Originally posted by ojanhe7
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
525tds '92 alavääntö / heikko herääminen
Collapse
X
-
Originally posted by ioni View Postkerrohan ihmeessä minullekin, jos apu löytyy. Lähdetään yhdessä ristiretkelle etsimään tampereelta guruaE70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
-
En ole itsekään, ainakaan vielä, sitä pumpun ajoitusta heittokellolla säätänyt, mutta kyllä sen käsivaralla säätämälläkin saa aika lähelle oikeaa.
Eli tyyli on se, että muoveja edestä pois ja sopivilla avaimilla pumpun muttereita hieman löysälle. Sitten vaan testaamaan pienillä säädöillä, luultavasti aikaisemmalle, eli pumpun yläpäätä koneeseen päin. Ja pultit sopivasti kiinni että ei pääse pumppu liikkumaan ja kokeilemaan lähteekö paremmin käyntiin.
Jos lähtee hyvin käyntiin mutta kone kalisee liikaa, niin luultavasti jo liian aikaisella.
No pakko kuitenkin sanoa, että entisillä venyneillä ketjuilla en koskaan saanut säädettyä pumppua sellaiseen asentoon, että kone ois lähteny hyvin käyntiin ja samalla kalina ei ois ollu kohtuulliseen kovaa. Myös tyhjäkäynti oli hieman humpaavaa ja auto tärisi tyhjäkäynnillä.
Ketjuja vaihtaessani ymmärsin miksi. Koska myös nokka-akseli jää ketjun venymisen seurauksena ajooitukseltaan jälkeen ja lisäksi ketju pääsee kaasua löysätessä liikkumaan pyörällä hieman(lenkit kuluvat). Eli tyhjäkäynti humppaa koska ajoitus muuttuu koko ajan pikkuisen.
Mutta jos ei aiempaa kokemusta pumpun säädöstä (ja myös nokka-akseli kannattaa säätää, koska sitä voi helposti säätää portaattomasti, Mielellään uusi pultti tilalle) niin ei kannata yksin kokeilla. Ja nokka-akselin säätö tuskin yksin onnistuukaan jos ei omista BMW-merkkisiä apulaitteita.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostEli tyyli on se, että muoveja edestä pois ja sopivilla avaimilla pumpun muttereita hieman löysälle. Sitten vaan testaamaan pienillä säädöillä, luultavasti aikaisemmalle, eli pumpun yläpäätä koneeseen päin. Ja pultit sopivasti kiinni että ei pääse pumppu liikkumaan ja kokeilemaan lähteekö paremmin käyntiin.
Jos lähtee hyvin käyntiin mutta kone kalisee liikaa, niin luultavasti jo liian aikaisella. .
Jossain threadissa joku kehui tehneensä tuon säädön koneen käydessä tyyliin käännetään aiemmalle, ja kun kone rupeaa kalisemaan, käännetään hiukan takas. Suositteletko tuota?
Originally posted by ockelbo4500 View PostNo pakko kuitenkin sanoa, että entisillä venyneillä ketjuilla en koskaan saanut säädettyä pumppua sellaiseen asentoon, että kone ois lähteny hyvin käyntiin ja samalla kalina ei ois ollu kohtuulliseen kovaa. Myös tyhjäkäynti oli hieman humpaavaa ja auto tärisi tyhjäkäynnillä.
Ketjuja vaihtaessani ymmärsin miksi. Koska myös nokka-akseli jää ketjun venymisen seurauksena ajooitukseltaan jälkeen ja lisäksi ketju pääsee kaasua löysätessä liikkumaan pyörällä hieman(lenkit kuluvat). Eli tyhjäkäynti humppaa koska ajoitus muuttuu koko ajan pikkuisen. .
Originally posted by ockelbo4500 View PostMutta jos ei aiempaa kokemusta pumpun säädöstä (ja myös nokka-akseli kannattaa säätää, koska sitä voi helposti säätää portaattomasti, Mielellään uusi pultti tilalle) niin ei kannata yksin kokeilla. Ja nokka-akselin säätö tuskin yksin onnistuukaan jos ei omista BMW-merkkisiä apulaitteita.--
ioni
"What's red and bad for your teeth?
A brick."
Comment
-
-
hmm...tuohan kuulostaa yksinkertaiselta...jopa näin insinöörikin tajuaa
Jossain threadissa joku kehui tehneensä tuon säädön koneen käydessä tyyliin käännetään aiemmalle, ja kun kone rupeaa kalisemaan, käännetään hiukan takas. Suositteletko tuota?
mitäs tahtoo sanoa venynyt ketju? siis onko kokemusta millaisista kilometreistä suunnilleen puhutaan? Onko oireena aina tuo humppaaminen eli kun nyt ei humppaa, niin voinko olettaa ettei ole liikaa venynyt? takana 330tkm.
Ja nokka-akselin säätöön ei siis tarvitse välttämättä erikoislaitteita, jos on vain toinen henkilö pitelemässä nokka-akseli oikeassa asennossa kun toinen kiristää pultin.(ketjupyörä on siis vain pultilla kiinni akselin päässä, ei ole kiilaa)
Ja minä olen aika kaukana(Tampereen seudulta), koska liikun Sotkamo-Oulu välillä lähinnä.
Ps. Ongelmalapsi varmasti rempannu näitä enempi kuin minä.Itellä eka bemari.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
Comment