Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden vaikutus sitkeysarvoihin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

Originally posted by TJJ View Post
    Minullakin on tehopäiviä ja sitten on superteho-hetkiä, siis muutaman sata metriä on "hurjasti" vääntöä. Ilmamassamittari ja lambdat olisi mielenkiintoista vaihtaa, mutta ne maksaa alkuperäisinä niin paljon ettei niitä viitsisi huvin vuoksi kokeilla. Mitään vikakoodejahan autossa ei ole.
    Nyt kun otitte puheeksi, niin itsekin olen joskus yllättynyt miten se tempaisikin tietyssä kohdassa kun painoi kaasua. Mutta täyskaasukiihdytyksissä paikaltaan esim auto tuntuu kiihtyvän aina ~samalla tavalla. Pienikin alamäki mitä ei pakosti edes tajua olevan, vaikuttaa yllättävän paljon juurikin sitkeystuntumaan olen huomannut..

Lisäks mulla on teoria että TU koneet tuntuu mopommalta mitä Single Vanos koneet, mitä nyt olen niitä vähän ajanut. Entiedä onko omassani vikaa, mutta 3.500rpm kohdin alkaa selvästi "teho kasvaa" vähän kuin joku pieni turbo tulisi mukaan, kun MIELESTÄNI tuplavanos koneet vetävät paljon tasaisemmin. Tämä saa TU koneen tuntumaan melkeimpä tylsältä ja hitaammalta?

Anyway pointti oli se että tehot tuntuu niin eritavalla. Joku yllättävä piikki syystä tai toisesta saattaa pistää tuntemaan että nyt mennäänkin lujaa, vaikka todellisuudessa ei sen enempää... Kerran oli imuilmavuoto koneessa niin painoi kaasun pohjaan niin auto nyki perkeleesti, mutta ainakun se otti kiihtyvän nykäisyn niin KYLLÄ REPÄISI että niskat meinas taittua ;-D
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

Comment

• Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1960
      • Hki

Originally posted by Alfredson View Post

Lisäks mulla on teoria että TU koneet tuntuu mopommalta mitä Single Vanos koneet, mitä nyt olen niitä vähän ajanut. Entiedä onko omassani vikaa, mutta 3.500rpm kohdin alkaa selvästi "teho kasvaa" vähän kuin joku pieni turbo tulisi mukaan, kun MIELESTÄNI tuplavanos koneet vetävät paljon tasaisemmin. Tämä saa TU koneen tuntumaan melkeimpä tylsältä ja hitaammalta?
      Näinhän se menee ihan dynokäyränkin mukaan! Siksi myös m50 tuntuu voimakkaalta, koska teho tulee ylhäällä ja jyrkästi kasvaen. M52 taas tehoa on jo alakierroksilla ja kasvu tapahtuu loivemmassa kulmassa. Sama on pienemmässä mittakaavassa m52 ja TU koneiden välillä.

Comment

• Alfredson
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 463
        • Uusimaa

Originally posted by Vanquish View Post
        Näinhän se menee ihan dynokäyränkin mukaan! Siksi myös m50 tuntuu voimakkaalta, koska teho tulee ylhäällä ja jyrkästi kasvaen. M52 taas tehoa on jo alakierroksilla ja kasvu tapahtuu loivemmassa kulmassa. Sama on pienemmässä mittakaavassa m52 ja TU koneiden välillä.
        E60:n varmaan jatkaa tätä samaa eleetöntä vetoa? Kai se kuuluu vähän BMW:n luonteeseen, mutta olettaen sporttisemman maineen verrattuna esim mersuun, saisi vähän olla "hauskaakin" tehokäyrässä. Isäni kävi koeajamassa 2002 vuoden 530iA:n, totesi vain että eihän tuo kulje mihinkään, ja että mun auto on suorastaan raketti ton rinnalla sama 0-100 aika. tosin E39:n automaatti on imo vauhdintunteensurma numero 1.

Sama asia R32 golfissa DSG:llä. Tuntuu todella laiskalta, vaikka auto kiihtyy. MPS mazda taas tuntui tykimmältä kuin M5! (tosin pitäisi uudistaa toi MPS koeajo, tuntuuko se vielä niin tykiltä kuin silloin)

Comment

• Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7455
          • Oulu

Onhan E39 hiljainen auto modernillakin tasolla. Mutta niin on 2 kertaa halvempi 406 Peugeotkin yhtä hiljainen, ainakin jos renkaat ovat osuvat.
          Eipäs ole tuosta 406:sta kokemusta, joku 607 taksi oli myös ihmeen hiljainen talvirenkain taannoin Tampereella. Onko sulla muuten ylhäällä milloin TM on testannut hiljaisimman 406:n? Mulla näkyy olevan tuossa listalla vain Peugeot 406 ST 2.0 Hdi (vm. 2000), eikä se ole mitenkään kovin hiljainen, mutta dieselille ymmärrettävää. Mun listalla hiljaisin Peugeot on 607 2.2 HDi A (vm. 2000), jonka tulos on käytännössä identtinen E39 523iA:n tulokseen TM 1/98 vertailussa.

Erot alkaa tulla kun työnnetään pösöön ja bemariin leveää läskiä alle. Tuntuu että bemarissa ei oikein saa tekemälläkään KOVAA rengasmelua.
          Tämä on totta, E39 suodattaa tuota rengasmelua aivan eritavalla kuin useimmat muut autot. Ja sekin melu mikä kuuluu on miellyttävän matalataajuista, korkea "kohina" ei tule läpi.

Oma -96 aika hyvä esimerkki, 235 leveät sonarin halpakumit jotka jumputtaa oudosti hiljaisessa vauhdissa ja muutenkin aika luokattomat renkaat, niin 1.5db hiljaisempi kun kaverin 2005 vuoden Audi A4 aavistuksen fiksumalla rengaskoolla (ja paremmalla merkillä). Mitattu samalla mittarilla, samalla tieosuudella ja samana päivänä. Mittari ei äärimäisen tarkka (+-1db) mutta korvakuulo vahvistaa mittaukset...
          Itse olen vertaillu omaa autoani 17" kesärenkain ja 17" talvirenkain työkaverin 2004 Opel Vectraan, joka myös on testien mukaan ollut (ainakin joskus) hiljaisimpia luokassaan. Tuossakin löytyi mittarin mukaan noin 2dB ero, mutta varsinkin rengasmelun sävyssä ero on suuri.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7455
            • Oulu

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Voin illalla liittää tähän pätkän kokoamaani listaa noista mittauksista.
            Tässä vielä Top-10 niistä melumittauksista mitkä on TM:stä mun listalle päätyneet (varmaan jotain puuttuu):

Code:
             1. BMW 523i (E39, 1996)
             2. BMW 740iA (E32, 1993)
             3. Lexus LS400 (1993)
             4. Mercedes-Benz 400 SEL (1993)
             5. BMW 740d (E38, 2000)
             6. Mercedes-Benz S500 Lang A (2005)
             7. BMW 525iA (E60)
             8. BMW 530dA (E60, 2003)
             9. BMW 520d (E60)
            10. BMW 730dA (E65, 2003)
            Aikalailla tämä yksi merkki dominoi (mutta se 406 mihin Alfredson viittasi puuttuu).

Sama asia R32 golfissa DSG:llä. Tuntuu todella laiskalta, vaikka auto kiihtyy.
            En minä tuota nyt laiskan tuntuiseksi sanoisi, mutta eihän siinä erityistä repivyyttä ole kiihdyksessä, mitä nyt liikkeelle lähdössä niskat nytkähtää.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• Alfredson
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2007
              • 463
              • Uusimaa

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Eipäs ole tuosta 406:sta kokemusta, joku 607 taksi oli myös ihmeen hiljainen talvirenkain taannoin Tampereella. Onko sulla muuten ylhäällä milloin TM on testannut hiljaisimman 406:n? Mulla näkyy olevan tuossa listalla vain Peugeot 406 ST 2.0 Hdi (vm. 2000), eikä se ole mitenkään kovin hiljainen, mutta dieselille ymmärrettävää. Mun listalla hiljaisin Peugeot on 607 2.2 HDi A (vm. 2000), jonka tulos on käytännössä identtinen E39 523iA:n tulokseen TM 1/98 vertailussa.
              TM 11/96. BMW E36 vs Peugeot 406 vs Audi a4 vs Volvo S40, bensoja kaikki.

Mittaukset:
              60kmh Etu/taka 57/58
              80kmh Etu/taka 60/63
              100kmh Etu/taka 65/65
              120kmh Etu/taka 69/69

Eli aika paljon melu kyllä nousee vauhdin kovetessa.

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎