Announcement

Collapse
No announcement yet.

OBD testi katsastuksen yhteydessä tehtynä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • viktor
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1272
    • ...

    #31
    Huh säästyy taas pitkä penni varmaan joskus sitten
    ///M5
    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

    Comment

    • dippu
      Newbiemmer
      • Jul 2008
      • 3

      #32
      Nokka-akselin asentoanturin korjauksesta vielä (katsastus feilas)

      Originally posted by arska84 View Post
      Kannattaa vaihtaa tuo anturi,niitä menee niin ku sukkia näis bemareis. Voi joskus sammua kesken ajon tuon anturin takia ja maksaa noin 100€ tua anturi merkkiliikkeessä.
      Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika". Mitäköhän korjaaminen voisi Laakkosella, Metro-Autossa tai Hartikaisen pajassa maksaa? Onko yleensä kyseessä aito vika vai ainoastaan väärä hälytys joka häipyy vikamuistin nollaamisella?

      Katsastusinssi sanoi että he eivät saa nollata vikamuistia omilla laitteillaan ja koittaa ajaa OBD-testiä uudestaan. Pari vuotta sitten edellisen autoni katsastuksessa nimenomaan nollattin ja testattiin OBD uudestaan. Kaikki sen jälkeen OK. Noh, tosin kyseessä oli toinen katsastuskonttori ja toinen insinööri. Vai onkohan katsastusmääräykset sitten muuttuneet parissa vuodessa?



      Ajopelinä: 525i (DT41), 2002

      -Kimmo

      Comment

      • viktor
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1272
        • ...

        #33
        Tapausta sen enempää tuntematta tuntuu että nuo nokka-akselien asentotunnistimet ovat kulutustavaraa useammassakin merkissä. Tuossakin konetyypissä vissiin aika usein antautuu. Vaihto ei ainakaan toisessa merkissä ollut iso homma, bemaria en tunne niinkään.

        Viisaammat voivat korjata.
        ///M5
        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

        Comment

        • siksta
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 675
          • Orimattila

          #34
          Originally posted by dippu View Post
          Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika". Mitäköhän korjaaminen voisi Laakkosella, Metro-Autossa tai Hartikaisen pajassa maksaa? Onko yleensä kyseessä aito vika vai ainoastaan väärä hälytys joka häipyy vikamuistin nollaamisella?

          Katsastusinssi sanoi että he eivät saa nollata vikamuistia omilla laitteillaan ja koittaa ajaa OBD-testiä uudestaan. Pari vuotta sitten edellisen autoni katsastuksessa nimenomaan nollattin ja testattiin OBD uudestaan. Kaikki sen jälkeen OK. Noh, tosin kyseessä oli toinen katsastuskonttori ja toinen insinööri. Vai onkohan katsastusmääräykset sitten muuttuneet parissa vuodessa?



          Ajopelinä: 525i (DT41), 2002

          -Kimmo
          Ei välttämättä kannata kyllä mihkään vaihdettavaks viedä, jos vähänkin
          kuusiokolo-avain pysyy kädessä. Se on ainut työkalu, mitä tuossa hommassa tarvitsee.



          Tuossa linkki RealOem:ään ja kuvassa osa nro. 5
          Sijaitsee siis moottorin etupäässä, hieman kannen vasemmassa laidassa
          edestä päin katsottuna.
          Ei mitään muuta, kuin johto irti, pultti irti, sitten
          nykäiset vanhan anturin pois ja laitat uuden tilalle.
          Sitten pultti kiinni, johto kiinni ja homma on selvä.
          Anturin käyt hakemassa esim. merkkiliikkeen tiskiltä (kallis) tai tilaat
          esim tästä:


          Toki kannattaa ihan ensimmäisenä lukea ja nollata vikakoodit, kun kerta
          "vain" hetkellisestä viasta ilmoitus.

          Mutta kuten aiemminkin jo sanottu, niin näitä taitaa aika helposti mennä
          rikki näistä vehkeistä.
          F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #35
            Originally posted by dippu View Post
            Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika".
            Ei muista ilmoitakkaan kuin hetkellisistä vioista. Jos se hajoaa niin auto ei enää käynnisty.
            Haet osan merkkiliikkeestä ja vaihdat sen ~10min.
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #36
              No niin, edistystä. Ottivat sitten bemarin puolelta yhteyttä. Selitin mikä ottaa päähän ja kaveri kuunteli tyynesti hymähdellen kunnes sanoi että eipä ole muillakaan merkeillä listoja joita toimittaa akelle. Sanoin että kyllä vain on ja luettelin muutaman. Hämmästyin kun alkoi sitten kyselemään lisemmin. Tarkensin hänen näkemystään selvästi kun sanoi lopuksi että tälle asialle pitää tehdä jotakin ja lupasi soitella uudemman kerran kun heidän "OBD" nero on palannut lomilta Katsotaan josko saisivat listan kyhätyksi OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden/ympäristö ystävällisyyden kanssa. Totesi itsekkin muuten että eihän juuri tuosta OBD:sta mitään ymmärrä mutta esim nakutusanturin vikakoodi EI saa olla esteenä auton katsastuksen läpimenemiseen.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • PFloyd
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 517

                #37
                Originally posted by Dunky View Post
                Katsotaan josko saisivat listan kyhätyksi OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden/ympäristö ystävällisyyden kanssa. Totesi itsekkin muuten että eihän juuri tuosta OBD:sta mitään ymmärrä mutta esim nakutusanturin vikakoodi EI saa olla esteenä auton katsastuksen läpimenemiseen.
                Vaikuttaakos tää ohjauskulman tunnistimelta tuleviin ilmotuksiin myös? Anturi on kuitenkin tilauksessa...noudan sen kuukauden kuluttua jos aiheellista.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by PFloyd View Post
                  Vaikuttaakos tää ohjauskulman tunnistimelta tuleviin ilmotuksiin myös? Anturi on kuitenkin tilauksessa...noudan sen kuukauden kuluttua jos aiheellista.
                  Ohjauskulma-anturi on osa ajonvakautusjärjestelmää ja siten turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Toisaalta ajonvakautus ei ole pakollinen katsastusvaruste, eikä viasta pitäisi aiheutua vaaraa, kun järjestelmä disabloituu. Eli miten tuo nyt sitten tulkitaan?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #39
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Ohjauskulma-anturi on osa ajonvakautusjärjestelmää ja siten turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Toisaalta ajonvakautus ei ole pakollinen katsastusvaruste, eikä viasta pitäisi aiheutua vaaraa, kun järjestelmä disabloituu. Eli miten tuo nyt sitten tulkitaan?
                    Tällä hetkellä ainakin varma hylky jos löytyy tuolta osa-alueelta vikakoodi. Ja todennäköisyydellä vielä tulevaisuudessakin vaikka karsintaa tapahtuisikin...
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #40
                      Mistä vuosimallista alkaen tuo testi otetaan? Kävin katsastuksessa eikä testiä otettu vaikka käsittääkseni olisi pitänyt 5/01 autosta..:think
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • VESiX
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 407
                        • Kehä 1

                        #41
                        Originally posted by Stone View Post
                        Mistä vuosimallista alkaen tuo testi otetaan? Kävin katsastuksessa eikä testiä otettu vaikka käsittääkseni olisi pitänyt 5/01 autosta..:think
                        Olisi varmaan pitänyt. Mulla oli joskus 06/2001 rekisteröity auto ja kyllä siitä testi tehtiin ekassa katsastuksessa.

                        Comment

                        • Dunky
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 4929
                          • Kotka

                          #42
                          Originally posted by Stone View Post
                          Mistä vuosimallista alkaen tuo testi otetaan? Kävin katsastuksessa eikä testiä otettu vaikka käsittääkseni olisi pitänyt 5/01 autosta..:think
                          2001 ja sen jälkeen rekisteröity, mutta ei diesel koneista... (vielä)
                          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                          Comment

                          • dippu
                            Newbiemmer
                            • Jul 2008
                            • 3

                            #43
                            Originally posted by siksta View Post
                            Ei välttämättä kannata kyllä mihkään vaihdettavaks viedä, jos vähänkin
                            kuusiokolo-avain pysyy kädessä. Se on ainut työkalu, mitä tuossa hommassa tarvitsee.



                            Tuossa linkki RealOem:ään ja kuvassa osa nro. 5
                            ....Anturin käyt hakemassa esim. merkkiliikkeen tiskiltä (kallis) tai tilaat
                            esim tästä:

                            NoNiin, piti mennä kalliin kaavan kautta kun ei pysy työkalut kädessä: eräs helsinkiläinen verstas veloitti operaatiosta 298,50 (tsiissus!):
                            - testaus 85,- (eli tietokone kiinni autoon ja painellaan nappeja, kesto semmonen 2-3 min)
                            - korjaustyö 78,- (ehkä se 10min niin kuin edellä arvioidaan)
                            - nokka-aksenlin tunnistin 113,- ("tää onkin orkkiosa, me käytetään vain laatuosia eikä mitään bulkkikamaa jotka hajoaa parin kk:n kuluttua. Ja Volvoon vastaava osa maksoi semmonen 200,-", no mitä toi lohduttaa?)
                            - pientarvikelisä 2.50
                            - OBD-todistus 20,- (onpa velvetin kallista paperia ja mustetta. Noh, katsastuskonttori olisi veloittanut OBD-mittauksesta 31,-, mutta verstaan taksa on 85,- joten onpa kamalat marginaalit täsä busineksessa)

                            En tiijä pitäiskö nyt itkeä vai nauraa, ainakin ottaa päähän niin ...keleesti.

                            -dippu

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4929
                              • Kotka

                              #44
                              Originally posted by dippu View Post
                              NoNiin, piti mennä kalliin kaavan kautta kun ei pysy työkalut kädessä: eräs helsinkiläinen verstas veloitti operaatiosta 298,50 (tsiissus!):
                              - testaus 85,- (eli tietokone kiinni autoon ja painellaan nappeja, kesto semmonen 2-3 min)
                              - korjaustyö 78,- (ehkä se 10min niin kuin edellä arvioidaan)
                              - nokka-aksenlin tunnistin 113,- ("tää onkin orkkiosa, me käytetään vain laatuosia eikä mitään bulkkikamaa jotka hajoaa parin kk:n kuluttua. Ja Volvoon vastaava osa maksoi semmonen 200,-", no mitä toi lohduttaa?)
                              - pientarvikelisä 2.50
                              - OBD-todistus 20,- (onpa velvetin kallista paperia ja mustetta. Noh, katsastuskonttori olisi veloittanut OBD-mittauksesta 31,-, mutta verstaan taksa on 85,- joten onpa kamalat marginaalit täsä busineksessa)

                              En tiijä pitäiskö nyt itkeä vai nauraa, ainakin ottaa päähän niin ...keleesti.

                              -dippu
                              Tunnistimen osalta kuulostaa kohtuulliselta mutta loppu kustannukset jotain ihan muuta kuin kohtuullista!
                              Itse en olisi 20€:a enempää olisi kehdannut pyytää moisesta hommasta..
                              Last edited by Dunky; 08-08-2008, 11:27. Reason: Loppu kaneetti :)
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #45
                                Originally posted by dippu View Post
                                En tiijä pitäiskö nyt itkeä vai nauraa, ainakin ottaa päähän niin ...keleesti.

                                -dippu
                                Itseäsi saat syyttää, pitikös viedä sinne. Anturi 60€ kaupasta ja korjaamolle pelkän anturin vaihtoon niin olisit sen 200€ säästänyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎