Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpö ongelmia 528 -96

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaja
    Newbiemmer
    • Dec 2007
    • 14

    Lämpö ongelmia 528 -96

    Ostin syksyllä -96 528:n joka ei ole puhaltanut kovinkaan kuumaa lämppäristä, ja eilen lämppäristä tuli vain kylmää ilmaa.
    Olin töihin menossa ja hetken päästä alkoi moottorin lämmöt nousta punaiselle, pysäytin motarin pientareelle ja pellin avattuani huomasin että höyry nousee paisuntasäiliön korkista.

    Pimeää oli, eikä fikkaria yms. valonlähdettä, eikä mitään nestettä mitä voisi lisätä.
    Jatkoin hissukseen matkaa ja pysähtelin pariin kertaan tarvittaessa jäähylle, kunnes pääsin ihmisten ilmoille.

    Jäähdytys nestettä sain läträttyä järjestelmään n. 5 litraa, osa tuli kyllä pois koska yritin ilmata sitä kone käynnissä ja ilmaruuvit löysällä (syyläristä ja ylävesiletkusta).

    Helvetillinen höyry oli tuloksena mun ilmaus sessiosta, mutta ongelma ei poistunut.
    Edelleen kone lämpenee liikaa eikä lämppäristä silti tule lämmintä kuin vasta n. 2500 rpm jälkeen.

    Onko vika ilmalukossa, vai onko jotain ikävämpää remonttia tiedossa?

    Autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu termari, vesipumppu ja syyläri hieman ennen kuin auton ostin.

    Mikä neuvoksi, että saisin auton kuntoon ?
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    melkeimpä ei tuossa tilanteessa auta kuin ilmata paremmin ja selvittää onko jäähdytysnesteessä pakokaasua -> kannentiiviste/kansiremontti joka on hyvinkin mahdollinen jos keitit koneen jo..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • kizmoudbz
      Newbiemmer
      • Oct 2006
      • 14
      • pohjanmaa

      #3
      Ilmaa

      Tuskin on suurempaa vikaa sanoi kuka mitä tahansa. Aluksi pitäisi saada ilmattua ja sitten voi tutkia katoaako nestettä johonkin. Esim. omassani oli heti liikkeestä kotiin ajettaessa lämmönnousu ongelmaa, arvasin oikein eli ilmaa järjestelmässä.
      Sain ilmattua, ja löytyipä sitten myöhemmin vuotokohtakin eli termarikotelon kansi joka on aika lapsellisesti suunniteltu. Ja siinä voi olla niin pientä tiivistys vikaa tai hiushalkeamaa ettei edes paljain silmin huomaa, vuotonesteet voi sitten löytyä syylärin alta vänkärin puolelta, kylmänä ei edes ehkä vuoda mutta kun lämpö ja paine kasvaa niin alkaa tihkumaan.

      Kokenut huoltomies osaa ilmata tuon asiallisesti, tavalliset tollot ei jaksa edes yrittää.
      Ajattele jos autosi edellinen omistaja on laittanut auton kiertoon juuri noiden lämpöongelmien vuoksi, eli aluksi yrittänyt saada kuntoon, tehnyt vesipumppuremontin kun nesteet vähentyneet, ei ole auttanut niin vaihdettu vielä syylärikin. Mennyt rahaa paljon hukkaan vaikka ongelma olisi ollut vain parinkympin muovinpala tai ilmakupla järjestelmässä...Ja kun ongelmat jatkuneet niin hermot loppuneet eli auto vaihtoon...

      Eli; Aluksi kunnon ilmaus ja koneen kuumaksi käyttö, tutki tihkuuko nesteitä jostain asiaankuulumattomista paikoista, sen jälkeen halvin ja helpoin yritys olisi uusi termarikotelonkansi ja samalla termostaatti, samalla vaihdatat nesteet ja pesetät jäähdytysjärjestelmän niin ilmaavat sen kunnolla... Eikä kannattaisi mihinkään nyrkkipajalle viedä kun ammattimiehilläkin asenne / ymmärrys ongelmia tuon ilmausjutun kanssa.

      Kansipahvit näissä autoissa kyllä kestää, urbaani legenda että vois kärähtää jos vähän lämmöt käy punaisella..

      Comment

      • |parsakaali|
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 997

        #4
        Niinhän se noissa tahtoo olla ettei niistä mene paffi kovin helpolla, vesipumpun vielä vaihtasin tuossa yhteydessä...

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Koneen tyyppivikana on vesipumpun siipien irtoaminen akselistaan n. 200tkm paikkeilla. Eiköhän se ole tässäkin tapahtunut.

          [edit: hups, pitäisi ottaa silmä käteen ja katsoa ennenkuin huutelee, sehän olikin vaihdettu...]
          Last edited by Cell; 06-01-2008, 13:05.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Will_E39
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 920
            • Seinäjoki

            #6
            OT: oliko noissa m52 koneissa se vesipumppu alkuperäsenä muovi-vai metallisiipinen?
            e39 520ia-96

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              Hällä edellinen omistaja vaihtanut juuri ennen myyntiä vesipumpun.

              Noh, jos ei ole orkkisosa niin onhan se mahdollista, että on asennettu paskaa.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Wille83
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 98
                • Tampere

                #8
                Originally posted by tuftuf View Post
                OT: oliko noissa m52 koneissa se vesipumppu alkuperäsenä muovi-vai metallisiipinen?
                Taitaa olla muovisiipinen kaikissa alkuperäisenä...:think


                EDIT: Jos lämppäristä tulewe vain kylmää ilmaa on tällöin vesipumppu paskana... ei väliä koska vaihdettu. Noita ilmalukkoja ei muodostu itsestään... ainoastaan silloin kun jäähdytyspiiriin tehdään remonttia.
                Last edited by Wille83; 07-01-2008, 12:16.

                Comment

                • zaci
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 459
                  • Kuopio

                  #9
                  Onko ilmaus suoritettu syyläri-, pumppu- ym. remontin jälkeen tämän ohjeen mukaan? Itse tuossa syksyllä tein ilmauksen kyseiseen koneeseen ja sen saa tehä kyllä huolella em. ohjeiden mukaan kaverin kanssa, jos kaiken litkun haluaa saada menemään.. Ilmaushan ei siis onnistu vain ruuveja kääntämällä.
                  BMW F20 120xDa 2016 140kW

                  Comment

                  • Wille83
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 98
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by zaci View Post
                    Onko ilmaus suoritettu syyläri-, pumppu- ym. remontin jälkeen tämän ohjeen mukaan? Itse tuossa syksyllä tein ilmauksen kyseiseen koneeseen ja sen saa tehä kyllä huolella em. ohjeiden mukaan kaverin kanssa, jos kaiken litkun haluaa saada menemään.. Ilmaushan ei siis onnistu vain ruuveja kääntämällä.

                    Edellinen omistaja kuulemma vaihtanut pumpun... varmaan syksyllä. Eli vaihdosta on monta kuukautta... ilmalukko ei odottele... se hyppää heti silmille

                    Comment

                    • zaci
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 459
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by kaja View Post
                      Ostin syksyllä -96 528:n joka ei ole puhaltanut kovinkaan kuumaa lämppäristä, ja eilen lämppäristä tuli vain kylmää ilmaa.

                      Autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu termari, vesipumppu ja syyläri hieman ennen kuin auton ostin.
                      Originally posted by Wille83 View Post
                      Edellinen omistaja kuulemma vaihtanut pumpun... varmaan syksyllä. Eli vaihdosta on monta kuukautta... ilmalukko ei odottele... se hyppää heti silmille
                      Kuulostaisi siltä, että ilmaus on kuitenkin jäänyt edelliseltä omistajalta puolitiehen, jos em. osat on vaihdettu juuri ennen auton ostoa ja kuumaa ei ole tullut koskaan niinkuin topicin aloittaja mainitsee.. Tuohon yhtäkkiseen lämpöongelmaan en ota kantaa, vain tuohon ilmausyritykseen.
                      BMW F20 120xDa 2016 140kW

                      Comment

                      • _koukku_
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 44

                        #12
                        ilmaaminen

                        kone pitää kyllä ilmata huolella mutta ei se kovin vaikeaa oo.. mä ilmasin just oman m52b25 koneeni niin että lämmöt sisällä täysille rupesin kaatamaan vettä koneeseen, niin paljon kuin meni. mopo käyntiin ja kunnolla kierroksia noin 3000rpm, ja sitten ilma ruuvit auki kiinni auki kiinni vähän aikaa. lisäsin vettä jos oli pinta laskenu ja samaa toistoa. kun vettä ei enää menny imin ylimääräen pois, noin 4-5 desiä. eikä oo ollu mitään ongelmaa lämpöjen kanssa. aika häjyltä hommalta kylläkuulostaa jos on ajettu pitkään niin ettei vesi oo kiertäny kunnolla...

                        ps: kunnon kierrokset on kaiken tärkein asia tässä hommassa

                        Comment

                        • Wille83
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 98
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by zaci View Post
                          Kuulostaisi siltä, että ilmaus on kuitenkin jäänyt edelliseltä omistajalta puolitiehen, jos em. osat on vaihdettu juuri ennen auton ostoa ja kuumaa ei ole tullut koskaan niinkuin topicin aloittaja mainitsee.. Tuohon yhtäkkiseen lämpöongelmaan en ota kantaa, vain tuohon ilmausyritykseen.
                          Juu... en kyllä usko, että autolla olisi ajettu tuo neljä kuukautta ennen kuin tuo lämpölukko alkaisi aiheuttamaan ongelmia. Lämpölukko yleensä esiintyy kannessa mäntien kohdalla koska korkein kohta jäähdytysjärjestelmässä (näin on meikäläiselle väitetty). Tämän vuoksi myös vaikea ilmata.

                          Lämpölukko ei myöskään vaikuta siihen, että lämppäri ei puhalla lämmintä ilmaa hyttiin (koska jäähdytysneste pääsee lukosta huolimatta kiertämään)...vaan vesipumpun hajoaminen.

                          Comment

                          • Talakem
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2007
                            • 59
                            • Helsinki

                            #14
                            Mulla oli myös syylärin raot täynnä pikimäistä peetä alakulmissa ja ylhäällä. Eipä ilma jäähdyttänyt. Putsasin varovasti moottoripesuaineella ja harjalla ja kohtalaisella vedenpaineella. Lämmöt tippu oleellisesti.

                            Ei tosin keittänyt aikaisemminkaan...
                            - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

                            Comment

                            • kaja
                              Newbiemmer
                              • Dec 2007
                              • 14

                              #15
                              Dodii, vika selvisi ja korjattu.
                              Ylävesiletkun klemmarit olivat ilmeisesti syylarin vaihdon yhteydessä jäänyt löysälle ja koeponnistuksessa jo 0,3barin paine aiheutti neste vuotoa, myös syylärin korkki oli rikki.
                              Korjaus oli edullinen, eikä pelko kansipahvin palamisesta onneksi toteutunut.
                              Nyt lämppäri puhaltaa lämmintäkin
                              Kiitokset vielä asian osaavalle BMW-huoltomiehelle.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎