Announcement

Collapse
No announcement yet.

116i:n kone laukesi 53tkm:ssa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kuukuna
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 6

    116i:n kone laukesi 53tkm:ssa.

    Avovaimo osti maaliskuussa 2004/2005 vuosimallin 116i:n ensimmäiseltä omistajalta. 50tkm huolto juuri tehty merkkiliikkeessä, kuten muutkin huollot. Lisäksi kyseessä premium merkki niin kuviteltiin, että varma ostos. Toisin kuitenkin kävi.

    Olin itse mukana testiajolla ja kaikki vaikutti hyvältä. Koska rahojen siirrossa ulkomailta(Avovaimoni ei ole Suomen kansalainen) kesti reilun viikon auto haettiin vasta myöhemmin, vaikka kaupat tehtiinkin jo koeajon jälkeen. Haettaessa autoa siitä oli jo kuulunut jotain pientä ylimääräistä ääntä, mistä avovaimoni oli huomattanut, mutta myyjä ei siitä tiennyt mitään. Itse en tällä reissulla ollut mukana.

    Käytössä auto pelasi kuitenkin ihan ok. Tosin satunnaisesti käyntiääni oli hieman omituinen, mutta ei mitään hälyyttävää. Tarkoitus oli vain mainita siitä seuraavassa huollossa. Vähän reilun 3tkm:n jälkeen kun olimme tehneet noin 200km sukulaisreissun pysähtyessä kotikaupungissa valoihin huomattiin, että nyt käyntiääni oli muuttunut sen verran pahaksi, että auto pihaan parkkeihin ja huoltoa varaamaan.

    Ensimmäisenä hinasimme bmw:n golffillani erääseen ei viralliseen bmw:n huoltoliikkeeseen. Käynnistivät auton ja sanoivat, että selvä peli. Kone on aukaistava ja mm. nokka-akseli on todennäköistesti entinen. Soitin auton myyjälle joka sattuu työskentelemään toisella paikkakunnalla autoliikkeessä jolla BMW:n virallinen huolto. Samalla ilmenee, että 50tkm:n huollossa nokka-akselia oli säädetty sähköisesti käyntiongelmien takia. Kesälomien takia sovitaan, että auto viedään tarkastukseen paikalliseen BMW huoltoon ja katsotaan mikä siellä vikana. Paikkakuntamme BMW merkkihuoltoa hoitaa kuitenkin eri firma kuin missä tämä 50tkm huolto suoritettu.

    Asiaa tutkitaan ja selviää, että

    <clip>

    Imunokka-akselin kiinnityspukki murtunut 4. syl kohdalta. pukin pinnapultti katkennut- pukki poikki.
    Vaatii uuden imunokka-akselin + syl kannen + pultit + tiivisteen.
    Osat n 2500E ja työ arvio 2000-2500€
    Kustannusarvio perustuu vain visuaalisiin havaintoihin purkamatta/testaamatta moottoria-> myös lisävauruiot/viat mahdollisa.
    Imunokka-akselin kiinnityspukki murtunut 4. syl kohdalta. pukin pinnapultti katkennut- pukki poikki.
    GW- kysely palautui hylättynä BMW:ltä.

    <clip>

    Paikallinen merkkihuolto on sitä mieltä, että toisen liikkeen tekemä nokka-akselin sähköinen säätö ei vaikuttanut koneen rikkoutumiseen. Löytyykö mielipiteitä tähän?
    Tehdas ei siis tule vastaan. Tämä ei tainnut olla odotettavissakaan.

    Vaikka en koneista juuri mitään tajuakkaan niin olen saanut käsityksen, että jos nuo pinnapultit on joku voima saanut poikki niin kannen vaihdolla tästä ei todellakaan selvitä. -> n.5ke on vasta alkusoittoa.

    Olisiko ehdotuksia miten tästä lähteä jatkamaan? Kuvittelisin, että moottorin odotusikä ei todellakaan voi olla 50tkm. -> Kuluttaja-asiamiehellä voi olla tässä myös sanansa sanottavana.

    Tarkoitus olisi lähteä seuraavaksi kolkuttelemaan BMW Finlandin ovea.
  • bulk
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 324
    • Sink Hell

    #2
    4-vuotias pelihän alkaa olemaan jo muutenkin käyttöikänsä loppumetreillä. Paalaamoon vaan ja uutta alle.

    Ei vaan, paska homma, mutta käy näitä näköjään uudemmillekin autoille. Kuluttajaneuvojalta kannattanee kysyä mielipide.
    Last edited by bulk; 06-08-2008, 09:36.
    [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7434
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Kuukuna View Post
      Samalla ilmenee, että 50tkm:n huollossa nokka-akselia oli säädetty sähköisesti käyntiongelmien takia.
      Mitähän tämä tarkoittaa käytännössä? Tässähän taisi olla jo valvetronic, vaikuttaako se mitään asiaan?
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • RMB
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 222
        • Rovaniemi

        #4
        Itsellä tulee mieleen heti, että mitä tämä "nokka-akselin säätö" 50tkm huollossa pitää sisällään. Mitä silloin on oikeasti tehty?

        Jos siinä on käytetty niitä nokka-akselipukkeja irti niin tulee heti mieleen, että olisiko pitänyt vaihtaa uudet pultit, onko vaihdettu jos pitää?. Onko käytetty oikeaa kiristysmomenttia? Onko autoon tehty mahdollisesti jo ennen tätä 50tkm huoltoa jotakin muita töitä jossa nämä olisi irti käytetty?

        Voihan kyseessä toki olla tehdasvikakin eli pultti laatuvikainen ja näin ollen katkennut tai asennusvirhe jo tehtaalla,esim liian tiukalle laitettu jo tehtaalla ja tästä johtunut pultin katkeaminen.

        Ottaisin suoraan yhteyttä maahantuojaan, selvittäisin myös auton huoltohistorian alusta lähtien yllä mainitusta syystä.
        Siis ostit auton yksityiseltä? Kuluttajasuoja ei siis oikein päde ja vähän epäilen ettei kuluttajasuoja pysty kovin paljoa vaikuttamaan tuohon, että remontti pitäisi mennä tehdastakuuseen enään.

        Minusta paras keino on ottaa suoraan maahantuojaan yhteyttä ja etsiä sieltä oikea henkilö asiaa hoitamaan ja keskustella asiallisesti tästä tapauksesta. Voi olla, että sen jälkeen sieltä tullaan edes vähän vastaaan korjauskustannuksissa.
        http://tomracing.suntuubi.com/

        http://www.youtube.com/user/tomracingbmw

        Comment

        • Kuukuna
          Newbiemmer
          • Aug 2008
          • 6

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Mitähän tämä tarkoittaa käytännössä? Tässähän taisi olla jo valvetronic, vaikuttaako se mitään asiaan?
          Tarkoittaako Valvetronic ajossa muuttuvaa nokka-akselia? Käsittääkseni tässä ei vielä pitäisi sitä olla, mutta en ole täysin varma. En ole myöskään täysin varma mitä tämä sähköinen säätö tarkoittaa. Konetta siinä ei kuitenkaan aukaista.

          Comment

          • Kuukuna
            Newbiemmer
            • Aug 2008
            • 6

            #6
            Löysin pari tapausta missä tilanne on ollut suurin piirtein sama. Näillä oli vain vastaanotto ollut aika paljon positiivisempi.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Kuukuna View Post
              Löysin pari tapausta missä tilanne on ollut suurin piirtein sama. Näillä oli vain vastaanotto ollut aika paljon positiivisempi.
              Ulkomailla, varsinkin jenkeissä, monet kuluttajasuojan asiat ovat toisin. Siellähän korjataan noita tyyppivikojakin mistä Suomessa ei kerrota mitään tai ei ainakaan korjata niitä ilmaiseksi.
              E39 528iA

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                #8
                Vähän juttu haisee, ymmärsinkö oikein: BMW liikkeessä töissä oleva henkilö myy 50 tkm ajetun auton yksityishenkilönä heti 50 tkm huollon jälkeen jossa todettu nokkiin/ koneeseen liittyvää vikaa?
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • seidltuning
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1941
                  • Vantaa

                  #9
                  ei ole valvetronic
                  onko koneeseen laitettu jakoketkun päälle peltilevy?
                  G30 530e Sedan
                  E30 325i Cabriolet

                  Comment

                  • Kuukuna
                    Newbiemmer
                    • Aug 2008
                    • 6

                    #10
                    Originally posted by jpeltoma View Post
                    Vähän juttu haisee, ymmärsinkö oikein: BMW liikkeessä töissä oleva henkilö myy 50 tkm ajetun auton yksityishenkilönä heti 50 tkm huollon jälkeen jossa todettu nokkiin/ koneeseen liittyvää vikaa?
                    Kyseessä on myyjän vaimon auto. Avovaimoni on auton toinen omistaja. Auto oli jo myynnissä ennen 50tkm huoltoa. Itse asiassa koeajoa piti odottaa, että auto oli käynyt huollossa. Saamieni tietojen mukaan käyntiä on säädetty kerran ennen tätä 50tkm huollossa tehtyä.

                    Comment

                    • Peltsii
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 7061
                      • Turenki

                      #11
                      Tuosta kannattaa kyllä tapella. Laissa ei ole määritetty mitään aikarajaa takuulle, takuu on ikuinen jos esim. tässä vaurio on syntynyt valmistus/materiaali virheestä
                      DUCATI 1098 RACING EVO

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Tuosta kannattaa kyllä tapella. Laissa ei ole määritetty mitään aikarajaa takuulle, takuu on ikuinen jos esim. tässä vaurio on syntynyt valmistus/materiaali virheestä
                        Jos valmistaja ei tule vastaan niin tämä valmistus/materiaalivirhe on pystyttävä näyttämään toteen. Kuluttajansuojan voi valitettavasti unohtaa kun auto on ostettu yksityiseltä. Jos olisi liikkeestä ostettu niin aika selvä tapaus että 50 tkm ajetulla autolla pitää koneen kestää kauemin kuin 3 tkm.

                        Voisi ehkä harkita syy-seuraus -suhteen tutkimista / maksamista jossa kenties selviäisi mikä tähän tuhoon on johtanut ja sitä kautta kenties selviäisi onko valmistusvirhe. Tosin tehtaan edustus voi siitä huolimatta vedota siihen että edellinen omistaja on manipuloinut konetta tavalla tai toisella, käyttänyt väärää öljyä / kiellettyjä lisäaineita jne...
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • jpeltoma
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 600
                          • pirkanmaa

                          #13
                          Jos koneessa on ollut myyntihetkellä tunnettu vika, josta ei ole ostajalle ilmoitettu niin peli on aika selvä. Toteennäyttö voi olla hankalaa, mutta jo se että konetta on todistetusti rassattu ennen myyntiä...
                          Last edited by jpeltoma; 06-08-2008, 11:25.
                          __________________________________________________ ________________________
                          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by jpeltoma View Post
                            Jos koneessa on ollut myyntihetkellä tunnettu vika, josta ei ole ostajalle ilmoitettu niin peli on aika selvä. Toteennäyttö voi olla hankalaa, mutta jo se että konetta on todistetusti rassattu ennen myyntiä...
                            Niin JOS myyjä on papereissa yksityinen ei ole olemassa edes tätä "takavalotakuuta". Kusetuksestahan toki yksityisen voi myös haastaa oikeuteen.

                            Onhan tuossa tietty sellainen viilto perstaskuun odotettavissa että kannattaa jonkun aikaa tapella ennen kuin luovuttaa.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • juster
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 624

                              #15
                              Tässä tilanteessa kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen kuluttajaneuvojaan. Vaikka takuu onkin päättynyt, se ei poista maahantuojan virhevastuuta. Autossa on virhe, jos se ei normaalikäytössä kestä niin pitkään kuin samanlaisen auton voidaan perustellusti odottaa kestävän.

                              Ja tässä tapauksessa on selvää, että moottorin on kestettävä enemmän kuin 4 vuotta tai 50 000 km. Jos autoa on asianmukaisesti käytetty ja huollettu, en usko ettei maahantuoja ottaisi myönteisen kannan osallistua moottorin kunnostus talkoisiin. Varsinkin kun kuluttajaneuvoja vauhdittaa asiaa omalla yhteydenotolla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎