Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vantteen kehien pinnoittaminen epoksilla?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    Vantteen kehien pinnoittaminen epoksilla?!?

    Olisi tarvetta saada 2-osaisiin vanteisiin talven kelit kestävä kiiltävä ulkokehä.

    Kiillotus + vahaus on liian työlästä ylläpitää. Kiillotus + lakkaus vie ilmeisesti kunnon kiillon alumiinista. Olenkin mietiskellyt noita kirkkaita epokseja (jotenkin ohennettuna), koska epoksihan (riippuu laadusta) on varsi hyvin alumiiniinkin tarttuva (jos puhdas ja rasvaton pinta).

    Ongelma on tuo levittäminen! Epoksithan ovat itsesiliäviä, joten jonkilainen pensseli levitys voisi onnistua...ehkä? Toisaalta tekisi mieli ruiskuttaa, mutta ongelmaksi muodostunee epoksien liian suuri viskositeetti ruiskukäyttöön...kai?

    Onko kellään kokemusta metallin pinnoittamisesta epoksilla? Ideahan voipi olla järjetön, mutta lennokkaitakin kommentteja kuunnellaan tälläkertaa varsin avoimin mielin
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8
  • Nisti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 705
    • På Gränsen

    #2
    Lakkaa ei kannate laittaa muutenkaan. Se ei kestä kiillotetulla pinnalla, vaan halkeaa ja päästää veden ym. paskan alle. Tästä sitte seuraa hapettuminen jne. Kiillotetut vanteet näin talviaikaan on kyllä hiukan ongelmallisia kohteita
    "MURPHY'S LAW"
    "Whatever can go wrong will go wrong,
    and at the worst possible time,
    in the worst possible way"

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Aksa P View Post
      Olisi tarvetta saada 2-osaisiin vanteisiin talven kelit kestävä kiiltävä ulkokehä.

      Kiillotus + vahaus on liian työlästä ylläpitää. Kiillotus + lakkaus vie ilmeisesti kunnon kiillon alumiinista. Olenkin mietiskellyt noita kirkkaita epokseja (jotenkin ohennettuna), koska epoksihan (riippuu laadusta) on varsi hyvin alumiiniinkin tarttuva (jos puhdas ja rasvaton pinta).

      Ongelma on tuo levittäminen! Epoksithan ovat itsesiliäviä, joten jonkilainen pensseli levitys voisi onnistua...ehkä? Toisaalta tekisi mieli ruiskuttaa, mutta ongelmaksi muodostunee epoksien liian suuri viskositeetti ruiskukäyttöön...kai?

      Onko kellään kokemusta metallin pinnoittamisesta epoksilla? Ideahan voipi olla järjetön, mutta lennokkaitakin kommentteja kuunnellaan tälläkertaa varsin avoimin mielin
      kokeile, niin me muut tiedämme miten ei pidä tehdä jonkunhan se tiedekokeilu on aloitettava!

      Originally posted by Nisti View Post
      Lakkaa ei kannate laittaa muutenkaan. Se ei kestä kiillotetulla pinnalla, vaan halkeaa ja päästää veden ym. paskan alle. Tästä sitte seuraa hapettuminen jne. Kiillotetut vanteet näin talviaikaan on kyllä hiukan ongelmallisia kohteita
      pysyy ne kiiltävänä läpi vuoden kun nysvää tarpeeksi usein
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • Nisti
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2007
        • 705
        • På Gränsen

        #4
        Originally posted by Eepo View Post
        pysyy ne kiiltävänä läpi vuoden kun nysvää tarpeeksi usein
        Tiedän. Noita hommia moottoripyörä puolella harrastaneena, mulla ei ainakaan riitäis hermot siihen jatkuvaan hinkkaamiseen ja vahan kanssa läträämiseen, mutta kukin tyylillään
        "MURPHY'S LAW"
        "Whatever can go wrong will go wrong,
        and at the worst possible time,
        in the worst possible way"

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Nisti View Post
          Tiedän. Noita hommia moottoripyörä puolella harrastaneena, mulla ei ainakaan riitäis hermot siihen jatkuvaan hinkkaamiseen ja vahan kanssa läträämiseen, mutta kukin tyylillään
          Epoksin kunnollinen tarttuvuus vaatisi kuitenkin ainakin kevyttä pohjien karhentamista. Tosimies tietysti valaisi vanteet epoksiin, kiillottaisi reunan epoksin ja työntäisi luun pihalle.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            #6
            Originally posted by Eepo View Post
            kokeile, niin me muut tiedämme miten ei pidä tehdä jonkunhan se tiedekokeilu on aloitettava!
            Pitää varmaan kokeilla. Tarttee vaan ensin selvittää sopiva epoksi tohon touhuun, ettei sitten kellastu tai muuten mee ihmeellisen väriseksi. Koepaloja pitää varmaan tehdä pohjille, että selviää sopivat välineet ja tekniikka. Samalla näkee käykö hommaassa kuten lakan kanssa, että paras kiilto katoaa:think

            Originally posted by Eepo View Post
            pysyy ne kiiltävänä läpi vuoden kun nysvää tarpeeksi usein
            Kokemusta on tästäkin yhden talven verran, mutta oli se vähän turhan kovaa hommaa.
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Epoksin kunnollinen tarttuvuus vaatisi kuitenkin ainakin kevyttä pohjien karhentamista. Tosimies tietysti valaisi vanteet epoksiin, kiillottaisi reunan epoksin ja työntäisi luun pihalle.
              Kyllä se epoksi ottaa täysin kiiltäväänki alumiiniin kiinni, kunhan ei ole yhtään rasvaa pinnassa. Lisäksi epoksi pitäisi levittää heti kiillotuksen ja puhdistuksen jälkeen, että pinalle jää madollisimman lyhyt aika hapettua. Oksidikerroksen päällä tuo epoksi kuulemma pysyy heikommin.
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Kyllä mä hieroisin sen vähintään kuivalla 320 paperilla tai märällä 400:lla ennen maalausta. Saakos pulverimaalia jo värittömänä? Kuultava metallihohto onnistui ainakin jo 90-luvulla.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎