Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nopea kiihdytys manuaalilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    #76
    No en tiedä kuinka vakavasti kysymys oli aseteltu mutta vastataan minkä osataan:

    Kun olemme peeämvee palstalla, oletan että kysyjällä on kyseistä merkkiä edustava automobiili, jotka ovat yleensä takavetoisia.

    Jos auto ei ole erityisen tehokas (sanotaan alle 200hv) kannattaa kierrokset nostaa kuivalla kestopäällystetiellä yli 4500rpm bensamoottorilla ja samalla kun nostat kykimen ylös, lyöt lusikan pohjaan. Syystä että niillä tehoilla auto notkahtaa muuten liian pienille kierroksille kun kytkimen nostaa ylös ja ns, "alueelle" pääseminen kestää. Optimaalisin vaihtokohta vakiokoneella on juuri ennenkuin rajoitin tulee vastaan.

    Näin menetellen esim. 520i kiihtyy n. 5.9 sek 0-100km/h
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • asvirkku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 514
      • Bern

      #77
      Originally posted by BMW View Post
      Näin menetellen esim. 520i kiihtyy n. 5.9 sek 0-100km/h
      Just.

      T AV
      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

      Comment

      • DONNERWETTER
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1666
        • Turku, Finland

        #78
        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
        Kaivapa sinä ne fysiikan kirjasi esiin ja katsele vaikkapa SI-järjestelmän perusyksiköitä..

        Joko uppoaa?

        Kyseessä on kuitenkin huippunopeuden optimiarvo. Vääränlaisilla välityksillä huippunopeudella ei välttämättä ole huipputehoa käytössä, jolloin optimiarvo jää saavuttamatta.
        Tarkoitus ei ollut laskea huippunopeuden optimiarvoa olettaen, että vaihdelaatikko on täydellinen.

        Tässä threadissa oli tarkoitus laskea optim. vaihtokohdat ja siihen kaavasi olivat hyödyttömiä.

        Käytännössä laskutapasi on edelleen kömpelö, kun vastassa ovat käytännön realiteetit, eli esim. 5-vaihteinen laatikko, jossa varsin pitkät välitykset. Silloin yllä esittämäni tapa laskea huippunopeus on oikea tapa. Sinun kaavallasi oman autoni yltäisi todennäköisesti teoreettisen huippunopeuden paikkeille, vaikka tiedän, että se ei ole mitenkään saavutettavissa.

        Lähetänkö sen VM:n sulle postissa vai mitä tarttis tehdä?
        Last edited by DONNERWETTER; 17-08-2007, 09:04.
        Porsche 911/996 GT3 Mk II
        Porsche 911/997 Turbo MK I
        BMW M Coupe DS Motorsport
        BMW F20 120iM -16
        ____________________________
        Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
        Ex. BMW E30 318i -88

        "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

        Comment

        • DONNERWETTER
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1666
          • Turku, Finland

          #79
          Originally posted by jannmann View Post
          Kun kerran olet oikeassa, laske malliksi antamieni käppyröiden ja välityssuhteiden mukaan oikeat vaihtokierrokset jokaiselle vaihteelle.
          Sen teen vielä, kuten yllä kirjoitin, mutta teen sen mieluusti paremmalla ajalla ja paremmalla käyrällä. Onko sulla lähettää tosta vääntökäppyrästä arvot taulukoituna, niin ettei tarttis lukea tuota graafia jossa x-akselin arvot ovat jaoteltu pystyviivoin 160 rpm välein.
          Porsche 911/996 GT3 Mk II
          Porsche 911/997 Turbo MK I
          BMW M Coupe DS Motorsport
          BMW F20 120iM -16
          ____________________________
          Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
          Ex. BMW E30 318i -88

          "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

          Comment

          • zakallin
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 258
            • Hml

            #80
            Bemarit kiihtyy ja egot vaan kolisee
            "Jazz motherfucker, jazz!!! Do you play it?"
            Miksausta, laitevuokrausta, nauhoituksia...kysy
            [email protected]
            nykyään : E46 328ia -99
            EX: E30 318ia -86?, E34 -89/90 520ia

            Comment

            • UPI
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 115
              • Oulu

              #81
              Originally posted by zakallin View Post
              Bemarit kiihtyy ja egot vaan kolisee
              Jep, hyvää juttua täällä. Eli yhteenvetona pakko sanoa, että jos omassa pirsissä olisi tehoa/vääntöä tarpeeksi, niin ei tarttis täällä kysellä :-)

              Hyvin tämä E46/328i silti kiihtyy ja hyvää vinkkiä täältä kysymällä hainkin. Vaihtaminen mulla hidastaa kiihtyvyyttä, joten seuraavana keskityn sen seikan parantamiseen. Lisäksi pitäis varmaan poistaa se CDV omasta pirssistä...

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #82
                Originally posted by DONNERWETTER View Post
                Sen teen vielä, kuten yllä kirjoitin, mutta teen sen mieluusti paremmalla ajalla ja paremmalla käyrällä. Onko sulla lähettää tosta vääntökäppyrästä arvot taulukoituna, niin ettei tarttis lukea tuota graafia jossa x-akselin arvot ovat jaoteltu pystyviivoin 160 rpm välein.
                Ei ole parempaa, itseäkin ihmetyttää toi sporttiauton huonosti tulkittava käppyrä.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • DONNERWETTER
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1666
                  • Turku, Finland

                  #83
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Ei ole parempaa, itseäkin ihmetyttää toi sporttiauton huonosti tulkittava käppyrä.
                  Ok, mut voin sen oikeesti tehdä. Laitan vielä privaa sulle ens viikon alussa

                  Sit kun on pohja valmiina, niin sen voi muuttaa mille koneelle tai välityksille tahansa nopeasti.
                  Porsche 911/996 GT3 Mk II
                  Porsche 911/997 Turbo MK I
                  BMW M Coupe DS Motorsport
                  BMW F20 120iM -16
                  ____________________________
                  Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                  Ex. BMW E30 318i -88

                  "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16460
                    • Asikkala

                    #84
                    Originally posted by BMW View Post
                    Näin menetellen esim. 520i kiihtyy n. 5.9 sek 0-100km/h

                    Comment

                    • Bemu500
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2005
                      • 2992
                      • INvaLA

                      #85
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Jos 300 sarjan tykki on 325i niin näyttäs 500 sarjan puolella 520i pesevän s38b36 koneisen femman ja tasa tahtiin menis s38b38:n kanssa
                      -Official member of BTCF-Sauna team-


                      e91 325i -06

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #86
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Ei ole parempaa, itseäkin ihmetyttää toi sporttiauton huonosti tulkittava käppyrä.
                        Tuon optimistidynon tuloksia on muuten ihmetelty aikaisemminkin, eikä vain luettavuuden osalta. Enkä tarkoita nyt sinun käppyrääsi, vaan vanhempia juttuja muistelen. Vertailun vuoksi kannattaa ehkä käydä joskus toisillakin rullilla? Penkeissä on eroa...
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #87
                          Originally posted by Erich View Post
                          Tuon optimistidynon tuloksia on muuten ihmetelty aikaisemminkin, eikä vain luettavuuden osalta. Enkä tarkoita nyt sinun käppyrääsi, vaan vanhempia juttuja muistelen. Vertailun vuoksi kannattaa ehkä käydä joskus toisillakin rullilla? Penkeissä on eroa...
                          Tarkoitus on käydäkkin muualla, ajattelin vaan että kun toi on lähellä ja uus penkki että sais sieltä hyvän alku käppyrän johon voi yhdistää useammat vedot, kun palikkaa tulee lisää kiinni. Näkee miten paljon(vähän) kullakin palikalla tulee lisää Mutta oli pettymys kun toi lappu on anaalista ja kierrosvälit jne. epäselkeät.

                          Missäs päin eteläsuomea on sellainen penkkipaikka mistä saisi tämä tapaisen lapun autosta:
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Cee.Koo
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 354
                            • Twilight zone

                            #88
                            Missäs päin eteläsuomea on sellainen penkkipaikka mistä saisi tämä tapaisen lapun autosta:
                            http://www.dvdplaza.fi/galleria/show...ze/big/cat/832[/QUOTE]




                            Tuolta saa kunnon lappuja ja penkki on tarkka.
                            With jap crap, life sucks and then you die

                            Comment

                            • BMW
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 3822
                              • California

                              #89
                              Originally posted by asvirkku View Post
                              Just.

                              T AV
                              Kiihtyy kiihtyy
                              Last edited by BMW; 18-08-2007, 15:43.
                              P
                              R
                              N
                              D

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #90
                                Originally posted by Cee.Koo View Post
                                Missäs päin eteläsuomea on sellainen penkkipaikka mistä saisi tämä tapaisen lapun autosta:
                                http://www.dvdplaza.fi/galleria/show...ze/big/cat/832



                                Tuolta saa kunnon lappuja ja penkki on tarkka.[/QUOTE]

                                Viimeks kun kävin häkkisellä, sai sieltä ainoastaan lapun joka muistutti kaupan kuittia ja josta "musteet" häviää itsestään. Ja suurimpana ongelmana on se että sille lapulle ei saanut aiempaa mittausta vertailuun. Onko siellä kenties päivitetty laitteistoa?
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎