Announcement

Collapse
No announcement yet.

330dA nykimis ongelmia. Vika löytyi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    330dA nykimis ongelmia. Vika löytyi...

    Veikkauksia asiasta ymmärtäviltä kuulisin mielelläni, vikakoodien lukuun menossa tietysti heti kun vain ehtii.

    Eli auto on 330dA, 150tkm ajettu 2002 vuoden malli ja tässä tarina:

    Välillä auto toimii ok, mutta kun vika tulee päälle niin koneen käynti/vedot ”pätkii”. Tasakaasulla ajettaessa esim. 100kmh taulussa auto nykii hieman, penkissä tuntuu miten moottorin vedot alle sekunnin syklissä pätkii, ”vetää, ei vedä, vetää, ei vedä”. Tällöin myös kierroslukumittari heijaa 200rpm väliä samassa tahdissa ja myös kulutusmittarin neula nousee kymmeneen litraan sadalla (eli noin 4l ylemmäs). Paikaltaan lähdettäessä rauhallisemmin kiihtyvyys on samanlaista kun vika on päällä, eli vedot pätkii tuossa samassa tahdissa. Mutta kun kaasun painaa pohjaan asti niin kiihtyy aivan ongelmitta!
    Kun pätkimistä esiintyy niin moottori pätkii myös tyhjäkäynnillä paikallaan sen verran että sen huomaa niin käynnistä kuin kierroslukumittarin neulastakin.

    Juuri ajelin Seinäjoelta Tampereelle 200km tuon nytkytyksen kanssa. Välillä rauhoittuu hetkeksi, ja kun kiihdyttää talla tiskissä niin kiihtyy täysin normaalisti. Muuten tasakaasulla nytkytti kokoajan, on sitten vakkari päällä tai ei.
    Auto seisoi tunnin verran ja kun lähdin käymään Lahdesjärven abc:llä, niin mennessä ei mitään ongelmaa. Sieltä lähdin pyörähtämään motaria hervannan rampille ja takaisin, menomatka ongelmitta ja takaisin tullessa nykiminen taas alkoi (lämpesi taas kunnolla?)

    Moottorin vikavalo ei ole syttynyt.



    Ps.2000km dieselin ratissa, tästäkö se ilo alkoi…
    Last edited by Gonzalez; 09-04-2008, 21:24.
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
  • ongelmalapsi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1063
    • Hämeenlinna

    #2
    haiskahtaa suutin, siirtopumppu,nokka/kampiakselin tunnistin vialta... vikakoodin lukuun niin selviää..
    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
    GMC Topkick C6500 rollback -95
    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
    E46 330xiA -02
    Chrysler neon -99

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Voisiko suht yleinen rail-paineanturin liittimen kosketushäiriö (joka ei jätä vikakoodia) aiheuttaa tuon? Kokeileppa tyhjäkäynnillä vähän heilutella sen johtoja jos kädet mahtuu. Löytyy imusarjan alta tulipellin puoleisesta päästä, anturi on siinä paksun valetun polttoainelinjan/putken/mikälie päässä.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Voisiko suht yleinen rail-paineanturin liittimen kosketushäiriö (joka ei jätä vikakoodia) aiheuttaa tuon? Kokeileppa tyhjäkäynnillä vähän heilutella sen johtoja jos kädet mahtuu. Löytyy imusarjan alta tulipellin puoleisesta päästä, anturi on siinä paksun valetun polttoainelinjan/putken/mikälie päässä.
        Pikaisesti yritin pellin alta ko.liitintä metsästellä, mutta tuossa 300-sarjalaisessa siellä on niin ahdasta että ei ainakaan näe yhtään mitään kun kone menee takaosastaan sen verran syvälle. Käsiäkään sinne asti ei tunnu saavan, saati että liittimelle jotain saisi vielä tehtyäkin...

        Syttyykö näissä moottorin vikavalo välittömästi vikakoodin tullessa?
        Last edited by Gonzalez; 06-04-2008, 21:43.
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Ääni rail-pressure sensorille tai liittimelle mikä on juuri siellä tulipellin puoleisessa päässä imusarjan alla.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #6
            Onko vinkkiä tai vihjettä miten tuonne pääsee 330D:ssä käsiksi??

            Mikäli vian aiheuttaisi joku akselin asentotunnistin, siirtopumppu, ilmamassamittari tms. niin olisiko moottorin vikavalo syttynyt? Olisiko tästä kenelläkään varmaa tietoa?
            Last edited by Gonzalez; 06-04-2008, 22:41.
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Gonzalez View Post
              Onko vinkkiä tai vihjettä miten tuonne pääsee 330D:ssä käsiksi??

              Mikäli vian aiheuttaisi joku akselin asentotunnistin, siirtopumppu, ilmamassamittari tms. niin olisiko moottorin vikavalo syttynyt? Olisiko tästä kenelläkään varmaa tietoa?
              Ei olisi.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • Tur_re
                BTCF Member
                • May 2007
                • 199
                • Lahti

                #8
                Originally posted by Gonzalez View Post
                Onko vinkkiä tai vihjettä miten tuonne pääsee 330D:ssä käsiksi??
                En tiedä auttaako tämä ja eroaako -01vs.-02 miten toisistaan mut mulla omakohtainen kokemus tuosta rail sensorin liittimestä, moottorin päälle tulee ilmanoton kouru plus sisäilmansuodatin systeemit jotka lähtee nätisti muutamalla torx ruuvilla irti sekä lisäksi pari johtonippua.
                Näiden jälkeen sensorin liitin löytyy helposti keskeltä moottoria tulipellin puoleisesta päästä..
                F10 nokileka:think

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Vikakoodit luettu

                  Vikakoodit on tänä aamuna luettu ja tallentunut lista oli seuraava. Aikavälistä millä nuo kaikki on tullut ei ole tietoa, auto ollut itsellä vasta pari viikkoa.


                  13573
                  Hehkutusajan ohjaus
                  Hehkutuksen ohjainlaite viallinen

                  6660
                  Ohj.laitt. pääteaste lisälämmitt.
                  Katkos

                  4704
                  Esisiirtopaineen valvonta
                  alle käyttöpaineen

                  5651
                  Käyntivakauden säätö

                  1028
                  Pakokaas. takaisinkierr.sääd. (ja tämähän on tukittu)


                  Olisiko nuo lihavoidut koodit ne jotka nykimisen aiheuttaa, ja mistä vioista nuo koodit tulevat?

                  Tänään ajattelin ensi töikseni tuon liittimen metsästää käsiini...
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • tabasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 851
                    • fin

                    #10
                    Originally posted by Gonzalez View Post
                    Olisiko nuo lihavoidut koodit ne jotka nykimisen aiheuttaa, ja mistä vioista nuo koodit tulevat?
                    No ainakin itselläni näkyi kanssa vikamuistissa nuo kaksi ekaa koodia jotka ei lihavoitu, eikä nykimisongelmia ole ollut. Tosin en ole kyllä täysin varma että oli juuri samat koodit, mutta liittyi hehkutukseen ja lisälämmittimeen kuitenkin. Nämä on kuitenkin joka tapauksessa sellaisia, että jos vaikuttavat koneen toimintaan, niin sitten kylmällä koneella ennemmin kuin lämpimällä.

                    Jotenkin tulee mieleen rail-paineanturi tai siirtopumppu. Ilmamassamittari se ei melko varmasti ole, jos kone toimii kuitenkin täydellä kaasulla ok.

                    Comment

                    • MakeJ
                      BTCF Member
                      • Jun 2005
                      • 324
                      • Hml

                      #11
                      Originally posted by Gonzalez View Post
                      Vikakoodit on tänä aamuna luettu ja tallentunut lista oli seuraava. Aikavälistä millä nuo kaikki on tullut ei ole tietoa, auto ollut itsellä vasta pari viikkoa.


                      13573
                      Hehkutusajan ohjaus
                      Hehkutuksen ohjainlaite viallinen

                      6660
                      Ohj.laitt. pääteaste lisälämmitt.
                      Katkos

                      4704
                      Esisiirtopaineen valvonta
                      alle käyttöpaineen

                      5651
                      Käyntivakauden säätö

                      1028
                      Pakokaas. takaisinkierr.sääd. (ja tämähän on tukittu)


                      Olisiko nuo lihavoidut koodit ne jotka nykimisen aiheuttaa, ja mistä vioista nuo koodit tulevat?

                      Tänään ajattelin ensi töikseni tuon liittimen metsästää käsiini...
                      Nollattiinko moottorinvikakoodit ensin ja luettiin uudelleen pienen ajolenkin jälkeen? Tällä tempulla sais satunnaiset vikakoodit pois listalta. Näitä satunnaisia vikakoodeja tuntuu kuitenkin tulevan usein.

                      Käyntivakaudensäätö on toiminnassa vain tyhjäkäynnin tuntumassa. Vika koodi räpsähtää jos jos DDE ei saa säädettyä moottorin käyntiä jonkun rajojen sisällä. Vika voi olla monessa paikassa.

                      Jos esisiirtopaineessa olisi ongelma tulisi se esiin varmsti juuri täyskaasulla. Siirtopumpuissa on kyllä ollut aika usein vikaa.

                      Antaisin myös äänen korkeapaineanturin liittimelle. Eilen putsasin omasta autosta liitintä ja taas mennään ilman pientä nykimistä tasakaasulla. Pari kertaa olen tämän tehnyt ja joka kerta auttanut nykimiseen. Sinänsä ihmeellistä, että DDE ei tätä ongelmaa huomaa mitenkään. Seuraavaksi pitää vaihtaa liittin kun jostain löydän uuden sopivan.
                      E60 535dA LCI -07 M-sport
                      E39 530dAT -99 "M-sport"

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Kuten MakeJ jo totesi, kannattaisi aina ensimmäisen luennan jälkeen nollata koodit katsoa ne sitten pienen lenkin jälkeen uudelleen.

                        Esisiirtopaineen valvonta: Saattaa olla vain hetkellinen häiriö, ei välttämättä liity tähän ongelmaan. Yleensä matalat siirtopaineet oireilevat reippaassa kiihdytyksessä (>3000 RPM) tai käynnistymättömyytenä. Live-datalla näkisi suoraan, miten siirtopaine käyttäytyy ajossa. Mahdollisia aiheuttajia siirtopumppu, tankinpumppu, siirtopaineanturi PA-suotimen päällä tai vuotava painerajoitin/kuristin siirtolinjan ja paluulinjan välissä.

                        Käyntivakauden säätö: Suuttimien ruiskutusmääriä säädetään käynnin tasaamiseksi <1500 RPM (testerillä suuttimien korjausarvot). Tässäkään ei välttämättä ole todellista vikaa, jos PA-syötössä on ongelmaa toisaalla.

                        Kuten edellä on todettu, rail-paineanturin (nro 8) liitin kannattaa ottaa työn alle. Liitintä voi kevysti nitkutella auton käydessä. Liitin kannattaa käyttää irti ja pinneihin kontaktispraytä. Samoilla tulilla sama operatio kannattaa tehdä myös suuttimien liittimille (näkyvät, kun irrottaa suojamuovin moottorin päältä).
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Gonzalez
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 2632
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Nyt on vikakoodit luettu uudestaan.

                          Oireet jatkui samanlaisina, mutta vikakoodeja ei ollut tullut aamuisen nollauksen jälkeen lainkaan.

                          Pikaisesti vaihdettiin pellin alle uusi polttoainesuodatin kun edellistä ajankohtaa ei ollut tiedossa, ei korjaantunut sillä.

                          Auto on nyt huollossa tällä Tampereen uudella bemaristien (metro autolta) pelastajalla, eli Benkaralla Epilässä. Tarina jatkuu heti kun jotain selviää...
                          Last edited by Gonzalez; 09-04-2008, 21:37.
                          530d GT F07 2010
                          325i E30 Cabriolet 1987

                          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                          Comment

                          • Gonzalez
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 2632
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by tabasco View Post
                            Ilmamassamittari se ei melko varmasti ole, jos kone toimii kuitenkin täydellä kaasulla ok.
                            Tuli tuossa mieleen, että miten tämä asia on näissä dieseleissä?
                            Ottaako moottorinohjaus täydellä kaasulla huomioon massamittarilta tulevaa infoa ilmamäärästä?

                            Työkaverin autosta (bensamoottori ja vieläpä Ford) kun oli ilmamassamittari rikki, niin auto käyttäytyi juuri samanlailla ja vian selitys oli juuri tämä, että ilmamassamittari oli rikki mutta moottorinohjaus ei huomioinut täydellä kaasulla massamittarin antamaa infoa lainkaan ja auto toimi siksi täydellä kaasulla kiihdytettäessä.

                            Ja mikäli nämä bemarin dieselit toimivat samoin, eikös tämän voisi testata nyppäämällä massamittarin johdon irti jolloin moottorinohjaus siirtyy vikaohjelmalle?
                            Last edited by Gonzalez; 07-04-2008, 15:11.
                            530d GT F07 2010
                            325i E30 Cabriolet 1987

                            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Bensavehkeissä seos menee sekaisin kun IMM alkaa kiukuttelemaan, dieseleissä puuttuu vain voimaa. Kannattaa vaan kaivella se rail-paineanturin liitin esiin
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎