Avovaimo osti maaliskuussa 2004/2005 vuosimallin 116i:n ensimmäiseltä omistajalta. 50tkm huolto juuri tehty merkkiliikkeessä, kuten muutkin huollot. Lisäksi kyseessä premium merkki niin kuviteltiin, että varma ostos. Toisin kuitenkin kävi.
Olin itse mukana testiajolla ja kaikki vaikutti hyvältä. Koska rahojen siirrossa ulkomailta(Avovaimoni ei ole Suomen kansalainen) kesti reilun viikon auto haettiin vasta myöhemmin, vaikka kaupat tehtiinkin jo koeajon jälkeen. Haettaessa autoa siitä oli jo kuulunut jotain pientä ylimääräistä ääntä, mistä avovaimoni oli huomattanut, mutta myyjä ei siitä tiennyt mitään. Itse en tällä reissulla ollut mukana.
Käytössä auto pelasi kuitenkin ihan ok. Tosin satunnaisesti käyntiääni oli hieman omituinen, mutta ei mitään hälyyttävää. Tarkoitus oli vain mainita siitä seuraavassa huollossa. Vähän reilun 3tkm:n jälkeen kun olimme tehneet noin 200km sukulaisreissun pysähtyessä kotikaupungissa valoihin huomattiin, että nyt käyntiääni oli muuttunut sen verran pahaksi, että auto pihaan parkkeihin ja huoltoa varaamaan.
Ensimmäisenä hinasimme bmw:n golffillani erääseen ei viralliseen bmw:n huoltoliikkeeseen. Käynnistivät auton ja sanoivat, että selvä peli. Kone on aukaistava ja mm. nokka-akseli on todennäköistesti entinen. Soitin auton myyjälle joka sattuu työskentelemään toisella paikkakunnalla autoliikkeessä jolla BMW:n virallinen huolto. Samalla ilmenee, että 50tkm:n huollossa nokka-akselia oli säädetty sähköisesti käyntiongelmien takia. Kesälomien takia sovitaan, että auto viedään tarkastukseen paikalliseen BMW huoltoon ja katsotaan mikä siellä vikana. Paikkakuntamme BMW merkkihuoltoa hoitaa kuitenkin eri firma kuin missä tämä 50tkm huolto suoritettu.
Asiaa tutkitaan ja selviää, että
<clip>
Imunokka-akselin kiinnityspukki murtunut 4. syl kohdalta. pukin pinnapultti katkennut- pukki poikki.
Vaatii uuden imunokka-akselin + syl kannen + pultit + tiivisteen.
Osat n 2500E ja työ arvio 2000-2500€
Kustannusarvio perustuu vain visuaalisiin havaintoihin purkamatta/testaamatta moottoria-> myös lisävauruiot/viat mahdollisa.
Imunokka-akselin kiinnityspukki murtunut 4. syl kohdalta. pukin pinnapultti katkennut- pukki poikki.
GW- kysely palautui hylättynä BMW:ltä.
<clip>
Paikallinen merkkihuolto on sitä mieltä, että toisen liikkeen tekemä nokka-akselin sähköinen säätö ei vaikuttanut koneen rikkoutumiseen. Löytyykö mielipiteitä tähän?
Tehdas ei siis tule vastaan. Tämä ei tainnut olla odotettavissakaan.
Vaikka en koneista juuri mitään tajuakkaan niin olen saanut käsityksen, että jos nuo pinnapultit on joku voima saanut poikki niin kannen vaihdolla tästä ei todellakaan selvitä. -> n.5ke on vasta alkusoittoa.
Olisiko ehdotuksia miten tästä lähteä jatkamaan? Kuvittelisin, että moottorin odotusikä ei todellakaan voi olla 50tkm. -> Kuluttaja-asiamiehellä voi olla tässä myös sanansa sanottavana.
Tarkoitus olisi lähteä seuraavaksi kolkuttelemaan BMW Finlandin ovea.
Olin itse mukana testiajolla ja kaikki vaikutti hyvältä. Koska rahojen siirrossa ulkomailta(Avovaimoni ei ole Suomen kansalainen) kesti reilun viikon auto haettiin vasta myöhemmin, vaikka kaupat tehtiinkin jo koeajon jälkeen. Haettaessa autoa siitä oli jo kuulunut jotain pientä ylimääräistä ääntä, mistä avovaimoni oli huomattanut, mutta myyjä ei siitä tiennyt mitään. Itse en tällä reissulla ollut mukana.
Käytössä auto pelasi kuitenkin ihan ok. Tosin satunnaisesti käyntiääni oli hieman omituinen, mutta ei mitään hälyyttävää. Tarkoitus oli vain mainita siitä seuraavassa huollossa. Vähän reilun 3tkm:n jälkeen kun olimme tehneet noin 200km sukulaisreissun pysähtyessä kotikaupungissa valoihin huomattiin, että nyt käyntiääni oli muuttunut sen verran pahaksi, että auto pihaan parkkeihin ja huoltoa varaamaan.
Ensimmäisenä hinasimme bmw:n golffillani erääseen ei viralliseen bmw:n huoltoliikkeeseen. Käynnistivät auton ja sanoivat, että selvä peli. Kone on aukaistava ja mm. nokka-akseli on todennäköistesti entinen. Soitin auton myyjälle joka sattuu työskentelemään toisella paikkakunnalla autoliikkeessä jolla BMW:n virallinen huolto. Samalla ilmenee, että 50tkm:n huollossa nokka-akselia oli säädetty sähköisesti käyntiongelmien takia. Kesälomien takia sovitaan, että auto viedään tarkastukseen paikalliseen BMW huoltoon ja katsotaan mikä siellä vikana. Paikkakuntamme BMW merkkihuoltoa hoitaa kuitenkin eri firma kuin missä tämä 50tkm huolto suoritettu.
Asiaa tutkitaan ja selviää, että
<clip>
Imunokka-akselin kiinnityspukki murtunut 4. syl kohdalta. pukin pinnapultti katkennut- pukki poikki.
Vaatii uuden imunokka-akselin + syl kannen + pultit + tiivisteen.
Osat n 2500E ja työ arvio 2000-2500€
Kustannusarvio perustuu vain visuaalisiin havaintoihin purkamatta/testaamatta moottoria-> myös lisävauruiot/viat mahdollisa.
Imunokka-akselin kiinnityspukki murtunut 4. syl kohdalta. pukin pinnapultti katkennut- pukki poikki.
GW- kysely palautui hylättynä BMW:ltä.
<clip>
Paikallinen merkkihuolto on sitä mieltä, että toisen liikkeen tekemä nokka-akselin sähköinen säätö ei vaikuttanut koneen rikkoutumiseen. Löytyykö mielipiteitä tähän?
Tehdas ei siis tule vastaan. Tämä ei tainnut olla odotettavissakaan.
Vaikka en koneista juuri mitään tajuakkaan niin olen saanut käsityksen, että jos nuo pinnapultit on joku voima saanut poikki niin kannen vaihdolla tästä ei todellakaan selvitä. -> n.5ke on vasta alkusoittoa.
Olisiko ehdotuksia miten tästä lähteä jatkamaan? Kuvittelisin, että moottorin odotusikä ei todellakaan voi olla 50tkm. -> Kuluttaja-asiamiehellä voi olla tässä myös sanansa sanottavana.
Tarkoitus olisi lähteä seuraavaksi kolkuttelemaan BMW Finlandin ovea.
Comment