Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nopea kiihdytys manuaalilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemu500
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 2992
    • INvaLA

    #46
    Originally posted by Slow_M3 View Post
    Moottorin väännöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vain koneen teholla. Hommahan on sikälikin aika selkeä että teholla nimenomaan tarkoitetaan "tehtyä työtä" jollaiseksi esim auton kiihdyttäminen voidaan mainiosti laskea. Vähemmän tehoa eli työtä, hitaampi kiihtyvyys.

    500hp/500nm moottorilla varustettu auto kiihtyy hitaammin kun saman painoinen 750hp/250nm koneella varustettu mikäli vaihteistot ovat kullekin autolle sopiviksi säädettävät. Tosin suuri vääntö helpottaa em laitetta lähdössä kun jälkimmäisen esimerkin konetta pitää jonkun verran kierrättää ennen kuin se pääsee huipputehoalueelle jonka jälkeen se pysyy siellä kiitos vaihteistonsa.

    MOT.

    En nyt tarkkaan muista mikä se oli se kaava millä teho laskettiin väännöstä ja kierroksista, mutta sen verran muistelisin et ton jälkimmäisen teho/vääntö suhteen aikaan saamiseks koneen pitäis kiertää ihan "kohtalaisesti"? Tai ainaki huippuväännön pitäs olla aika korkealla. ??? Jotka tietää paremmin korjatkoon.
    -Official member of BTCF-Sauna team-


    e91 325i -06

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7425
      • Oulu

      #47
      Originally posted by Slow_M3 View Post
      500hp/500nm moottorilla varustettu auto kiihtyy hitaammin kun saman painoinen 750hp/250nm koneella varustettu mikäli vaihteistot ovat kullekin autolle sopiviksi säädettävät.
      Näin on, ja tämä tuntuu unohtuvan usein varsinkin autolehtien toimittajilta kun taivastellaan diisseleitten vääntöjä ja verrataan niitä bensa-V8-moottoreihin.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #48
        Originally posted by Slow_M3 View Post
        Moottorin väännöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vain koneen teholla. Hommahan on sikälikin aika selkeä että teholla nimenomaan tarkoitetaan "tehtyä työtä" jollaiseksi esim auton kiihdyttäminen voidaan mainiosti laskea. Vähemmän tehoa eli työtä, hitaampi kiihtyvyys.
        Jep jep. Asioiden hahmottamista saattaa auttaa tehon määritelmä:

        P=W/t=J/s=Nm/s

        Eli teho kertoo kuinka monen Newtonmetrin edestä työtä tehdään sekunnin aikana. Mitä suurempi teho, sitä enemmän aikayksikössä tehdään työtä/käytetään energiaa.

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #49
          Originally posted by Slow_M3 View Post
          Moottorin väännöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vain koneen teholla.
          No juu, siis jos autossa on suihkumoottori, ja vielä ilman mekaanista yhteyttä moottorin akselin ja pyörien välillä... Onko sulla?

          Nää pyörivien akselien suureet, nää on kyllä pahoja.
          Last edited by Erich; 16-08-2007, 12:54.
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          • DONNERWETTER
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1666
            • Turku, Finland

            #50
            Originally posted by Slow_M3 View Post
            Moottorin väännöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vain koneen teholla. Hommahan on sikälikin aika selkeä että teholla nimenomaan tarkoitetaan "tehtyä työtä" jollaiseksi esim auton kiihdyttäminen voidaan mainiosti laskea. Vähemmän tehoa eli työtä, hitaampi kiihtyvyys.
            Valitettavasti olet väärässä, lue vaikkapa se VM:n artikkeli.

            Manitsemasi esimerkki on kuitenkin totta, mutta korreloi sen kanssa, että yleensä kyseessä on juurikin diesel, joka taasen kärsii siitä, että se ei kierrä ja näinollen sen välitykset ovat voimansiirrossa selvästi löysemmät. Näin ollen diesel on kuin bodari, jolla on fillarissa käytettävissä vain vaihteet 14-27 verrattuna esim. 8000 rpm kiertävään bensamoottoriin, joka voisi olla 60 kg painava ratapyöräilijä.

            VM:n mukaan syy hevosvoimien käyttöön on lähinnä se, että yksikkö on paras tapa kertoa auton suorituskyvystä mikäli auton välitykset ovat optimaaliset, mutta alkuperäisen kysymyksen mukaisesti et voi määritellä optimaalisia vaihteenvaihtokohtia tehokäyrällä, vaan tarvitset siihen vain vääntökäyrän ja auton voimansiirron välitykset (vaihdevälitykset).

            Tästä voi jauhaa kuinka paljon tahansa ja jos et usko, niin ei ole pakko. Olen valitettavasti oikeassa.

            Lue vaikkapa lisäksi Petri Kekkosen matsku ajatuksella ja palaa sitten asiaan. Voit myös tutustua Diesel ja bensa-autojen välisiin voimansiirtojen välityseroihin, niin voit jopa ymmärtää mistä puhun.

            Esimerkissäsi sinun täytyy ottaa huomioon se, että 750 hp/250 Nm moottorin maks kierrosluku on erittäin suosiollinen erittäin tiuhoille välityksille, joka tekee siitä tappajan suhteessa 500 hp/500 Nm autoon.
            Porsche 911/996 GT3 Mk II
            Porsche 911/997 Turbo MK I
            BMW M Coupe DS Motorsport
            BMW F20 120iM -16
            ____________________________
            Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
            Ex. BMW E30 318i -88

            "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #51
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Vaihdetta vaihdetaan optimaalisesti siinä kohdassa jossa takapyörältä mitatut vääntökäyrät eri vaihteilla leikkaa. Eli tarkoitus on pitää tapapyörältä saatava vääntö tapissa. Kyse on kuitenkin kiihdytykseen käytettävissä olevan tehon optimoinnista, ei mistään muusta.


              Tästä ei todellakaan ole tässä kysymys, vaan moottorin vääntökäyrän lisäksi pitää tietää välitykset. Vääntö takapyörällä = vääntö moottorilla x välitys.
              Tämän kyllä ymmärrän, mutta tavalliselle matti meikäläiselle jolla ei ole käytössä kuin dynolappu josta katsoa miten tehokäyrä käyttäytyy tulee turhaa päänvaivaa miettiä miten paljon eri vaihteilla pitäisi vaihtaa.

              Kerroppa sitten miten paljon tossa sun esimerkki taulukossa vaihtokierrosluku vaihtuu 1 vs 5 vaihde.

              Mopossa kyllä huomaa hyvin miten toi kokonaisvälitys vaikuttaa kiihtyvyyteen, mutta siitä miten erivaihteiden keskinäiset välityserot vaikuttaisi vaihtoajankohtaan olisi kiva saada malli esimerkki.

              Mitä tietoa moposta tarvitset että voit sen kertoa?
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7425
                • Oulu

                #52
                Originally posted by jannmann View Post
                Tämän kyllä ymmärrän, mutta tavalliselle matti meikäläiselle jolla ei ole käytössä kuin dynolappu josta katsoa miten tehokäyrä käyttäytyy tulee turhaa päänvaivaa miettiä miten paljon eri vaihteilla pitäisi vaihtaa.
                En ole koskaan tehnyt, mutta ei kai tuo nyt ole mitenkään kummoinen homma ottaa siitä dynolapusta moottorin vääntö vaikka 500 rpm välein koko kierrosalueella Exceliin ja sitten huomioiden vaihteiden välitykset + vetopyörästön välitys ja renkaan koko laskea itse tuon esimerkin tyyppinen käyrästö.

                Originally posted by jannmann View Post
                Kerroppa sitten miten paljon tossa sun esimerkki taulukossa vaihtokierrosluku vaihtuu 1 vs 5 vaihde.
                Ei mitään hajuakaan, tuohan oli vain esimerkki joka löytyi ekana, mutta voihan senkin tuosta kuvaajasta arvioida jos haluaa (laskemalla nopeuksien suhde vaikka käyrän alkupäässä 1. vs 5. vaihde).
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15249
                  • Ajamisen Iloa

                  #53
                  Originally posted by himonussija View Post
                  2. Juuri ennen punarajaa painat kytkimen vain puoliväliin ja vetäiset kakkosen päälle niin ettei kierrokset juurikaan laske
                  ns moneyshift. kaksoismassa vauhtipyörä tykkää hyvää. en ostaisi sinulta käytettyä autoa.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • himonussija
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2005
                    • 392
                    • Finland

                    #54
                    Originally posted by _emotio_ View Post
                    ns moneyshift. kaksoismassa vauhtipyörä tykkää hyvää. en ostaisi sinulta käytettyä autoa.
                    Aijaa, omistan tällä hetkellä automaattivaihteisen auton. Entisellä manuaali E30:llä joskus harjoittelin kiihdyttelyä ja noin se tuntui parhaiten kiihtyvän, tiedä häntä oliko siinä kaksoismassa vauhtipyörää.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #55
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      En ole koskaan tehnyt, mutta ei kai tuo nyt ole mitenkään kummoinen homma ottaa siitä dynolapusta moottorin vääntö vaikka 500 rpm välein koko kierrosalueella Exceliin ja sitten huomioiden vaihteiden välitykset + vetopyörästön välitys ja renkaan koko laskea itse tuon esimerkin tyyppinen käyrästö.
                      Teeppä sitten esimerkki laskuna tosta mun käppyrästä laskelma meille matemaattisesti lahjattomille...

                      perä 3,25
                      1= 3.71
                      2= 2,40
                      3= 1,77
                      4= 1,26
                      5= 1,00
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7425
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Teeppä sitten esimerkki laskuna tosta mun käppyrästä laskelma meille matemaattisesti lahjattomille...

                        perä 3,25
                        1= 3.71
                        2= 2,40
                        3= 1,77
                        4= 1,26
                        5= 1,00
                        Katson tuota kun kerkeän. Nyt ei ehdi.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • culli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 378
                          • Helsinki

                          #57
                          Originally posted by DONNERWETTER View Post
                          Valitettavasti olet väärässä, lue vaikkapa se VM:n artikkeli.

                          Manitsemasi esimerkki on kuitenkin totta, mutta korreloi sen kanssa, että yleensä kyseessä on juurikin diesel, joka taasen kärsii siitä, että se ei kierrä ja näinollen sen välitykset ovat voimansiirrossa selvästi löysemmät. Näin ollen diesel on kuin bodari, jolla on fillarissa käytettävissä vain vaihteet 14-27 verrattuna esim. 8000 rpm kiertävään bensamoottoriin, joka voisi olla 60 kg painava ratapyöräilijä.

                          VM:n mukaan syy hevosvoimien käyttöön on lähinnä se, että yksikkö on paras tapa kertoa auton suorituskyvystä mikäli auton välitykset ovat optimaaliset, mutta alkuperäisen kysymyksen mukaisesti et voi määritellä optimaalisia vaihteenvaihtokohtia tehokäyrällä, vaan tarvitset siihen vain vääntökäyrän ja auton voimansiirron välitykset (vaihdevälitykset).

                          Tästä voi jauhaa kuinka paljon tahansa ja jos et usko, niin ei ole pakko. Olen valitettavasti oikeassa.

                          Lue vaikkapa lisäksi Petri Kekkosen matsku ajatuksella ja palaa sitten asiaan. Voit myös tutustua Diesel ja bensa-autojen välisiin voimansiirtojen välityseroihin, niin voit jopa ymmärtää mistä puhun.

                          Esimerkissäsi sinun täytyy ottaa huomioon se, että 750 hp/250 Nm moottorin maks kierrosluku on erittäin suosiollinen erittäin tiuhoille välityksille, joka tekee siitä tappajan suhteessa 500 hp/500 Nm autoon.
                          Vänkäämpä vielä vähän...



                          Edelleen olen sitä mieltä, että tehokäyrästä on helpompi nähdä oikea vaihtamiskohta, kuin vääntökäyrästä. Toki välityksillä sen voi laskea vääntökäyrästäkin, mutta saman asianhan näkee suoraan tehokäyrästä.

                          Siinä vaiheessa mielestäni vaihdetaan kun tehokäyrä on jo laskussa ja isommalla vaihteella saavutetaan ssuunnilleen ama teho, kuin pienemmällä on käytössä. Jos rajoitin katkaisee menon ennen kuin tuo piste saavutetaan(yleensä kierroskoneissa näin tapahtuu) vaihdetaan juuri ennen rajoitinta. Keskimääräinen tehohan pitää olla mahdollisimman suuri läpi koko vaihteen.
                          Tällöin myös keskimääräinen vääntömomentti VETÄVILLÄ PYÖRILLÄ on suurin.

                          Teho kuvaa kuitenkin sitä, kuinka nopeasti työ pystytään tekemään. Mitä isompi teho, sitä nopeammin työ tulee tehtyä.
                          Mitä suurempi on keskimääräinen teho läpi vaihteen, sitä nopeammin auto kiihtyy.

                          Siitä voi sitten piirrellä tehokäyrän koordinaatistoon viivan niiden kierrosten alku ja loppupäähän joka kullakin vaihteella on käytössä ja katsoa missäkohtaa vaihdettaessa viivojen välinen ala on isoin.
                          Last edited by culli; 16-08-2007, 16:29.
                          G20 320i M-sport
                          Alfa GTV 1750

                          Comment

                          • JanisHell
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 410

                            #58
                            Minun käsittääkseni kun on vaikka 700hp 250nm auto joka kulkee esim optimaalisella välityksellä 300km/h.
                            Mutta jos tohon samaan koppaan laitetaan 500hp 500nm moottori optimaalisilla välityksillä niin että paino ei muutu, niin kyseinen laitos kerää kuitenkin vähemmän huippunopeutta.
                            325i -93 E36

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              #59
                              Originally posted by JanisHell View Post
                              Minun käsittääkseni kun on vaikka 700hp 250nm auto joka kulkee esim optimaalisella välityksellä 300km/h.
                              Mutta jos tohon samaan koppaan laitetaan 500hp 500nm moottori optimaalisilla välityksillä niin että paino ei muutu, niin kyseinen laitos kerää kuitenkin vähemmän huippunopeutta.
                              Ja, ja.

                              Teho = Voima * Nopeus

                              Voima = ajovastusten voittamiseen tarvittava voima (ilmanvastus, vierinvastus jne.)

                              => Huippunopeus = Huipputeho / Ajovastukset

                              Comment

                              • tomaatti 325
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2004
                                • 207
                                • Heinola

                                #60
                                Originally posted by JanisHell View Post
                                Minun käsittääkseni kun on vaikka 700hp 250nm auto joka kulkee esim optimaalisella välityksellä 300km/h.
                                Mutta jos tohon samaan koppaan laitetaan 500hp 500nm moottori optimaalisilla välityksillä niin että paino ei muutu, niin kyseinen laitos kerää kuitenkin vähemmän huippunopeutta.
                                Joskus muistan kuulleeni, että vääntö ja kierrosluku ovat siten toisistaan riippuvaisia, että esim. 500nm/3000rpm on käytännössä sama asia kuin 250nm/6000rpm. Tiedä sitten mutta tällainen asia tuli mieleen voi olla esson baariakin.
                                325 A Coupe -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎