Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lambdan vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tumppu86
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 900
    • E-pohjanmaa

    Lambdan vaihto

    Tilasin motonetistä tarvike lambdan E36:seen.
    Niitä lambdan johtoja ei vissiin saa tinata siihen alkuperäiseen 4 napaiseen pistokkeeseen? Ja ne uuden lambdan johdot laitetaan ihan väri-väriin periaatteella siihen alkuperäiseen lambdan pistokkeeseen?

  • Spud
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 810
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by tumppu86 View Post
    Tilasin motonetistä tarvike lambdan E36:seen.
    Niitä lambdan johtoja ei vissiin saa tinata siihen alkuperäiseen 4 napaiseen pistokkeeseen? Ja ne uuden lambdan johdot laitetaan ihan väri-väriin periaatteella siihen alkuperäiseen lambdan pistokkeeseen?
    Vanhan lambdan piuha poikki 10cm liittimestä ja väri-väriin tinaus. Mukana tulee vissiin jotain putki-abicoja mutta itse pistin aikoinaan tinaamalla. Kai tuo on makuasia miten liittää. Ja tuo 10cm siksi että seuraavalla lambdanvaihtajalla on vara katkaista lähempää liitintä. Ylimääräinen piuha kannattaa kelata nippusiteellä esim. siihen liittimen kiinnikkeeseen ettei ensimmäinen risu vie koko hässäkkää mukanaan.
    Bad whiskey is better than wine
    ---------------------

    Comment

    • bmwbmw
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1370
      • Kainuu

      #3
      lambdan johtoja ei kaiken tieteen taitojen sääntöjen mukaan saisi tinata koska johtojen materiaali on sellaista ettei kunnolla saa johdot kosketusta kun tinaa. eli laita lambdan mukana tulevilla liittimillä tai tavan abicoilla.. eli siellä on kaksi valkeaa, musta ja harmaa. eli väri-väriin vain. valkeat johdot ovat lambdan lämmitykselle ja niillä ei ole väliä kumminpäin tulee.
      sigpic
      Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        Originally posted by tumppu86 View Post
        Tilasin motonetistä tarvike lambdan E36:seen.
        Sitten kun olet saanut tuon tarvikelambdan ostettua niin heivaa se heti siihen motonetin oviaukon vieressä olevaan roskikseen. Näin toimiessasi säästät aikaa, hermoja ja rahaa. Sitten kävelet takaisin sisälle ja tilaat sen boschilaisen lambdan, jossa on myös pistoke valmiina.

        Ai miksikö? - Siperia opettaa..
        Last edited by Juubi; 08-05-2008, 15:32. Reason: typo

        Comment

        • Bääm
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 401
          • Pori

          #5
          Originally posted by Juubi View Post
          Ai miksikö? - Siperia opettaa..
          Siperian kovuus on jäänyt kokematta, mutta eikö se tarvike ole ihan sama kuin se "aito", mutta siitä puuttuu vaan toi merkkikohtainen liitin?
          330d -03 M57N

          Comment

          • Juubi
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 999

            #6
            Originally posted by Bääm View Post
            Siperian kovuus on jäänyt kokematta, mutta eikö se tarvike ole ihan sama kuin se "aito", mutta siitä puuttuu vaan toi merkkikohtainen liitin?
            Tarvikelambdoillahan tarkoitetaan useimmiten jotain muuta kuin boschilaista. Eihän tuo boschilainenkaan mikään alkuperäinen varaosa ole, mutta laadultaan kyllä alkuperäistä vastaava. Nämä ns. tarvike/halpalambdat eivät ole samaa laatu(eikä hinta)tasoa. Boschilaistakin saa toki yleismallisena sekä valmiilla pistokkeella.

            Mm. haulla löytyy useita entisiä tarvikelambdojen käyttäjiä

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1996
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Bääm View Post
              Siperian kovuus on jäänyt kokematta, mutta eikö se tarvike ole ihan sama kuin se "aito", mutta siitä puuttuu vaan toi merkkikohtainen liitin?
              Kokemusta myös motonetin "tarvikelambdoista", 2 kpl rikki alle puolessa vuodessa. Onneksi sain molemmista rahat takaisin.

              Comment

              • goldenm
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 544

                #8
                Eipä niitä johtoja saa tinata!! Vertailuhappi kulkee johtimien sisällä..
                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                Comment

                • Spud
                  BTCF Member
                  • Mar 2003
                  • 810
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by goldenm View Post
                  Eipä niitä johtoja saa tinata!! Vertailuhappi kulkee johtimien sisällä..
                  öö mitä? Kerroppa vähän tarkemmin

                  Oma oli natseista tilattu Boschin tarvikemalli ilman liitintä (mallia "erittäin kilpailukykyinen hinta")j a kesti tinattuna sen 1,5v ennenkuin auto lähti eteenpäin. Luultavasti pelaa edelleen ihan bueno. Piuhat oli yksikarvaiset ja ilmeisesti jotain kovempaa tavaraa mutta kyllä nuo juottamalla kesti pikku rasitustestinkin ennenkuin pistin kutistesukat päälle.
                  Bad whiskey is better than wine
                  ---------------------

                  Comment

                  • goldenm
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 544

                    #10
                    Miksiköhän lambdojen mukana tulee ne tarvittavat puristusliittimet?
                    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                    Comment

                    • icebox
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 194
                      • Tampere

                      #11
                      Jep eipä kannata (=saa) tinata lambdan liitosta.

                      Sama enklanniksi boschin sivuilta:

                      The sensor receives the reference air through
                      the connection cable. This means that the
                      connector must be clean and dry. Contact
                      spray, and anti-corrosion agents etc. are
                      forbidden.
                      The connection cable must not be soldered. It must
                      only be crimped, clamped, or secured by screws.
                      "Without Hope,
                      Without Fear"

                      Comment

                      • tumppu86
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 900
                        • E-pohjanmaa

                        #12
                        Minkä merkkisiä/maalaisia ne hajonneet tarvikelambdat on olleet?
                        Tuo mikä mun oli tarkoitus laittaa kiinni niin se on ruotsalainen.

                        Ainut vika autossa on korkea hc tyhjäkäynnillä ja, kun mittarissa on 220tkm eikä lambdan vaihdosta ole tietoa niin lambdan ajattelin vaihtaa varmuudeks..
                        Vai pitäisikö vaan vaihtaa uudet tulpat, jos ne vaikuttaisi hc-arvoon?

                        Sorry offtopic!

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          #13
                          blueline hajos 8tkm jälkeen
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • Radon
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 463
                            • Suomi-Finland

                            #14
                            Originally posted by goldenm View Post
                            Miksiköhän lambdojen mukana tulee ne tarvittavat puristusliittimet?
                            Koska tuskin mukana kannattaisi kolvia ja tinaakaan toimittaa

                            Johtojen sisällä ei kyllä tasan tarkkaan mitään happea kulje, olosuhteet voisi olla myös osasyy puristusliittimille eli ei ainakaan kuumuus aiheuta ongelmia, vaikka tuskin on vaaraa kyllä tinan sulamiseenkaan.

                            Comment

                            • Bääm
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 401
                              • Pori

                              #15
                              Originally posted by Juubi View Post
                              Tarvikelambdoillahan tarkoitetaan useimmiten jotain muuta kuin boschilaista.
                              Tarkoitin itse juuri boschin tarviketta. Eli sellasta missä ei ole sitä pistoketta mukana. Mulle joskus muinoin sellanen myytiin jonkun verran edukkaammin.

                              Oisko tossa juottamis kysymyksessä kyse siitä, että jos tulee kylmä liitoksia, niin näyttää äkkiä aikas paljon vääristynyttä tietoa. Happea siellä nyt ei ainakaan kulje.
                              330d -03 M57N

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎