Announcement

Collapse
No announcement yet.

Levikepaloista asiaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skelektor
    Newbiemmer
    • Dec 2003
    • 20
    • Kuopio

    Levikepaloista asiaa...

    Niin aattelin tos laittaa levikepalat vanteiden ja navan väliin niin aattelin et pitääköhän mun ostaa pitemmät pultit nyt sitten vanteille?
    Eli tämän kokoiset levikepalat ois tarkoitus hankkia: taakse 12mm per akseli ja eteen 10mm per akseli...
    Eli jos jollakin ois tietoa et käykö vielä nuo vakio aluvanteiden pultit nuille levikepaloille, eli minkä verran sitä kierrettä nyt pitäs sit navan sisään mennä, että kestää kovempaakin ajoa ??
    Ilmoitelkaa viisaammat ja kiitoksia vastauksista etukäteen...
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 688

    #2
    Sillo voit olettaa että ne pultit kestää varmasti kiinni kun menevät navasta läpi.. siis navan koko kierre on käytössä mutta ei kuitenkaan paljoa saa mennä liian pitkälle ettei ota kiinni mihinkään. Mut jokuhan sano että kolme kierrosta riittää.. no se oli ilmeisesti se viisaamman vastaus..

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #3
      normit (e30) pultit ovat M12x1,25x28mm. 12mm spacereille ostat siit 40mm pultit (tuo 2mm ylitys ei haittaa takana, mahtuu pyörimään (kannattaa kuitenkin varmistaa ensiksi (eli kierrät ilman vannetta pultin pari milliä syvemmälle kuin normaalisti ja kokeilet ettei ota mihinkään kiinni)).

      Pultteja saa kaupasta ~2e / kpl, lukkopultteja jos halajaa niin ongelmia saattaapi tulla..
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Vaiski_Dsm
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 133

        #4
        Originally posted by Jonsku View Post
        normit (e30) pultit ovat M12x1,25x28mm. 12mm spacereille ostat siit 40mm pultit (tuo 2mm ylitys ei haittaa takana, mahtuu pyörimään (kannattaa kuitenkin varmistaa ensiksi (eli kierrät ilman vannetta pultin pari milliä syvemmälle kuin normaalisti ja kokeilet ettei ota mihinkään kiinni)).

        Pultteja saa kaupasta ~2e / kpl, lukkopultteja jos halajaa niin ongelmia saattaapi tulla..
        Miksi 40mm pultit? Eikö esim 10mm per akseli tarkoita 5mm -spaceria? Eli pitäisi olla 5mm pitemmät pultit = 33mm

        Comment

        • mrbemari
          Bimmer Rookie
          • Jun 2004
          • 69
          • Tuusula

          #5
          itse ostin aikanaan 20mm levikepalat, ni niihin tuli sopivat pultit mukana... autoteckistä... lukkopultitkin sai ku tilas, makso jotain 38e

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4645
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by Vaiski_Dsm View Post
            Miksi 40mm pultit? Eikö esim 10mm per akseli tarkoita 5mm -spaceria? Eli pitäisi olla 5mm pitemmät pultit = 33mm
            Juurikin näin, ajatusvirhe tuli itselle.

            Rally racesta löytyy ainakin 26, 28, 30, 40 ja 50mm pultteja ja tässä tapauksessa 30mm taitaa riittää, 35mm voisi olla kyllä aikalailla parempi jos mahtuu..
            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • karsta
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 263
              • Hollola

              #7
              Olikos se nyt niin että levikepalojen käyttö saattaa huonontaa ajo-ominaisuuksia? Lueskelin muita aiheeseen liittyviä postauksia ja niissä vähän varoiteltiin palojen käytöstä. Kuinka paljon esim. tuommoinen 10mm pala vaikuttaa, edessä ja takana?
              Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
              Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

              Comment

              • karsta
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Hollola

                #8
                Onko kellään varmaa tietoa / kokemusta yllämainitusta?
                Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Laitoin juuri compactiin 10mm levikepalat ja piti laittaa myös 10mm pidemmät pultit. Nyrkkisääntönä voi pitää, että pultti täytyy pystyä kiertämään ainakin 3-4 kierrosta kiinni.

                  Comment

                  • karsta
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 263
                    • Hollola

                    #10
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Laitoin juuri compactiin 10mm levikepalat ja piti laittaa myös 10mm pidemmät pultit. Nyrkkisääntönä voi pitää, että pultti täytyy pystyä kiertämään ainakin 3-4 kierrosta kiinni.
                    Huomasitko ajossa mitään eroa vanhaan?

                    Mistä hommasit?
                    Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                    Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                    Comment

                    • Piplis
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 292
                      • Kerava

                      #11
                      Laadukkailla spacereilla (sopiva keskireikä ja keskittävä) ei ajo-ominaisuudet muutu sen enempää kuin isommalla ET:llä olevilla vanteillakaan.

                      Bilteman yleismalliset 5mm spacerit laitoin kokeeksi joka kulmaan ja auto tärisi kuin horkassa. Keskireikä oli liian iso, eikä keskitystä ole, joten renkaan ja spacerin kiinnitys on silmämääräinen ja siten tärinä pikemminkin odotettava ilmiö.Yhden illan olivat paikallaan ja sitten pois...ja taas auto kulkee kuin pehmeästi tärisemättä.
                      *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                      Comment

                      • Terou
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 791
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Piplis View Post
                        Laadukkailla spacereilla (sopiva keskireikä ja keskittävä) ei ajo-ominaisuudet muutu sen enempää kuin isommalla ET:llä olevilla vanteillakaan.

                        Bilteman yleismalliset 5mm spacerit laitoin kokeeksi joka kulmaan ja auto tärisi kuin horkassa. Keskireikä oli liian iso, eikä keskitystä ole, joten renkaan ja spacerin kiinnitys on silmämääräinen ja siten tärinä pikemminkin odotettava ilmiö.Yhden illan olivat paikallaan ja sitten pois...ja taas auto kulkee kuin pehmeästi tärisemättä.
                        Ainakin E36:ssa vanne vielä ylettää keskittymään jarrulevyyn tuon Bilteman 5mm spacerin kanssa. Keskireikä spacerissa on toki isompi, mutta kannattaa laittaakin jotain "juttua" siihen keskireikään niin että spaceri pysyy paikallaan, tulee keskelle ja pultinreiät saa oikealle kohdalle. Tällä tavalla laitettuna ei minkäänmallin värinöitä/tärinöitä ole havaittavissa. Eikä ajo-ominaisuuksissa mitään muutosta. Mutta ulkonäköön 5mm jo vaikuttaa, ei paljon, mutta kuitenkin.
                        E46 M3 perän lukkoyksikkö
                        Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                        www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                        Comment

                        • Axu83
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 601
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Piplis View Post
                          Laadukkailla spacereilla (sopiva keskireikä ja keskittävä) ei ajo-ominaisuudet muutu sen enempää kuin isommalla ET:llä olevilla vanteillakaan.
                          Pienemmällä.. Mutta miten se sitten taas vaikuttaa urahakuun ym..
                          E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                          E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                          Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                          It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                          And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                          Comment

                          • Piplis
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 292
                            • Kerava

                            #14
                            Douh, siis tietenkin pienemmällä ET:llä.

                            Ulkonäöllisesti tuo 5mm teki yllättävän paljon, mutta jään silti odottelemaan täysin oikean kokoisiksi koneistettuja spacereita. Keskireikä ei sinänsä ollut ongelma, mutta omissa vanteissa (ASA AR1) on sellainen syvennys keskiössä, ettei keskity enää 5mm spacerin kanssa, vaikka keskikuppia on se 12mm tarjolla.

                            Edellisessä kärryssä Bilteman spacerit toimivat täysin moitteetta. Täysin kokoonpanosta kiinni siis. Eihän noissa montaa euroa menetä vaikka koittaa.
                            *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                            Comment

                            • m a k e
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 60

                              #15
                              Lainataas hitusen tätä topikkia..

                              Olen vakavasti harkinnut nyt levikepalaa saadakseni offsetin kuntoon. 10mm levikepalalla saisin varmasti näyttävän näköisen setin aikaseksi, mutta ajattelin tyytyä 5mm levikepalaan. Lähtökohtahan on se, että vanteessa on offset 26mm kun normaalisti on se 22mm. Näin mun laskupään mukaan 5mm spacerillä saisin offsetin 21mm, joka olisi näin suht sama kuin orginaali vanteella, mutta kuitenkin sen millin pienempi, yei!

                              Mites nyt sitten nää hommat menee. vitosen levikepalaa on turha unelmoida saada keskittäväksi, joten onko kavereilla kokemuksia... Jääköhän tohon napaan ja vanteeseen enää keskittävää siivua jäljelle laisinkaan, ja meneeköhän multa vaan hermot ja saan kiesin mikä vatkaa raivolla.

                              Eli kokemuksia kehiin, vitosen spacerin käyttäjät.

                              Niin joo, spacer on tulossa E34 M5:sen ja M-system II:sen väliin.

                              (ja ne pultit, en ees kysy, tai kysyn nyt... kandeeko hommaa pidemmät vai meniskö vielä noilla normaaleilla)

                              Äärettömän paljon kiitoksia etukäteen!!
                              E34 M5 -90 Diamantschwarz
                              Ex.
                              E34 M5 -90 Alpinweiß II

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎