Announcement

Collapse
No announcement yet.

1000rpm vedätys kolmosella

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #31
    M5.ssa vääntöä on 1000-1500 mailla jo yli 300Nm, ja jaksaisi mennä - mutta en minä niillä kierroksilla "vedättele" koska se ei ole terveen kuuloista, terveen oloista, eikä missään mielessä tervettä Nimenomaan tuollanen liian suurella vaihteella vedättely vie soppaakin reilummin kuin jos kone hyrrää "kevyesti" vaikka kierroksia olisi enemmänkin.

    Se on eri asia jos nyt puhuttiin jostain kaupunkilipumisesta 1000-2000rpm, kyllähän nyt mikä vaan vähän isompi vapaastihengittävä kone jaksaa pikkusimmilla vaihteilla lipua nätisti 1000-1500rpm mutta jos halutaan kiihdyttää vauhtia, niin vaihdetaan pienemmälle.

    Siinä olennainen ero, rullataanko tasavauhtia vai kiihdytelläänkö - ja millä vaihteella.

    EDIT: Alkuperäsessä viestissä luki että jatketaan kolmosella 1000rpm... ei mene tuollainen kone noilta jengoilta kolmosella todellakaan kovin nätisti, ihmettelen jos ei kuskilla mikään kello soi tuossa vaiheessa että nyt ei polttomoottori ei oikein pelaa kuten se on suunniteltu pelaamaan.. Kun puhutaan alaväännöstä niin ei sitä äärimmäisyyksiin tarvitse viedä. Jos haluaa todeta käytännössä eron vääntävän ja väännöttömän koneen välillä, käykää koeajolla vaikkapa ah-niin-ihanalla Honda Civic Type-R:llä joka on minun mielestä ajokelvoton alle 5500rpm, ja sitten esim. 540 / M5 V8 rattiin tai muun vastaavan - selkiää perusajatus kerrasta. Toinen kun pysyy juuri käynnissä niillä jengoilla millä toisella kiihdyttäessä ottaa jo mahasta
    Last edited by _Dexi; 23-03-2008, 17:43.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • Flamey
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 69
      • Vaasa

      #32
      Originally posted by Alfredson View Post
      Ihan vain, että jos ajan tuota konetta kuin entistä 1.4 japskiani, niin mitä iloa tuosta isosta moottorista sitten on? Kiihdyttelyynkö toi on tehty?
      Kun vertaan sigun kärryä ja mamman Audi A3 1.6 niin moottorimelu ja sen puute on yks etu, kiihdyttely on toinen. Mitä iloa nyt isosta moottorista on? Pääset aina autovirtaan tai siitä rekasta ohi.

      klik vääntökäyrä 528

      viriviri-firman tarjoamat lukemat, sininen lienee orkkistehot ja -väännöt, joten jos tuota on uskominen, 1000rpm löytyy 80Nm vääntöä tuplasti löytyy 1800 RPM kohdalta, joten ehkä sitä kakkosvaihdetta vois tarjoilla. Isolla diesel-koneella ihan helposti 1000RPM mutta bensavehkeillä ne on vielä aika ohkaiset kierrokset.
      \\ -98 E39 528iA //

      Comment

      • Alfredson
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 463
        • Uusimaa

        #33
        Originally posted by _Dexi View Post
        M5.ssa vääntöä on 1000-1500 mailla jo yli 300Nm, ja jaksaisi mennä - mutta en minä niillä kierroksilla "vedättele" koska se ei ole terveen kuuloista, terveen oloista, eikä missään mielessä tervettä Nimenomaan tuollanen liian suurella vaihteella vedättely vie soppaakin reilummin kuin jos kone hyrrää "kevyesti" vaikka kierroksia olisi enemmänkin.

        Se on eri asia jos nyt puhuttiin jostain kaupunkilipumisesta 1000-2000rpm, kyllähän nyt mikä vaan vähän isompi vapaastihengittävä kone jaksaa pikkusimmilla vaihteilla lipua nätisti 1000-1500rpm mutta jos halutaan kiihdyttää vauhtia, niin vaihdetaan pienemmälle.

        Siinä olennainen ero, rullataanko tasavauhtia vai kiihdytelläänkö - ja millä vaihteella.

        EDIT: Alkuperäsessä viestissä luki että jatketaan kolmosella 1000rpm... ei mene tuollainen kone noilta jengoilta kolmosella todellakaan kovin nätisti, ihmettelen jos ei kuskilla mikään kello soi tuossa vaiheessa että nyt ei polttomoottori ei oikein pelaa kuten se on suunniteltu pelaamaan.. Kun puhutaan alaväännöstä niin ei sitä äärimmäisyyksiin tarvitse viedä. Jos haluaa todeta käytännössä eron vääntävän ja väännöttömän koneen välillä, käykää koeajolla vaikkapa ah-niin-ihanalla Honda Civic Type-R:llä joka on minun mielestä ajokelvoton alle 5500rpm, ja sitten esim. 540 / M5 V8 rattiin tai muun vastaavan - selkiää perusajatus kerrasta. Toinen kun pysyy juuri käynnissä niillä jengoilla millä toisella kiihdyttäessä ottaa jo mahasta
        Tuossa katsoin niin ei mene kuin parisekunttia osakaasulla 1000rpm->1500rpm kolmosella. ei todellakaan tunnu pahalta vedättämseltä.

        [EDIT] Ehkä se sitten tuntuu vaan siltä kun olen aikasemmin ajanut vain selvästi alle kaksilitraisilla romuilla.
        Last edited by Alfredson; 23-03-2008, 22:01.
        Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #34
          Nyt mun täytyy vetää jonkun verran sanoja takasin, kun kirjotin ylempänä että en M5.lla käytä itsekään noin alhasia jengoja - jotenkin sitä mietti niin kun ei useinkaan mittaria kato, sitten tän topicin pohjalta kiinnitti tossa huomiota kaupunkikruisailussa niin jengaa on usein 700-800rpm kun kolmosella lipuu risteyksestä läpi, ja siitä se kone vielä ampasee oikeen jouhevasti rauhallisesti kun vauhtia nostaa kuten kaupungissa aina.

          Eli tulee sitä itsekin ajettua alemmilla jengoilla mitä äkkiä kuvittelisi, enpäs sanokkaan mitään siitä onko 528.ille sitten 1000rpm liikaa, en niin hyvin tunne tota mottia että vois olettaa mitään sittenkään.

          Ajokierrokset kaupunkiajossa oli itsellä siinä 800-1300rpm aika tarkkaan, jos lähelle 2000rpm nousee niin m5.lla tulee jo semmonen tuntu että kone huutaa ja tekee mieli laittaa isompi pykälä.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Alfredson
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2007
            • 463
            • Uusimaa

            #35
            Originally posted by _Dexi View Post
            Nyt mun täytyy vetää jonkun verran sanoja takasin, kun kirjotin ylempänä että en M5.lla käytä itsekään noin alhasia jengoja - jotenkin sitä mietti niin kun ei useinkaan mittaria kato, sitten tän topicin pohjalta kiinnitti tossa huomiota kaupunkikruisailussa niin jengaa on usein 700-800rpm kun kolmosella lipuu risteyksestä läpi, ja siitä se kone vielä ampasee oikeen jouhevasti rauhallisesti kun vauhtia nostaa kuten kaupungissa aina.

            Eli tulee sitä itsekin ajettua alemmilla jengoilla mitä äkkiä kuvittelisi, enpäs sanokkaan mitään siitä onko 528.ille sitten 1000rpm liikaa, en niin hyvin tunne tota mottia että vois olettaa mitään sittenkään.

            Ajokierrokset kaupunkiajossa oli itsellä siinä 800-1300rpm aika tarkkaan, jos lähelle 2000rpm nousee niin m5.lla tulee jo semmonen tuntu että kone huutaa ja tekee mieli laittaa isompi pykälä.
            Sitähän minäkin! Pyydän itse kutakin vähän katsomaan. Esim jos käännyn maantieltä toiselle, niin kierrokset tipahtavat noin tuhanteen, ja siitä rauhallinen kiihdytys niin kolmosella menee luontevasti. En väitä että se olisi 100% paras moottorille ja loodalle mutta luontevammalta se tuntuu kuin että alkaa räpeltämään kakkosta. Ja huomattavasti mukavammalta. Ja jos sielä nyt on pari sekuntia on HIEMAN optimiolosuhteita heikommat oltavat, siis loodalla, niin ottaako tuo siitä nyt nekkuun?
            Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1960
              • Hki

              #36
              Originally posted by _Dexi View Post
              Nyt mun täytyy vetää jonkun verran sanoja takasin, kun kirjotin ylempänä että en M5.lla käytä itsekään noin alhasia jengoja - jotenkin sitä mietti niin kun ei useinkaan mittaria kato, sitten tän topicin pohjalta kiinnitti tossa huomiota kaupunkikruisailussa niin jengaa on usein 700-800rpm kun kolmosella lipuu risteyksestä läpi, ja siitä se kone vielä ampasee oikeen jouhevasti rauhallisesti kun vauhtia nostaa kuten kaupungissa aina.

              Eli tulee sitä itsekin ajettua alemmilla jengoilla mitä äkkiä kuvittelisi, enpäs sanokkaan mitään siitä onko 528.ille sitten 1000rpm liikaa, en niin hyvin tunne tota mottia että vois olettaa mitään sittenkään.

              Ajokierrokset kaupunkiajossa oli itsellä siinä 800-1300rpm aika tarkkaan, jos lähelle 2000rpm nousee niin m5.lla tulee jo semmonen tuntu että kone huutaa ja tekee mieli laittaa isompi pykälä.
              jep, ja vielä 2 litrainenkin jaksaa mukisematta lähteä 1000rpm kohdalta. Sen alta jo vähän vikisee. Tää on taas näitä asioita mitä ei millään pysty todistamaan. Sama kun puhuis öljyjen paremmuudesta..

              Comment

              • _Dexi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 769
                • Vihti

                #37
                Jep, after all järki käteen joka yleensä on tilanteen pelastus monessakin asiassa.

                Kyllä hölmömpikin huomaa koska ollaan "vedätyksen" puolella että imuäänet vaan kasvaa ja kone ei selvästikään jaksa tai käy nätisti enää.
                **********
                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                (ex. E60 530Da '04)
                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                (ex. E39 540i '98)
                *

                Comment

                • Alfredson
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 463
                  • Uusimaa

                  #38
                  Vähän jo offtopicciakin...Kävin tossa liikenteessä kun on mukavan liukasta ;D .. kolmosella 1000rpm suoraan ajaessa ja lisäsin kaasua niin _välittömästi_ luistonesto fullalertille.. No eihän tuo mitään todista, olen saanut tuolla 1000rpm ja vitosella välittömästi luistoneston valon palamaan, tosin silloin ei perä elänyt eli juuri ja juuri syttyi valo. Ja SE on kyllä jo vedätystä

                  No, on tuolla nyt helvetin liukaskin. Ajoin 90kmh motarilla ja kokoajan oli sellainen tunne että takapyörillä on aivan olematon pito.. hipasin kaasua syvemmälle niin luistonestoki päällä vitosella (siis 90kmhssä) perä nytkähti selkeästi ja asc otti homman haltuun. jumalauta että säikähdin Ilman ASC:ää oltaisiin varmaan jo ojassa... Kaverin muija sai viimetalvena maantieltä 530:n ojaan ACS:n kanssa (tai niin väitti). Eli ei luoteta liikaa siihen, vaikka melkolailla suoraan ajaessa saakin kaasutella.

                  EDIT: niin siis saahan se auton ojaan tietysti, mutta siis täsmennetään että perä lähti ohittamaan keulaa...
                  Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                  Comment

                  • _Dexi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 769
                    • Vihti

                    #39
                    ASC:hän on pelkkä luistonesto eli kyllä sillä helposti perän saa sivulla oikeasti liukkaalla kelillä.

                    DSC toimii jo aika kivasti jopa ihan jäisellä tiellä.

                    Järjestelmässä kuitenkin on tietty viive, ja kun oikeesti on jäinen keli niin ei se tarvi isoakaan töppäystä takapäässä niin se perä menee omia menojaan kun pito on kerran päässyt murtumaan.


                    Keli on kyllä välistä aikamoinen, tänään keli oli sitä että suht kehnoilla kitkoillani ei M5.lla enää voinut ajaa ihan mistä vaan, piti jo miettiä reittivalintojaan, suoralla tiellä kaupungissa sai vauhtia kelata painamalla poljinta millin tai pari, 0-50km/h luultavasti noin minuutti
                    **********
                    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                    (ex. E60 530Da '04)
                    (ex. E39 M5 Facelift '99)
                    (ex. E39 540i '98)
                    *

                    Comment

                    • Alfredson
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2007
                      • 463
                      • Uusimaa

                      #40
                      Originally posted by _Dexi View Post
                      ASC:hän on pelkkä luistonesto eli kyllä sillä helposti perän saa sivulla oikeasti liukkaalla kelillä.

                      DSC toimii jo aika kivasti jopa ihan jäisellä tiellä.

                      Järjestelmässä kuitenkin on tietty viive, ja kun oikeesti on jäinen keli niin ei se tarvi isoakaan töppäystä takapäässä niin se perä menee omia menojaan kun pito on kerran päässyt murtumaan.
                      Joo olen heittänyt monta "sladia" ASC:n kanssa. mutta ne on ollut risteyksissä. Mutta suoralla tiellä tollanen lukoton vessa ei asc päällä kyllä kovin helposti lähde sladiin. ASC päällä siis tietysti. Olen jopa pääkallokeleillä koittanut sitä, kolmonen tupaan ja kaasu pohjaan. asc syö tehot heti... Itseasiassa tällöin asc toimii paremmin kun pito murtuu selkeämmin. Vitosella saattaa pito irrota hitaammin, jolloin asc ensin vähän sallii sitä, sitten jos tulee sopivalla hetkellä joku kallistus tai joku niin miten käy? No itse suoralla tiellä luotan tuohon aika vahvasti. Mutta kallistuksissa / kaarteissa ajan valppaammin, ihan vain varmuuden vuoksi. Joskus tosin mutkapätkillä tulee asc kanssa vähän leikittyäkin.

                      Koitin tossa jyrkästä ylämäestä lähtöäkin, hakkapeliitta rsi:t, ei todellakaan varsinkaan takana enää parhaassa terässä niin kyllä se nousi; juuri ja juuri. Hieno keksintö toi ASC+T, tuntuu ihan lukkoperältä. Lähtee perä liirtämään sivulle jos ei lähde eteenpäin, ja saa sieltä pitoa. Ilman +T:tä vain sutii paikallaan.

                      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                      Comment

                      Working...
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎