Huh säästyy taas pitkä penni varmaan joskus sitten
OBD testi katsastuksen yhteydessä tehtynä...
Collapse
X
-
Nokka-akselin asentoanturin korjauksesta vielä (katsastus feilas)
Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika". Mitäköhän korjaaminen voisi Laakkosella, Metro-Autossa tai Hartikaisen pajassa maksaa? Onko yleensä kyseessä aito vika vai ainoastaan väärä hälytys joka häipyy vikamuistin nollaamisella?Originally posted by arska84 View PostKannattaa vaihtaa tuo anturi,niitä menee niin ku sukkia näis bemareis. Voi joskus sammua kesken ajon tuon anturin takia ja maksaa noin 100€ tua anturi merkkiliikkeessä.
Katsastusinssi sanoi että he eivät saa nollata vikamuistia omilla laitteillaan ja koittaa ajaa OBD-testiä uudestaan. Pari vuotta sitten edellisen autoni katsastuksessa nimenomaan nollattin ja testattiin OBD uudestaan. Kaikki sen jälkeen OK. Noh, tosin kyseessä oli toinen katsastuskonttori ja toinen insinööri. Vai onkohan katsastusmääräykset sitten muuttuneet parissa vuodessa?
Ajopelinä: 525i (DT41), 2002
-Kimmo
Comment
-
Tapausta sen enempää tuntematta tuntuu että nuo nokka-akselien asentotunnistimet ovat kulutustavaraa useammassakin merkissä. Tuossakin konetyypissä vissiin aika usein antautuu. Vaihto ei ainakaan toisessa merkissä ollut iso homma, bemaria en tunne niinkään.
Viisaammat voivat korjata.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
Ei välttämättä kannata kyllä mihkään vaihdettavaks viedä, jos vähänkinOriginally posted by dippu View PostTulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika". Mitäköhän korjaaminen voisi Laakkosella, Metro-Autossa tai Hartikaisen pajassa maksaa? Onko yleensä kyseessä aito vika vai ainoastaan väärä hälytys joka häipyy vikamuistin nollaamisella?
Katsastusinssi sanoi että he eivät saa nollata vikamuistia omilla laitteillaan ja koittaa ajaa OBD-testiä uudestaan. Pari vuotta sitten edellisen autoni katsastuksessa nimenomaan nollattin ja testattiin OBD uudestaan. Kaikki sen jälkeen OK. Noh, tosin kyseessä oli toinen katsastuskonttori ja toinen insinööri. Vai onkohan katsastusmääräykset sitten muuttuneet parissa vuodessa?
Ajopelinä: 525i (DT41), 2002
-Kimmo
kuusiokolo-avain pysyy kädessä. Se on ainut työkalu, mitä tuossa hommassa tarvitsee.
http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=15
Tuossa linkki RealOem:ään ja kuvassa osa nro. 5
Sijaitsee siis moottorin etupäässä, hieman kannen vasemmassa laidassa
edestä päin katsottuna.
Ei mitään muuta, kuin johto irti, pultti irti, sitten
nykäiset vanhan anturin pois ja laitat uuden tilalle.
Sitten pultti kiinni, johto kiinni ja homma on selvä.
Anturin käyt hakemassa esim. merkkiliikkeen tiskiltä (kallis) tai tilaat
esim tästä:
Toki kannattaa ihan ensimmäisenä lukea ja nollata vikakoodit, kun kerta
"vain" hetkellisestä viasta ilmoitus.
Mutta kuten aiemminkin jo sanottu, niin näitä taitaa aika helposti mennä
rikki näistä vehkeistä.F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport
Comment
-
Ei muista ilmoitakkaan kuin hetkellisistä vioista. Jos se hajoaa niin auto ei enää käynnisty.Originally posted by dippu View PostTulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika".
Haet osan merkkiliikkeestä ja vaihdat sen ~10min.Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
No niin, edistystä. Ottivat sitten bemarin puolelta yhteyttä. Selitin mikä ottaa päähän ja kaveri kuunteli tyynesti hymähdellen kunnes sanoi että eipä ole muillakaan merkeillä listoja joita toimittaa akelle. Sanoin että kyllä vain on ja luettelin muutaman. Hämmästyin kun alkoi sitten kyselemään lisemmin. Tarkensin hänen näkemystään selvästi kun sanoi lopuksi että tälle asialle pitää tehdä jotakin ja lupasi soitella uudemman kerran kun heidän "OBD" nero on palannut lomilta
Katsotaan josko saisivat listan kyhätyksi OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden/ympäristö ystävällisyyden kanssa. Totesi itsekkin muuten että eihän juuri tuosta OBD:sta mitään ymmärrä mutta esim nakutusanturin vikakoodi EI saa olla esteenä auton katsastuksen läpimenemiseen.
Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
Vaikuttaakos tää ohjauskulman tunnistimelta tuleviin ilmotuksiin myös? Anturi on kuitenkin tilauksessa...noudan sen kuukauden kuluttua jos aiheellista.Originally posted by Dunky View PostKatsotaan josko saisivat listan kyhätyksi OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden/ympäristö ystävällisyyden kanssa. Totesi itsekkin muuten että eihän juuri tuosta OBD:sta mitään ymmärrä mutta esim nakutusanturin vikakoodi EI saa olla esteenä auton katsastuksen läpimenemiseen.
Comment
-
Ohjauskulma-anturi on osa ajonvakautusjärjestelmää ja siten turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Toisaalta ajonvakautus ei ole pakollinen katsastusvaruste, eikä viasta pitäisi aiheutua vaaraa, kun järjestelmä disabloituu. Eli miten tuo nyt sitten tulkitaan?Originally posted by PFloyd View PostVaikuttaakos tää ohjauskulman tunnistimelta tuleviin ilmotuksiin myös? Anturi on kuitenkin tilauksessa...noudan sen kuukauden kuluttua jos aiheellista.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Tällä hetkellä ainakin varma hylky jos löytyy tuolta osa-alueelta vikakoodi. Ja todennäköisyydellä vielä tulevaisuudessakin vaikka karsintaa tapahtuisikin...Originally posted by Clavurion View PostOhjauskulma-anturi on osa ajonvakautusjärjestelmää ja siten turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Toisaalta ajonvakautus ei ole pakollinen katsastusvaruste, eikä viasta pitäisi aiheutua vaaraa, kun järjestelmä disabloituu. Eli miten tuo nyt sitten tulkitaan?Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
Mistä vuosimallista alkaen tuo testi otetaan? Kävin katsastuksessa eikä testiä otettu vaikka käsittääkseni olisi pitänyt 5/01 autosta..:think
Comment
-
Olisi varmaan pitänyt. Mulla oli joskus 06/2001 rekisteröity auto ja kyllä siitä testi tehtiin ekassa katsastuksessa.Originally posted by Stone View PostMistä vuosimallista alkaen tuo testi otetaan? Kävin katsastuksessa eikä testiä otettu vaikka käsittääkseni olisi pitänyt 5/01 autosta..:think
Comment
-
2001 ja sen jälkeen rekisteröity, mutta ei diesel koneista... (vielä)Originally posted by Stone View PostMistä vuosimallista alkaen tuo testi otetaan? Kävin katsastuksessa eikä testiä otettu vaikka käsittääkseni olisi pitänyt 5/01 autosta..:thinkVikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
NoNiin, piti mennä kalliin kaavan kautta kun ei pysy työkalut kädessä: eräs helsinkiläinen verstas veloitti operaatiosta 298,50 (tsiissus!):Originally posted by siksta View PostEi välttämättä kannata kyllä mihkään vaihdettavaks viedä, jos vähänkin
kuusiokolo-avain pysyy kädessä. Se on ainut työkalu, mitä tuossa hommassa tarvitsee.
http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=15
Tuossa linkki RealOem:ään ja kuvassa osa nro. 5
....Anturin käyt hakemassa esim. merkkiliikkeen tiskiltä (kallis) tai tilaat
esim tästä:
- testaus 85,- (eli tietokone kiinni autoon ja painellaan nappeja, kesto semmonen 2-3 min)
- korjaustyö 78,- (ehkä se 10min niin kuin edellä arvioidaan)
- nokka-aksenlin tunnistin 113,- ("tää onkin orkkiosa, me käytetään vain laatuosia eikä mitään bulkkikamaa jotka hajoaa parin kk:n kuluttua. Ja Volvoon vastaava osa maksoi semmonen 200,-", no mitä toi lohduttaa?)
- pientarvikelisä 2.50
- OBD-todistus 20,- (onpa velvetin kallista paperia ja mustetta. Noh, katsastuskonttori olisi veloittanut OBD-mittauksesta 31,-, mutta verstaan taksa on 85,- joten onpa kamalat marginaalit täsä busineksessa)
En tiijä pitäiskö nyt itkeä vai nauraa, ainakin ottaa päähän niin ...keleesti.
-dippu
Comment
-
Tunnistimen osalta kuulostaa kohtuulliselta mutta loppu kustannukset jotain ihan muuta kuin kohtuullista!Originally posted by dippu View PostNoNiin, piti mennä kalliin kaavan kautta kun ei pysy työkalut kädessä: eräs helsinkiläinen verstas veloitti operaatiosta 298,50 (tsiissus!):
- testaus 85,- (eli tietokone kiinni autoon ja painellaan nappeja, kesto semmonen 2-3 min)
- korjaustyö 78,- (ehkä se 10min niin kuin edellä arvioidaan)
- nokka-aksenlin tunnistin 113,- ("tää onkin orkkiosa, me käytetään vain laatuosia eikä mitään bulkkikamaa jotka hajoaa parin kk:n kuluttua. Ja Volvoon vastaava osa maksoi semmonen 200,-", no mitä toi lohduttaa?)
- pientarvikelisä 2.50
- OBD-todistus 20,- (onpa velvetin kallista paperia ja mustetta. Noh, katsastuskonttori olisi veloittanut OBD-mittauksesta 31,-, mutta verstaan taksa on 85,- joten onpa kamalat marginaalit täsä busineksessa)
En tiijä pitäiskö nyt itkeä vai nauraa, ainakin ottaa päähän niin ...keleesti.
-dippu
Itse en olisi 20€:a enempää olisi kehdannut pyytää moisesta hommasta..Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
Comment