Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä akku autoosi/autooni?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

Mikä akku autoosi/autooni?

Nyt te jotka luette esim TM:n testejä tmv, tai omaavat kokemuksia akuista ja niiden kestoista niin voisivat valaista minua ja muita.
    Eli mikä on kova luu?

Search toimii mutta mikä on tämän hetken tilanne laadullisesti jne?

Varta, Exide, Banner, Ground zero, Optima, Biltema (hyi)?

Haen siis akkua autooni ja etsin nyt sitä sopuhintaista ja laadukasta patteristoa.
    Esim optima yellowtop on itselleni kallis ja tarpeeton.
    Autossani nyt väärän kokoinen akku ja se vielä tiensä päässä.

Minkä kokoinen ja arvoinen akku tuonne takakonttiin pitäisi laittaa?
    Oma autoni on e36 M3 3.0 ilmastoituna ja kohtuu elinvoimaisella subilla varustettu.
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325
  • metanolman83
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 249
    • itä suomi

sen minkä se varaosamyyjä setä/täti myy sinulle? eli ihan suositus akku varmaan normi käyttöön riittää hyvin. niin ja merkeistä pitää sanoa että itsellä exide ja on toiminut hyvin.
    Last edited by metanolman83; 29-10-2007, 00:14.

Comment

• Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

Kävinpä juuri hakemassa Vartan 100Ah Silver Dynamicin Varaosamaailmasta. ENSIMMÄISTÄ kertaa sain oikeasti asiantuntevaa neuvoa, joten tuo liike tulee olemaan kohteeni aina, kun tarvin jotain tarvikkeita. Kaikenlisäksi kaupan päälle vajaan 30 euron alennus, joten hinnaksi jäi 107 euroa! Mm. Motonetin hyllyiltä ei löytynyt kuin Boschin ja Zapin vastaavia akkuja, jotka nekin tuota kalliimpia... ja alennuksistahan siellä on turha unelmoida. Suosittelen!

Toki tuskin E36 noin isoa akkua tarvii, mutta kuitenkin...

Comment

• JTMD
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 834
        • Helsinki

Vartan Silver akku oli eräässä autossani joka pääasiallisesti seisoi paikallaan ja mitänyt liikuteltiin kymmeniä metrejä sillointällöin.
        Akkukaapelit eivät koskaan olleet irti seisomisen aikana ja aina starttasi kuin palmun alta. Voisi varmaan olla varteenotettava vaihtoehto vieläkin näin 2 vuoden jälkeen.
        -10 e93 325i
        -04 e46 320i
        -92 e31 850i 6speed
        -92 e30 325 cab
        -93 e36 M3
        -91 e36 325

Comment

• zeneg
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 1238
          • Oulu

akkua ostaessa tulee ottaa huomioon paljonko laturi työntää A/h. Eli siis jos laturi esim työntää 70a/h, tulee sinun ostaa vähintään 70a/h akkukin. Laturin latauksen näet sen kyljessä olevasta lätkästä. Toisaalta sitten on turhaa laittaa hirveän paljon isompaakaan akkua kuin laturi työntää,ei käytännön hyötyä siis juuri ollenkaan. Itselläni taitaa laturi antaa 65a/h ja akkuna toimii 75a/h akku ja autossa on biisivehkeitä+muuta.

Ja sitten itse kysymykseen: Itse suosittelen Varta:n akkuja eliniän sekä keston vuoksi.

Comment

• Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

Originally posted by zeneg View Post
            akkua ostaessa tulee ottaa huomioon paljonko laturi työntää A/h. Eli siis jos laturi esim työntää 70a/h, tulee sinun ostaa vähintään 70a/h akkukin. Laturin latauksen näet sen kyljessä olevasta lätkästä. Toisaalta sitten on turhaa laittaa hirveän paljon isompaakaan akkua kuin laturi työntää,ei käytännön hyötyä siis juuri ollenkaan. Itselläni taitaa laturi antaa 65a/h ja akkuna toimii 75a/h akku ja autossa on biisivehkeitä+muuta.

Ja sitten itse kysymykseen: Itse suosittelen Varta:n akkuja eliniän sekä keston vuoksi.

Ethän sä voi olla tosissas. Mun e36:sessa oli tehdasvarusteena tehokkaampi laturi, 140A. Akkuko muka olis pitäny olla vähintään 140Ah? Ei kai?!?

Comment

• jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16419
              • Asikkala

Laturin työntää A:ta, ei Ah:ta.

Comment

• Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

Mitä? Laturi antaa maksimissaan virtaa speksiensä mukaisen määrän (A), jonka akku kapasiteettinsa (Ah) puitteissa ottaa vastaan mm. lämpötilasta riippuvalla latausvirralla (A). Laturi ei voi olla liian suuritehoinen akkuun nähden. Liian pienitehoisella laturilla suurikapasiteettinen akku saattaa olla jatkuvasti osavarauksella, joka ei mahdollista tehokasta käynnistysvirtaa ja lyhentää akun kestoikää.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

Comment

• Lötkö
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 644
                  • Keskisuomi

Itellä on optiman punanen. Saman kylän mieheltä ostin auton ja sillä oli ollu se käytössä 7 vuotta vissiinkin,ekaan bemariinsa oli sen ostanut ja nyt minulla kolmatta vuotta käytössä ja nätisti pelaa.

Comment

• JTMD
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 834
                    • Helsinki

Kaivelin nettiä TM:n testistä vuodelta -06

Trane, Banner, Exide, Energie, Faam, Hella, Bosch ja Varta

Tossa järjestyksessä 1-8.

Haluaisin nähdä koko artikkelin noista tuloksista joten ei kai auta kun marssia kirjastoon ja katsoa. Kiinnostuin kyllä tosta Trane merkistä.

Missä ovat muut akkumerkit. Fulmen, Gaston, Energie ym:t? Voihan näissä ei niin tunnetuissa merkeissä olla jopa jotain hyviäkin tapauksia.

Mielestäni kuitenkin kannattaa aina miettiä minkä akun sinne autoon laittaa kun se on kerran se auton tärkein osa mikä sitä systeemiä pyörittää
                    -10 e93 325i
                    -04 e46 320i
                    -92 e31 850i 6speed
                    -92 e30 325 cab
                    -93 e36 M3
                    -91 e36 325

Comment

• Valkman
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 712
                      • Helsinki

Mielenkiintoinen tuo järjestys ainakin... Varta, perinteisenä akkuvalmistajana, joka mitään muuta taida edes kehitelläkkään onkin koko porukan viimeisenä... Jos löydät artikkelin, niin kerrohan edes, että testattiinko akun kestoikää millään tavalla...

Comment

• Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11079
                        • Oulu

Minä suosittelisin banneria omien kokemuksien pohjalta. Oli nimittäin yksi bannerin akku peltoautossa n. 2 vuoden ajan jolloin sitä kyllä kohdeltiin niin huonosti kuin vaan voi. yli 30 asteen pakkasellakin jaksoi aina veivata käytiin kylmänkin koneen ja nykyään (yli 4 vuotta ollut) toimii vieläkin hyvin porukoitten nissanissa. Tuossa samaisessa peltoautossa oli saadessa n. vuoden vanha vartan akku joka ei kestäny sitä rääkkiä kuin muutaman kuukauden. Myöskään exiden akuista ei ole oikeen hyviä kokemuksia.

Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

Comment

• Laakeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 983
                          • Rovaniemi

Itse sijoittasin hieman enemmän ja laittaisin punakantisen optiman. Omaan laitoin sellaisen, starttikin kuullostaa huomattavasti pirteämmältä. Loppujen lopuksi kaverin kautta sain uuden akun siihen hintaan, ettei eroa ollut tavalliseen kuin muutamia kymppejä. Tuolla saa nätisti vanhemmatkin moottorit käyntiin, kun antaa virtaa sen verta hyvin. Ja kestoikähän on aivan eri luokkaa kuin tavallisessa akussa.
                          E34 S38B38
                          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                          2gen RAM 5.9 cummins

Comment

• Wiking
                            BTCF Member
                            • Dec 2005
                            • 1647
                            • Laihia

Ite taasen suosittelen optiman yellow toppia, jos autossa vähänkään on poppeja..(korvaa virranantokyvyllään faradin konkkan)

Itellä hyvin kestäny popitusta ilman, että auto on käynnissä..
                            Ja kestää syväpurkauksenkin

hintaa oli ihan akkuliikkeestä ostettuna 200e...
                            Nyt
                            BMW 330e g21 M-Sport
                            Ennen
                            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

Comment

• Sampza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 1398
                              • Rovaniemi

Originally posted by JTMD View Post
                              Mielestäni kuitenkin kannattaa aina miettiä minkä akun sinne autoon laittaa kun se on kerran se auton tärkein osa mikä sitä systeemiä pyörittää
                              Itse panostin auton akkuun 150€ (tottakai uutena) ja ostin Optiman keltaisen sinne konttiin.. Hyvin on pelannut ainakin näin vuoden kokemuksella. Varmasti löytyy paljon hyviä akkuja edullisempaankin hintaan mutta olen tuosta optimasta kuullut pelkkää hyvää niin itse en paljon miettinyt edes muita vaihtoehtoja.

*E* Wikingille; näkyy olevan pohjoisessa halvemmat optimat
                              Myös mulla vaikutti osittain tuo poppihomma asiaan. Lisänä on vielä 2F konkka kontissa...
                              Last edited by Sampza; 31-10-2007, 20:43.
                              320d touring M-sport -09
                              320d -02
                              1250 Bandit S

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍