Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varashälytin vs. sisälämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    Varashälytin vs. sisälämmitin

    Onko kellään kokemusta/tietoa siitä miten varashälytin (joka reagoi painevaihteluihin) reagoi sisälämppärin pöhähtäessä päälle. Ts. tuleeko vääriä hälyytyksiä? :?
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96
  • JanneT
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2002
    • 622
    • Espoo

    #2
    Kaikki asialliset hälärit älyää jos lämpötila nousee hitaasti, ei aiheuta hälytystä.
    Power DZL

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      Mutu: Ei kai se paine vaihtele, jos sisäilmaa pyöritellään? :juo
      ...

      Comment

      • jjheimo
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 652
        • Helsinki

        #4
        Riippuu pitkälti minkälainen sisätilatunnistin löytyy,
        ultraääni tunnistin reagoi juurikin ilmavirta vaihteluihin kun taas mikroaalto ei ole niin herkkä tuollaislille vaan reagoi vain kunnon liikkeisiin.Tosin nykyään löytyy ns.Dual tunnistimia jossa on sekä mikro että ultraääni tunnistimet jonka toimintaperiaate on että hälyttää vasta kun molemmat tunnistimet on havainnut jotain ja turhia hälyytyksiä ei tule.
        F33 435i Xdrive

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #5
          muistaakseni jos tialvuus pysyy vakiona ja lämpötila nousee niin paine kasvaa
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • Kilpuri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 831
            • Tampere

            #6
            Sitähän minäkin...

            ...pV=nRT (vaikkei ilma ideaalikaasu olekkaan, tarpeeksi lähelle kuitenkin. Ketään tuskin kiinnostaa Wan der Vaalsin tilanyhtälöt )

            V=vakio
            R=vakio
            n=vakio

            Jos siis T (lämpötila) kasvaa on myös p:n kasvettava.

            Jos oletetaan että normaali ilmanpaine on 101000Pa ja lämpötila puhaltimen käynnistyesä -30C => 243,15K

            p=nR/V*T

            => 101000 = nR/V * 243,15K => nR/V => 415,4

            Auton sisällä lämpötila nousee +10 C:een => 283,15K

            => p= 415,4 * 283,15 = 117615Pa

            Paine siis kasvaa 117615Pa - 101000Pa = 16615Pa

            Kysymys on siis siitä kuinka herkkiä anturit on ja siitä kuinka hyvin/huonosti paine lämmityksenaikana tasaantuu auton sisätilan ja ulkonaolevan paineen välillä.

            Menikö liian teoreettiseksi?
            Välillä on kiva olla
            Now: 525xd -09
            Ex: 330d -07
            Ex: 328i -96

            Comment

            • XO1
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 34
              • Helsinki

              #7
              Eipä taida paine paljon auton sisällä nousta vaikka lämpötila nousiskin, ei autot sentään mitään muovipusseja ole. Jos on tosi tarkka anturi, vois kuvitella että ainoa joka saa edes jonkinlaista painevaihtelua aikaseksi, on webasto tms. joka puhaltaa autoon tuulettimen kautta lisää ilmaa.

              Comment

              • DohDoh
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 333
                • 60°23′10″N, 23°07′30″E

                #8
                Mulla on tollanen ongelma cobran hälyn kanssa. Joka kerta kun laittaa sisäpuhaltimen puhaltamaan ja ovet lukkon kaukkarista niin hetken kuluttua alkaa ulvomaan en tiiä sit missä vikaa vai onko vaan niin herkkä mut laittaa vituttamaan lievästi :|

                Comment

                • Kilpuri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 831
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by XO1
                  Eipä taida paine paljon auton sisällä nousta vaikka lämpötila nousiskin, ei autot sentään mitään muovipusseja ole. Jos on tosi tarkka anturi, vois kuvitella että ainoa joka saa edes jonkinlaista painevaihtelua aikaseksi, on webasto tms. joka puhaltaa autoon tuulettimen kautta lisää ilmaa.
                  Ei ole pusseja ei, mutta jos anturi rekisteröi sen, että lasi lyödään paskaksi (paine-ero), niin kait on syytä olettaa, että on mahdollista että se reagoi myös sen minimaalisen paine-eron, mikä syntyy ilman lämpenemisestä.

                  Toivottavasti ei kuitenkin!

                  nim. tänään lämppärit asennettuna ja reilusti köyhempänä. :roll:
                  Now: 525xd -09
                  Ex: 330d -07
                  Ex: 328i -96

                  Comment

                  • Axum
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 4416
                    • Kuopio

                    #10
                    itsellä sama ongelma, mikä avuksi? saahan sen tietenkin kaukosaatimestä pois päältä mutta ei kehtais jättää yöksi pelkkien ovi ja luukkutunnistimien varaan :(
                    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                    - E39 528ia
                    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                    Puretaan 520ia -97
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                    Comment

                    • M_Power
                      Moderator
                      • Jul 2003
                      • 2759
                      • Espoo, HML

                      #11
                      Aikanaan tuota sisätilanlämmittimen vaikutusta selvittelin.
                      Cobran hälytin tuli hommattua ja valmistaja ilmoittaakin seuraavaa:

                      "Sisätilan suojaus: mallissa 7918 on uusi Digital Ultrasonic tunnistin,
                      joka ei reagoi sisätilanlämmittimeen. Mallissa 7917 on lasinrikko ja mikroaaltotunnistimet."

                      Eli vanhemmissa malleissa nuo ultraäänitunnisimet saattavat aiheuttaa hälytyksiä.
                      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                      Team vier Zylinder!

                      Comment

                      • XO1
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 34
                        • Helsinki

                        #12
                        Eipä se häly varmaan rupea huutamaan jos aurinko sattuu tulemaan pilven takaa näkyviin :?: , siinä lämpötilaero on kuitenkin aika suuri. Ikkunan särkeminen on kuitenkin aika nopeasti tapahtuva "ilmiö", joten se aiheuttaa helpommin paineen vaihtelua.

                        Comment

                        • Sid
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2003
                          • 75
                          • Porvoo

                          #13
                          Minulla on Gemelin hälytin, jossa sisätilan valvonta on tutkalla, eikä paineella. Ei ole turhaan huudellut talvellakaan. Muistaakseni siinä on 5(?)-portainen herkkyydensäätö tutkalle, minkä olen antanut olla oletusasetuksella. Testattu on, ettei sisällä paljon häröillä ilman sireenin huutoa.
                          E36 316i -96
                          E46 316i -01
                          E46 316i -03

                          E91 318i -09

                          Comment

                          • Kilpuri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 831
                            • Tampere

                            #14
                            Parina aamuna itsellänikin on lämmitin pöhissyt eikä onneksi ole hälytystä tullut. Tosin ilmat on vielä sen verran "lämpimät" että suurta vaikutusta tuosta paineeseen ei tule.
                            Now: 525xd -09
                            Ex: 330d -07
                            Ex: 328i -96

                            Comment

                            • Masinol
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 988
                              • "Turku"

                              #15
                              Originally posted by Kilpuri
                              Parina aamuna itsellänikin on lämmitin pöhissyt eikä onneksi ole hälytystä tullut. Tosin ilmat on vielä sen verran "lämpimät" että suurta vaikutusta tuosta paineeseen ei tule.

                              Taitaa olla se paineenvaihtelu niin pientä ja hidasta ettei tolla nyt oo mitään merkitystä, vaihtuuhan se ilmanpaine muutenkin koko ajan :!: Niin ja kun esim. ikkuna lyödään rikki niin siitä tulee äkillinen paineenvaihtelu eli siis ääni... jonka anturi tunnistaa... Jos lämppäri saa hälytyksen päälle niin tuskinpa se ainakaan paineesta johtuu. Infrapuna liike anturi voi joskus laukaista hälytyksen jos lämpötila vaihtuu.. mutta juuri siksi näitä ei taida juuri autoissa olla.
                              Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎