Just työkaveri kävi Turbotec:llä MB 290TD:n kanssa. Siinähän on elektronisesti ohjattu jakajapumppu. Teholisää ei kertonut.
Originally posted by TuomasTee
Nämä viritysmenetelmät koskevat siis ainoastaan noita uusia d-koneita, vai? Eli tds:ssistä ei saa tehoa tuolla tavalla koska niissä on jakajapumppu, niinkö?
Korjatkaa käsitykseni jos olen väärässä ja kertokaa samalla voiko tds:lle tehdä samalla vaivalla jossain liikkeessä jotain.
Paljon olette noista säädättämisistä maksaneet? Savuttaako?
Siis kyllä mulla on jo lastu kuten myös se "köyhän miehen viritys". Se viimeksimainittu toimii matalilla kierroksilla niin oudosti, että epäilen, mitä kone tykkää siitä, lisääntynyt ruiskutusmäärä taitaa laittaa syötön ajoitukset perseelleen, se ilmeisesti jatkaa syöttöä liian myöhään tai jotain.
Eli haluaisin luotettavamman virityskonstin lastun, putkiston ja kartiofiltterin kaveriksi kuin tuo 3 euroa maksanut patentti. Onnistuuko tuollainen elektroninen juttu tai pumpun säätö jossain pajalla myös tds-koneessa? Mitä noista teidän 250hv/600Nm-virityksistä tykätään katsastuksessa?! Miten ne vaikuttaa päästöihin? Mitä päästöjä katsastuksessa mitataan? Merkitseekö muutkin kuin noki?
Kaverin 330d ix touring vm 2001 autoon tinalin lastun, ja on ollut paikalla n 2 vuotta. Hyvin on pelannut. Kivasti tuli lisää vääntöä 1500-3000 välille.
LDS turbon kaverin mukaan on suurin ongelma noissa vanhemmissa 3 lit dieseleissä turbon pakosiipien repeytyminen. Paras korjaus on X5 3.0d:n turbon vaihtaminen vanhan tilalle.
Tuntuu siltä, että kyllä tehoa saa lisää näihin diesel masiinoihin helposti, mutta se kestävyyshän tässä ongelma on jos autoa käyttää kuin amisteini.
Katsastus voi olla probleema kans, mutta mulle se ei ole ollut viimeisen 4 Bemun kanssa mikään onkelma, kun tulee vankkuri vaihdettua aina uuteen niin äkkiä, ettei konttorille ole asiaa. (kilometrit nääs...)
Nyt on tuo 530dA alla ja edellinen 530dA oli lastutettu, Karalalla. Hyvin toimi, säästin polttoainekulussa lastun hinnan pois jo ensimmäisenä vuonna. Kestävyydessä ei ollut ongelmaa, kun korvieni väli on toimiva, elikkä kaikki normaalit jäähdytyskäytöt yms. kuusenoksilla virpomiset tulee tehtyä huolella ja jos kenkää masiinalle annetaan, niin pelkkää gumminpolttoa ei koskaan.
Siis edellinen kiesi oli ajettu liki 330tkm josta lastutettuna 310tkm eikä mitään ongelmaa. Myydessä vaan hymyilytti ostajan koeajokeikka, kun äijällä näkyi takastullessa takahampaiden paikatki.. Ei tingannut edes alennusta.
En ole ehtinyt vielä käyttää uutukaista pajalla, nyt on mittarissa 44tkm, kilometrit tulee salakavalan nopeasti..
Kyllä siitä lähtee helposti 280 hp ja 600Nm.. mutta ei voimalinja kestä repimistä, vain järkevää ajoa ja jos polkee, niin valmiiksi vauhtia ja kierroksia pääakselilla, ettei napsahda..
Laatikon takia pidän kitkoja alla, kesät ja talvet... suttaa, ennenkuin napsahtaa...
oli tarkoitus käydä pajalla tässä kuussa, mutta joudun perskutti lähteen Norjaan muutamaks viikkoa ja siinä menee sit tämäkin kuukausi.
En muuten tekis tehopäivitystä, mutta se pudottaa kulutusta hiukan. (tietysti keveällä ajolla).
Tosin kulutus on kulueränä marginaalinen hankintahinnan ja verojen ohella, mutta ruokaa on murutkin.
:think
Nonnih, rupes tehopuute itseäkin kalvamaan, niin mikähän mahtaisi olla paras noista asennettavista teholaatikoista mitä on tarjolla? Ja autohan on 184 hepan versio 530DT:stä
Nostan vanhaa topickia vähän ylös hakusanalla "330D lastu" =)
Eli kyseinen auto, 184hepoinen manuaali. Järkevä ohjelmoiti tuolle?
Missä ja paljonko maksaa? joku vuosi sitten olin jutuissa kaverin kanssa joka kehui pelkällä ohjelmoinnilla luokkaa 230Hp 550N hintaan 600€
Toinen asia
Onko kukaan tutustunut tuon dieselin putkistoon, vakiona varmasti välttävä mutta kannattaako ohjelmoinnin myös uudistaa?
Vakiona tuolla olen jo noin 45tkm ajellu, mutta nyt alkas tuntumaan että jotain tarttis tehä.
F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
"think wise, think geek, be a engineer"
Onko kukaan tutustunut tuon dieselin putkistoon, vakiona varmasti välttävä mutta kannattaako ohjelmoinnin myös uudistaa?
Jep, eli ei. Katu-uskottavuudesta huolimatta vakioputki ei ahdista ohjelmoinnin yhteydessä jos auto on muuten vakio. Mitattiin viime viikolla vakioputkella 187 kW.. Eilisiltana syntyi uusi väliaikaisputki ja sillä tehoa tuli taas huomattavasti lisää mutta siitä lisää joskus paremmalla ajalla..
Onko putken vaikutusta pakolämpöihin/paineisiin mitattu? Tuo dieselin turbo on muutenkin perkuleen kovilla, joten olisiko vastapaineen pienentämisellä mitattavia positiivisia vaikutuksia kestävyyteen? Tehoihinhan tuo ei tosiaan vaikuta vakioissa, ainakaan periaatteessa, kuin pienenä pumppaushäviöiden laskuna, kun ilmaylimäärällä ajetaan joka tapauksessa. Vaikutukset tietty aika tarkkaan 0 pienellä kuormalla, mutta tossua antaessahan se ahdin vasta hikoilee.
Mitattiin viime viikolla vakioputkella 187 kW.. Eilisiltana syntyi uusi väliaikaisputki ja sillä tehoa tuli taas huomattavasti lisää mutta siitä lisää joskus paremmalla ajalla..
Mitäs muutoksia tuolle autolle on tehty.. 330D kuitenkin vai? Pelkällä ohjelmoinnilla tuo 187kW?
Onkohan kuinka luotettavaa, kun on näitä kavereita jotka tuuppaa softan autoon luvaten ~ +30kW/+100Nm vai onko järkevää penkissä säädättää. Lähinnä tuota hintapolitiikkaa mietin. Tuo penkissä optimointi sieppaa euroja enemmän, eikä eteläpohjaanmaan lähiseudulla taida olla mahdollisuuksia siihen (vai onko?)
F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
"think wise, think geek, be a engineer"
Mitäs muutoksia tuolle autolle on tehty.. 330D kuitenkin vai? Pelkällä ohjelmoinnilla tuo 187kW?
No ei todellakaan pelkällä ohjelmoinnilla.. Suuttimet, turbo, kansi ja ohjelma. Ja kyseessä 530d. Pakopainetta oli vähintäänkin paljon vakioputkella, en ole ehtinyt mittaamaan 3" hormilla mutta luultavasti on silläkin. Eiköhän tässä viikon sisään mennä taas penkkiin.
No ei todellakaan pelkällä ohjelmoinnilla.. Suuttimet, turbo, kansi ja ohjelma. Ja kyseessä 530d. Pakopainetta oli vähintäänkin paljon vakioputkella, en ole ehtinyt mittaamaan 3" hormilla mutta luultavasti on silläkin. Eiköhän tässä viikon sisään mennä taas penkkiin.
Onko tuo se minkä kansi oli kosusella? Onko kuvia kannesta before/after ja kokemuksia vaikutuksista?
Onko tuo se minkä kansi oli kosusella? Onko kuvia kannesta before/after ja kokemuksia vaikutuksista?
Jep, sama vehje. Ikävä kyllä Kosunen ei edes mitannut ennen/jälkeen virtauksia ja kertoi jopa ettei imupuolta olisi voinut edes mitata (tiedä sitten mihin perustuu). Kuvia kansitöistä ei ole enkä ikävä kyllä ollut itse paikalla kun kansi meni takaisin paikalleen.
Alustavasti vakioputkella näytti siltä ettei kannella ollut vaikutusta pakopaineisiin mutta kone tuntuu toimivan tuolla 3" hormilla nyt erilailla. Mittaus kertoo sitten lisää ja päästään spekuloimaan mikä johtuu mistäkin.
Comment