Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tds tyhjäkäynnin nosto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    Tds tyhjäkäynnin nosto

    Eli ei sinällään niin haittaavakaan vika, mutta aiheuttaa pientä täryytystä tyhjäkäynnillä, koska ainakin kierroslukumittarin mukaan tyhjäkäynti luokkaa 650-700rpm. Autohan siis on E34 tds, -95 vuodelta.
    Paljonkohan tälläisen moottorin tyhjäkäynti tulisi oikeasti olla? Ja voiko sitä säätää muualla kuin merkkiliikkeen piuhan nokassa, jossa luullakseni säätöä voidaan tehdä noin +-100rpm.
    Joku nyt tietysti kommentoi että korjaa se vika, älä nosta tyhjäkäyntiä, mutta luulen että vika on jo parhaat päivänsä nähneessä pumpussa, joten en sitä viitsi vaihtaa kun muuten toimii hyvin. Jakopää on rempattu jne. Tyhjäkäynti on vain aina minulla ollessa ollut noin alhaalla.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • ongelmalapsi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1063
    • Hämeenlinna

    #2
    ohjeena 750+-50 rpm
    toki ilmastointi päällä käy hieman kovemmin. kyllä se pumppu siitä sanoo itsensä irti usko pois nm. kokemusta on!
    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
    GMC Topkick C6500 rollback -95
    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
    E46 330xiA -02
    Chrysler neon -99

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      No toi pumpun hajoaminen joskus on tietysti hyvin luultavaa, toivottavasti ei nyt ihan muutamaan kymmeen tuhanteen vielä hajois(ml.358tkm), mutta noin lievitystoimenpiteenä tyhjäkäyntiä vois hieman nostaakin.
      Nyt siis kysynkin, että voiko sitä säätää millään muulla kuin siellä merkkiliikkeen piuhassa? Jos jollain esim. laitteet joilla säätö onnistuu(oulussa) niin voisin ko. toimenpiteestä hieman maksaakin. Merkkiliikkeellä toi varmasti maksaa vähintään 30-40e.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • citi524td
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 75
        • Porvoo/Lahti

        #4
        en tiedä voiko tuota tehdä muuten kuin liikkeessä.
        itse menen tämän viikon aikana kokeilemaan tuota tyhjäkäynnin nostoa.. kunhan ilmottavat milloin niiden laitteet tulee saksasta huollosta

        sit nähdään auttaako se mitn.
        e39 530d -99 257hv/579nm
        vw kupla -57
        ex. e34 525tdsa -95
        ex. mb 123 300tdta -81
        ex. e34 540ia -93
        ex. e34 524td
        ex. e38 740ia
        ex. e30 320 cabrio

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Ilmoittelepa sitten vaikka tähän viestiin vaikutuksista. Itellä ei kiire tuon kanssa, niin pitääpä katella tilannetta
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • ongelmalapsi
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1063
            • Hämeenlinna

            #6
            Omasta e34 nostettiin sillon kun vanha pumppu temppuili eipä siitä pitkäksi aikaa ollut apua. pumpun vaihto niin eipä ollut ongelmia enää. tuolloin kävin bosch diesel huollossa jossa nostettiin tyhjäkäynti noin 800rpm
            -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
            -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
            -Voimaa.com Ohjelmoinnit
            -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
            -Ilmastointi huolto alkaen 69€
            Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
            GMC Topkick C6500 rollback -95
            Ford F-350 4X4 Wrecker -97
            E46 330xiA -02
            Chrysler neon -99

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Tuli tuossa vanhoja keskusteluja lukiessa vastaan tollanen pumpun tiivisteen vuotaminen. Muistelen että omassakin autossa toi pumppu on kyljistään ollut jo pitempään hieman kostea, eli varmaan näin ekana toimenpiteenä pitääkin vaihtaa se pumpunkannen tiiviste. Jospa se sillä paranisi.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • citi524td
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 75
                • Porvoo/Lahti

                #8
                tänään auto kierrosten nostosta. ei auttanut mulla ainakaan. sanovat vaan että syöttöpumppu vika. niimpä tietysti.. paskan menin ostamaan
                piti olla vika vain siirtopumpussa.. noh pumppuhan se on toikin mut pirun paljon kalliimpi 1786€ paikallisesta bmw merkkiliikkeestä. asia on nyt vireillä ja uutta pumppua tarvittas nyt pikasesti ja vaikka sen asentajaakin ku 2vko päästä kuusamoon töihin ja pitäs saada toimimaan
                e39 530d -99 257hv/579nm
                vw kupla -57
                ex. e34 525tdsa -95
                ex. mb 123 300tdta -81
                ex. e34 540ia -93
                ex. e34 524td
                ex. e38 740ia
                ex. e30 320 cabrio

                Comment

                • ongelmalapsi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1063
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Ei se tiivisteistä parane loppu mikä loppu, piste
                  -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                  -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                  -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                  -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                  -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                  Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                  GMC Topkick C6500 rollback -95
                  Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                  E46 330xiA -02
                  Chrysler neon -99

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 923
                    • Sotkamo--Oulu

                    #10
                    Mulla nyt ei onneksi vielä taida se pumppu ihan finaalissa olla, koska sen toimita aina minulla ollessaan ollut samanlainen. Olen ajanut tosin vasta noin 15tkm, mutta toimii siis tyhjäkäynnin pientä mataluutta lukuunottamatta hyvin. Eikä se tyhjäkäynti hae, on vain matalalla. Oulun diesel Turusella sano, että säädä pumpun kantta hitusen samalla kun vaihtaa tiivisteen.
                    Jos mulla on se vuoto muualla(en ole vielä asiaa tarkemmin katellut) kuin sen yläkannen välissä niin sitten en koske koko pumppuun, vaan annan olla kun kerran toimii ja alan metsästää jostain pumppua varastoon odottamaan vaihtoa.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • citi524td
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 75
                      • Porvoo/Lahti

                      #11
                      ei se nyt sitä tarkota et jos ongelmalapsella on ollu samanlaista vikaa et kaikkien muidenki autoissa on tismalleen sama vika
                      kaikkihan on mahdollista.. uskosin ainakin ettei samat viat ole joka autossa
                      e39 530d -99 257hv/579nm
                      vw kupla -57
                      ex. e34 525tdsa -95
                      ex. mb 123 300tdta -81
                      ex. e34 540ia -93
                      ex. e34 524td
                      ex. e38 740ia
                      ex. e30 320 cabrio

                      Comment

                      • jabala
                        Newbiemmer
                        • Sep 2006
                        • 4

                        #12
                        Itsellä samaa vikaa alkanut olemaan. Puolilämpöisellä koneella alkaa tyhjäkäynti joskus aaltoilemaan. Nyt mittarissa n.350 tkm ja vika ilmaantui muutama tuhat sitten. Silloin ku vika ilmenee, tuntuu tehoja olevan hieman hukassa.
                        Mikäs tämän aiheuttaa, määränsäätimen takaisinkytkentäpotikka? En viitsisi avata pumppua, saako esim. Forten diesel-lisäaineella pientä tekohengitystä aikaan?

                        Aika erikoinen veto kyllä boschilta muutenkin laittaa peruspotikka naftan sekaan lillumaan. Olisi voinut miettiä esim. induktiivista potikkaa tms. heti alkuun.

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 923
                          • Sotkamo--Oulu

                          #13
                          Itse kävin Oulun Diesel Turuselta hakemassa tiivisteen niihin kahteen yläkenteen. En niitä kuitenkaan vielä vaihtanut koska kun pumppua tutkin niin näkyvää vuotoa siinä ei vielä ole, eli ei tiputa dieseliä, vaikka pinnaltaan onkin sellaisen pölyisen dieselkerroksen peitossa.
                          Lisäksi vaihtointoa pienensi se kun Turusella sanoivat, että sitä tyhjäkäyntiä ei välttämättä kärsi nostaa sitä kantta liikuttamalla ilman että ilmaantuu muita ongelmia. Tyhjäkäynti voi kuulema alkaa humputtamaan yms. joten koska mulla nyt ei se tyhjäkäynti vielä hae niin annetaan olla tiivisteet piirongin laatikossa.
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 923
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            Nostetaanpas vanhaa topikkia uudestaan esille. Eli kilometrejäkin välissä taas kertyny 6-7tkm ja muuten rallattelee, mutta edelleen tyhjäkäynti alhaalla mennään. Mullahan tää tyhjäkäynti siis kuulostaa auton ulkopuolelta erittäinkin hyvältä(ei humppaa), mutta auton sisällä tympeältä, koska koko auto tunnustaa tärisevän alhaisten käyntikierrosten vuoksi. Alkaa tympiä jos ajaa esim. kaupungissa.
                            No sain tässä sen verran aikaiseksi,että soitin Oulun wetterille ja kysyin että voiko sitä pumppua piuhan nokassa säädellä, niin kuulema voi. Ja ilmeisesti siksi koska -95 mallisessa E34:ssa on jo toi uudemman mallin pumppu ja DDE2 luullakseni.
                            Mutta arvatkaapa hinta tyhjäkäynnin nostolle, 70€ !!! Ohjelman käyttö kuulema maksaa. En oo menossa näin opiskelijabudjetilla Wetterille näköjään.

                            Arvelin että jos viikonloppuna sais aikaiseksi vaihtaa ne pumpun kannen tiivisteet lopultakin uusiin niin tulis siinä samalla kikkailtua sen kannen sijainnin kanssa. Eli Hammermodea arvelin kokeilla.
                            Ja kysymyskin ois eli millä se määränsäädin kannattaa puhdistaa vai kannattaako sitä puhdistaa ollenkaan? Kokemuksia? Ja onkos jollain kokemusta ton kannen siirtelystä tämän mallin pumpussa?
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • mihu
                              Bimmer Rookie
                              • May 2005
                              • 46
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by ockelbo4500 View Post
                              Nostetaanpas vanhaa topikkia uudestaan esille. Eli kilometrejäkin välissä taas kertyny 6-7tkm ja muuten rallattelee, mutta edelleen tyhjäkäynti alhaalla mennään. Mullahan tää tyhjäkäynti siis kuulostaa auton ulkopuolelta erittäinkin hyvältä(ei humppaa), mutta auton sisällä tympeältä, koska koko auto tunnustaa tärisevän alhaisten käyntikierrosten vuoksi. Alkaa tympiä jos ajaa esim. kaupungissa.
                              No sain tässä sen verran aikaiseksi,että soitin Oulun wetterille ja kysyin että voiko sitä pumppua piuhan nokassa säädellä, niin kuulema voi. Ja ilmeisesti siksi koska -95 mallisessa E34:ssa on jo toi uudemman mallin pumppu ja DDE2 luullakseni.
                              Mutta arvatkaapa hinta tyhjäkäynnin nostolle, 70€ !!! Ohjelman käyttö kuulema maksaa. En oo menossa näin opiskelijabudjetilla Wetterille näköjään.

                              Arvelin että jos viikonloppuna sais aikaiseksi vaihtaa ne pumpun kannen tiivisteet lopultakin uusiin niin tulis siinä samalla kikkailtua sen kannen sijainnin kanssa. Eli Hammermodea arvelin kokeilla.
                              Ja kysymyskin ois eli millä se määränsäädin kannattaa puhdistaa vai kannattaako sitä puhdistaa ollenkaan? Kokemuksia? Ja onkos jollain kokemusta ton kannen siirtelystä tämän mallin pumpussa?
                              Pikakommentti tähän pumppuasiaan, kun aikoinaan tuli kärvisteltyä oikein kunnolla...Autona 525 TDSA -94

                              Itsellä humppasi (tyhjäkäynti putosi hetkittäin niin alas, että meinas kone hyytyä etenkin kovalla sähkökuormalla) ennen kovasti. Tyhjäkäynnin nosto onnistui silloisella bemariliikkeellä täällä Hyvinkäällä (oli Boschin oma softa, varmaan usealla muulla ei pysty...) ja oli hetken "hyvä". No, sitten rupes ottaan niin paljon pannuun, että selvittelin pumppuasiaa enemmänkin. Vanhan tiivistysurakka olisi maksanut jonkun 600-700 euroa ainakin, joten tehdasuusi pumppu alkoi kiinnostaa.

                              Ja, kas...Hintoja selvitellessä Tammer-Diesel tarjosi töineen n. 1.400 euroon , mutta Hämeen Diesel (Hämylinnassa) tarjosi töineen n. tonniin. No, ei se ihan pikkuraha ole sekään, mutta että 400 euroa "ilmaa"...nyt hyvä

                              Ja niin, kyllä se pumppu taitaa olla sitä sekundaosastoa näissä bemuissa. Muuten kovinkin tyytyväinen...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎