En minä sitä sanonut, etteikö lastu lisää tehoa toisi. Ymmärsin vain, että kehuit rajoittimen nostosta olevan hyötyä. Sitä en tajunnut. (Parantunutta ääntä ei lasketa hyödyksi :lol
en tiiä miten toi M20:n yläkerta sitte kestää ku monet lastut nostaa kiekkarajoittimen tonne päälle 7000 kiekan :roll:
Hyvin on ainakin toistaiseksi kestäny ja apuakin siitä on.
Kuulostaa aika hyvältä kun kutonen ujeltaa 7000rpm peltisarjalla ja rosteriputkella... :wink:
siihen asti kuulostaa kivalta kun kuuluu epämääräinen tuf ääni ja sit ei kuulu enää muu kun kalkatus kun vena hakkaa mäntään nimimerkillä kerran kuullut
Lastu on siis siltä hemmolta joka myy täällä foorumilla lastuja.
Asennus:
Meni siihen asti hyvin kunnes piti saada kaksi piirilevyä erilleen, http://www.bmwe34.net/ ohjeillakin kesti n.1h ennenkuin keksi miten se levy nousee sen toisen päältä pois. Sitten piti paikallistaa se alkuperäinen lastu joka oli helppoa koska siinä oli semmoinen valkoinen muovisuoja päällä. Sitten vaan varovasti se irti ja uusi paikalleen ja boksi kasaan.
Sitten boksi kiinni autoon ja starttaamaan, auto käynnistyi kuten ennenkin eli hyvin. Tyhjäkäynti hieman vaelsi parinsekunnin ajan mutta asettui sitten n.700-800 kierr/min.
Ongelma?
Kun painoi hieman kaasua ja löysäsi samantien/vähän ajan kuluttua, auto jäi pariksi sekunniksi junnamaan 1200 kierrokselle, se hieman huoletti.
Seuraavaksi testiajo, pienen kaupunkilenkin jälkeen ohitustielle konetta testaamaan, ja sieltä kotipihaan.. Pienoinen pettymyksen maku suussa kun ei oikein heti mitään tuntunu. No polttelin siinä röökin ja lähdin tytön kanssa taas ohitustielle, tällä kertaa kierrokset laski normaalisti tyhjäkäynnille ja tehoakin tuntui olevan normaalia enemmän, varsinkin keskikierroksilla. Siitä taas kaupunkiin jossa eron todella huomasi, vääntö ja teho alhaalla ja keskikierroksilla oli lisääntynyt mukavasti.
Eli kaikenkaikkiaan jäi hyvä maku suuhun tästä hommasta, seuraavaksi pitää laskeskella paljonko kulutuslaski/nousi...
Tuliko siinä lastun mukana se saksankielinen asennusohje? Tuossa omassa minkä sain oli ja siinä oli ohjeet ajaa lastu "sisään" 300km totutusajossa minkä aikana autoa pitää käynnistellä ja sammutella + ajaa kaikkea mahdollista ajoa mitä autolla tullaan ajamaan (moottoritie, kaupunki jne). Noista korkeista kierroksista ei kannata välittää, ne tippuu ajan myötä kunhan saat kilometrejä lastulla ajettua.
Noi EEpromien uudelleenohjelmoinnit ja tai vaihto johonkin design-lastuun on mielestäni yhtä tyhjän kanssa nysväystä. Tietysti jos on aikaa ja varoja kikkailla muutaman hevosvoiman takia niin fine, siitä vaan.
jep, jep.. Tällaisia kommentteja odotinkin, vaikka nimenomaan kyselin siis kokemuksia, en mielipiteitä? :(b)
Tuliko siinä lastun mukana se saksankielinen asennusohje? Tuossa omassa minkä sain oli ja siinä oli ohjeet ajaa lastu "sisään" 300km totutusajossa minkä aikana autoa pitää käynnistellä ja sammutella + ajaa kaikkea mahdollista ajoa mitä autolla tullaan ajamaan (moottoritie, kaupunki jne). Noista korkeista kierroksista ei kannata välittää, ne tippuu ajan myötä kunhan saat kilometrejä lastulla ajettua.
Ei tullut... osaatko paremmin selostaa sen käynnitelyn sammuttelun?
ja muuta siihen totuttamiseen liittyvää? Nii ja ne kierrokset laski kyllä heti parin ajon jälkeen, nyt se toimii taas normaalisti..
Ei kai se lastu mitään totuttelu ajoa tarvii :shock: Ei siihen voi mitään muuttaa/ se ei voi ajon aikana muuttua, vaikka kuinka ajelisi eri tavoilla ja sammuttelisi. Tietenkin voi olla, että muu moottori järjestelmä tottuu hiljalleen uuteen ohjelmaan, mutta on sekin aika kaukaa haettua. Muistakaa se lastuttaessa, että sen jälkeen 98E:tä tankkiin. Lähes poikkeuksetta "teho" lastut aikaistavat sytytystä jolloin tarvitaan korkeaoktaanisempaa polttoainetta, että saadaan suurin mahdollinen hyöty lastusta ja tällä myös estetään se ettei kone ala nakuttamaan. Onkos teillä muuten ollut ongelmia päästöjen kanssa "teho"lastun asennuksen jälkeen?
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Kyllä E34 520i 24v reagoi kaasuun lastulla eri tavalla...
Numeroiden mukaan en ole varma mutta auto tuntuu paljon pirteemmältä ajaa. Keski kierroksilla suurempi vääntö.
Ainoa miinus on rpm rajottimen nousu 7000 paikkeille. ei sitä sinne koskaa kierrätä, koska ei se jaksa kiihtyy kunnolla . Mielummin lyö isompaa pesään.
Juu kyllähän se lastu "sisäänajon" vaatii, että oppii boksi ohjailemaan autoa kunnolla. Tuo 300km ajomäärä on mitä ilmeisimmin vain ohjeellinen ja valmistaja olettaa, että sinä aikana autolla on ajettu erilaista ajoa ja lastulle on kerätty tarpeellinen määrä tietoa. Eli mahdollisimman monipuolista ajoa, käynnistelyä kylmä<->lämmin koneella jne, ettei lastun sitten oikeassa tilanteessa tarvitse ihmetellä mitä tehdä.
Tässä vielä juttu tuosta boksin elämästä:
"The heart of the Motronic system is an electronic control unit consisting of a microprocessor and a memory. The memory contains a work program with data for determining the injection amount and the moment of ignition.
Sensors provide the microprocessor with information on the amount of intake air, engine speed, crankshaft position as well as the intake-air and engine temperatures for every injection and ignition operation - i.e. over 6,000 times per minute. The sensors are, basically, the air-flow meter, the speed sensors and the temperature sensors. By comparing the program data, the processor calculates the individual requirements for the next injection and ignition operation. Thus the timing of the moment of ignition and the amount injected are, for instance, quite different in the cases of a cold engine to which strong acceleration is applied and a warm engine subjected to even acceleration. For the part-system "ignition" alone, the program data memory stores 4,096 different possible individual moments of ignition."
.. Äkkiseltään ajatellen m50 koneen motronic-ohjelma on kuitenkin kirjoitettu jo 90-luvun puolella ja tossa vanhemmassa m20-koneessa siis ainakin siinä lastun kyljessä oli vuosiluku 1984.. lol..
Mitähän merkitystä ohjelman iällä on? Sano yksikin asia mikä tekisi siitä vanhemmasta ohjelma jotenkin alkeellisemman tai jotain sellaista, kun tuntuu niin kovasti huvittavan tuo alkuperaisen ohjelman ikä. Ei viimeisen 20 vuoden aikana ole keksitty mitään tuohon tilanteeseen käyttökelpoista, jota ei tiedetty jo 20 vuotta sitten.
Joku tuollainen tusinavirilastu voi antaa hieman enemmän voimaa ja parantaa kaasuun reagointiaa sytkää aikaistamalla ja toisinaan myös hieman seoskarttoja muokkaamalla. Sytkän muutos tapahtuu sillä kustannuksella että on käytettävä korkeampioktaanista bensaa ja marginaali nakutuksen varalle pienenee. Seoksien kanssa pelatessa tulee sitten takkiin lisääntyneen bensalaskun muodossa. Ja vaikka eron saattaa huomattakkin, ja ainakin aluksi se tuntuu aivan mahtavalta tehonlisäykseltä, niin kellollla tai dynolla mitaten se ei näytä juuri miltään.
Kaweri kyseli omaan m50b25 tommosta lastua ja sit se aatteli peltipako satsia et mistähän mahtas tommosen löytää lastun kyl löytää täältäkin... mut mistä te ootte peltisarjan ostanu vai onko kukaan ostanut edes ?
Sanoppa yksikin hyvä syy siihen miksi teho nousisi olennaisesti keski- ja alakierroksilla. Tuskin BWN:n insinöörit on ihan päin reisiä sitä alkuperäistäkään moottorinohajustakaan suunnitelleet...
Comment