M5.ssa vääntöä on 1000-1500 mailla jo yli 300Nm, ja jaksaisi mennä - mutta en minä niillä kierroksilla "vedättele" koska se ei ole terveen kuuloista, terveen oloista, eikä missään mielessä tervettä
Nimenomaan tuollanen liian suurella vaihteella vedättely vie soppaakin reilummin kuin jos kone hyrrää "kevyesti" vaikka kierroksia olisi enemmänkin.
Se on eri asia jos nyt puhuttiin jostain kaupunkilipumisesta 1000-2000rpm, kyllähän nyt mikä vaan vähän isompi vapaastihengittävä kone jaksaa pikkusimmilla vaihteilla lipua nätisti 1000-1500rpm mutta jos halutaan kiihdyttää vauhtia, niin vaihdetaan pienemmälle.
Siinä olennainen ero, rullataanko tasavauhtia vai kiihdytelläänkö - ja millä vaihteella.
EDIT: Alkuperäsessä viestissä luki että jatketaan kolmosella 1000rpm... ei mene tuollainen kone noilta jengoilta kolmosella todellakaan kovin nätisti, ihmettelen jos ei kuskilla mikään kello soi tuossa vaiheessa että nyt ei polttomoottori ei oikein pelaa kuten se on suunniteltu pelaamaan.. Kun puhutaan alaväännöstä niin ei sitä äärimmäisyyksiin tarvitse viedä. Jos haluaa todeta käytännössä eron vääntävän ja väännöttömän koneen välillä, käykää koeajolla vaikkapa ah-niin-ihanalla Honda Civic Type-R:llä joka on minun mielestä ajokelvoton alle 5500rpm, ja sitten esim. 540 / M5 V8 rattiin tai muun vastaavan - selkiää perusajatus kerrasta.
Toinen kun pysyy juuri käynnissä niillä jengoilla millä toisella kiihdyttäessä ottaa jo mahasta

Se on eri asia jos nyt puhuttiin jostain kaupunkilipumisesta 1000-2000rpm, kyllähän nyt mikä vaan vähän isompi vapaastihengittävä kone jaksaa pikkusimmilla vaihteilla lipua nätisti 1000-1500rpm mutta jos halutaan kiihdyttää vauhtia, niin vaihdetaan pienemmälle.
Siinä olennainen ero, rullataanko tasavauhtia vai kiihdytelläänkö - ja millä vaihteella.
EDIT: Alkuperäsessä viestissä luki että jatketaan kolmosella 1000rpm... ei mene tuollainen kone noilta jengoilta kolmosella todellakaan kovin nätisti, ihmettelen jos ei kuskilla mikään kello soi tuossa vaiheessa että nyt ei polttomoottori ei oikein pelaa kuten se on suunniteltu pelaamaan.. Kun puhutaan alaväännöstä niin ei sitä äärimmäisyyksiin tarvitse viedä. Jos haluaa todeta käytännössä eron vääntävän ja väännöttömän koneen välillä, käykää koeajolla vaikkapa ah-niin-ihanalla Honda Civic Type-R:llä joka on minun mielestä ajokelvoton alle 5500rpm, ja sitten esim. 540 / M5 V8 rattiin tai muun vastaavan - selkiää perusajatus kerrasta.


Comment