojopa
            BTCF Member
            • Mar 2004
            • 1592
            • Kuopio

            #35
            lisää löylyä

            Laitetaas tähän keskusteluun sellainen lisäkysymys, että onko 520d missään mielessä järkevä vaihtoehto E39 bemua miettivälle ja paljon ajavalle?

            Comment

            • zaci
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 460
              • Kuopio

              #36
              Yksi näkökulma olisi laskea huoltojen aiheuttamat kustannukset kilometriä kohden. Jos 530d nakuttaa sen 30 tonnia vuodessa ja 528i 15 tonnia, niin toki 530d:n huoltokulutkin saa olla tuplat ? Mikähän on elinkaari näissä bensakoneissa? Kiisselit ainakin tuntuu naputtavan noita 400-500tkm aika hyvin, malli kuitenkin on vain ~10 vuotta vanha joten bensakoneet eivät ole ennättäneet elinkaaren loppuun välttämättä ( Esim. 10v x 30tkm = 300tkm). Yleensähän dieseleiden käyttöarvo on suurempi.
              BMW F20 120xDa 2016 140kW

              Comment

              • TFV
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 3080
                • Nurmijärvi

                #37
                Originally posted by zaci View Post
                Yksi näkökulma olisi laskea huoltojen aiheuttamat kustannukset kilometriä kohden. Jos 530d nakuttaa sen 30 tonnia vuodessa ja 528i 15 tonnia, niin toki 530d:n huoltokulutkin saa olla tuplat ? Mikähän on elinkaari näissä bensakoneissa? Kiisselit ainakin tuntuu naputtavan noita 400-500tkm aika hyvin, malli kuitenkin on vain ~10 vuotta vanha joten bensakoneet eivät ole ennättäneet elinkaaren loppuun välttämättä ( Esim. 10v x 30tkm = 300tkm). Yleensähän dieseleiden käyttöarvo on suurempi.
                Vaimolla käytössä mun entinen 528iat , steppivaihteistolla. Rekisteröity 7/97 mittarin mukaan ajettu nyt 335.000km. Rahun tutkimusten mukaan on otettu jossain sopivassa välissä 40.000km. vex, joten nyt koossa 375.000km. Eikä isompia huolia, ei mitään remonttia, normaaleja kulumisesta johtuvia osien vaihtoja vain. Meillä ajettu 175.000km. Aiemmista ei tietenkään tietoja, saksanseijoja kun on.
                E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                Comment

                • Salttu
                  Newbiemmer
                  • Mar 2007
                  • 11

                  #38
                  Originally posted by Tojopa View Post
                  Laitetaas tähän keskusteluun sellainen lisäkysymys, että onko 520d missään mielessä järkevä vaihtoehto E39 bemua miettivälle ja paljon ajavalle?
                  Ennen 530d:tä oli 3 vuotta ajossa 520d sedan ja vaihtohetkellä mittarissa oli +200tkm josta omaa ajoa oli vähän reilut 100tkm. Mitään ongelmia ei ollut (paitsi ilmamassa anturi) ja ihan tarpeeksi oli siinäkin potkua nimenomaan matka-ajossa ja kulkikin melkein pyhällä hengellä. Ei tuo 530d:ää paljoa vie, n. 1l/100km enempi verrattuna 520d:n.

                  Ja tämän hetkisen kokemukseni perusteella voi sanoa että en ole ihan varma kannattiko noista tehoista maksaa. Nämähän ovat tietysti täysin makuasioita ja tämä on vain oma mielipiteeni. Mutta kannattaa vähän koeajella kumpaakin ja miettiä ite. Tuntuisi vaan että tuo 520d on hieman vähä vikaisempi?

                  Comment

                  • Tojopa
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 1592
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by Salttu View Post
                    Tuntuisi vaan että tuo 520d on hieman vähä vikaisempi?
                    Itsekin pidin tuota 520d mallia järkiratkaisuna, mutta jotenkin siitä on tullut sellainen kuva, että vikoja olisi enemmän kuin 6-syl dieseleissä. Erityisesti noihin 2-litrasten dieseleiden vikoihin törmää E46 koristen kohdalla varsin usein. Tämä on tietysti luonnollista kun 320d malleja on liikkeellä 520d malleja enemmän, mutta onko tuo x20d huonompi luotettavuuden osalta kuin x25d tai x30d?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎