Announcement

Collapse
No announcement yet.

peltipakosarjojen mittoja/kokoja ja tekijöitä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2027
    • Riihimäki

    #31
    Originally posted by Jonsku View Post
    tosin nokan jyrkkyys vaikuttaa ainoastaan venttiilin aukeamisnopeuteen, ei siihen kuinka pitkään se on auki..
    Kyllä "jyrkemmällä" nokalla yleensä tarkoitetaan nimenomaan asteluvultaan suurempaa akselia eli venttiili nimenomaan on pitempään auki. Myös nosto on yleensä suurempi, eli venttiili avautuu enemmän, mutta ei välttämättä. Sitten "edellisistä riippumatta" myös nokan rampit voi olla erilaiset jotka vaikuttavat avautumis/sulkeutumisnopeuteen ja siihen kuinka pitkään venttiili on kokonaan auki.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #32
      Tuo pakosarja-hommeli nyt vaan on omakohtaisesti kokeiltu dynossa, eikä tosiaan vertaillessa näe oikein mitään ellei saa käyriä päällekkäin ja samasta autosta. Ääni on kivampi ja tulevissa muutoksissa asia onkin ehkä eri, mutta ei tuosta todellakaan kannata aloittaa. Jos se jotain tekee, niin korkeintaan hieman tasoittaa vääntökäyrää. Ei ole nyt vaan skannattuna dynolappua että voisi vertailla vaikkapa harisen saamiin vastaaviin, jotka ilmeisesti on ajettu vakio pakosarjalla.

      Yleensäkin pitäis muistaa, että nuo vakiot ei välttämättä ole yhtään liian pientä putkea (tai erikokoista verraten "parempiin"), mutta muodon ja pituuden takia eivät välttämättä virity oikein millekään kierrosalueelle. Vakionokilla pakosarjan vaihdon vaikutus voi olla vaikkapa +-1hp parhaimmillaan, kun pakosarja ei pääse toimimaan ja auttamaan kaasunvaihdossa vaikka oltaisiinkin sen kannalta parhaalla kierrosalueella.

      Parhaan hintalaatusuhteen ensimmäisenä muutoksena saa M5x moottorissa ohjelmoinnista/ruiskun vaihdosta, ja on vielä käytettyyn aikaankin nähden paras. Yksittäisenä muutoksena tämä pesee kaikki pakopuolen muutokset, nokan vaihdot ja imupuolen muutokset.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Radar
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 120
        • Schrick-Region

        #33
        Originally posted by Jonsku View Post
        Moottori on kokonaisuus, jos vaihtaa pakosarjat paremmin virtaaviin niin niistä ei hyötyä ole ellei nokkiakin muuta samalla (kuten cell tuossa ylempänä sanoikin).
        Nokat on vaihdettu, siksi ko. mekaanikko suositteli niiden pakosarjojen vaihtoa.

        Täytynee käydä näyttämässä noita kiina-supersprinttejä paikalliselle rallisäätäjälle että mitä mieltä se niistä on. Muuten muotoilu on kuten alkuperäisissä mutta hieman huolestuttaa tuo laipan seutu ja siellä olevat pykälät. Ebaysta 83e, ei paha hinta

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #34
          Originally posted by racing02 View Post
          Kyllä "jyrkemmällä" nokalla yleensä tarkoitetaan nimenomaan asteluvultaan suurempaa akselia eli venttiili nimenomaan on pitempään auki. Myös nosto on yleensä suurempi, eli venttiili avautuu enemmän, mutta ei välttämättä. Sitten "edellisistä riippumatta" myös nokan rampit voi olla erilaiset jotka vaikuttavat avautumis/sulkeutumisnopeuteen ja siihen kuinka pitkään venttiili on kokonaan auki.

          Hmm.. väittäisin että kyse on puhekielessä esiintyvästä väärästä termistä (kuten esim. öljynlauhdutin - öljynjäähdytin, "200 on tuplasti suurempi kuin 100" jne..). Kyllä "jyrkkyys" kuvaa nokka-akselin nokan jyrkkyyttä eikä aukiolevuuden astelukua jota taasen kuvataan aukioloajalla asteissa.


          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #35
            Originally posted by Radar View Post
            Nokat on vaihdettu, siksi ko. mekaanikko suositteli niiden pakosarjojen vaihtoa.
            Muuttaa asiaa aikalailla. Se vaan, että jos sinne on nyt vaihdettu pelkät nokat, moottorinohjauksen säädöstä/vaihdosta saa vielä huomattavasti enemmän hyötyä kuin putkihommista. Jos nyt oikein muistan, niin tuohon yhteen 328 tuli keskialueelle n. 50nm lisää vääntöä ja huipputehot nousi lähes 20hp, verrattaessa vakioboksiin/ohjelmaan kun autoon oli vaihdettu nokat. Niin ja sen jälkeen sillä pystyi ajamaan myös kylmänä ja pienillä kierroksilla, sekä kulutus putosi joitain litroja. Laput on ugissa niin ei pääse tarkistamaan.

            Eipä näillä saarnoilla tosin ole juuri koskaan merkitystä, 99% tapauksista viritykset aloitetaan silti ihan väärästä päästä ja pidetään moottorinohjauksen roolia merkityksettömänä. Nämä jutut on monelle kuin NFS, +14hp tuosta palikasta ja +2hp tuosta, saa laitella missä järjestyksessä huvittaa. Se prosentti sitten nauttii eri tavalla. Eikä tämä kommentti sitten ollut sinulle tai kenellekään muullekaan suoraan suunnattu, vaan ihan yleinen huomio. Jokainen saa harrastaa ja pääasia että se tuottaa itselle iloa.

            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Radar
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 120
              • Schrick-Region

              #36
              Originally posted by Cell View Post
              Muuttaa asiaa aikalailla. Se vaan, että jos sinne on nyt vaihdettu pelkät nokat, moottorinohjauksen säädöstä/vaihdosta saa vielä huomattavasti enemmän hyötyä kuin putkihommista. Jos nyt oikein muistan, niin tuohon yhteen 328 tuli keskialueelle n. 50nm lisää vääntöä ja huipputehot nousi lähes 20hp, verrattaessa vakioboksiin/ohjelmaan kun autoon oli vaihdettu nokat. Niin ja sen jälkeen sillä pystyi ajamaan myös kylmänä ja pienillä kierroksilla, sekä kulutus putosi joitain litroja. Laput on ugissa niin ei pääse tarkistamaan.
              Tällä hetkellä ajatuksena on että ensin köyhän miehen putkiviritykset [pakosarjat ja kevyempi/virtaavampi cat-back] paikoilleen ja sitten suoraan kunnon säätöön tod.näk joko karalalle tai hariselle. Tosin nyt on Ouluun tullut pari uutta säätöpaikkaa niin täytyy ensin kysellä niiltä luonnistuuko homma.

              Laita ihmeessä kaikki info mainitsemastasi 328:sta vaikka privaan tai johonkin sopivaan ketjuun jos onnistuu? Danke

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2027
                • Riihimäki

                #37
                Originally posted by Jonsku View Post
                Hmm.. väittäisin että kyse on puhekielessä esiintyvästä väärästä termistä (kuten esim. öljynlauhdutin - öljynjäähdytin, "200 on tuplasti suurempi kuin 100" jne..). Kyllä "jyrkkyys" kuvaa nokka-akselin nokan jyrkkyyttä eikä aukiolevuuden astelukua jota taasen kuvataan aukioloajalla asteissa.
                Ehkä noin voi olla jossain valistuneissa piireissä. Väitän silti että noin 80% "jyrkempiä" nokkia moottoreihinsa vaihtavista ei ole ikinä kuullutkaan nousurampeista tms. nokka-akselin suunnitteluparametreista, mutta jonkinlainen asteluku niistä yleensä ilmoitetaan. Näinollen "jyrkkä nokka" on yleinen slangisana virityskäyttöön tarkoitetulle tai sitä varten muutetulle nokka-akselille joissa jokseenkin poikkeuksetta on alkuperäisestä eroavat venttiilin aukioloajat. Itse en aiemmin ole kuullut tuota sinun tulkintaasi termistä vaikka se ihan järkeenkäypä onkin. En ala väittelemään enempää - eri mieltä saa olla.
                Last edited by racing02; 26-01-2010, 16:57.

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4645
                  • Tuusula

                  #38
                  Originally posted by racing02 View Post
                  Ehkä noin voi olla jossain valistuneissa piireissä. Väitän silti että noin 80% "jyrkempiä" nokkia moottoreihinsa vaihtavista ei ole ikinä kuullutkaan nousurampeista tms. nokka-akselin suunnitteluparametreista, mutta jonkinlainen asteluku niistä yleensä ilmoitetaan. Näinollen "jyrkkä nokka" on yleinen slangisana virityskäyttöön tarkoitetulle tai sitä varten muutetulle nokka-akselille joissa jokseenkin poikkeuksetta on alkuperäisestä eroavat venttiilin aukioloajat. Itse en aiemmin ole kuullut tuota sinun tulkintaasi termistä vaikka se ihan järkeenkäypä onkin. En ala väittelemään enempää - eri mieltä saa olla.

                  Olen täysin samaa mieltä
                  Jos nokan jyrkkyyttä muuttaa, muuttuu samalla aukioloajatkin joten sikäli ne ovat naimisissa keskenään. Loppupeleissä tämähän on pelkkää pilkunnussimista
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • dumppi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 4351
                    • sotkamo

                    #39
                    mitään en noista mitoista ja muista älyä mutta tämmönen kysymys heräsi:think

                    pakoputkea tuossa irrotellessa katkesi kaikki laippojen pultit vaikka kesällä viimeks auki käytetty ilman ongelmia

                    eli peltisatsi pitänee tilata (ei tarviis mikään kallis kyllä olla) tuohon m52b25 koneelliseen kiikkuun.. minkälainen kannattais laittaa ja mistä sais halvimmalla jonkun kiina sarjan tai muuten vaan halvan vai kannattaako niitä kiina satseja ees harkita:think??

                    satsin jatkoksi on tuommonen kaverin hitsailema vajaat 2.5" rosteriputkisto ilman katteja ja välipönttöjä varastossa odottamassa... ja jos sillä mitään merkitystä pakosarjan valintaan on niin imusarja olis tarkotus vaihtaa m50b25 imusarjaan ja mahdollisesti ehkä myös megaruutta olis tulossa jos vaan rahat riittää:think
                    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                    e36 325i coupé R.I.P
                    e30 316 2d
                    e36 318is coupé
                    e36 323i 4d ac schnitzer replica


                    Käyttis: e39 523i 4d
                    Originally posted by rizzo
                    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                    |Sotkamo Connection|

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎