Announcement

Collapse
No announcement yet.

..Apukoulu automaattivaihteista..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shuko
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 739
    • Forssa

    #16
    Originally posted by -Tapi
    En ole vielä löytänyt käyttöä vanhan ZF4HP22:sen "manuaaliasennolle", mutta sportille löytyy käyttö juuri ennen ohitusta ja kärryä vetäessä. D:lla kiihdytys kickdownia käyttäen on yhtä nopeaa kuin sportillakin, mutta koska sportilla turbiini ei lukitu, saa kierrokset nopeammin tehoalueelle ja ikäänkuin pudotettua yhden vaihteen pienemmälle maantienopeudessakin.
    Ite käytän myös sporttia ohituksiin, mutta onko kellään tietoa, mitä loota siitä tykkää, että nyitää pykäliä edestakas.. sportilla pykälä pienemmälle -> ohitus -> takas ecolle. Meinaan, tuossa mun lootassa kun vaihtaa takas ecolle niin sen oikein huomaa ku se nykäsee suuremman pykälän sisään. Auto o tuo sigissä oleva, eli loota on varmaankin 4hp22 (?).
    G31 520d M-Sport '18
    Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

    Comment

    • 730ia
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1457
      • pohjois-pohjanmaa, oulu

      #17
      nii se tekee mullakin, siinä ku tekee :wink:

      voiko muuten noilla laatikoilla vetästä d:ltä 3 pesään? meitsillä on nappi josta valitaan sport-economy-manual. mites ku kärryä vetää, pitääkö ajaa kolmosella vai voiko vetää d;llä?
      F20 118d Aut.
      ________
      Volvo S40
      MB W204
      e90 320d
      e46 coupe
      e32 730ia

      Comment

      • Tykki
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 197
        • Ii

        #18
        Originally posted by Laxa
        Joo enpä noista automaattilootista mitään tiedä ko olen ajellut sellaisella vasta ½ vuotta, mutta siltä se tuntuu että sen 5 vaihteen jälkeen olisi vielä yksivaihde ... Kertokaas viisaammat että mikä on tämä ns. ylivaihde sitten mistä olen kuullut puhuttavan... esim isäukon vanhassa volvossa, jossa oli 4 vaihteinen loota + ylivaihde(vippaviitonen).
        Samalta tuo omassa tuntuu välillä että olis "vippakuutonen"
        laatikon "kytkin" eli turbiini lukittuu, eli luisto loppuu. siksi tuntuu kuin se sun "ylivaihde" menisi päälle.
        "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
        -Andy McCoy

        Comment

        • jpeltoma
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 600
          • pirkanmaa

          #19
          Mulla nelonen (-94 -tdsa) on ainaskin hyvä kärryn/vaunun veto vaihde. Siihen sitä ainaskin tarvitaan, sillon saa moottorin vääntävimmät kiekat sovitettua vaunun veto nopeuksille.
          __________________________________________________ ________________________
          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

          Comment

          • jakusa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 515
            • Lempäälä

            #20
            zf 4hp 22 lootassa 4 vaihde on ylivaihde. niissä uudemmissa 5 vaihteisissa mitä käytettiin ainakin e34 5 vaihde on ylivaihde.

            kärryä voi mielestäni vetää hyvin D:llä, en ainakaan itse ole tarvinut 3,2,1, vaihteita käyrryä hinatessani, tosin en ole mikään himokaravaanari =) tietty jos jää seilaamaan kahden vaihteen välille ni kannattaa lukita pienemmälle.
            -after all is said and done more is said than done-


            Comment

            • jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

              #21
              Välitykset tietty riippuu autosta/mallista. Mun TDSA:ssa on todella harvat välitykset. Kun D:llä nostaa kierrokset maksimiväännön kohdalle eli sinne 2300 tienoille. Niin silloin matkamittarissa lukee 140 km/h....
              ja kiekkamittarin punanen on siellä 5000 tietämissä.... Eli toisaalta jos haluan ajella semmosta tasasta 90 km/h kärryn/vaunun kanssa niin sillon
              on D-asennossa kiekkoja koneessa jotain 1000 eikä mitään vääntöä....

              Tosiasia on että näät TDSAn välitykset on tarkotettu autobahn nopeuksille.
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15229
                • Ajamisen Iloa

                #22
                E36iA opastusta:

                4 silloin kun vedät esim vaunua tai isoa peräkärryä. itse ainakin valitsen sopivampaa sisään jo ennen mutkaa noilla pakko vaihteilla. samoin letkassa ajellessa kaupunkialueilla usein käytän noita jotta saa parhaiten hyödynnettyy moottorijarrutukset, 4 ja 3 on vuoristoon tarkoitettu. 2 on sitä varten et laitat sportin päälle ja 2 silmään ni auto lähtee viivalta ku tykin suusta ja sit heti siitä d:lle, muuten potkii rajottaja samantien.

                et tälleen esim. kannattaa ensin lukaista manuaalista vaihteisto jakso ja sitten kelata omilla aivoilla ja kokeilla. Ihan hyvin kyllä voi aja niinkin ettei ikinä käytä niitä.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • illinois
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 68
                  • Raceland

                  #23
                  Originally posted by Meisseli
                  Tarviiko N-asentoa johonkin? Sen mitä olen tomaateilla ajellut niin aina pysähtyessä (siis pidemmäksi aikaa kuin liikennevaloihin tai vastaavaan) laitan P-asentoon, eipähän lähde ainakaan valumaan mihinkään suuntaan.
                  Talvella jos joudut ikävään luistoon ja haluat vedon pois, niin N-asento on tarpeen.
                  DetroitDieselandia

                  Comment

                  • sailor
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 369
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Talven lähestyessä on hyvä muistaa että (e36) W-asennossa ja laittamalla 4 silmään saa tehtyä uskomattoman lähdön millaisesta paikasta tahansa. Winter asentoa kannattaa käyttää myös hitaassa (80-100km/h) maantieajossa, mikäli maasto on mäkistä. Pitää suurimman vaihteen pitempään päällä, eikä heitä vaihtaessaan kahta pykälää alaspäin jos vauhti hiipuu.

                    Asia on helposti todettavissa kulutusmittarista vakkarin ollessa päällä.

                    Kuka tetää e36:n automaattilodjusta, notta tykkääkö pahaa fortekäsittelystä ilman että nostaa perän ilmaan. Eli pyöriikö siellä vermeet sisällä P ja N asennossa?

                    Jani

                    Comment

                    • tomaatti 325
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 207
                      • Heinola

                      #25
                      Edelliseen liittyen. Kannattaisko tyhjäkäyntiä paikallaan käyttää N vai P asennossa vai onko sillä väliä?
                      325 A Coupe -93

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #26
                        Kuinkas muuten tuo liikkeessä vaihtaminen, täytyykö olla sähköohjattu laatikko, että voi vaihtaa liikkeessä vaihtetta?
                        Auton laatikko on VIN decoderin mukaan 4HP-22/H, eli EI-sähköohjattu?
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • HJP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1282
                          • Helsinki

                          #27
                          Jep, eli e36:sessä S2 on paras yhdistelmä jos haluaa lähteä kisaamaan esim. 20-40kmh vauhdista. Vaikka lähtisit liikkeelle pienellä kaasulla, ei loota vaihda isompaa ennen kuin olet vinguttanut kohtalaisen pitkälle.

                          Ja talviasento + 2/3/4 tarkoittaa käytännössä sitä, että loota käyttää vain vaihdetta 2/3/4, eli jos on 4 asento päällä, niin laatikko käyttää vain vaihdetta 4. Näin ainakin ohjekirjan mukaan. Talviasento + D käyttää vaihteita 2-5, eli lähtee liikkelle kakkosella.

                          Comment

                          • AcS325
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 227
                            • Road to Jalalabad

                            #28
                            No neuvokaas minuakin kun en tiedä mikä loota mulla on auto on vm.-92 325ia sedan.


                            Automaatilla kun kiihdyttää voi kaveria oikean käden keskarilla viihdyttää.
                            "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                            Comment

                            • jake80
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 69

                              #29
                              Omaa kärryäni en meinaa millään saada lähtemään kuin tykin suusta, ainakaan ihan paikaltaan lähdössä.


                              Millä kierroksilla mitäisi sport+2-vaihde lähtö tapahtua?
                              Mulla laatikko ei anna rundeja kuin about 2500-2800 rpm ennenkuin lähdetään liikkeelle, ja tossa E36 325 -93 vääntöä alkaa löytyä vasta 3500rpm:stä.


                              Autossahan on siis vissiin kickdown ohjattu sähköllä vai mikä se nappi siellä kaasupolkimen alla voisi olla jos ei kickdown nappi. Ja mihinkäs sen piuhan pitäisi yhdistyä sieltä napista (siis johonkin ohjausboksiin varmaan mutta mihin ja mistä löytyy).

                              Comment

                              • Moonshine
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1018
                                • Järvenpää

                                #30
                                Originally posted by jake80
                                Mulla laatikko ei anna rundeja kuin about 2500-2800 rpm ennenkuin lähdetään liikkeelle, ja tossa E36 325 -93 vääntöä alkaa löytyä vasta 3500rpm:stä.
                                Öö, jarrullako pidät paikallaan? Jos, niin taitaa tehdä hieman kipeää laatikolle, viisaammat korjatkoot.
                                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎