Apuja tarvittaisiin foorumin asiantuntijoilta...
Auto on 530dA -01, ajettu 200tkm. Käy hyvin, ei vikakoodeja ja turbo vaihdettu noin 5000km sitten edellisen omistajan toimesta.
Eli ongelma on tehojen häviäminen 3000 rpm:n kohdalla kiihdytyksessä. Alle 3000 rpm: alueella kiihtyvyys on mielestäni normaalin tuntoista, mutta 3 tuhannen kohdalla tehot häviää. Pikkuhiljaa, kun kierrokset ylittävät tuon rajan, alkaa tehot palautua ja meno paranee. Tulos 0-100 km/h 13sek.
Tänään tutkittiin livedataa kiihdytyksissä. Siirtopaine pysyi kokoajan vakiona ja railpaine kiihdytyksissä noin 1200baria tasaisesti. Ilmeisesti ok? :think
Ahtopaine nousi alakierroksilla hyvin, mutta juuri tuossa puutumiskohdalla laski noin 0,4-0,5 baria alle pyydetyn arvon. Kierrosten noustessa alkoi ahdot taas kasvaa ja tehot palautui. Muistaakseni tuolla 3000rpm:n alueella tavoitepaine oli noin 2100mbar ja mitattu paine 1700mbar. Selvä vika siis.
Ilmamassamittarin arvo laski luonnollisesti ahtojen tippuessa, mutta arvot olivat mielestäni loogisia (rpm:stä ja kuormituksesta riippuvia), eli ei siis mitään luonnottomia heittoja.
Kokeilin kiihdytystä myös ilmamassamittarin johto irrallaan, mutta se ei vaikuttanut kulkuihin.
Ahtimen siipien ohjaukseen menevä alipaineletku oli parista kohtaa puhki, joten vaihdoin uuden tilalle. Tod.näk. alaväännöt paranivat, tarkkaa persdynomuistikuvaa ei ole...Tämä siis jo ennen livedatan ottamista. Samalla kokeiltiin, että VNT:n varsi liikkuu kaasuteltaessa.
Mieleeni tuli sellainen vaihtoehto, että voisiko vnt-mekanismi jumia jossain kohdassa...? Tällä turbolla se ei todennäköisesti ole toiminut koskaan, koska letku oli puhki ja haurastunut. Voiko mekanismin liikettä herkistellä muutoin kuin 500 euron huollossa? Onko kellään kokemusta?
Apua kaivattaisiin kiireesti. Kaikki ajatukset/ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan.
Auto on 530dA -01, ajettu 200tkm. Käy hyvin, ei vikakoodeja ja turbo vaihdettu noin 5000km sitten edellisen omistajan toimesta.
Eli ongelma on tehojen häviäminen 3000 rpm:n kohdalla kiihdytyksessä. Alle 3000 rpm: alueella kiihtyvyys on mielestäni normaalin tuntoista, mutta 3 tuhannen kohdalla tehot häviää. Pikkuhiljaa, kun kierrokset ylittävät tuon rajan, alkaa tehot palautua ja meno paranee. Tulos 0-100 km/h 13sek.
Tänään tutkittiin livedataa kiihdytyksissä. Siirtopaine pysyi kokoajan vakiona ja railpaine kiihdytyksissä noin 1200baria tasaisesti. Ilmeisesti ok? :think
Ahtopaine nousi alakierroksilla hyvin, mutta juuri tuossa puutumiskohdalla laski noin 0,4-0,5 baria alle pyydetyn arvon. Kierrosten noustessa alkoi ahdot taas kasvaa ja tehot palautui. Muistaakseni tuolla 3000rpm:n alueella tavoitepaine oli noin 2100mbar ja mitattu paine 1700mbar. Selvä vika siis.
Ilmamassamittarin arvo laski luonnollisesti ahtojen tippuessa, mutta arvot olivat mielestäni loogisia (rpm:stä ja kuormituksesta riippuvia), eli ei siis mitään luonnottomia heittoja.
Kokeilin kiihdytystä myös ilmamassamittarin johto irrallaan, mutta se ei vaikuttanut kulkuihin.
Ahtimen siipien ohjaukseen menevä alipaineletku oli parista kohtaa puhki, joten vaihdoin uuden tilalle. Tod.näk. alaväännöt paranivat, tarkkaa persdynomuistikuvaa ei ole...Tämä siis jo ennen livedatan ottamista. Samalla kokeiltiin, että VNT:n varsi liikkuu kaasuteltaessa.
Mieleeni tuli sellainen vaihtoehto, että voisiko vnt-mekanismi jumia jossain kohdassa...? Tällä turbolla se ei todennäköisesti ole toiminut koskaan, koska letku oli puhki ja haurastunut. Voiko mekanismin liikettä herkistellä muutoin kuin 500 euron huollossa? Onko kellään kokemusta?
Apua kaivattaisiin kiireesti. Kaikki ajatukset/ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan.
Comment