Announcement

Collapse
No announcement yet.

1000rpm vedätys kolmosella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    #16
    Originally posted by Lanttu View Post
    Voi olla, että moderaattorit tulevat kohta siivoamaan, alkaa mennä Suoli24-tasoiseksi jankkaamiseksi. Yksi tärkeimmistä tekijöistä siihen, miksei alikierroksilla saa vedättää, on öljynpaineen pienuus lähellä joutokäyntiä olevilla kierroksilla. Siinä tilanteessa jos laitetaan kova kuorma moottorille, ei tee todellakaan hyvää. Eikä voimansiirrollekaan.

    Olisi kyllä syytä sekaantua automaattiavusteisiin laatikkoihin, ei tarvitsisi puida enää tällaisiakaan asioita täällä.

    BMW:n moottoreissa on niin hienostuneet äänimaailmat, että on vain ilo antaa kiertää vaikka vähän enemmänkin ja ilahduttaa kanssaihmisiä, eikä ajella pappatyyliin voimansiirto rutisten ja sylintereiden seinämät kuivana, vailla öljykalvoa.
    Ei tässä nyt ole tarkoitus minään provona olla. Täytyyhän sitä alavääntöä käyttää. Ei perus E39 ole mielestäni rakennettu kierrättämiseen ja huudattamiseen, vaan vaivattomaan ajoon. Eikä ainakaan mulla voimansiirto rutise =) Moottorin öljykalvoista sitten en tiedä. Eriasiahan se olisi jos moottori selvästi jurnuttaisi muttakun se ei sitä tee. Koittakaapa M52B28 omistajat laskea kierrokset 1000rpm kolmosella ja lisätä kaasua. Itsellä ainakin lähtee ihan helposti kun vain ei ole ylämäessä, eikä ihan tiukimmassa kaarteessa. Joskus olen laskenut puolitahallisesti kolmosella kierrokset, siihen 1000 ja 0 välissä olevaan viivaan...siinä alkaa kyllä jo kiukuttelu

    Ihan vain, että jos ajan tuota konetta kuin entistä 1.4 japskiani, niin mitä iloa tuosta isosta moottorista sitten on? Kiihdyttelyynkö toi on tehty?
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

    Comment

    • Lallevihtinen
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 690
      • Tampere

      #17
      Kukin ajaa niinkuin tykkää Itse en vedättelis 1000rpm vaan vaihtasin suosista pienempää. Hyvää se ei ainakaan tee mutta rikkooko sun omistus aikanakaan mitään...ei voi tietää.
      sigpic
      BMW E93 335i & BMW M550Dx
      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

      Comment

      • Alfredson
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 463
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by Lallevihtinen View Post
        Kukin ajaa niinkuin tykkää Itse en vedättelis 1000rpm vaan vaihtasin suosista pienempää. Hyvää se ei ainakaan tee mutta rikkooko sun omistus aikanakaan mitään...ei voi tietää.
        Niih.. no emmäkään vartavasten tuota rikkoa tahdo. Olen vain huomannut että olen omaksunut ihan uuden ajotyylin tuon kanssa. Kieltämättä olen vähän laiska vaihtamaan, mutta silti vihaan automaatteja (etenkin E39:n) sydämeni pohjasta.

        Jos oletetaan että autossa ON voimaa 1000rpm:llä (vaati se sitten vaikka 10 litraisen myllyn) niin mitä eroa on oikeastaan sitten ajaako kakkosella tai kolmosella tai nelosella? Eikös vaihteiston tarkoitus ole saada lisää voimaa moottorista välityksien avulla tms
        Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

        Comment

        • vilmir
          Newbiemmer
          • Oct 2007
          • 8

          #19
          [quote=Alfredson;1184722]Miten on, kärsiikö loota tai jotkut muut komponentit jos jatkuvasti ajaa risteykset että laskee kierrokset 1000rpm ja vähän allekkin ja jatkaa siitä kolmosella? Auto (E39 528 siis) lähtee ihan vaivatta kuitenkin näin. Koitin tätä piruuttani 2.0 -01 primeralla tätä niin sehän alkoi kiukuttelemaan :-D

          oma is jaksaa vetää myös 1000 rpm 3 vaihteella moitteettomasti,eri asia kannattaako...kyllä sen persiissä tuntee jos jyristää niin vaihde liian suuri.mutta miksi pitää vedättää isolla vaihteella?vai oliko tässä vain kysymys bmw voimasta?kulutuskin on pienimmillän kohtuu kierroksilla eikä väkisin vedättämällä...

          Comment

          • Alfredson
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2007
            • 463
            • Uusimaa

            #20
            [QUOTE=vilmir;1185947]
            Originally posted by Alfredson View Post
            Miten on, kärsiikö loota tai jotkut muut komponentit jos jatkuvasti ajaa risteykset että laskee kierrokset 1000rpm ja vähän allekkin ja jatkaa siitä kolmosella? Auto (E39 528 siis) lähtee ihan vaivatta kuitenkin näin. Koitin tätä piruuttani 2.0 -01 primeralla tätä niin sehän alkoi kiukuttelemaan :-D

            oma is jaksaa vetää myös 1000 rpm 3 vaihteella moitteettomasti,eri asia kannattaako...kyllä sen persiissä tuntee jos jyristää niin vaihde liian suuri.mutta miksi pitää vedättää isolla vaihteella?vai oliko tässä vain kysymys bmw voimasta?kulutuskin on pienimmillän kohtuu kierroksilla eikä väkisin vedättämällä...
            Miksi pitää? Eikai pidäkkään. Paha tapa? Laiskuutta? Entiedä.
            Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1960
              • Hki

              #21
              [QUOTE=Alfredson;1185955]
              Originally posted by vilmir View Post

              Miksi pitää? Eikai pidäkkään. Paha tapa? Laiskuutta? Entiedä.
              Miksi pitää: -kadunkulmissa hetkellisesti, ruuhkissa jne.

              Tuskin kukaan täällä tasaista ajaa 1000rpm. Ja mielestäni juuri automaatit ajaa TODELLA pienillä kierroksilla. Jotkut jopa normaaliajossa pääasiassa alle 1500rpm (DSG, isot koneet).

              Comment

              • goldenm
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 544

                #22
                Kieltämättä olen vähän laiska vaihtamaan, mutta silti vihaan automaatteja (etenkin E39:n) sydämeni pohjasta.
                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                Comment

                • Patriot
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 274

                  #23
                  Topiciin sopisi kaikessa erikoisuudessaan sanonta:
                  "Kahta en vaihda - vaihdetta ja automaattiin"
                  E39 540iA M62TUB44

                  Comment

                  • Alfredson
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 463
                    • Uusimaa

                    #24
                    [QUOTE=Vanquish;1186270]
                    Originally posted by Alfredson View Post

                    Miksi pitää: -kadunkulmissa hetkellisesti, ruuhkissa jne.

                    Tuskin kukaan täällä tasaista ajaa 1000rpm. Ja mielestäni juuri automaatit ajaa TODELLA pienillä kierroksilla. Jotkut jopa normaaliajossa pääasiassa alle 1500rpm (DSG, isot koneet).
                    Jep. Täsmennetään vielä että en minä ainakaan 1000rpm:llä jurnuta kuin siis hetkellisesti juurikin kadunkulmissa. Menee ehkä pari sekunttia ja kierroksia on taas teillekkin riittävästi. "Vedätys", mikäli sellaista edes tapahtuu on hyvin hetkellinen, ja ajomukavuus on parhaimmillaan, auto kun ei nyi, ei tärise eikä puudu. Täsmennetään nyt että harvoin sen tarvii IHAN 1000rpm laskea käytännössä itselläni, mutta tämäkin siis onnistuu... sellainen 1100rpm on tavallisin.

                    Tuossa muuten satuin lukemaan 1.4 diesel Fiatin koeajon, niin kehuivat miten T-risteykset(!) voi ajaa kolmosella väännön ansiosta. Kannustavatko hekin rikkomaan moottorinsa? Vai kestääkö tuollainen räkäfiat sen, mutta bemu ei?
                    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                    Comment

                    • himonussija
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 392
                      • Finland

                      #25
                      Kyllä kierroksia on syytä aina olla vähintään 1500. Normaaliajossa 2500-3500 rpm alkaa olla vaihtamisen paikka isommalle, rivakat kiihdytykset pois lukien. Automaatilla kun ajaa niin 1500-2500 rpm on taulussa suurimman osan ajasta.

                      Hymyilyttää aina kun kaverini ajaa manuaalilla niin että hän vaihtaa mahdollisimman pian isommalle. Käytännössä hän ajaa koko ajan noin 1200-1500 rpm kierroksilla ja harvoin menee yli 3 tonnin. Ylämäkeenkin työntää aina 50 km/h rajoituksilla 5. vaihteella ja risteyksistä menee niin että koko auto tärisee. Sitten valittelee kun ei saa 1.8 koneella kulutusta mitenkään alle 9 litran sadalla. Jonkun verran raskasta pienellä koneella ajaa jatkuvasti tuollaisilla kierroksilla.

                      Comment

                      • goldenm
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 544

                        #26
                        Manuaalilaatikolla olevaa autoa ei saisi koskaan alle 2000 rpm tällätä kaasupedaalia pohjaan..
                        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                        Comment

                        • Alfredson
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2007
                          • 463
                          • Uusimaa

                          #27
                          Originally posted by himonussija View Post
                          Kyllä kierroksia on syytä aina olla vähintään 1500. Normaaliajossa 2500-3500 rpm alkaa olla vaihtamisen paikka isommalle, rivakat kiihdytykset pois lukien. Automaatilla kun ajaa niin 1500-2500 rpm on taulussa suurimman osan ajasta.

                          Hymyilyttää aina kun kaverini ajaa manuaalilla niin että hän vaihtaa mahdollisimman pian isommalle. Käytännössä hän ajaa koko ajan noin 1200-1500 rpm kierroksilla ja harvoin menee yli 3 tonnin. Ylämäkeenkin työntää aina 50 km/h rajoituksilla 5. vaihteella ja risteyksistä menee niin että koko auto tärisee. Sitten valittelee kun ei saa 1.8 koneella kulutusta mitenkään alle 9 litran sadalla. Jonkun verran raskasta pienellä koneella ajaa jatkuvasti tuollaisilla kierroksilla.
                          Jep jep, mutta tuo nyt on eriasia. Itse ajan yleensä kolmosella kokoajan taajamassa, vähän isommalla ja tasaisemmalla pätkällä nelosella. Siksi se kolmonen onkin vähän niinkun jumahtanut päälle :-D

                          Ps. 528 keskikulutus 8.2l sadalla ajotietokoneen mukaan atm (pitkä aikaväli)
                          Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17546
                            • Turku

                            #28
                            [quote=Vanquish;1186270]
                            Originally posted by Alfredson View Post

                            Miksi pitää: -kadunkulmissa hetkellisesti, ruuhkissa jne.

                            Tuskin kukaan täällä tasaista ajaa 1000rpm. Ja mielestäni juuri automaatit ajaa TODELLA pienillä kierroksilla. Jotkut jopa normaaliajossa pääasiassa alle 1500rpm (DSG, isot koneet).
                            Automaateissa käsittääkseni työtä tekee/helpottaa momenninmuunnin, jolloin rasitus ei käy ylivoimaiseksi laatikolle (eikä koneelle). Viisaammat korjatkoon ja anteeksi OT.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Kaksoismassavauhtis mahdollistaa juuri nuo alakierroksilla ajot käytännössä ilman minkäänlaista kasvanutta rasitusta voimansiirrolle. Alakerta on hieman kovemmalla mutta kyllä se siellä ongelmitta kestää, ei niitä nyt niin hilkulle mitoiteta. Ihan huoletta uskaltaa siis päästellä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • 525 TD
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2005
                                • 281
                                • IISALMI

                                #30
                                kysymys : Miten on, kärsiikö loota tai jotkut muut komponentit jos jatkuvasti ajaa risteykset että laskee kierrokset 1000rpm ja vähän allekkin ja jatkaa siitä kolmosella?

                                vastaus : todennäköisesti loota kärsii

                                Perustelut : kaverisi faija rikkoi lähes uudesta VW dieselistään laatikon vedättämällä liian alhaisilla


                                kysymys : Sanovat että liian isolla vedätys tekee pahaa loodalle, mutta mitä iloa siitä alaväännöstä on jossei sitä käytä... ?

                                vastaus : alaväännöstä ei ole iloa jossei sitä käytä , mutta todennäköisesti loota kärsii

                                Perustelut : kaverisi faija todennäköisesti hyödynsi alavääntöä ja rikkoi lähes uudesta VW dieselistään laatikon


                                kysymys : Mutta onko se varsinaisesti vedättämistä jos kone selvästi jaksaa?

                                vastaus : se ei ole varsinaisesti vedättämistä , mutta todennäköisesti loota kärsii

                                Perustelut : kaverisi faija rikkoi lähes uudesta VW dieselistään laatikon vedättämällä liian alhaisilla

                                jne...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎