Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA puutuu @3000rpm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mak
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 30
    • Tampere

    530dA puutuu @3000rpm

    Apuja tarvittaisiin foorumin asiantuntijoilta...

    Auto on 530dA -01, ajettu 200tkm. Käy hyvin, ei vikakoodeja ja turbo vaihdettu noin 5000km sitten edellisen omistajan toimesta.

    Eli ongelma on tehojen häviäminen 3000 rpm:n kohdalla kiihdytyksessä. Alle 3000 rpm: alueella kiihtyvyys on mielestäni normaalin tuntoista, mutta 3 tuhannen kohdalla tehot häviää. Pikkuhiljaa, kun kierrokset ylittävät tuon rajan, alkaa tehot palautua ja meno paranee. Tulos 0-100 km/h 13sek.

    Tänään tutkittiin livedataa kiihdytyksissä. Siirtopaine pysyi kokoajan vakiona ja railpaine kiihdytyksissä noin 1200baria tasaisesti. Ilmeisesti ok? :think

    Ahtopaine nousi alakierroksilla hyvin, mutta juuri tuossa puutumiskohdalla laski noin 0,4-0,5 baria alle pyydetyn arvon. Kierrosten noustessa alkoi ahdot taas kasvaa ja tehot palautui. Muistaakseni tuolla 3000rpm:n alueella tavoitepaine oli noin 2100mbar ja mitattu paine 1700mbar. Selvä vika siis.

    Ilmamassamittarin arvo laski luonnollisesti ahtojen tippuessa, mutta arvot olivat mielestäni loogisia (rpm:stä ja kuormituksesta riippuvia), eli ei siis mitään luonnottomia heittoja.

    Kokeilin kiihdytystä myös ilmamassamittarin johto irrallaan, mutta se ei vaikuttanut kulkuihin.

    Ahtimen siipien ohjaukseen menevä alipaineletku oli parista kohtaa puhki, joten vaihdoin uuden tilalle. Tod.näk. alaväännöt paranivat, tarkkaa persdynomuistikuvaa ei ole...Tämä siis jo ennen livedatan ottamista. Samalla kokeiltiin, että VNT:n varsi liikkuu kaasuteltaessa.

    Mieleeni tuli sellainen vaihtoehto, että voisiko vnt-mekanismi jumia jossain kohdassa...? Tällä turbolla se ei todennäköisesti ole toiminut koskaan, koska letku oli puhki ja haurastunut. Voiko mekanismin liikettä herkistellä muutoin kuin 500 euron huollossa? Onko kellään kokemusta?

    Apua kaivattaisiin kiireesti. Kaikki ajatukset/ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan.
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #2
    Mulla tulee ensimmäisenä mieleen, että ahtimen johdinsiivet jumii.
    Korjaantuu ostamalla uuden turbon.
    Ilmamäärämittarin vaihtokaan ei varmasti tee yhtään huonoa jos edellisestä vaihdosta ei ole tietoa.
    Siirtopummukin voi olla särki, sen näkee PA-paineista.

    Search-toiminnolla löydät noin 10 topicia, jotka käsittelevät tämän tapaisia oireita. Katso sieltä lisää.
    Last edited by Rubu; 20-08-2008, 07:21.

    Comment

    • Exami
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 986
      • Hyvinkää, Tuusula

      #3
      Tulee mieleen että mites ahtopaineen tunnistin.. E39:sissä tosin kyseinen vika ilmenee kun tehot katoaa alle 3000rpm.. kovilla kierroksilla sitte kuitenki lähtee ns puolväkisin ahtamaan..

      KUVA <- Osa nro17 ekana voi koittaa liikutella johtoja / tunkea jotain kontakti sprayta.. ahdas ja vittumainen paikka..

      Mikäli tuo ei auta.. Ota 4 Kiihdytystä että kierrokset menee yli 3000rpm esim. kun näitä penkittää tulee "vika" ettei auto oikeen anna kiertää yli 3000rpm koska etupyörät eivät pyöri tämä taas voi viitata abs tunnistin vikaan.. tästä kuitenki pitäs olla vika koodi.. eli epäilen ensimmäistä..
      sigpic
      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

      Comment

      • mak
        Bimmer Rookie
        • Aug 2008
        • 30
        • Tampere

        #4
        Turbon ja kaikkien moottorin osien vaihto kyllä varmaan auttais, mutta tarkoitus olisi etsiä vika ja korjata se, ei vaihtaa osia heti 5000€:lla. :think

        Tuon ahtopainetunnistimen vois tosiaan tarkistaa. Onko moottorissa 2 ahtopainetunnistinta? Mietin vain sitä, että kun livedatasta tuli oikeantuntuista painetietoa, niin onko mahdollista, että se tieto tulee toiselta tunnistimelta ja tuo tunnistin olisi rikki...?

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          #5
          Originally posted by mak View Post
          Tuon ahtopainetunnistimen vois tosiaan tarkistaa. Onko moottorissa 2 ahtopainetunnistinta? Mietin vain sitä, että kun livedatasta tuli oikeantuntuista painetietoa, niin onko mahdollista, että se tieto tulee toiselta tunnistimelta ja tuo tunnistin olisi rikki...?
          En oo ihan 100 varma näistä disel tekniikoista vielä en oo kerenny hirveesti perehtymään mutta tietääkseni tuossa tunnistimessa on myös jokin alipaine homma joka säätelee ahtimen siivekkeitä.. + ahtopaineen tunnistin joka on sitten imusarjassa kiinni.. esim ahtopaineen tunnistus voi toimia tässä normaalisti mutta alipaine puoli viallinen kuten osa nimi kertoo "Fuel injection pressure ..." omassani on kyseisessä osassa hieman kosketus vikaa esim hiljattain alta 3000rpm puuttu voimat.. liikuttelin johtoja ja taas pelitti ja koitin jotain elektro spray tököttiä tunkea sinne.. E39:sin kohdalla uudelle hintaa 71€.. eli melko halpa korjaus jos siinä vika..
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Öö..? Nehän on ihan eripuolella konetta, sais olla melkonen tunnistin

            Yksi ahtopaineen tunnistin on, ja jos livedata näyttää järkeviä se on kunnossa. Siipiä säätävää alipainekelloa ohjataan omalla venttiilillään eikä siihen sisälly mittauksia, fuel injection pressure taas kuulostaisi rail-paineanturilta joka ei aiheuta puutumista vaan ennemminkin pätkimistä ja katkonaista vetoa.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • mak
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 30
              • Tampere

              #7
              Eli todennäköisesti se paineanturi on siis kunnossa...

              Onko kukaan pyöritellyt käsissään tuommoista ahdinta? Kuinka jäykkä se siipien säätövarsi on, saako sitä käsin liikuteltua? Tunteeko siitä sen mahdollisen takertelemisen? Ajattelin käydä nosturilla tutkimassa sitä tarkemmin...

              Kaikki neuvot tervetulleita!

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #8
                Kirjoittamasi perusteella annan äänen jumiville siiville.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by mak View Post
                  Eli todennäköisesti se paineanturi on siis kunnossa...

                  Onko kukaan pyöritellyt käsissään tuommoista ahdinta? Kuinka jäykkä se siipien säätövarsi on, saako sitä käsin liikuteltua? Tunteeko siitä sen mahdollisen takertelemisen? Ajattelin käydä nosturilla tutkimassa sitä tarkemmin...

                  Ahdin pitäisi ottaa irti ja ottaa pakopuolen pesä irti jolloin näkee ovatko rotat syöneet pakosiiven.
                  Samalla näkee onko pakosiiven palaset pieksäneet johdinsiivet romukoppa kuntoon...

                  Comment

                  • mak
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2008
                    • 30
                    • Tampere

                    #10
                    näyttää siltä, että pahin pelko käy toteen...taitaa turbo olla selvä. Selvitin sitä edellistä vaihtoa ja on siitä jo pidempi aika, varmaan yli 50tkm. Kummalta silti tuntuu.

                    Käytin imuputken irti turbolta ja välystähän siinä akselissa tuntui. Pyörittäessä siivet osuivat välillä pesän seiniin. Taitaa siis olla selvä, vai mitä mieltä olette?
                    Säätötanko liikkui hyvin, kun imi alipaineletkusta. Hieman öljyä ahtoputkien seinämillä.

                    Ostetaanko uusi vai kannattaako huollattaa tuo vanha?

                    Kyllä syö miestä!!!

                    Comment

                    • zaci
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 459
                      • Kuopio

                      #11
                      Mitäänhän en autosi turbosta tiedä, mutta muuttuvasiipisen putsaus pitäisi olla mahdollista: http://www.technologie-entwicklung.d...t15-turbo.html

                      Kait ?
                      BMW F20 120xDa 2016 140kW

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2017
                        • Kangasala

                        #12
                        Originally posted by mak View Post
                        näyttää siltä, että pahin pelko käy toteen...taitaa turbo olla selvä. Selvitin sitä edellistä vaihtoa ja on siitä jo pidempi aika, varmaan yli 50tkm. Kummalta silti tuntuu.

                        Käytin imuputken irti turbolta ja välystähän siinä akselissa tuntui. Pyörittäessä siivet osuivat välillä pesän seiniin. Taitaa siis olla selvä, vai mitä mieltä olette?
                        Säätötanko liikkui hyvin, kun imi alipaineletkusta. Hieman öljyä ahtoputkien seinämillä.

                        Ostetaanko uusi vai kannattaako huollattaa tuo vanha?

                        Kyllä syö miestä!!!
                        Kummalta tuntuu minustakin, että ahdin tuolla ajomäärällä hajoaa, tosin 50tkm+ on laajahko käsite. Onhan mahdollista että ahtimeesi on aiemmin mennyt vaikka imusarjanläppiä...
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          #13
                          Kuulostaa melko hullulta jos 50tkm sitte lätkästy UUSI ahdin kylkeen ja taas särki.. pieni öljy ahtoputkien seinämillä ns. kuuluu asiaan.. useimmiten vnt ahtimien kohdalla puhutaan aina uusista ahtimista.. näissä vnt ahtimissa on kylmänä aika reilusti välystä.. joka sitte lämmettyään poistuu mutta jos seinämiin ottaa kiinni ni sillon ilmeisen liikaa.. (varmasti jokainen 530d:n omistaja kuullut kylmällä koneella turbon ujelluksen)

                          Vielä siitä tunnistimesta.. ainekaan realoemissa ei muuta tunnistinta oo ahtopuolella / imusarjassa joten voi olla hiljasta toisen tunnistimen kanssa... Osa nro 17 (FUEL INJECTION SYSTEM-RESSURE SENSOR)

                          taasen ahtoputkistossa jne ei ole kuin lämpötunnistin Osa nro 10 (TEMPERATURE SENSOR AIR)

                          Eli ilmeisesti kyseisessä tapauksessa kyse viallisesta ahtimesta.. mutta tuo tunnistinkin ainekin E39:seissä aiheuttaa osittain harmaita hiuksia ja luuloja viallisesta maffista / viallisesta turbosta.. joten miksei tässäkin ikävää tosin että osa on niin ikävässä paikassa että pitää melkeempä ottaa imusarja irti että osaan pääsee kunnolla käsiks..

                          Onnea kuitenki vian löytämiseksi & korjaukseen!
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by zaci View Post
                            Mitäänhän en autosi turbosta tiedä, mutta muuttuvasiipisen putsaus pitäisi olla mahdollista: http://www.technologie-entwicklung.d...t15-turbo.html
                            Tuossa muuten toinen kuvitettu tarina VNT:n putsaamisesta. KLIK
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • JonasG
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 2160
                              • Porvoo/Helsinki

                              #15
                              Kuulostaa kyllä vialliselta ahtimelta jos se on valmis 50tkm jälkeen..Vaihdoin omaani viime kesänä ahtimen kun mittarissa oli 220tkm ja pienen pieni väljys tuntui mutta ahdin ei missään nimessä loppu ollut,siivet kunnossa jne..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎