Kannattaa vaihtaa tuo anturi,niitä menee niin ku sukkia näis bemareis. Voi joskus sammua kesken ajon tuon anturin takia ja maksaa noin 100€ tua anturi merkkiliikkeessä.
Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika". Mitäköhän korjaaminen voisi Laakkosella, Metro-Autossa tai Hartikaisen pajassa maksaa? Onko yleensä kyseessä aito vika vai ainoastaan väärä hälytys joka häipyy vikamuistin nollaamisella?
Katsastusinssi sanoi että he eivät saa nollata vikamuistia omilla laitteillaan ja koittaa ajaa OBD-testiä uudestaan. Pari vuotta sitten edellisen autoni katsastuksessa nimenomaan nollattin ja testattiin OBD uudestaan. Kaikki sen jälkeen OK. Noh, tosin kyseessä oli toinen katsastuskonttori ja toinen insinööri. Vai onkohan katsastusmääräykset sitten muuttuneet parissa vuodessa?
Tapausta sen enempää tuntematta tuntuu että nuo nokka-akselien asentotunnistimet ovat kulutustavaraa useammassakin merkissä. Tuossakin konetyypissä vissiin aika usein antautuu. Vaihto ei ainakaan toisessa merkissä ollut iso homma, bemaria en tunne niinkään.
Viisaammat voivat korjata.
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika". Mitäköhän korjaaminen voisi Laakkosella, Metro-Autossa tai Hartikaisen pajassa maksaa? Onko yleensä kyseessä aito vika vai ainoastaan väärä hälytys joka häipyy vikamuistin nollaamisella?
Katsastusinssi sanoi että he eivät saa nollata vikamuistia omilla laitteillaan ja koittaa ajaa OBD-testiä uudestaan. Pari vuotta sitten edellisen autoni katsastuksessa nimenomaan nollattin ja testattiin OBD uudestaan. Kaikki sen jälkeen OK. Noh, tosin kyseessä oli toinen katsastuskonttori ja toinen insinööri. Vai onkohan katsastusmääräykset sitten muuttuneet parissa vuodessa?
Ajopelinä: 525i (DT41), 2002
-Kimmo
Ei välttämättä kannata kyllä mihkään vaihdettavaks viedä, jos vähänkin
kuusiokolo-avain pysyy kädessä. Se on ainut työkalu, mitä tuossa hommassa tarvitsee.
Tuossa linkki RealOem:ään ja kuvassa osa nro. 5
Sijaitsee siis moottorin etupäässä, hieman kannen vasemmassa laidassa
edestä päin katsottuna.
Ei mitään muuta, kuin johto irti, pultti irti, sitten
nykäiset vanhan anturin pois ja laitat uuden tilalle.
Sitten pultti kiinni, johto kiinni ja homma on selvä.
Anturin käyt hakemassa esim. merkkiliikkeen tiskiltä (kallis) tai tilaat
esim tästä:
No niin, edistystä. Ottivat sitten bemarin puolelta yhteyttä. Selitin mikä ottaa päähän ja kaveri kuunteli tyynesti hymähdellen kunnes sanoi että eipä ole muillakaan merkeillä listoja joita toimittaa akelle. Sanoin että kyllä vain on ja luettelin muutaman. Hämmästyin kun alkoi sitten kyselemään lisemmin. Tarkensin hänen näkemystään selvästi kun sanoi lopuksi että tälle asialle pitää tehdä jotakin ja lupasi soitella uudemman kerran kun heidän "OBD" nero on palannut lomilta Katsotaan josko saisivat listan kyhätyksi OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden/ympäristö ystävällisyyden kanssa. Totesi itsekkin muuten että eihän juuri tuosta OBD:sta mitään ymmärrä mutta esim nakutusanturin vikakoodi EI saa olla esteenä auton katsastuksen läpimenemiseen.
Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Katsotaan josko saisivat listan kyhätyksi OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden/ympäristö ystävällisyyden kanssa. Totesi itsekkin muuten että eihän juuri tuosta OBD:sta mitään ymmärrä mutta esim nakutusanturin vikakoodi EI saa olla esteenä auton katsastuksen läpimenemiseen.
Vaikuttaakos tää ohjauskulman tunnistimelta tuleviin ilmotuksiin myös? Anturi on kuitenkin tilauksessa...noudan sen kuukauden kuluttua jos aiheellista.
Vaikuttaakos tää ohjauskulman tunnistimelta tuleviin ilmotuksiin myös? Anturi on kuitenkin tilauksessa...noudan sen kuukauden kuluttua jos aiheellista.
Ohjauskulma-anturi on osa ajonvakautusjärjestelmää ja siten turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Toisaalta ajonvakautus ei ole pakollinen katsastusvaruste, eikä viasta pitäisi aiheutua vaaraa, kun järjestelmä disabloituu. Eli miten tuo nyt sitten tulkitaan?
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Ohjauskulma-anturi on osa ajonvakautusjärjestelmää ja siten turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Toisaalta ajonvakautus ei ole pakollinen katsastusvaruste, eikä viasta pitäisi aiheutua vaaraa, kun järjestelmä disabloituu. Eli miten tuo nyt sitten tulkitaan?
Tällä hetkellä ainakin varma hylky jos löytyy tuolta osa-alueelta vikakoodi. Ja todennäköisyydellä vielä tulevaisuudessakin vaikka karsintaa tapahtuisikin...
Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Ei välttämättä kannata kyllä mihkään vaihdettavaks viedä, jos vähänkin
kuusiokolo-avain pysyy kädessä. Se on ainut työkalu, mitä tuossa hommassa tarvitsee.
NoNiin, piti mennä kalliin kaavan kautta kun ei pysy työkalut kädessä: eräs helsinkiläinen verstas veloitti operaatiosta 298,50 (tsiissus!):
- testaus 85,- (eli tietokone kiinni autoon ja painellaan nappeja, kesto semmonen 2-3 min)
- korjaustyö 78,- (ehkä se 10min niin kuin edellä arvioidaan)
- nokka-aksenlin tunnistin 113,- ("tää onkin orkkiosa, me käytetään vain laatuosia eikä mitään bulkkikamaa jotka hajoaa parin kk:n kuluttua. Ja Volvoon vastaava osa maksoi semmonen 200,-", no mitä toi lohduttaa?)
- pientarvikelisä 2.50
- OBD-todistus 20,- (onpa velvetin kallista paperia ja mustetta. Noh, katsastuskonttori olisi veloittanut OBD-mittauksesta 31,-, mutta verstaan taksa on 85,- joten onpa kamalat marginaalit täsä busineksessa)
En tiijä pitäiskö nyt itkeä vai nauraa, ainakin ottaa päähän niin ...keleesti.
NoNiin, piti mennä kalliin kaavan kautta kun ei pysy työkalut kädessä: eräs helsinkiläinen verstas veloitti operaatiosta 298,50 (tsiissus!):
- testaus 85,- (eli tietokone kiinni autoon ja painellaan nappeja, kesto semmonen 2-3 min)
- korjaustyö 78,- (ehkä se 10min niin kuin edellä arvioidaan)
- nokka-aksenlin tunnistin 113,- ("tää onkin orkkiosa, me käytetään vain laatuosia eikä mitään bulkkikamaa jotka hajoaa parin kk:n kuluttua. Ja Volvoon vastaava osa maksoi semmonen 200,-", no mitä toi lohduttaa?)
- pientarvikelisä 2.50
- OBD-todistus 20,- (onpa velvetin kallista paperia ja mustetta. Noh, katsastuskonttori olisi veloittanut OBD-mittauksesta 31,-, mutta verstaan taksa on 85,- joten onpa kamalat marginaalit täsä busineksessa)
En tiijä pitäiskö nyt itkeä vai nauraa, ainakin ottaa päähän niin ...keleesti.
-dippu
Tunnistimen osalta kuulostaa kohtuulliselta mutta loppu kustannukset jotain ihan muuta kuin kohtuullista!
Itse en olisi 20€:a enempää olisi kehdannut pyytää moisesta hommasta..
Last edited by Dunky; 08-08-2008, 11:27.
Reason: Loppu kaneetti :)
Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment