Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    525tds viritys

    Nyt on sitten mahdollisuus toteuttaa haave josta on jo pitkään haaveiltu.
    Autoa lähden hakemaan saksasta 14.9. Auto tulee olemaan 525tds touring e34 manuaali laatikolla.
    Projekti tulee olemaan hyvin samankaltainen kuin lassi-s:lla on.
    Sori Lassi

    Autoa on tarkoitus virittää kunnolla.
    Tehotavoite on +250hp. Mahdotonta vai ei, se selviää aikanaan.

    Suunnitelmissa ainakin:

    -ISO välijäähdytin
    -Isompi turbo
    -3" putkisto
    -12mm(?) nestepää

    Muutamia kysymyksiä:
    -Ahdistaako vakio pakosarja? Kannattaako teettää parempi?
    -Onko vakio öljynjäähdytin riittävä?
    -Kestääkö vakio kone? Täytyykö vahvistaa?
    -Täytyykö puristuksia laskea?
    -Paljonko isompi nestepää maksaa asennuksineen ja säätöineen ?
    -Millaista ahdinta suosittelette? Vaatimuksena on että ahdin herää kohtuu alhaalta.

    Kaiken pyrin tekemään itse mihin vain taidot riittävät.

    Ulkoisia muutoksia tulee myös olemaan.
    Muunmuassa riegerin e39 m5 look korisarja.
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • rei7pir8
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 248

    #2
    Re: 525tds viritys

    Originally posted by VNT
    Muutamia kysymyksiä:
    -Ahdistaako vakio pakosarja? Kannattaako teettää parempi?
    -Onko vakio öljynjäähdytin riittävä?
    Originally posted by VNT
    Kyllä noille tehoille kannattas laittaa isompi!]
    -Kestääkö vakio kone? Täytyykö vahvistaa?
    Originally posted by VNT
    Uskosin alakerran kestävän mutta kansi on kriittisin paikka!
    Riittävän alhainen öljyn lämpötila lisää myös alakerran kestoa!]
    -Täytyykö puristuksia laskea?
    Originally posted by VNT
    Kyllähän se teoriassa olisi hyvä mutta ei se ole niin merkittävä seikka kuin bensakoneessa!
    Ja toisekseen se on käytännössä vaikeaa koska esikammio pitäisi vaihtaa isompaan! Männänlaesta sorvaaminen vie palotilan muodon ihan perseelleen!]
    -Paljonko isompi nestepää maksaa asennuksineen ja säätöineen ?
    -Millaista ahdinta suosittelette? Vaatimuksena on että ahdin herää kohtuu alhaalta.

    Kaiken pyrin tekemään itse mihin vain taidot riittävät.

    Ulkoisia muutoksia tulee myös olemaan.
    Muunmuassa riegerin e39 m5 look korisarja.
    525iA -91
    518i -90
    324tdic -88

    Comment

    • LASSI-S
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 4918
      • hattula/hämeenlinna.

      #3
      konetta ei todellakaan tarvitse vahvistaa. älä tee samoja virheitä kuin minä eli älä nosta paineita vaan osta heti esim holset H1 tai garrett T03/04 tai vastaava ahdin. vakiopakosarja on ihan ok mutta kannattaa teettää parempi. orggis välijäähdytin on kiveksen kokoinen joten heitä se sieltä pyöräkotelosta vaikka polkuautoon ja osta tilalle kunnon ahtoilman JÄÄDYTIN. 12mm nestepää maksaa asennettuna 500-600 euroa, kannattaa etsiä vähänaikaa sopivaa nestepäätä esim traktoreista jolloin ei tarvi montaa kymppiä maksaa.
      250 hp onnistuu helposti kun vaihtaa kunnon ahtimen ja välijäähdyttimen ja roplaa pumppua. putkisto kannattaa vaihtaa tietysti, sehän on selvä.
      hanki heti kunnon kartiofiltteri. poista se pakokaasun uudelleenkierrätys heti ottamalla mieluiten koko mosa pois ja tukkii sen reijän pakosarjasta jollain laipalla.

      hienoa että saadaan toinenkin töyrinki projekti klubiin eli ei tarvi anteeks pyydellä.
      E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

      Comment

      • VNT
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1410
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by LASSI-S
        vakiopakosarja on ihan ok mutta kannattaa teettää parempi.
        No onko se ok vai ei ? :lol:
        Ei tuota huvikseen viitsi teettää jos saatu hyöty on olematon?
        Pakosarjan teettäminen kuitenkin maksaa n.500e?

        Tuon riegerin puskurin taakse saa kyllä mahtumaan todella leveän välijäähdyttimen.

        Alustaksi autoon tulee luultavasti joku korkeussäädettävä, tai sitten esim. bilstein sprint maltillisella 40/40 madalluksella.
        Täytyy muistaa että auto tulee käyttöautoksi ympärivuotiseen käyttöön.

        Jarruiksi tulee m5 / 750i jarrut.
        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

        Comment

        • LASSI-S
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 4918
          • hattula/hämeenlinna.

          #5
          kyllä se kannattaa teettää se pakosarja, ainakin turbo lähtee alempaa ahtamaan ja ahtaa paremmin ja kun vielä lisää jonkuin verran ahtamattoman kierrosalueen syöttöä niin saa lähteen vielä alempaa ahtamaan mutta muista että mitä alempaa turbo lähtee puskeen niin sitä kovemmalla rasituksella voimansiirto on, alavääntö on myrkkyä voimansiirrolle.

          tee sit joku kytkin jolla saat muutettua syöttöä tyyliin normaaliajo/kaikki tehoreservit käytössä. ihan säästääksesi voimansiirtoa ja talvella on tosi vaikea ajaa jos 1500 rpm kierroksilla on suunnilleen 500nm väännöt.
          E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

          Comment

          • Tykki
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 197
            • Ii

            #6
            Originally posted by LASSI-S
            kyllä se kannattaa teettää se pakosarja, ainakin turbo lähtee alempaa ahtamaan ja ahtaa paremmin ja kun vielä lisää jonkuin verran ahtamattoman kierrosalueen syöttöä niin saa lähteen vielä alempaa ahtamaan mutta muista että mitä alempaa turbo lähtee puskeen niin sitä kovemmalla rasituksella voimansiirto on, alavääntö on myrkkyä voimansiirrolle.

            tee sit joku kytkin jolla saat muutettua syöttöä tyyliin normaaliajo/kaikki tehoreservit käytössä. ihan säästääksesi voimansiirtoa ja talvella on tosi vaikea ajaa jos 1500 rpm kierroksilla on suunnilleen 500nm väännöt.
            jos pakosarjan teettää kovaa tehoa silmälläpitäen, turbo ei lähde alempaa vääntämään johtuen putkien isommasta tilavuudesta. ja on todellakin ristiriitaista hankkia turbo joka tuo kovan huipputehon,mutta lähtee ahtamaan alakierroksilla. on valittava polku tai toinen, molempia kun et samassa paketissa saa. se on valitettava fakta. teho tai alakierrosvääntö, siinä on tehtävä kompromissi. ja tuo 250hv voi olla ihan realistinen tavoite, mutta puitteet on oltava kohdalaan. puristuksiin ei vielä tarvi kajota, mutta säätämisen laiminlyöminen on koneelle itsemurha.
            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
            -Andy McCoy

            Comment

            • Tykki
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 197
              • Ii

              #7
              ja sitten kun noita kovia tehoja löytyy joistain dieseleistä, niin se joskus johtaa siinämielessä harhaan että tehon tuplaaminen ei todellakaan ole "pikkuviritystä" tai "en halua paljon lisää tehoa, korkeintaan 120 heppaa extraa".
              100 heppaa/litra on turha luulo ottaa sillä asenteella että kulutus on sama, ja kestävyys on parantunut.
              teholla on hintansa, ja kuten tuhat kertaa tällä palstalla on kysytty "miten saa halvalla tehoa lisää, kestävyyden kärsimättä?" vastaus on todella helppo: ei mitenkään. ihan vain faktana halusin muistuttaa, ettei totuus unohdu.
              "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
              -Andy McCoy

              Comment

              • VNT
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1410
                • Tuusula

                #8
                En tietysti olettanutkaan että tehon kaksinkertaistuessa kulutus laskisi tai kestävyys kasvaisi. Halvalla ei saa hyvää ja hyvä ei ole halpaa.

                Ei sen ahtimen nyt ihan tyhjäkäynnillä tarvitse täysiä paineita saavuttaa.
                Mutta olisiko jostain n. 2500rpm ylöspäin mahdoton saavutus?

                Jos uuttaa pakosarjaa ei tarvitse tehdä, niin suositelkaa hyviä ahtimia jotka sopisivat vakiolaippaan kiinni.

                Tarvitseeko kytkintä tai vauhtipyörää vaihtaa?

                Lukkoperä taitaa olla myös pakollinen hankinta. Minkä mallin lukkoperät käy suoraan kiinni? Entä mikä olisi hyvä välitys tuohon tds:aan?
                -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                Comment

                • rei7pir8
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 248

                  #9
                  Sen vauhtipyörän joutuu vaihtaan kuten myös kytkimen. Noihinhan saa sintterilevyjä valmiina!
                  525iA -91
                  518i -90
                  324tdic -88

                  Comment

                  • LASSI-S
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 4918
                    • hattula/hämeenlinna.

                    #10
                    höh, tuli uutta tietoa pakosarjasta, mutta tarkemmin ajatellen tuohan on aivan totta.

                    en tiedä yhtään ahdinta mikä kävisi suoraan tuohon laippaan kiinni.
                    itselläni laipat ovat sen verran paksua tavaraa ja isot että sain tehtyä pakosarjan laipasta sellaisen sovitepalan johon tulee 2 eri rei'itystä ja jengat reikiin eli pakosarja ja ahdin ruuvataan yhteen laippaan kiinni jolloin ei tarvi tehdä kahta erilaista laippaa ja niiden väliin vetää jotain putkenpätkää joka taas pidentää pakosarjan mittaa.

                    kertokaas viisaammat miten pakosarjan putkien pituus vaikuttaa ahtimen toimintaan
                    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                    Comment

                    • Tykki
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 197
                      • Ii

                      #11
                      Originally posted by LASSI-S
                      höh, tuli uutta tietoa pakosarjasta, mutta tarkemmin ajatellen tuohan on aivan totta.

                      en tiedä yhtään ahdinta mikä kävisi suoraan tuohon laippaan kiinni.
                      itselläni laipat ovat sen verran paksua tavaraa ja isot että sain tehtyä pakosarjan laipasta sellaisen sovitepalan johon tulee 2 eri rei'itystä ja jengat reikiin eli pakosarja ja ahdin ruuvataan yhteen laippaan kiinni jolloin ei tarvi tehdä kahta erilaista laippaa ja niiden väliin vetää jotain putkenpätkää joka taas pidentää pakosarjan mittaa.

                      kertokaas viisaammat miten pakosarjan putkien pituus vaikuttaa ahtimen toimintaan
                      pakosarjan mittaa ei kannata turhaan kasvattaa pitkäksi, jos ei ole tilan tarpeen kannalta aivan pakko. pakokaasun lämpötila laskee nopeasti, mikä on ei-toivottua tietyssä määrin koska ahtimen kannalta on oleellista pakokaasun paine, lämpötila ja tilavuus sekä tietysti pulssien määrä/ajanjakso. (sylinterimäärä). turbomoottorin pakosarjan primääriputkien samanpituisuus on täysin tois-sijaista, päinvastoin kuin vapaastihengittävässä.
                      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                      -Andy McCoy

                      Comment

                      • VNT
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1410
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by rei7pir8
                        Sen vauhtipyörän joutuu vaihtaan kuten myös kytkimen. Noihinhan saa sintterilevyjä valmiina!
                        Tuollaista tekstiä löysin:

                        "yleistä kytkimistä:
                        kiinteän vauhtipyörän kanssa mielellään kadulla tulisi käyttää jousitettua kytkilevyä, massa tai sintteri tarpeen mukaan, varsinkin autoissa joissa on kumiset joustokappaleet kardaanissa (omega, bmw jne), sekä etu- ja nelivetoisissa autoissa
                        se säästää sekä niveliä että vaihteistoa
                        (etu- ja nelivetoisissa käytetään usein kisassakin jousitettuja kytkinlevyjä)

                        sintterilevy pitää n 40% enemmän kuin massalevy,koska kitkamateriaalilla on isompi kitkakerroin
                        (siis 1,4x vakiokytkimen max vääntömomentin)
                        tämä on edullisin tapa nostaa kytkimen pitoa, mutta taajama- ja ruuhka-ajo hankaloituu, koska kytkintä ei enää voi/saa luistattaa paljoa, se nappaa terävästi

                        parempi ratkaisu kadulle on ensisijaisesti jäykempi paineasetelma painevoimaa lisätty n +30% ja vakiolevy
                        (siis 1,3x max vääntömomentti)
                        tämä on helpompi ajaa taajamassa ja ruuhkassa, "kaikki järkevin" vaihtoehto kadulle jos vain kilpa-asetelmaa on saatavissa

                        ja jos se ei riitä
                        myös jousitettu sintterilevy em kisa-asetelman kanssa
                        tällöin pitää n + 80% enemmän kuin vakiokytkin (siis n 1,8x max vääntömomentti)
                        tämä vaihtoehto pitää eniten, mutta on myös taajama- ja ruuhka-ajossa hankalampi"


                        Eli onko tuo sintterilevy ihan järkevä vaihtoehto kadulle?
                        Onko tuohon 525tds:aan mahdollista saada jäykempi paineasetelma?


                        Tuosta pakosarjasta vielä, kannattaako se teettää vai ei?
                        Mitä huonoja/hyviä puolia vakio pakosarjassa on?
                        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                        Comment

                        • Tykki
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 197
                          • Ii

                          #13
                          Originally posted by VNT
                          Originally posted by rei7pir8
                          Sen vauhtipyörän joutuu vaihtaan kuten myös kytkimen. Noihinhan saa sintterilevyjä valmiina!
                          Tuollaista tekstiä löysin:

                          "yleistä kytkimistä:
                          kiinteän vauhtipyörän kanssa mielellään kadulla tulisi käyttää jousitettua kytkilevyä, massa tai sintteri tarpeen mukaan, varsinkin autoissa joissa on kumiset joustokappaleet kardaanissa (omega, bmw jne), sekä etu- ja nelivetoisissa autoissa
                          se säästää sekä niveliä että vaihteistoa
                          (etu- ja nelivetoisissa käytetään usein kisassakin jousitettuja kytkinlevyjä)

                          sintterilevy pitää n 40% enemmän kuin massalevy,koska kitkamateriaalilla on isompi kitkakerroin
                          (siis 1,4x vakiokytkimen max vääntömomentin)
                          tämä on edullisin tapa nostaa kytkimen pitoa, mutta taajama- ja ruuhka-ajo hankaloituu, koska kytkintä ei enää voi/saa luistattaa paljoa, se nappaa terävästi

                          parempi ratkaisu kadulle on ensisijaisesti jäykempi paineasetelma painevoimaa lisätty n +30% ja vakiolevy
                          (siis 1,3x max vääntömomentti)
                          tämä on helpompi ajaa taajamassa ja ruuhkassa, "kaikki järkevin" vaihtoehto kadulle jos vain kilpa-asetelmaa on saatavissa

                          ja jos se ei riitä
                          myös jousitettu sintterilevy em kisa-asetelman kanssa
                          tällöin pitää n + 80% enemmän kuin vakiokytkin (siis n 1,8x max vääntömomentti)
                          tämä vaihtoehto pitää eniten, mutta on myös taajama- ja ruuhka-ajossa hankalampi"


                          Eli onko tuo sintterilevy ihan järkevä vaihtoehto kadulle?
                          Onko tuohon 525tds:aan mahdollista saada jäykempi paineasetelma?


                          Tuosta pakosarjasta vielä, kannattaako se teettää vai ei?
                          Mitä huonoja/hyviä puolia vakio pakosarjassa on?
                          kannattaa teettää jos tehotavoitteesi +250 heppaa on mielessä vielä.
                          vakio sarja on aika huono tehon kannalta, mutta hyvänä puolena tietysti se että turbo spuulaa nopeammin. jos putkikoon pitää kuitenkin kohtuullisena ja keskittyy ennenkaikkea jouhevaan muotoon enemmän kuin tilavuuden kasvattamiseen niin lopputulos on varmasti kannattava jo lämpökuormankin takia. eli mun mielipide: kannattaa ehdottomasti noilla tehoilla.
                          "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                          -Andy McCoy

                          Comment

                          • Tykki
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 197
                            • Ii

                            #14
                            Originally posted by VNT
                            Originally posted by rei7pir8
                            Sen vauhtipyörän joutuu vaihtaan kuten myös kytkimen. Noihinhan saa sintterilevyjä valmiina!
                            Tuollaista tekstiä löysin:

                            "yleistä kytkimistä:
                            kiinteän vauhtipyörän kanssa mielellään kadulla tulisi käyttää jousitettua kytkilevyä, massa tai sintteri tarpeen mukaan, varsinkin autoissa joissa on kumiset joustokappaleet kardaanissa (omega, bmw jne), sekä etu- ja nelivetoisissa autoissa
                            se säästää sekä niveliä että vaihteistoa
                            (etu- ja nelivetoisissa käytetään usein kisassakin jousitettuja kytkinlevyjä)

                            sintterilevy pitää n 40% enemmän kuin massalevy,koska kitkamateriaalilla on isompi kitkakerroin
                            (siis 1,4x vakiokytkimen max vääntömomentin)
                            tämä on edullisin tapa nostaa kytkimen pitoa, mutta taajama- ja ruuhka-ajo hankaloituu, koska kytkintä ei enää voi/saa luistattaa paljoa, se nappaa terävästi

                            parempi ratkaisu kadulle on ensisijaisesti jäykempi paineasetelma painevoimaa lisätty n +30% ja vakiolevy
                            (siis 1,3x max vääntömomentti)
                            tämä on helpompi ajaa taajamassa ja ruuhkassa, "kaikki järkevin" vaihtoehto kadulle jos vain kilpa-asetelmaa on saatavissa

                            ja jos se ei riitä
                            myös jousitettu sintterilevy em kisa-asetelman kanssa
                            tällöin pitää n + 80% enemmän kuin vakiokytkin (siis n 1,8x max vääntömomentti)
                            tämä vaihtoehto pitää eniten, mutta on myös taajama- ja ruuhka-ajossa hankalampi"


                            Eli onko tuo sintterilevy ihan järkevä vaihtoehto kadulle?
                            Onko tuohon 525tds:aan mahdollista saada jäykempi paineasetelma?


                            Tuosta pakosarjasta vielä, kannattaako se teettää vai ei?
                            Mitä huonoja/hyviä puolia vakio pakosarjassa on?
                            kannattaa teettää jos tehotavoitteesi +250 heppaa on mielessä vielä.
                            vakio sarja on aika huono tehon kannalta, mutta hyvänä puolena tietysti se että turbo spuulaa nopeammin. jos putkikoon pitää kuitenkin kohtuullisena ja keskittyy ennenkaikkea jouhevaan muotoon enemmän kuin tilavuuden kasvattamiseen niin lopputulos on varmasti kannattava jo lämpökuormankin takia. eli mun mielipide: kannattaa ehdottomasti noilla tehoilla.
                            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                            -Andy McCoy

                            Comment

                            • Mauri H.
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 270
                              • Salo

                              #15
                              Ei sen pakosarjan tarvitse suuresta putkesta olla tehty kovillakaan tehoilla, omassa on sarjan putkien sisähalkaisija saman kokoinen kuin kanavat kannessa, kaasujen virtaus on nopeampi ja ahdin herää paremmin.


                              Väittäisin että vakiosarja ei ole kovin virtaavaa sorttia, eli teetetty on joka suhteessa parempi.

                              Nimimerkki 3. sarja menossa samassa autossa.
                              F11 530D xDrive

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎