Announcement

Collapse
No announcement yet.

1000rpm vedätys kolmosella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    1000rpm vedätys kolmosella

    Miten on, kärsiikö loota tai jotkut muut komponentit jos jatkuvasti ajaa risteykset että laskee kierrokset 1000rpm ja vähän allekkin ja jatkaa siitä kolmosella? Auto (E39 528 siis) lähtee ihan vaivatta kuitenkin näin. Koitin tätä piruuttani 2.0 -01 primeralla tätä niin sehän alkoi kiukuttelemaan :-D

    Sanovat että liian isolla vedätys tekee pahaa loodalle, mutta mitä iloa siitä alaväännöstä on jossei sitä käytä... ? Koskeeko tämä lähinnä nelos ja vitosvaihdetta. Voiko "auton kertomaan" luottaa, eli siihen miltä se perstuntumalla tuntuu. Kysyn tätä lähinnä siksi että kaverini faija rikkoi lähes uudesta VW dieselistään laatikon vedättämällä liian alhaisilla!
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • jii.veivo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 564
    • Haapavesi

    #2
    Voihan se laatikko siitä kärsiä, eikä se tee ainakaan hyvää alakerran laakereille.
    e38 750ial
    Husaberg 650 fs -05
    http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

    Comment

    • goldenm
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 544

      #3
      Alakierroksilla vedätys rasittaa moottoria enemmän kuin korkeat kierrokset..
      Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

      Comment

      • tabasco
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 851
        • fin

        #4
        Kyllähän tuon jo korvatkin kertoo, ettei varmasti tee hyvää 1000rpm jurnuttaminen. Häijyltä tuntuu ottaa koneesta voimaa ulos sellaisella kierrosalueella, jolla se ei oikein tunnu kunnolla hengittävän. Eikä se varmasti ole kovin taloudellistakaan.

        Mites se tieteellinen selitys tuohon moottorin kulumiseen pienillä kierroksilla meni - kuitenkin, pienillä rundeilla pyörivien osien liike-energia on sen verran pienempi, että "kulmikkaammaksi" muuttuva käynti alkaa syödä osia iskuporan lailla...

        Comment

        • KYMPPI
          Newbiemmer
          • Mar 2008
          • 6

          #5
          Kierrokset

          Riippuu varmaankin pitkälti autosta, mä vedän kolmoselta neloselle reilusti yli 100km/h... siis jos ajan normivauhtia lujempaa. Mut semmoseen ajoonhan ämmä on tehty, periaatteessa, eikä kaupassakäyntiin.

          Comment

          • goldenm
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 544

            #6
            mä vedän kolmoselta neloselle reilusti yli 100km/h...
            Ei se siittä hajoa
            Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

            Comment

            • BME316
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 446

              #7
              Katsoppa suositusnopeudet kullekin vaihteelle. Löytyy, aivan, ohjekirjasta

              Comment

              • Alfredson
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 463
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by BME316 View Post
                Katsoppa suositusnopeudet kullekin vaihteelle. Löytyy, aivan, ohjekirjasta
                Ohjekirja on jossain gyntherin takataskussa saksanmaalla saksankielisenä...eikä tossa jenkki pdf:ssä ole mitään tietoa siitä?
                Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                Comment

                • mekstrm
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 836
                  • Vantaa

                  #9
                  Näissä vanhemmissa miinoissa kuten e30 325i:ssä ohjekirja sanoo ettei ole suositeltavaa vedättää alle 1500 kierroksen. Eipä varmaan pöllömpi ohje ole uudemmillekkaan koneille. Tasakaasullahan sitten saa mennä miten lystää
                  Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

                  Comment

                  • tumppu86
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 900
                    • E-pohjanmaa

                    #10
                    Jostain täällä foorumilla muistan lukeneeni, että kaksoismassavauhtipyörä ei tykkää, jos vedätetään alle 1500rpm.

                    Comment

                    • Alfredson
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2007
                      • 463
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by tumppu86 View Post
                      Jostain täällä foorumilla muistan lukeneeni, että kaksoismassavauhtipyörä ei tykkää, jos vedätetään alle 1500rpm.
                      Mutta onko se varsinaisesti vedättämistä jos kone selvästi jaksaa? Eihän kakkosellakaan aina ole 1500rpm:ää, eikai sitä silloin ykkösellle kukaan laita silti
                      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #12
                        Ei varmasti moottori jaksa normaalisti ja hangoittelematta vetää 1000 r/min paikkeilla, vaikka olisi 528i kyseessä. Kannattaisi varmaan hankkia automaattivaihteinen auto, jos ei käsi taivu vaihdevalitsimelle tai menee hapoille liiasta vaihtamisesta.

                        Comment

                        • grz
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 274
                          • Helsinki

                          #13
                          Omassa edellisessä autossa suosituskäyntinopeus ohjekirjan mukaan oli 2000-3000rpm. 1999 1.8 litran bensakone.
                          1990 325i M Technic II
                          2016 420d Gran Coupe
                          ex:2006 330d M Sport
                          ex:2004 325i M Sport

                          Comment

                          • Alfredson
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2007
                            • 463
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Lanttu View Post
                            Ei varmasti moottori jaksa normaalisti ja hangoittelematta vetää 1000 r/min paikkeilla, vaikka olisi 528i kyseessä. Kannattaisi varmaan hankkia automaattivaihteinen auto, jos ei käsi taivu vaihdevalitsimelle tai menee hapoille liiasta vaihtamisesta.
                            Voi olla ettei sinänsä 100% jaksakkaan, vaikka perseellä ei mitään moitetta tunnekkaan. Mutta JOS jaksaa. Esim 540 E34 jaksaa nelosella lähteä 1000rpm:llä aivan leikiten. Ainakin perstuntumalla. Entiedä sitten rasittaako se silti jotain paikkoja.

                            Automaatteihin en sekaannu.
                            Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              #15
                              Voi olla, että moderaattorit tulevat kohta siivoamaan, alkaa mennä Suoli24-tasoiseksi jankkaamiseksi. Yksi tärkeimmistä tekijöistä siihen, miksei alikierroksilla saa vedättää, on öljynpaineen pienuus lähellä joutokäyntiä olevilla kierroksilla. Siinä tilanteessa jos laitetaan kova kuorma moottorille, ei tee todellakaan hyvää. Eikä voimansiirrollekaan.

                              Olisi kyllä syytä sekaantua automaattiavusteisiin laatikkoihin, ei tarvitsisi puida enää tällaisiakaan asioita täällä.

                              BMW:n moottoreissa on niin hienostuneet äänimaailmat, että on vain ilo antaa kiertää vaikka vähän enemmänkin ja ilahduttaa kanssaihmisiä, eikä ajella pappatyyliin voimansiirto rutisten ja sylintereiden seinämät kuivana, vailla öljykalvoa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎