Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:n istuimet, selkäkipuja vai ei?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Frozzu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 147
    • Hämeenlinna

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Niin, eikös tämä kovuus ole enempi-vähempi sitä ristiselän tukea, jota monet hakee? Komfortit kuulosta ehkä sitten paremmilta sun tilanteeseen, vaikkei niistä kokemusta mulla olekaan.
    Itselle vaan tuo kovakohta sattuu aivan väärälle paikkaa ja siksi selkä kipeytyy, ei tue yhtään oikeasta kohtaa vaan painaa liian ylhäältä, jolloin alaselkä jää tukematta. Vähän parani tuon ristiselän pumpun avulla, joka asennettiin jälkikäteen, mutta eipä nuo siltikään hyvät penkit kyllä ole.

    Voi olla parempi, ettei tuhlaa rahojaan noihin penkkeihin, jos ne ei selkeää etua tuo vanhoihin verrattuna. Täytyy katsoa kesäkeleillä, jos tuntuu että tarvitsee enemmän tukea niin katsoo asiaa uudestaan.
    Skoda Fabia 1.4 TDI sport -08

    Ex: Peugeot 406 coupe 2.0i -99
    Ex: Fiat Punto -02
    Ex: Kawasaki versys -07
    Ex: Honda CBR 600 F -03
    Ex: BMW 530i e39 -02
    Ex: Ford Mondeo 2.0 clx -93
    Ex: Fiat barchetta -95

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Minusta E39 sportit on selkeästi parhaat penkit saatavillaolevista. Siis verrattuna Comforteihin taikka Vakiolankkuun.

      Comfortit on ihan jees, mutta ainakin omaan makuun sivuttaistuki aivan liian olematon.

      Pelimies asentaisikin sitten nuo E38:n Contour-jakkarat! Noissa on Comfortin säädöt (eli löytyy tuo taittuva selkänoja) mutta myös säädettävä reisituki ja sivuttaistuet about kuten Sport-jakkarassa !



      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Frozzu
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 147
        • Hämeenlinna

        Originally posted by teropa View Post
        Minusta E39 sportit on selkeästi parhaat penkit saatavillaolevista. Siis verrattuna Comforteihin taikka Vakiolankkuun.

        Comfortit on ihan jees, mutta ainakin omaan makuun sivuttaistuki aivan liian olematon.

        Pelimies asentaisikin sitten nuo E38:n Contour-jakkarat! Noissa on Comfortin säädöt (eli löytyy tuo taittuva selkänoja) mutta myös säädettävä reisituki ja sivuttaistuet about kuten Sport-jakkarassa !

        Tero
        Kyllähän sitä voisi laittaa noi sportit tai muut, mutta ei tahdo löytyä kovinkaan paljon noita. Mistä porukka ostelee noita?
        Skoda Fabia 1.4 TDI sport -08

        Ex: Peugeot 406 coupe 2.0i -99
        Ex: Fiat Punto -02
        Ex: Kawasaki versys -07
        Ex: Honda CBR 600 F -03
        Ex: BMW 530i e39 -02
        Ex: Ford Mondeo 2.0 clx -93
        Ex: Fiat barchetta -95

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by Frozzu View Post
          Kyllähän sitä voisi laittaa noi sportit tai muut, mutta ei tahdo löytyä kovinkaan paljon noita. Mistä porukka ostelee noita?
          Kurkkaas nää:


          => "Originele lederen interieurs"
          => "KLIK HIER ..."

          ja



          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • H4ck
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 659
            • Helsinki/Eesti

            Itellä on jatkuvasti selkä kipeä comfort penkeistä. Pitäis varmaan sitä ristiselän tuentaa säätää, jospa on sen vika.
            Varaosat, huolto ja maalaus.

            -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

            Comment

            • AC_Tomppa
              Newbiemmer
              • Jan 2011
              • 11
              • Espoo

              Täytyypä nyt itsekin kantaa kortensa kekoon tähän penkkikeskusteluun, kun olen e92:lla, jossa sporttipenkit, ajanut nyt nelisen kuukautta.

              Säätöä penkissä piisaa, eli nämä:

              1. Penkin korkeus
              2. Penkin etureunan kallistus
              3. Selkänojan kallistus
              4. Reisituen syvyyssäätö

              Näillähän pitäisi saada penkki kuin penkki toimimaan, eikö niin? Ei, ei saa.

              Auto on 320CDA ja ajettu 80.000km, joten penkit ovat jotakuinkin uudenveroiset. Kuitenkaan en saa niitä millään säädettyä sellaiseen asentoon, ettei alaselkä mene jumiin hetkessä etenkin oikean jalan puolelta.

              Automaatti kun on, niin jalkaa tarvitsee liikuttaa juuri tasan kaasulta jarrulle ja takaisin. Näin ollen kytkinpolkimen painamiseen vaadittava liikehdintäkin jää pois, mutta siltikään homma ei toimi.

              Olen todennut seuraavaa:

              1. Penkin etureunan kallistus on liian jyrkkä, vaikka sen säätää ihan alimpaan mahdolliseen asentoon. Tulee sellainen fiilis, että takamus on kupissa ja jalat roikkuvat kupin reunan yli, eli reiden tukea on aivan liikaa.
              2. Kaasujalka lepää jatkuvasti reiden kohdalta penkkiä vasten, mikä aiheuttaa painetta reiteen. Penkin tuominen eteenpäin ei auta, koska jalan geometrian muuttuminen aiheuttaa sen jälkeen kipuja pohjelihakseen, joka kaasupolkimen asennon vuoksi on jatkuvassa jännityksessä.
              3. Ristiseläntuki on lähinnä vitsi (puuttuu kokonaan) ja tuntuu siltä, kuin istuisi kupissa selkä kyyryssä koko ajan, vaikka änkisikin takapuolensa tiukasti selkänojaa vasten.
              4. Rattiin on vaikea ylettää (riittämätön syvyyssäätö) paitsi jos penkin tuo "liian" eteen.
              5. Penkin sivutuet tekevät penkistä hyvin kapean suhteessa polkimiin (ja minulla on superkapea takamus), jolloin paine reisiin korostuu.

              Olen 177/70kg, joten hoikka ja normipituinen. Luulisi penkin olevan edes jotenkin suunniteltu tällaiselle keskivertokaverille? Aiemmassa autossani (Audi A4 / 2003) oli ihan vakiopenkit, eikä ikinä selkä kipeytynyt vaikka miten pitkään ajoi. Minulla ei ole mitään selkäkipuhistoriaa, joten tämä on tullut aivan täytenä yllätyksenä.

              Ainoa ratkaisu mitä olen tuohon ongelmaan löytänyt, on:

              1. Penkin korkeussäätö aivan alimpaan mahdolliseen asentoon. (kaasujalka suoristuu).
              2. Istuminen aivan tiukasti alaselkä kiinni selkänojassa.
              3. Selkänojan nostaminen jopa luonnottoman suoraan asentoon. (ei tunnu mukavalta).
              4. Penkin siirtäminen niin eteen kuin mahdollista, jolloin kaasupolkimen / jarrun käyttö tuntuu epämukavalta.
              5. Penkin etureunan liiallisen kallistuksen vähentäminen, nostamalla penkin kiskoja lattian ja kiskon väliin tulevilla välikappaleilla penkin takaa. (ryhdyn kokeilemaan varmaan pian).
              6. Erillisen ristiseläntukipussin hankkiminen ja asentaminen joko penkin pinnalle tai verhoilun alle. (aion ostaa pussin piakkoin)

              Joka tapauksessa, karmea kokemus kaikkiaan, enkä ole ikinä moiseen törmännyt. Autoja, joissa selkäni ei ole kipeytynyt:

              VW Kleinbus (-68)
              VW Kupla (-72)
              Toyota Tercel (olikohan -86?)
              Nissan Sunny (-93)
              Ford Fiesta (-95)
              Nissan Almera (-99)
              VW Golf (-88 / -97 / -2000)
              VW Polo (2003)
              Audi A4 (2003)
              Skoda Fabia (2009)

              Ja nyt vuoden 2007 e92 sporttipenkeillä, eikä pysty olemaan.

              Aikamoista premium luokan laatua.

              p.s. Oli autohuollon aikana lainassa pari päivää vakiopenkeillä varustettu 116i (2010) ja myös sen penkin etureunan kallistus oli niin järkyttävä, että selkä oli romuna 5 minuutin ajon jälkeen.

              p.p.s Näemmä tämä on ihan tyypillinen ongelma E92:sten kanssa... http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=126316
              Last edited by AC_Tomppa; 04-01-2011, 17:15.

              Comment

              • loukkis
                Bimmer Rookie
                • Jul 2003
                • 73
                • Vantaa

                Originally posted by AC_Tomppa View Post
                p.s. Oli autohuollon aikana lainassa pari päivää vakiopenkeillä varustettu 116i (2010) ja myös sen penkin etureunan kallistus oli niin järkyttävä, että selkä oli romuna 5 minuutin ajon jälkeen.
                Ainakin näissä 5-sarjalaisissa penkin etureunan saa niin alas, että väistämättä tulee tunne, että tippuu itsekin istuimelta jalkatilaan mikäli etureunan tiputtaa niin alas kuin säädöt antavat myöden.
                320d LCI

                Comment

                • jukkae
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3506
                  • 70800

                  Originally posted by AC_Tomppa View Post
                  Täytyypä nyt itsekin kantaa kortensa kekoon tähän penkkikeskusteluun, kun olen e92:lla, jossa sporttipenkit, ajanut nyt nelisen kuukautta.

                  Säätöä penkissä piisaa, eli nämä:

                  1. Penkin korkeus
                  2. Penkin etureunan kallistus
                  3. Selkänojan kallistus
                  4. Reisituen syvyyssäätö

                  Näillähän pitäisi saada penkki kuin penkki toimimaan, eikö niin? Ei, ei saa.

                  Auto on 320CDA ja ajettu 80.000km, joten penkit ovat jotakuinkin uudenveroiset. Kuitenkaan en saa niitä millään säädettyä sellaiseen asentoon, ettei alaselkä mene jumiin hetkessä etenkin oikean jalan puolelta.

                  Automaatti kun on, niin jalkaa tarvitsee liikuttaa juuri tasan kaasulta jarrulle ja takaisin. Näin ollen kytkinpolkimen painamiseen vaadittava liikehdintäkin jää pois, mutta siltikään homma ei toimi.

                  Olen todennut seuraavaa:

                  1. Penkin etureunan kallistus on liian jyrkkä, vaikka sen säätää ihan alimpaan mahdolliseen asentoon. Tulee sellainen fiilis, että takamus on kupissa ja jalat roikkuvat kupin reunan yli, eli reiden tukea on aivan liikaa.
                  2. Kaasujalka lepää jatkuvasti reiden kohdalta penkkiä vasten, mikä aiheuttaa painetta reiteen. Penkin tuominen eteenpäin ei auta, koska jalan geometrian muuttuminen aiheuttaa sen jälkeen kipuja pohjelihakseen, joka kaasupolkimen asennon vuoksi on jatkuvassa jännityksessä.
                  3. Ristiseläntuki on lähinnä vitsi (puuttuu kokonaan) ja tuntuu siltä, kuin istuisi kupissa selkä kyyryssä koko ajan, vaikka änkisikin takapuolensa tiukasti selkänojaa vasten.
                  4. Rattiin on vaikea ylettää (riittämätön syvyyssäätö) paitsi jos penkin tuo "liian" eteen.
                  5. Penkin sivutuet tekevät penkistä hyvin kapean suhteessa polkimiin (ja minulla on superkapea takamus), jolloin paine reisiin korostuu.

                  Olen 177/70kg, joten hoikka ja normipituinen. Luulisi penkin olevan edes jotenkin suunniteltu tällaiselle keskivertokaverille? Aiemmassa autossani (Audi A4 / 2003) oli ihan vakiopenkit, eikä ikinä selkä kipeytynyt vaikka miten pitkään ajoi. Minulla ei ole mitään selkäkipuhistoriaa, joten tämä on tullut aivan täytenä yllätyksenä.

                  Ainoa ratkaisu mitä olen tuohon ongelmaan löytänyt, on:

                  1. Penkin korkeussäätö aivan alimpaan mahdolliseen asentoon. (kaasujalka suoristuu).
                  2. Istuminen aivan tiukasti alaselkä kiinni selkänojassa.
                  3. Selkänojan nostaminen jopa luonnottoman suoraan asentoon. (ei tunnu mukavalta).
                  4. Penkin siirtäminen niin eteen kuin mahdollista, jolloin kaasupolkimen / jarrun käyttö tuntuu epämukavalta.
                  5. Penkin etureunan liiallisen kallistuksen vähentäminen, nostamalla penkin kiskoja lattian ja kiskon väliin tulevilla välikappaleilla penkin takaa. (ryhdyn kokeilemaan varmaan pian).
                  6. Erillisen ristiseläntukipussin hankkiminen ja asentaminen joko penkin pinnalle tai verhoilun alle. (aion ostaa pussin piakkoin)

                  Joka tapauksessa, karmea kokemus kaikkiaan, enkä ole ikinä moiseen törmännyt. Autoja, joissa selkäni ei ole kipeytynyt:

                  VW Kleinbus (-68)
                  VW Kupla (-72)
                  Toyota Tercel (olikohan -86?)
                  Nissan Sunny (-93)
                  Ford Fiesta (-95)
                  Nissan Almera (-99)
                  VW Golf (-88 / -97 / -2000)
                  VW Polo (2003)
                  Audi A4 (2003)
                  Skoda Fabia (2009)

                  Ja nyt vuoden 2007 e92 sporttipenkeillä, eikä pysty olemaan.

                  Aikamoista premium luokan laatua.

                  p.s. Oli autohuollon aikana lainassa pari päivää vakiopenkeillä varustettu 116i (2010) ja myös sen penkin etureunan kallistus oli niin järkyttävä, että selkä oli romuna 5 minuutin ajon jälkeen.

                  p.p.s Näemmä tämä on ihan tyypillinen ongelma E92:sten kanssa... http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=126316
                  Laita siihen Tercelin tai Kleinbussin penkit?

                  Comment

                  • AC_Tomppa
                    Newbiemmer
                    • Jan 2011
                    • 11
                    • Espoo

                    Jep, tässä 116i:ssä ei saanut kallistusta muutettua ollenkaan, kuin oli ihan perusjakkara. Hehe, no Kleinbussin kuskin penkki tossa muuten olisikin varastossa, täytyykin kokeilla jos vaikka nuo ensiaputoimet eivät auta...

                    Niin, tai sitten pitäisi kokeilla näitä, mutta kun ei viittisi tonnikaupalla uhrata arpapeliin:

                    Last edited by AC_Tomppa; 04-01-2011, 17:47.

                    Comment

                    • JoSa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2008
                      • 155
                      • Pyhäjärvi

                      Ihme selkä tieten mulla kun bemaria ollu ylivoimasesti paras ajaa paskalla selällä.. :think 3 välilevyä selästä posahtanu ja bemari ollu ainoa auto mikä ei vedä selkää lukkoon ajaessa... On ollu muutama e34 niin sportti penkeillä kun normi penkeilläkin. Nyt on e39 perus nahkajakkaroilla ja ajamisesta voi nauttia.

                      Comment

                      • wta
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 641
                        • ------

                        Itsellä on välilevyn pullistuma lannerangassa ja selkä on tosi herkkä kipeytymään istuessa. Penkki kuin penkki ristiselän tuella tai ilman nin selkä kipeytyy jos ei säädä penkkiä selälle sopivaksi. Olen järkeillyt asian niin, että pysty suunnassa vaikuttava paine pitää saada pois selkärangalta, jotta selän lihaksiin ja rankaan ei tule rasitusta. Tällaiset penkin säädöt ovat toimineet minulla.

                        Penkin selkänoja aivan autoiluun nähden aivan luonnottoman makuuasentoon. Tällöin penkin joutuu vetämään melko lähelle jotta ylettyy polkimiin ja rattiin. Ratin luonnollisesti joutuu säätämään melko lähelle jotta yltää, siis jos ei ole apinan käsivarsia. Välillä vähän hävettää ajella noin, kun teineillä on tapana maata siellä autossa kun se on niin urheilullista, mutta tämä on melkeimpä ainoa keino jolla selkä ei kipeydy. Kannattaa kokeilla.

                        Omassa autossani ei ole ristiseläntukea mutta aikaisemmin kun oli niin sitä tuli välillä käytettyä sen vuoksi kun semmoinen oli, mutta huomasin että se rasitti selkää normaalia enemmän kun "painoi" selän notkolle. Tämä oli myrkkyä ainakin minun selälleni varsinkin jos selkänoja oli pystyhkössä asennossa. Tuollainen yliryhdikäs asentokaan ei tuntunut olevan selälle hyvä vaihtoehto, jos rangalle tuli pystykkäissuuntaista painetta.

                        Comment

                        • Valtsude
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2007
                          • 739
                          • Jyväskylä

                          Itelläni tosi herkkä selkä ja nykyisessä autossa on ensimmäiset penkit, joilla pystyy ajamaan pitkää matka-ajoakin ilman kipuja. E34:sen sporttipenkit siis.

                          E30- ja E36-lättäpenkeillä oli aika tuskaa lähteä ajamaan jotain 400km reissua, kun matkan jälkeen oli kaikki paikat selästä ihan jumissa. Reisituen pituussäädön puuttumisenkin ansiosta jalat ja persaus kipeänä, vaikka oonkin vain 174cm pitkä. E21:sen jakkarat tosin ne vasta huonot olikin.
                          E34

                          Comment

                          • Römpsä
                            BTCF Member
                            • Jun 2010
                            • 821
                            • Jyväskylä

                            ite tykännyt e36 sportti jakkaroista, mutta emäntä valitteli että niskatuet eivät ole häävit, ja että käy kipeäksi.
                            Bmw F11 520dA Touring -12
                            EX:Bmw E61 530dA -04
                            EX:Volkswagen Passat 2.0tdi 4-Motion -07
                            EX:BMW E46 320d Touring -04
                            EX:Bmw E39 525iA Touring -02
                            EX:Bmw E46 320d Touring -03
                            EX:Bmw E36 318Is Limited Edition Class II -94

                            Comment

                            • smpovers
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 2372
                              • Tammela

                              Mun mielestä bemareissa on aika hyvät penkit verrattuna muihin autoihin. Olen itse 194cm pitkä ja kaikkiin autoihin en vaan sovi... Korkeus mulla on säädettynä alimpaan asentoon. Alla oleva lista on vaan oma mielipide eri autojen penkeistä

                              Kokemukset vakiopenkeistä.
                              e28: Hyvät perus penkit istua. Ei tule selkä kipeäksi.
                              e30: Kyl nässäkin istuu kun vaan saa hyvän asennon. Sivutuki aika heikko...
                              e34: Mielestäni todella hyvät istua. Sanoisin että parhaiten mulle sopii e34 vakiopenkit kyynärnojilla...
                              e36 sportpenkit: Vakio penkkejä paremmat. Tarpeeksi säätöjä. Hyvä istua.


                              Volvo 940: omaan makuun liian korkea. Vaikea saada hyvä ajoasento. Tähänkin tottuu.
                              Ford Escort mk3: Mielestäni paremmat istua kun mk5 escortin penkit.
                              Renault Megane -97. Aivan järkyttävän pehmeät ja päin persettä muotoillut istuimet. Sopii ehkä pienempi kokoiselle kaverille.
                              Renault Mascot. Penkki olisi hyvä jos ristiselässä olisi enempi täytettä. Muuten tulee selkä kipeäksi pienemmilläkin matkoilla.
                              Opel Ascona B. Mukavan tuntuiset penkit. Ei valittamista.
                              BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                              BMW 330d touring e46 -05
                              Ford Cortina Mk2 1600 -70
                              ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                              Comment

                              • Noppe
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 535
                                • Veneen alla

                                Kaikki bemarin penkit ollu ihan hyviä omalle perseelle. e34 ja e30 sporttipenkit ollu parhaimmat. Tuossa emännän e46 sportit ei tue enää niin hyvin kun nuo vanhemmat näin pientä ihmistä. Selkä menee vähän pitemmillä matkoilla kipeäksi jos on yhtään ristiseläntukea kohotettuna.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎